Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

بیانیه اتحادیه اروپا درباره حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات




بیانیه اتحادیه اروپا درباره حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات
سوئد که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به نمایندگی از اعضای این اتحادیه بیانیه ای در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خرداد ماه سال جاری صادر کرده است.
در این بیانیه بازداشت بیش از ۴۰۰۰ نفر در ناآرامی های بعد از انتخابات و ادامه بازداشت تعداد زیادی از روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و کنشگران سیاسی محکوم شده و اتحادیه اروپا "با اصرار" از مقامات ایرانی خواسته است روزنامه نگاران و افرادی را که برای جرایم سیاسی در بازداشت هستند آزاد کند. در این بیانیه مشخصا از بهزاد نبوی، محسن میردامادی، احمد زیدآبادی، محمد قوچانی، عیسی سحرخیز، بهمن احمدی امویی و کیان تاجبخش نام برده شده است.
اتحادیه اروپا همچنین از "گزارش های نگران کننده درباره بدرفتاری و شکنجه در زندان ها و بازداشتگاه ها" ابراز بیزاری کرده و از دولت ایران "موکدا" خواسته در مورد این ادعاها تحقیقات کامل به عمل آورد.
در بخش دیگری از بیانیه اتحادیه اروپا از محاکمه دسته جمعی حدود ۱۵۰ نفر ابراز نگرانی شده و آمده است که رویه این دادگاه و احکام صادره پس از آن "با معیارهای بین المللی برگزاری دادگاه عالانه که ایران به آنها متعهد گردیده، مطابقت ندارد و در خیلی از موارد به طور فاحش مغایر با قانون اساسی و قوانین ایران است."
اتحادیه اروپا همچنین کلیه احکام اعدام و بخصوص احکام مربوط به جرایم سیاسی را محکوم کرده و اعلام کرده "به طور اخص شدیدا نگران چهار حکم اعدامی است که برای چهار نفر در یکی از دادگاه های دسته جمعی صادر شده است."
-------------------------------------------------------------
زندگی رنجآور کودکان در این دنیای نابرابر کودکان این گلهای نوبهار همیشه مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند و از کار کشیدن گرفته تا کارهای غیر انسانی و سواستفاده های جنسی از کودکان.

///////////////////////////////////////////////////////


بی اطلاعی از وضعیت فعالان سیاسی بازداشت شده
نیکی محجوب
بی بی سی فارسی
بیش از ۱۰۰ روز از دستگیری و بازداشت تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مدنی پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران می گذرد. خانواده برخی از این بازداشت شدگان می گویند امکان ملاقات یا گفت وگوی تلفنی با آنها را ندارند.

برخی از سازمان های حقوق بشری برای اطلاع رسانی در مورد وضعیت برخی از این بازداشتی ها اقداماتی انجام داده اند. نامه انجمن پژوهشگران ایران به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص آزادی بازداشت شدگان و به طور ویژه بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، از آخرین اقدامات گروههای حقوق بشری برای کمک به بازداشت شدگان است.
بهمن احمدی امویی روز ۳۰ خرداد ماه بازداشت شده و رویا کاشفی رئیس کمیته حقوق بشر انجمن پژوهشگران ایران در نامه ای به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار اقدام فوری برای رسیدگی به وضعیت آقای احمدی امویی شده است. خانم کاشفی می گوید فریده غیرت وکیل وی است و پس از چهار ماه تنها توانسته برگه وکالت آقای امویی را امضا کند.
خانم کاشفی می گوید: " برای احمدی امویی و چندین نفر مشابه ایشان، پرونده کیفری ثبت نشده است یعنی تا آنجائی که به قوه قضائیه ونهادهای امنیتی مربوط است آقای احمدی امویی در زندان نیست. فریده غیرت وکیل او پس از چهار ماه پیگیری نصف پرونده آقای امویی را پیدا کرد. اما همچنان امکان دسترسی به همین نصف پرونده را ندارد چون گفته شده که پرونده ناقص است."
فیاض زاهد، روزنامه نگار و عضو ارشد حزب اعتماد ملی نیز از دیگر بازداشت شدگان پس از انتخابات است.
نعمت احمدی وکیل فیاض زاهد با اشاره به اینکه همچنان از وضعیت وی بی اطلاع است می گوید:" پرونده آقای زاهد جزو پرونده معترضین به نتیجه انتخابات نبود، پرونده مربوط به روزنامه اعتماد ملی طرح و تحقیقات اولیه انجام شد. ولی با تاسف این پرونده را از دادسرای کارکنان دولت گرفتند و به دایره ویژه یا معاونت امنیت دادسرا بردند و ما را در بی خبری گذاشتند."
باز پرس شعبه صراحتا اعلام می کند که دستور دادند کسی آزاد نشود، این را در مورد آقای زیدآبادی هم شنیده ام. این عمل غیر قانونی است ولی متاسفانه نمی دانم چرا و به چه علت دستور داده شده که خانم شهیدی و دیگر بازداشت شدگان با وثیقه آزاد نمی شوند
محمد مصطفایی
هنگامه شهیدی، روزنامه نگار، حدود سه ماه است که در زندان به سر می برد و قرار ۱۰۰ میلیون تومانی وثیقه او نیز پذیرفته نشده است.
محمد مصطفایی وکیل خانم شهیدی در این خصوص توضیح می دهد:" بازپرس شعبه قرار بازداشت موقت را به وثیقه ۱۰۰ میلیونی تبدیل کرد. مادر هنگامه شهیدی حاضر شد این وثیقه را بدهد تا دخترش آزاد شود، از ان روز بارها ما به بازپرسی رفتیم و باز پرس شعبه صراحتا اعلام می کند که دستور دادند کسی آزاد نشود، این را در مورد آقای زیدآبادی هم شنیده ام. این عمل غیر قانونی است ولی متاسفانه نمی دانم چرا و به چه علت دستور داده شده که خانم شهیدی و دیگر بازداشت شدگان با وثیقه آزاد نمی شوند. "
شبنم و فرزاد مدد زاده دو دانشجوی ایرانی هستند که از پیش از انتخابات بازداشت شده اند. این خواهر و برادر از اسفند ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برند. محمد اولیایی فرد وکیل این خواهر و برادر می گوید که آنها متهم به محاربه از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین انقلاب هستند. این در حالی است که سازمان مجاهدین انقلاب از احزاب قانونی و رسمی کشور است.
جلسه دادگاه این افراد تا کنون به دلایل مختلف سه بار به تعویق افتاده است.
در همین حال که اخبار مختلفی از وضعیت بازداشت شدگان به چاپ می رسد، مقامات جمهوری اسلامی ایران همچنان بر روند قانونی بازداشت این افراد تاکید می کنند و اعلام کرده اند که پرونده بازداشت شدگان همچنان در حال بررسی است.

/////////////////////////////

تجمع مادران جانباختگان اعتراضات ضد حکومتی اخیر در پارک لاله

از تهران خبر می رسد مادران و صدها تن از اعضای خانواده جانباختگان اعتراضات ضد حکومتی اخیر تجمع هفتگی خود در پارک لاله تهران را در فضایی کاملا امنیتی برگزار نمودند.
تجمع اعتراض هفتگی مادران علیه سرکوب خونین و ادامه بازداشت عزیزان شان برگزار می گردد و آنان کماکان خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی و محاکمه آمرین و عاملین سرکوب خونین مردم ایران هستند।

/////////////////////////////////////

خودداری از فک پلمپ دفتر "جمعيت تلاش برای جهان شايسته کودکان"

گزارش منتشره حاکی است کوشش ها جهت رفع پلمپ دفتر "جمعيت تلاش برای جهان شايسته کودکان" همچنان با ممانعت پليس امنيت جمهوری اسلامی مواجه است.
پلیس امنیت رژیم اسلامی فک پلمپ این جمعیت را مشروط به در اختیار نهادن اسامى تمامى كودكان افغانى فاقد كارت سكونت،آدرس كامل و دقيق آنان و گزارش عملکرد ماهانه فعالیت های این انجمن به مقامات امنیتی، نموده است.
//////////////////////////////////

آخرین اخبار از وضعیت زندانیان در بند زندان اوین

از زندان اوین خبر می رسد اعتصاب غذای روزنامه نگاران زندانی که از روز یکشنبه 3 آبان ماه در اعتراض به بلاتکلیفی آنان آغاز شده، همچنان ادامه دارد.
گفته می شود به علت ادامه اعتصاب غذا و وخامت شرایط جسمانی"هنگامه شهیدی" به بهداری زندان اوین منتقل شده است.
"فریبا پژوه" دیگر روزنامه نگار زندانی نیز با گذشت 1 هفته همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد و تاکنون از وضعیت جسمانی وی اطلاعی در دست نیست.
در خبری دیگر زندانی سیاسی "پیمان عارف" روز جمعه 8 آبان ماه به علت حمله قلبی به بهداری زندان انتقال یافته است.
////////////////////////////////

وقوع سیل در تعدادی از روستاهای تابعه شهر مهاباد

اخبار منتشره حاکی است بارش باران شدید و جاری شدن سیل در 10 روستای بخش خلیفان شهر مهاباد خسارات فراوان مالی برجای گذاشت.
بارندگی شدید و جاری شدن سیل موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به باغ ها و زمین های کشاورزی روستاهای "یارعلی، قوزلو سفلی، رفته، سویناس و کاولان" گردیده و گفته می شود راه های ارتباطی تعدادی از روستا این منطقه بر اثر رانش زمین و بارندگی شدید مسدود گردیده است।

////////////////////////////////

ابلاغیه محرمانه وزارت ارشاد رژیم به رسانه های جمعی

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی رژیم در آستانه 13 آبان طی یک ابلاغیه محرمانه، مطبوعات و رسانه های جمعی را از درج اخبار مربوط به رویدادهای اخیر منع نموده است.
"علیرضا ملکیان" معاون وزرات ارشاد رژیم با صدور یک ابلاغیه محرمانه و فوری در هراس از شدت گیری اعتراضات ضد حکومتی در آستانه برگزاری مراسم 13 آبان و جلوگیری از به گفته وی تحرک جریان ها و سازمان های مخالف نظام از رسانه های جمعی خواسته است تا از درج هرگونه خبر، گزارش و مطلبی در خصوص رویدادهای پس از نمایش انتخابات ریاست جمهوری رژیم خودداری نمایند.
///////////////////////////////


بحران اتمی رژیم؛ پیام اوباما برای مقامات اسرائیلی
سایت فارسی وزارت خارجه اسرائیل (hamdami।com): در حالی که شماری از سران اسرائیل در دوهفته گذشته معامله پیشنهادی با رژیم ایران درباره مبادله اورانیوم کم غنی شده با اورانیوم میان غنی شده را مورد انتقادهای شدید قرار داده بودند، بنیامین نتانیاهو در دیدار روز گذشته با جورج میچل (فرستاده صلح ایالات متحده) سخنان متفاوتی بیان داشت و تلاش های پرزیدنت اوباما را ستود و از این طرح جانبداری کرد. آگاهان سیاسی در اورشلیم گفتند: رئیس جمهوری ایالات متحده با فرستادن پیامی از مقامات اسرائیلی درخواست کرده شکیبائی در پیش گیرند و از انتقاد درباره این معامله (که رژیم ایران به هرحال ممکن است آن را رد کند و عملی نگردد) خودداری ورزند و راهکردی شبیه آلمان، فرانسه و بریتانیا در این زمینه در پیش گیرند. ارزیابی آن است که دولت پرزیدنت اوباما، پیش از آن که رشته تحریم های بسیار شدیدتری را علیه حکومت ایران برقرار کند، می خواهد به جهانیان، و به ویژه به روسیه و چین نشان دهد که بیشترین مدارا با جمهوری اسلامی انجام شده و همه راه های دیپلماتیک مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه ای نداده است.

/////////////////////////////////


تماس با لباس شخصی ها؛ رسوايی بزرگ برای شرکت آلمانی زیمنس
رادیو آلمان: هفته‌نامه "اشپیگل" خبر داده که تماس گرت− رنه پلی، مدیر حراست زیمنس، با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی، دردسرآفرین شده است. زیمنس چندی پیش، پلی را که قبلا رییس اداره امنیت و مقابله با تروریسم اتریش بود، اخراج کرد.
رنه ‌پلی اتریشی است و موجبات آمدن‌اش به مونیخ را پتر لوشر، رییس زیمنس، فراهم کرد که هم‌وطن اوست. به نقل از "اشپیگل"، فاش شدن تماس پلی با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی جایی برای ادامه کار او در زیمنس باقی نگذاشت.
بنا بر این گزارش که در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۹ منتشر شده، تذکرمحافل سیاسی آلمان در باره پلی به مسئولان زیمنس، از مدت‌ها قبل آغاز شده بود. گویا آمریکا و اسراییل هم حضور پلی در زیمنس را "مشکلی بزرگ" تلقی کرده و همکاری با وی را رد کرده‌ بودند. هفته‌نامه "اشپیگل" با اشاره به این خبرها، نظر فردی بدون نام در مونیخ را نیز نقل کرده که می‌گوید، شرکتی جهانی همانند زیمنس، نیازمند کسانی است که از توان تعامل و مذاکره پیرامون مسائل امنیتی برخوردار باشند.
گزارش "اشپیگل" حاکی از آن است که سفارت آمریکا در وین، بارها به وزارت کشور اتریش در باره مناسبات پلی با ایران شکایت کرده بود. این شکایت‌ها، مربوط به زمانی هستند که پلی ریاست اداره امنیتی و مقابله با تروریسم اتریش را بر عهده داشت.
هنوز جانشینی برای گرت−رنه پلی در زیمنس تعیین نشده است. پست مدیر حراست، مسندی کلیدی در هر کنسرن تولیدی و صنعتی است. وظیفه مدیر حراست شرکت‌های عظیم تولیدی و صنعتی، مواجهه با مخاطرات امنیتی مانند افشای قراردادهای محرمانه، سرقت تکنولوژی، خرابکاری یا سوءقصد است. سخنگوی زیمنس در گفتگو با نشریه "فایننشال تایمز آلمان" خبر داده که مذاکره برای انتخاب جانشین پلی در جریان است وبه پیشرفت‌هایی نیز دست یافته است. سخنگوی زیمنس، بازگشت موقتی مدیر حراست پیشین زیمنس، نوربرت ولف، به سر کار را منتفی ندانسته است.
روزنامه‌ی آلمانی "تاتس" چندی پیش به نقل از "وال‌استریت ژورنال" نوشته یود که شرکت زیمنس‌ـنوکیا به شبکه‌ی ایرانی "TCI" که خدمات اینترنتی در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهد، نرم‌افزاری موسوم به DPI فروخته است که با آن می‌توان مجموعه‌ای از داده‌ها را فیلتر کرد। نرم افزار "Inspection Packet Deep"، اساساً برای ردگیری ویروس یا هرزنامه‌ها و جدا کردن و فرستادن آنها به قرنطینه‌ ساخته شده است، با آن اما می‌توان اطلاعات هم گرد آورد و گفت‌وگوهای کاربران را نیز شنود کرد.

/////////////////////////////////////


هنگامه شهیدی به بهداری زندان اوین منتقل شد
کمیته گزارشگران حقوق بشر - هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار زندانی که از یکشنبه 3 آبان ماه در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی‌اش دست به اعتصاب غذا زده بود ساعاتی پیش به دلیل وخامت شرایط جسمانی‌ به بهداری زندان اوین منتقل شد.
روز گذشته خانم "رضایی" رییس بند نسوان زندان اوین در دیدار با این روزنامه‌نگار خواهان شکستن اعتصاب غذای وی شد. با این وجود هنگامه شهیدی تاکید کرد تا زمان آزادی اعتصاب غذای خود را ادامه خواهد داد و در صورت عدم آزادی در این اعتصاب می‌میرد.
این روزنامه‌نگار که چهارماه است در زندان به سر می‌برد یکشنبه هفته گذشته با وعده آزادی از بند 209 به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. ادامه نگهداری هنگامه شهیدی در زندان در حالی صورت می‌گیرد که حدود 1 ماه پیش از سوی دادگاه جهت آزادی وی قرار وثیقه 100 میلیون تومانی صادر شده بود اما به دلایلی نامشخص از آزادی وی خودداری شده است.
محمد مصطفایی وکیل این روزنامه‌نگار چندی پیش اعلام نمود قرار وثیقه موکلش به قرار مجرمیت تبدیل شده و پرونده وی به دادگاه ارسال گشته است.
هنگامه شهیدی در تاریخ 9 تیرماه و در جریان بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی پس از انتخابات، دستگیر شد و مدت 50 را روز در سلول انفرادی بند 209 به سر برد. این فعال سیاسی در مدت بازداشت خود تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی قرار گرفته است.
همچنین فریبا پژوه دیگر روزنامه‌نگار زندانی نیز با گذشت 1 هفته همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد و تاکنون از وضعیت جسمانی وی اطلاعی به دست نیامده است।

////////////////////////////////////


وضعیت نگران کننده فریبا پژوه روزنامه نگار زندانی
وبلاگ تا آزادی روز نامه نگاران زندانی - وضعيت اعتصاب غذاي فريبا پژوه با توجه به بيماري زخم معده وي ، نگران كننده شده است.
مینا جعفری وکیل فریبا پژوه در این باره می گوید:«متاسفانه با وجود اخبار ضد و نقيض از زندان مبني بر اعتصاب غذاي فريبا از روز 2 شنبه هفته گذشته و وجود سابقه بيماري زخم معده وي و عدم امكان ارتباط تلفني بدون فشار فريبا از زندان با خانواده اش ، ‌روز بروز بر نگراني خانواده او و نيز فعالان جامعه مدني در خصوص وضعيت جسمي و روحي اش افزوده مي شود.»
این روزنامه نگار زندانی با وجود 70 روز از بازداشت او همچنان از ملاقات با وكيل محروم بوده و افزون بر اين به دستور دادستان تهران ، ممنوع الملاقات مي باشد.

خشونت پنهان: کوردی/ فارسی

خشونت پنهان: کوردی/ فارسی
ز نظر گاندی هفت موردی که بدون هفت مورد ديگر خطرناک هستند:
1. ثروت، بدون زحمت
2. لذت، بدون وجدان
3. دانش، بدون شخصيت
4. تجارت، بدون اخلاق
5. علم، بدون انسانيت
6. عبادت، بدون ايثار
7. سياست، بدون شرافت
اين هفت مورد را گاندی تنها چند روز پيش از مرگش بر روی يک تکه کاغذ نوشت و به نوهاش داد. اعتقاد بر اين است که وی اين موارد را در جست و جوی خود برای يافتن ريشههای خشونت شناسايی کرد. در نظر گرفتن اين موارد، بهترين راه جلوگیری از بروز خشونت در يک فرد و يا جامعه است.
خشونتی که آن را "خشونت پنهان" می نامند
--------------------------
---------------------------------------------------
له ڕوانگهی گاندییهوه حهوت تشت به بێ ههڤدوو مهترسیدارن:
1. سامان، بێ ماندوویی
2. چێژ، به بێ ویژدان
3. زانیاری، بێ کهسایهتی
4. بازرگانی، بێ خووڕهوشت
5. زانست، به بێ مرۆڤایهتی
6. عیبادهت، به بێ فیداکاری
7. سیاسهت، به بێ شکۆمهندیو ویقار
گاندی ئهم حهوت خاڵهی چهند ڕۆژ بهر له مردنی لهسهر کوته کاغزێک نووسیوو پاشان دایه دهست نهوهکهی، لێکدانهوه ئهوهیه که ناوبراو له ههوڵدان بۆ بینینهوهی بناغهکانی توندوتیژیدا ئهم بوارگهلهی دهستنیشان کردوه. ڕهچاو کردنی ئهم چهند خاڵه لێبراوهنهتریین رێگا بۆ نههاتنه ئارای توندوتیژی له کۆمهڵداو ههروهها له لایهن تاکه کهسهوهیه.
توندوتیژییهک که وهکوو "توندوتیژی شاراوه" ناوی لێدهبردرێت
.
///////////////////////////////////////////////////////
فوری --- برایم هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که فدای هموطنانم شوم --- نامه ای از حامد روحی نژاد، زندانی سیاسی محکوم به اعدام
آدينه ٨ آبان ۱٣٨٨ - ٣۰ اکتبر ۲۰۰۹

خبرگزاری هرانا : حامد روحی نژاد، زندانی جوان و بیماری است که حداقل ۴۰ روز پیش از آغاز انتخابات توسط نیروهای امنیتی به اتهامات واهی بازداشت شد.
این زندانی با بروز اعتراضات گسترده مردمی پس از انتخابات در ایران از سوی دستگاه امنیتی انتخاب و با وعده و تهدید مجبور میشود نمایشی را در مقام مجرم در دادگاههای حوادث پس از انتخابات ایفا کند که نهایتاً منجر به صدور حکم اعدام برای وی می شود، رنج نامه نامبرده پیش تر منتشر شد و اکنون آخرین نامه این زندانی که به شرح درد و آلام خود می پردازد عینا در پی می آید :


به مناسب ٨ آبان، روز تولدم که مقارن است با ولادت امام رضا و تقدیم به یکی از هم سلولی ها
بعد از حدود ۴۰ روز که هیچ خبری از چاردیواری هولناک انفرادی نداشتم نگهبان به دنبالم آمد و من با ترس و لرز به خاطر اینکه مبادا مجدداً باید برای سناریوی بازجویی بروم و دوباره همان تهدیدها و وعده های دروغین بازجو برایم تکرار شود قدم های نگهبان را می شمردم و تپش قلبم هر آن بیشتر و بیشتر میشد، صدای قدم ها با صدای بازشدن در قطع شد و نگهبان مطابق معمول گفت چشم بندت را بزن و بیا.

سراسیمه چشم بندم را زدم و با هزاران فکر جورواجور به دنبال نگهبان به راه افتادم، به سمتی حرکت میکرد که تا به حال به آنجا نرفته بودم، به ناگاه گفت رو به دیوار بایست، برای چند دقیقه که ثابت و مسکوت رو به دیوار ایستاده بودم صدای بازجو به گوش رسید که گفت بیا اینجا، رفتم و غافل از اینکه چه حادثه ناخوشایند دیگری قرار است اتفاق بیافتد، کارت تلفنی از جیبش درآورد و بعد شماره منزلمان را خواست، شماره را گرفت و سپس گوشی را به من داد، صدای خواهرم بود، یک الو گفتم و بغض چهل روزه ام شکست، گوشی را رها کردم و دست بر سر بر زمین نشستم، فریادهای بازجو که میگفت بلند شو وگرنه قطع میشود من را از جا بلند کرد و با هق هق با خواهرم صحبت کردم، صحبت نبود همه اش گریه بود، بعد از آن با مادرم حرف زدم. صدایش گویای همه چیز بود، ایکاش کسانی که این بلایا را بر سر مردم می آورند از چیزی به نام انسانیت باخبر بودن، گریه و ضجه مادرم تا ابد در گوشم نجوا خواهد کرد.

خیلی زود باید تلفن را قطع میکردم، با کراهت و از سر اجبار تلفن را قطع کردم و دوباره باید به همان دخمه باز میگشتم، وقتی به انفرادی برگشتم بعد از چند دقیقه دوباره نگهبان به سراغم آمد، گفت وسایلت را جمع کن باید بروی جایی دیگر. نمیدانستم چه پیش خواهد آمد و به کجا خواهم رفت، وسایلم را جمع کردم و با چشمبند به چشم به دنبال نگهبان راهی شدم، در مقابل سلولی ایستاد و در را باز کرد. گفت وارد شو و وارد شدم، وجود انسان دیگری در سلول قابل لمس بود، به جز آن دو نفر دیگر هم در سلول بودند، به هیچ عنوان باورکردنی نبود، شاید تا به آن روز هیچگاه از دیدن یک انسان تا به این حد خوشحال نشده بودم، نمیشد تصور کرد و لطفی بیکران از سوی خدا و البته سپاسی بی انتها به خاطر اینکه یک همبند و همنشین همچون تو را در مقابلم قرار داد که میتوانستم دردهای ناگفته ام را با خیال آسوده برایت بگویم.

حال روی سخنم با توست که وقتی وارد سلول شدم با حرارت و گرمی به استقبالم آمدی و با روی گشاده و با چهره ات دنیایی از شادی را به من هدیه کردی و تو تنها کسی بودی که در طول بودنم در بازداشتگاه از تمام ناگفتنی ها برایت گفتم و تو نیز به گفته هایم گوش میدادی، برایت گفتم که چگونه به گونه ای وحشتناک مامورین وزارت اطلاعات به خانه ام حمله ور شدند و مرا به جرم هیچ دستگیر کردند و شبانه به بازداشتگاه آورند.

تنها جرمی که در پرونده ام بود خروج غیرقانونی از کشور بود که آن هم دلایل قانع کننده خود را داشت و برایت گفتم با اجازه وزارت اطلاعات به ایران بازگشتم، به یاد بیاور که با چشمانی اشک آلود به تو گفتم که زیر بار شکنجه های روحی و تهدیدهای وحشتناک هر آنچه را بازجویان از من میخواستند و برایم دیکته میکردند با کراهت تمام و در حالی که از نوشتن آنها لرزه بر اندامم می افتاد، نوشتم. آن هم نه به خاطر وعده های آنان در مورد بازگشت به دامان خانواده ام و نه به خاطر بازگشت به میان مردم و ادامه تحصیل در دانشگاه، بلکه فقط و فقط به خاطر اینکه زیر بار شکنجه های روحی بیماری ام عود نکند و بینایی و حس بدنم را از دست ندهم، هر چند که سرانجام چنین شد و من هم اکنون با صورتی چسبیده به ورق می توانم برایت بنویسم.

و با دستی که با تمام قدرت قلم را می فشارد، تا که قلم از میان انگشتان سست حس سر نخورد و بدنی که روی پایی سوار است و برخی اوقات با برخورد با اجسام سخت نیز درد چندانی حس نمی کند، تو خود نیز بر این اعتقاد بودی که سلامت روحی و جسمی یگانه امانت و هدیه خداست که ما موظف به امانت داری در مورد نعمت های الهی هستیم و برایت گفتم همین است دلیل اعترافم به اقداماتی که هرگز روحمم از آنها کوچکترین خبری نداشت و همچنین به تو گفتم که هیچ چیز برایم هولناک تر از این نبود که تهدید این چنینی که خانواده ات را برای بازجویی به ۲۰۹ میاوریم عملی شود و خانواده ام نیز تحت اجبار و فشار برای حفظ جان من مقر به نادانسته هایی شوند که من خود تحت اجبار و شرایط خاص مجبور به نوشتن املای بازجو شده بودم.

تمام ناگفته هایم را برایت گفتم و تو میدانی که تمام اتهاماتی که به من مربوط نیست و برایم تراشیده اند همانها حلقه داری شده اند به دور گردنم و کنون نیز برایت میگویم که مدتی است که همان اندک توجهی که به بیماری ام میشد نیز وجود ندارد و بازگشت حواس بدن و بینایی ام پس از تجدید نظر در حکم ناعادلانه ای که بی هیچ گناهی برایم صادر کرده اند تنها آروزیم است. تا روز بازگشت به دامان جامعه و خانواده ام را جز با طلب صبر و آرامش از خدا نمی توانم تحمل کنم و البته با تمام وجودم از خدای خود سپاسگذارم که مرا در راهی قرار داد که دغدغه ای جز خدمت به خلقش نداشتم و اکنون نیز به جرم خدمت به مردم در این ناکجا آباد اسیرم و قرار است به همین جرم گرفتار چوبه دار شوم و برایم هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که فدای هموطنانم شوم.

حامد روحی نژاد
زندان اوین
٨ آبان
۱٣٨٨

هدید پناهندگان سیاسی ایرانی در کردستان عراق

تهدید پناهندگان سیاسی ایرانی در کردستان عراق


کمیته گزارشگران حقوق بشر- در پی موج دستگیری روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، جمع کثیری از فعالان مدنی ایرانی تحت فشار دستگاه امنیتی مجبور به ترک کشور شده‌اند.

در این بین جمعی از فعالانی که جهت مهاجرت موقتاً در کردستان عراق بسر می‌برند، با مشکلات و تهدیدات امنیتی گسترده‌ای روبرو هستند.

در کنار شرایط نابسامان تشکل‌های مربوط پناهجویان، فشار و تهدید از سوی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی عمده‌ی مشکلات پناهندگان ایرانی در کردستان عراق است. از جمله فشارهای مورد نظر می‌توان به تماس‌های تهدید‌‌آمیز تلفنی و احضار و بازداشت اعضای خانواده‌ی آنان در ایران اشاره کرد.

مهرداد حیدر پور، زندانی سیاسی سابق که مدتی است در کردستان عراق به سر میبرد در مدت اقامت خود در این پناهگاه بارها از سوی بعضی اشخاص به صورت مشکوکی مورد تهدید قرار گرفته و در موردی از سوی فردی مسلح مورد حمله واقع شده که در صورت عدم دخالت افراد حاضر در محل می‌توانست منجر به صدمات جبران‌ناپذیر منجر شود.

فریبرز سروش دیگر روزنامه‌نگاری که به سلیمانیه پناهنده شده نیز دو بار تلفنی مورد تهدید قرار گرفته است. بار اول از وی خواسته شده به کنسوگری ایران در سلیمانه مراجعه و با کمک مقامات کنسولی به ایران بازگردد. آقای سروش در تماس دوم از سوی یک مٱمور امنیتی به ربوده و باز گردانده شدن به ایران تهدید شده است.

لازم به یاد آوری است اعلاميه جهانى حقوق بشر در ماده ۱۴ بيان مى‌دارد هركس حق دارد دربرابر تعقيب، شكنجه و آزار، پناهگاهى جست و جو کرده و در كشورهاى ديگر پناه اختيار كند.

بر اساس کنوانسیون مربوط به پناهندگان مصوب سازمان ملل متحد پناهنده كسى است كه به علّت ترس موجّه از اين كه به علل مربوط به نژاد يا مذهب يا مليّت يا عضويت در بعضى گروه هاى اجتماعى يا داشتن عقايد سياسى تحت شكنجه قرار گيرد، در خارج از كشور محل سكونت عادى (كشور اصلى خود) به سر مى برد و نمى تواند، و يا به علّت ترس مذكور نمى خواهد، خود را تحت تابعيت آن كشور قرار دهد، يا در صورتى كه فاقد تابعيت است، و پس از چنين حوادثى در خارج از كشور محلّ سكونت دايمى خود به سر مى‌برد، نمى تواند يا به علت ترس مذكور نمى خواهد به آن كشور بازگردد.

اصل بازنگرداندن پناهندگان (دیپورت) یکی از اصول مهم در زمینه پناهندگی است. بر اساس موارد کنوانسیون مزبور هيچ يك از دول متعهد به هيچ نحو پناهنده اى را به سرزمين هايى كه امكان دارد به علل مربوط به نژاد و... زندگى يا آزادى او در معرض تهديد واقع شود تبعيد نکرده یا باز نخواهد گردانيد. حفظ امنیت پناهندگان بر عهده‌ی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و کشور مورد پناهجویی است.

//////////////////////////////////////////////////////////////

امیرخالقی، نوجوان محکوم به اعدام، با رضایت اولیای دم، از زندان آزاد شد


کمیته گزارشگران حقوق بشر- امیر خالقی متولد سال 1369 ، نوجوانی که در سن 16 سالگی، دوست خود را با ضربه‌ی چاقو به قتل رسانده بود، پس از دو سال ونیم حبس، ساعت 10 امشب 9/8/88 آزاد شد. در طی این مدت، وی دو بار جهت اجرای حکم تا پای چوبه‌‌ی دار رفت و سرانجام با اقدام انسانی اولیای‌دم و رضایت آن‌ها با قرار وثیقه‌ی پنجاه وسه میلیون تومانی از زندان آزاد شد. 30 نفر از اعضای خانواده‌ی وی از ساعت 14 مقابل زندان رجایی شهر کرج حضور داشتند .

امیر خالقی در تاریخ 26/10/1385 در حالت مستی در یکی از خیابان‌های اسلامشهر تعدادی از دوستانش را می‌بیند که با دست فروشی صحبت می‌کنند، به سمت آن ها می‌رود و به فروشنده می‌گوید:" به این بچه‌ها چیزی نفروش." این حرف باعث ایجاد درگیری می شود و در این درگیری، امیر با چاقو ضربه‌ای به سینه‌ی "مرحوم علی ملک‌پور"می‌زند و وی را به قتل می‌رساند. او پس از ارتکاب جرم، ساعت ها در خیابان های تهران پرسه می‌زند و بعد به شهر قم و سپس به جمکران می ‌رود و سرانجام به دلیل عذاب وجدان، خود را به مراجع انتظامی معرفی می‌کند.

//////////////////////////////////////////////////

اعتصاب غذای سه زندانی سیاسی در زندان اوین

: زندانيان سياسي

کمیته گزارشگران حقوق بشر- سه زندانی سیاسی در زندان اوین، در اعتراض به وضعیتشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این زندانیان همگی در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده‌اند.

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی که از 8 تیرماه در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می‌برد، از روز یکشنبه سوم آبان‌ماه در اعتراض به بلاتکلیفی خود، دست به اعتصاب غذا زده است. وی که قرار بود با قرار وثیقه 100 میلیونی از زندان آزاد شود، با تبدیل قرار وثیقه‌اش به قرار مجرمیت، می‌بایست تا زمان تشکیل دادگاهش در زندان بماند. هنگامه شهیدی روز یکشنبه از بند 209 به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. وی اعلام کرده است که تا زمان روشن شدن وضعیتش به اعتصاب غذا و داروی خود ادامه می‌دهد و در صورت عدم توجه مسئولین به وضعیت او، جنازه‌اش از زندان اوین بیرون می‌آید.

فریبا پژوه دیگر روزنامه‌نگار زندانی نیز از روز دوشنبه چهارم آبان‌ماه، دست به اعتصاب غذا زده است. وی که در اول شهریورماه بازداشت شده بود، هم‌اکنون دو ماه است که در زندان اوین به سر می‌برد و به‌تازگی قرار بازداشتش تمدید شده است. این روزنامه‌نگار زندانی نیز در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی خود، در بند 209 زندان اوین،اعتصاب غذایش را آغاز کرده است. به گفته هنگامه شهیدی، یکی از نگهبانان بند 209، به دلیل خصومت شخصی، این دو زندانی را که در یک سلول نگهداری می‌شدند، از هم جدا کرده است و پس از آن نیز شهیدی به بند عمومی منتقل شده است.

پیمان عارف، فعال دانشجویی زندانی، سومین زندانی است که پس از انتقال مجدد خود به سلول انفرادی در بند 240 زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده است. گفته می‌شود، پس از حضور دادستان در زندان اوین در اوایل هفته و دیدار دادستان با پیمان عارف، وی به دلیل نگارش نامه‌اش خطاب به دادستان مورد توبیخ قرار گرفته و به دستور مستقیم وی به سلول انفرادی منتقل شده است. پیمان عارف از جمله دانشجویان ستاره‌داری است که پس از انتخابات و در تاریخ 27 خردادماه، توسط حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بازداشت شد و پس از تحمل 75 روز سلول انفرادی در بازداشتگاهی واقع در خیابان سئول، به اندرزگاه 8 زندان اوین انتقال یافت.

پس از برگزاری انتخابات در ایران، نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت گسترده فعالان سیاسی و مدنی نمودند. از 4 ماه گذشته تاکنون، حداقل 500 فعال سیاسی در ایران بازداشت و روانه زندان شده‌اند. تعداد زیادی از چهره‌های شاخص بازداشت شده، همچنان پس از گذشت 4 ماه در زندان اوین به سر می‌برند. این درحالی است که در طی این مدت، مسئولان قضایی، بارها در موضع‌گیری‌های خود، وعده آزادسازی زندانیان سیاسی را داده بودند. اکثریت این افراد که در بندهای 240، 209 و 2-الف نگهداری می‌شوند، در مدت بازداشت خود از بسیاری از حقوق قانونی‌شان محروم بوده‌اند. اغلب این زندانیان، تاکنون اجازه ملاقات با وکیل را نیاورده و از ملاقات با خانواده خود به طور مستمر، محروم بوده‌اند.

۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

مجله ماريان در فرانسه با عنوان «گروگان و گروگان»

تصوير قيام در جهان 30.10.2009 برابر با8آبان 1388




مجله ماريان در فرانسه با عنوان «گروگان و گروگان»

«...... رژيم تهران خود را براي گراميداشت 4نوامبر، سي امين سالگرد گروگانگيري سفارت آمريكا كه محمود احمدي نژاد يكي از عناصر اصليش بود ، آماده ميكند. اما اپوزيسيون ايران هم خود را آماده ميكند كه در اين روز تظاهرات كند و گراميداشت رسمي پاسداران انقلاب را «منحرف» كند. نه اينكه آنها با پايمال كردن انتخاب مردم و به خون كشيدن ، مردم خودشان را به گروگان گرفته اند ؟ آنها(مخالفان) از يك روز سبز ـ رنگ مخالفان ـ و خيلي داغ در پايتخت همه خطرها خبر ميدهند..........». .

مجله ماريان، همچنين كاريكاتور احمدي نژاد و بمب اتمي را به عنوان كاريكاتور هفته انتخاب كرده است.

در تيتر آن آمده است: احمدي نژاد: ايران به بمب اتم نياز ندارد. در تصوير احمدي نژاد ميگويد ، بخاطر اينكه يك بار پرتش كنيم تمام ميشود.

رادیو فرانسه

سنای آمریکا خواستار شد : تشدید مجازات ها علیه ایران و "شناسایی" عوامل سرکوب در این کشور


مصوبۀ کمیسیون بانک های سنای آمریکا تدابیر موجود در خصوص مسدود کردن دارایی های شخصیت های رژیم اسلامی ایران از جمله اعضای سپاه پاسداران را تشدید نموده است. این مصوبه همچنین معاملات تجاری دولت آمریکا را با شرکت هایی منع کرده که در حوزۀ انرژی و فن شناسی های حساس با ایران همکاری می کنند.

به موازات این مجازات ها، نمایندگان سنای آمریکا بر مسألۀ حقوق بشر در ایران نیز در مصوبۀ تازۀ خود تأکید کرده اند.

رئیس کمیسیون بانک ها در سنای آمریکا در ادامۀ اظهارات خود افزوده است : "هر یک از ما عمیقاً از مشاهدۀ این امر بهت زده شدیم که چگونه رژیم ایران شهروندان خود را به خاطر مطالبۀ انتخابات عادلانه و آزاد در کشورشان با خشونت سرکوب کرد."

مصوبۀ کنگرۀ آمریکا دربرگیرندۀ قطعنامه ایست که از رئیس جمهوری آمریکا خواسته تا با اعمال فشار بر حکومت ایران خواستار رعایت آزادی های فردی شهروندان این کشور شود.

این قطعنامه همچنین از پرزیدنت اوباما می خواهد تا با شناسایی عاملان نقض حقوق بشر در ایران مانع ورود احتمالی آنها به خاک آمریکا شود.

انتقاد علی لاریجانی از شعار مرگ بر روسیه وچین

در آستانۀ برگزاری راهپیمایی سیزده آبان که معترضان گفته اند آن را به فرصت انتقاد از وضع موجود در کشور بدل خواهند کرد، رئیس مجلس اسلامی ایران، علی لاریجانی، با انتقاد از شعار "مرگ بر روسیه و چین" که عموماً از سوی معترضان سر داده می شود گفت : "چه معنی دارد که شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" را خط می زنیم."
پیش از این رئیس مجلس اسلامی ایران ضمن انتقاد از شعارهای معترضان در راهپیمایی روز قدس گفته بود : آیا شعارهای "نه شرقی، نه غربی، جمهوری ایرانی" یا "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" مایۀ عزت و سربلندی جمهوری اسلامی است؟

دراین حال، حجت الاسلام محمدی نمایندۀ ولی فقیه در سازمان بسیج ضمن هشدار به حضور معترضان در راهپیمایی سیزدهم آبان گفت : این اقدام "شیطنت" بوده و خلاف خط امام و رهبری است.

حکم اعدام برای سه تن از دستگیر شدگان رویدادهای اخیر

سید علیرضا آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است که دادگاه انقلاب تهران برای سه تن از دستگیر شدگان رویدادهای اخیر کشور که از آنان به عنوان اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران و انجمن پادشاهی ایران یاد کرده حکم اعدام صادر نموده است.

رئیس کل دادگستری تهران با دفاع از احکام صادره گفته است : محکومین به اعدام "ضدانقلاب" هستند و نمی توان آنان را با جوانی که به گفتۀ وی به دلیل علاقمندی به نظام در تجمعات شرکت کرده مقایسه کرد. زیرا، به گفتۀ علیرضا آوایی حتا داگر حوادث بعد از انتخابات در ایران روی نمی داد این محکومان علیه نظام جمهوری اسلامی دست به اقدام می زدند.
به گزارش خبرگزاری فارس روابط عمومی دادگستری تهران پیش از این اعلام کرده بود که احکام اعدام صادر شده برای این افراد غیرقطعی بوده و قابل تجدیدنظر خواهی در دیوان عالی کشور است

ایران / آزادی بیان ایران در فهرست "سازمان گزارشگران بدون مرز "


در ایران مقامات این کشور از گزارش های مجامع بین المللی در مورد محدو دیت های آزادی بیان و آزادی های فردی ناخشنودند.
به نوشته یک سایت ایرانی به نام "شهرزاد نیوز" که از داخل کشور منتشر می شود ، در فهرستی که در روزهای اخیر از سوی موسسه مطالعاتی "لگاتوم" از شاخص رونق در سال دو هزارو نه میلادی منتشر شده ، ایران در میان یکصدو چهار کشور جهان از نظر وجود آزادی های فردی در مقام یکصدو یکم قرار گرفته است. درهمین رده بندی، ایران از نظر "وجود نهاد های دموکراتیک" در ردیف نودو سوم قرار گرفته است.

به هرحال ، به گزارش منابع خبری ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران طی سخنانی در تهران با اشاره به آخرین گزارش "سازمان گزارشگران بدون مرز در پاریس " گفته است : "قرار دادن جمهوری اسلامی ایران در ردیف یکصدو هفتاد و ششم ناعادلانه و برای ارائه چهره نامناسب از جمهوری اسلامی است ".

غافلگیر شدن خامنه ای از انتقاد رو در روی یک دانشجو

در دیدار روز چهارشنبه خامنه ای با جمعی از دانشجویان، یکی از دانشجویان معترض و حاضر در جلسه به نام محمود وحیدنیا از دانشگاه شریف و برندۀ المپیاد جهانی ریاضی بعد از برخاستن از میان جمع به مدت بیست دقیقه از پشت تریبون انتقادات صریحی از نظام اسلامی و شخص رهبر جمهوری اسلامی طرح کرده است.
این جوان دانشجو یکسونگری در روش کار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را که ریاستش به دستور رهبر جمهوری اسلامی تعیین می شود و نیز حاکم شدن فضای امنیتی بر رسانه ها و روزنامه های منتقد را سرزش کرده و روند مسلط بر مطبوعات کشور را ویرانگر توصیف نموده است.

این دانشجو سپس با به پرسش کشیدن انتقادناپذیری رهبر جمهوری اسلامی ایران مراجع مهمی نظیر شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری را خطری بزرگ برای دموکراسی در ایران دانسته است.

بر اساس گزارش های شاهدان عینی،خامنه ای که برای اولین بار علناً و مستقیماً، آنهم از سوی یک جوان دانشجو، مورد انتقاد و در مقام پاسخگویی قرار گرفته بود از به وجود آمدن این وضع غافلگیر شد و پاسخ های پراکنده و نامنسجی به انتقادها و پرسش های طرح شده از سوی این جوان ارایه نمود و در پایان نیز بدون اقامۀ نماز جماعت محل ملاقات را ترک کرد.

انتقاد از رهبر در بیت و در حضور او از سوی یک جوان دانشجو نه تنها در نوع خود رویدادی بی سابقه است، بلکه از نظر نمادین نیز بسیار گویا و پرمعناست.

رادیو صدای آلمان

انتقاد عفو بین‌الملل از خامنه‌ای

عفو بین‌الملل اظهارات روز چهارشنبه خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرد و از او خواست این سخن خود را پس بگیرد که انتقاد و اعتراض به نتایج انتخابات "جرم" بوده است.

خامنه‌ای روز چهارشنبه (۶ آبان/۲۸ اکتبر) در دیدار گروهی از برندگان المپیادهای علمی اعتراض و انتقاد به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد را "بزرگترین جرم" خواند. آقای خامنه‌ای گفت: «زیر سؤال بردن اصل انتخابات بزرگترین جرمى بود كه انجام گرفت.»
مالکوم اسمارت، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای عفو بین‌الملل می‌گوید، آیت‌الله خامنه‌ای در اظهارات خود، انتقاد و مخالفت‌های صلح‌آمیز و مشروع با روندهای سیاسی و نارضایتی را "مجرمانه" می‌داند.
به گفته‌ی مدیر خاورمیانه و آفریقای عفو بین‌الملل، مقام‌های ایران در برخورد با پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری، همچنان به نقض پی در پی حقوق شهروندان ایران ادامه می‌دهند. به گفته‌ی عفو بین‌الملل، رهبران ایران تلاش می‌کنند دهان مردم را ببندند و آنها را به سکوت وادارند.


اتحادیه‌ی اروپا وضعیت حقوق بشر در ایران را شدیدا نگران‌کننده خواند

رهبران کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا در نشست خود در بروکسل از وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. در پیش‌نویس بیانیه‌ی نشست عالی بروکسل در روز جمعه (۳۰ اکتبر ـ ۸ آبان) آمده است، دولت‌های اروپا «عمیقا نگران اعدام‌ها، سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان و محاکمه‌ی تعداد زیادی از خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی» هستند. نشست عالی اتحادیه‌ی اروپا همچنین خواستار «آزادی سریع و بدون قید و شرط» کارمندان بازداشت‌شده‌ی سفارت‌خانه‌های اروپایی شده‌ است. در این پیش‌نویس همچنین در مورد برنامه‌ی اتمی ایران ابراز نگرانی شده و از ایران خواسته شده که طرح پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای فیصله بخشیدن به این اختلاف را بپذیرد.

کردستان - بازگشایی دفاتر نمایندگی دولت اقلیم کردستان در اروپا و استرالیا

کردستان - بازگشایی دفاتر نمایندگی دولت اقلیم کردستان در اروپا و استرالیا Peyamner
- سه دفتر نمایندگی دولت اقلیم کوردستان در کشورهای آلمان، ایتالیا و استرالیا گشوده شد.

به گزارش سایت رسمی دولت اقلیم کوردستان، در چهارچوب گسترش روابط با کشورهای خارجی، دولت اقلیم کوردستان به‌طور رسمی دفاتر نمایندگی خود را در کشورهای استرالیا، جمهوری فدرال آلمان و ایتالیا گشود.

"فلاح مصطفی"، مسئول روابط امور خارجه‌ی دولت اقلیم کوردستان گفت: در ادامه‌ی سیاست گسترش روابط با کشورهای خارجی و ایجاد روابط دوستانه بر اساس منافع مشترک، دولت اقلیم کوردستان به‌طور رسمی دفاتر نمایندگی خود را در هریک از کشورهای استرالیا، جمهوری فدرال آلمان و ایتالیا گشود.

وی افزود: ایجاد این دفاتر نمایندگی بر اساس درخواست پرزیدنت بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان و در راستای گسترش روابط همه جانبه با دولت‌های مذکور بوده است.

مسئول روابط امور خارجه‌ی دولت اقلیم کوردستان ابراز امیدواری کرد؛ دفاتر نمایندگی دولت اقلیم کوردستان به وظیفه‌ی مهم و خطیر خود که پیشبرد روابط دوجانبه با کشورها و جلب سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در کوردستان است، به‌خوبی عمل کنند.

اسامی نمایندگان دولت اقلیم کوردستان بدین شرح است:

1.ریزان حه‌مه‌ صالح قادر-نماینده‌ی دولت اقلیم کوردستان در ایتالیا

2.دلشاد مصطفی بارزانی- نماینده‌ی دولت اقلیم کوردستان در جمهوری فدرال آلمان

3.هڤال دسکو سیان- نماینده‌ی دولت اقلیم کوردستان در استرالیا.

-------------------------------------------------------------------

اخبار ایران

نوزده دستگیر شده مراسم مذهبی اصلاح طلبان همچنان در زندان

سایت نوروز: یک هفته از هجوم ناجوانمردانه عوامل کودتا به دعای کمیل جوانانی که برای آزادی دوستان و یاران دربندشان دست دعا و استغاثه بر آسمان بلند کرده بودند، می گذرد. جوانانی که تنها جرمشان خواندن دعای کمیل بود، جوانانی که به جرم زیاده خواهی! آنهم از نوع آزادی هم قطارانشان گرفتار میله های ظلم و جور شده اند.

تلاش خانوادههای آنها برای اطلاع از وضعیت اسیران سبزشان تا به امروز به هیچ نتیجه ای نرسیده و تنها خبری که از آنها موجود است، به اولین روز بازداشت بازمی گردد که در تماس کوتاهی در اولین روز بازداشت به خانواده های خود اطلاع دادند که در زندان اوین هستند.

تنها خبری که می توان درخصوص 19 نفری که از جمع بیش از 71 بازداشت شده پنجشنبه گذشته با قاطعیت به آن استناد کرد، حضور همه آنان در زندان اوین است. خانواده های آنان تا امروز هیچگونه اطلاعی از اتهام و جرم فرزندان خود ندارند.

اسامی 19 تن از بازداشت شدگان دعای کمیل که از هفته گذشته هنوز آزاد نشده اند به شرح زیر است:

1- محمد کیانوش راد
2- میثم وره چهر
3- محمدحسن خوربک
4- اسماعیل صحابه
5- محمد تقی رمضان زاده
6- ابراهیم شیرکوند
7- سعید نورمحمدی
8- داور میر
9- عطا تهرانچی
10- سعید قریشی
11- ایمان میراب زاده
12- امید میراب زاده
13- اشکان مجللی
14- محمد شکوهی
15- هادی حیدری
16- امین شیرزاد
17- مهدیه مینوی
18- محبوبه حقیقی
19- محمدجواد مظفری

----------------------------------------

ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه محاکمه می شود

به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، ژاک شيراک رئيس جمهور سابق فرانسه به دادگاه احضار شد.

دفتر ژاک شیراک روز جمعه اعلام کرد رئیس جمهور سابق به اتهام بستن قراردادهاي جعلي با بيست نفر از متحدان سياسي براي تصدي در مشاغل فرضي در شهرداري پاريس محاکمه مي شود.

يک منبع نزديک به رئيس جمهور محافظه کار سابق فرانسه گفت شيراک 76 ساله مصمم است ثابت کند هيچ از مشاغلي که وي به خاطر آنها محاکمه خواهد شد، فرضي نيستند.

//////////////////////////////////////


ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه محاکمه می شود

به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، ژاک شيراک رئيس جمهور سابق فرانسه به دادگاه احضار شد.

دفتر ژاک شیراک روز جمعه اعلام کرد رئیس جمهور سابق به اتهام بستن قراردادهاي جعلي با بيست نفر از متحدان سياسي براي تصدي در مشاغل فرضي در شهرداري پاريس محاکمه مي شود.

يک منبع نزديک به رئيس جمهور محافظه کار سابق فرانسه گفت شيراک 76 ساله مصمم است ثابت کند هيچ از مشاغلي که وي به خاطر آنها محاکمه خواهد شد، فرضي نيستند.

//////////////////////////////////////////////


سنای آمریکا خواستار شد: شناسایی عوامل سرکوب در ایران

رادیو فرانسه ناصر اعتمادی: کمیسیون بانک ها در سنای آمریکا دیروز پنجشنبه به اتفاق آرا لایحۀ قانونی را تصویب کرد که به موجب آن رئیس جمهوری این کشورمی تواند در صورت شکست راه حل دیپلماتیک در بحران اتمی ایران از سلاح مجازات ها علیه جمهوری اسلامی استفاده کند.

رئیس این کمیسیون گفته است که در تصویب این لایحه "فعالیت های اتمی غیرقانونی این رژیم، از جمله فریبکاری اش در خصوص تأسیسات مخفی غنی سازی اورانیوم در قم مورد ملاحظه قرار گرفته اند."

از جمله تدابیر در نظر گرفته شده در این مصوبه جلوگیری از واردات فرش، پسته و خاویار ایرانی است.

با مصوبۀ دیروز، مجازات های قبلی در خصوص شرکت هایی که بیش از بیست میلیون دلار در صنعت انرژی ایران سرمایه گذاری می کنند، به شماری از نهادهای مالی، از جمله شرکت های تابع آنها و نیز شرکت های بیمه گسترش یافته است.

در واقع مصوبۀ جدید سنای آمریکا شرکت های مهم خارجی که بنزین مورد نیاز ایران را تأمین می کنند آماج قرار داده، از آن جمله شرکت سوئیسی ویتول و گلنکور، شرکت هلندی-سوئیسی ترافیگورا، شرکت فرانسوی توتال، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم، و شرکت هندی رولیانس.

ایران دومین کشور صادرکنندۀ نفت در اوپک ٤٠٪ از بنزین مورد نیاز خود را وارد می کند.

افزون بر ایران مصوبۀ کمیسیون بانک های سنای آمریکا تدابیر موجود در خصوص مسدود کردن دارایی های شخصیت های رژیم اسلامی ایران از جمله اعضای سپاه پاسداران را تشدید نموده است. این مصوبه همچنین معاملات تجاری دولت آمریکا را با شرکت هایی منع کرده که در حوزۀ انرژی و فن شناسی های حساس با ایران همکاری می کنند.

به موازات این مجازات ها، نمایندگان سنای آمریکا بر مسألۀ حقوق بشر در ایران نیز در مصوبۀ تازۀ خود تأکید کرده اند.

رئیس کمیسیون بانک ها در سنای آمریکا در ادامۀ اظهارات خود افزوده است : "هر یک از ما عمیقاً از مشاهدۀ این امر بهت زده شدیم که چگونه رژیم ایران شهروندان خود را به خاطر مطالبۀ انتخابات عادلانه و آزاد در کشورشان با خشونت سرکوب کرد."

مصوبۀ کنگرۀ آمریکا دربرگیرندۀ قطعنامه ایست که از رئیس جمهوری آمریکا خواسته تا با اعمال فشار بر حکومت ایران خواستار رعایت آزادی های فردی شهروندان این کشور شود.

این قطعنامه همچنین از پرزیدنت اوباما می خواهد تا با شناسایی عاملان نقض حقوق بشر در ایران مانع ورود احتمالی آنها به خاک آمریکا شود.

مصوبۀ کمیسیون سنای آمریکا همزمان است با مصوبۀ کمیسیون امور خارجۀ مجلس نمایندگان این کشور که خواستار تحریم واردات بنزین ایران شده بود.

مجالس سنا و نمایندگان آمریکا باید بر سر متن مشترک به یکدیگر به توافق برسند.

همزمان با مصوبۀ دیروز سنا، دولت آمریکا از ایران خواست پاسخ رسمی خود را به توافقنامۀ پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی اتمی ارایه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا با اظهار این مطلب بار دیگر بر اتحاد نظر طرفین گفتگو با ایران (فرانسه، روسیه، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی) تأکید کرد.

بر اساس موافقتنامۀ پیشنهادی آژانس، ایران باید ١٢٠٠ کیلو گرم از اورانیوم غنی شدۀ خود را با غلظت پائین به خارج بفرستد تا در ازای آن سوخت رآکتور آزمایشی تهران را دریافت کند.

مقامات آمریکایی گفته اند که ایران تاکنون پاسخی شفاهی توسط نماینده اش در آژانس به این پیشنهاد داده و خواستار تغییر در مفاد آن نیز شده است.



کوردستانی - باڵیۆزى سوید: هه‌رێمى كوردستان پێشووه‌چوونى زۆرى به‌خۆیه‌وه‌ بینیوه‌

کوردستانی - باڵیۆزى سوید: هه‌رێمى كوردستان پێشووه‌چوونى زۆرى به‌خۆیه‌وه‌ بینیوه‌ Peyamner
به‌ مه‌به‌ستى تاوتوێ كردنى پرسى په‌یوه‌ندیه‌كان و دوا گۆرِانكاریه‌كانى سه‌ر گۆرِه‌پانى سیاسى كوردستان و عێراق، باڵیۆزى سوید له‌ عێراق سه‌ردانى فه‌رمانگه‌ى په‌یوه‌ندیه‌كانى ده‌ره‌وه‌ى كردو له‌گه‌ڵ فه‌لاح مسته‌فا به‌رپرسى په‌یوه‌ندیه‌كانى ده‌ره‌وه‌ كۆبووه‌وه‌.

له‌سه‌ره‌تاى دیداره‌كه‌دا به‌رپرسى په‌یوه‌ندیه‌كانى ده‌ره‌وه‌ پوخته‌یه‌كى له‌سه‌ر بارودۆخى سیاسى و پێشووه‌چوونه‌كانى ئه‌م دوواییه‌و پێكهێنانى كابینه‌ى شه‌شه‌مى حكومه‌تى هه‌رێم خسته‌رِوو. له‌م باره‌یه‌وه‌ جه‌ختى له‌سه‌ر سیاسه‌تى حكومه‌تى هه‌رێم كرده‌وه‌ بۆ فراوان كردنى بازنه‌ى په‌یوه‌ندیه‌كان به‌رِووى جیهان و په‌ره‌پێدانى بوارى وه‌به‌رهێنان و كه‌رته‌ پیشه‌سازى و خزمه‌تگوزاریه‌كان.

نیكۆلاس تروڤى پیرۆزبایى له‌ پێكهێنانى كابینه‌ى شه‌شه‌مى حكومه‌تى هه‌رێم كرد و ئاماژه‌ى به‌و پێشووه‌چونانه‌ش كرد كه‌ تا ئێستا هه‌رێمى كوردستان به‌خۆیه‌وه‌ى بینیوه‌.

دواتر فه‌لاح مسته‌فا ده‌ستخۆشى لێكردن به‌بۆنه‌ى گواستنه‌وه‌ى باره‌گای باڵیۆزخانه‌ له‌ عه‌ممان بۆ به‌غدا، هه‌روه‌ها سوپاسى حكومه‌تى سویدى كرد بۆ ده‌ستنیشان كردنى كونسوڵى فه‌خرى ئه‌و ولاَته‌ له‌ هه‌رێمى كوردستان. به‌رِێزیان ئه‌م هه‌نگاوه‌ى به‌ پێشووه‌چونێكى گرینگ زانى بۆ په‌یوه‌ندى نێوان هه‌ردوولا و هیواى خواست په‌یوه‌ندیه‌كان له‌ هه‌موو رووێكه‌وه‌ زیاتر په‌یه‌یان پىَ بدرى.

له‌ ته‌وه‌ری دیكه‌ى دیداره‌كه‌دا به‌رپرسى په‌یوه‌ندیه‌كانى ده‌ره‌وه‌ باسى له‌ هه‌لبژاردنه‌كانى داهاتووى عێراق كرد و جه‌ختى له‌سه‌ر سیاسه‌تى سه‌ركردایه‌تى هه‌رێم كرده‌وه‌ كه‌ پێویست ده‌كات ئه‌م پرۆسه‌ دیموكراسیه‌ له‌ كاتى خۆى و له‌ سه‌رتاسه‌رى عیراق ئه‌نجام بدرێت. هاوكات ئاماژه‌ى به‌وه‌دا كه‌ ئه‌م هه‌ڵبژاردنه‌ قۆناغێكى گرینگه‌ له‌ پرۆسه‌ى سیاسى عیراق.

------------------------------------------

کوردستانی - حكومه‌تی هه‌رێم: ئه‌مڕۆ شاندی باڵای توركیا ده‌گات و باس له‌ دوو ته‌وه‌ره‌ی سه‌ره‌كی ده‌كرێت Peyamner
- حكومه‌تی هه‌رێم دووپاتیكرده‌وه‌، ئه‌مڕۆ شاندی باڵای توركیا ده‌گاته‌ هه‌رێمی كوردستان، ئه‌م هه‌نگاوه‌شی زۆر ئیجابی وه‌سفكرد، هاوكات له‌و سه‌ردانه‌دا باس له‌ دوو لایه‌نی سه‌ره‌كی ده‌كرێت.

به‌رپرسی فه‌رمانگه‌ی په‌یوه‌ندییه‌كانی ده‌ره‌وه‌ی حكومه‌تی هه‌رێمی كوردستان (فه‌لاح مسته‌فا ) له‌ لێدوانێكی تایبه‌ت به‌ (ئاژانسی هه‌واڵی په‌یامنێرو ڕادیۆی زاگرۆس) ڕایگه‌یاند؛ له‌ په‌ره‌سه‌ندێكی ئیجابی و له‌ چوارچێوه‌ی په‌یوه‌ندییه‌ هاوبه‌شه‌كاندا بۆ به‌ره‌و پێشه‌وه‌بردنی ئه‌و په‌یوه‌ندیانه‌، بڕیاره‌ دوای نیوه‌ڕۆی ئه‌مڕۆ شاندێكی باڵای توركیا به‌ سه‌رۆكایه‌تی( ئه‌حمه‌د داود ئۆغلۆ) و یاوه‌ری وه‌زیری ده‌وڵه‌ت بۆ كاروباری بازرگانی ده‌ره‌كی و ژماره‌یه‌ك گه‌وره‌ به‌رپرسانی سیاسی و بارزگانی توركیا به‌ سه‌ردنێك بگه‌نه‌ هه‌ولێری پایته‌ختی هه‌رێمی كوردستان و له‌گه‌ڵ سه‌ركردایه‌تی سیاسی هه‌رێمی كوردستان كۆببنه‌وه‌.

به‌رپرسی فه‌رمانگه‌ی په‌یوه‌ندییه‌كانی ده‌ره‌وه‌ی حكومه‌تی هه‌رێمی كوردستان، ئه‌و سه‌ردانه‌ی به‌ هه‌نگاوێكی زۆر ئیجابی و دڵخۆشكه‌ر وه‌سفكرد، بۆ زیاتر به‌ره‌و پێشه‌وه‌بردنی په‌یوه‌ندییه‌كان.

(فه‌لاح مسته‌فا ) ئاشكرایكرد، له‌و سه‌ردانه‌دا باس له‌ دوو لایه‌نی سه‌ره‌كی ده‌كرێت، یه‌كه‌میان: كردنه‌وه‌ی كونسڵخانه‌ی توركیا له‌ هه‌رێمی كوردستان و دووه‌میان: به‌ره‌وپێشه‌وه‌بردنی په‌یوه‌ندییه‌ بازرگانییه‌كان و سازكردنی كۆڕبه‌ندێكی بازرگانی هاوبه‌ش له‌ نێوان هه‌رێمی كوردستان و توركیا .

هه‌روه‌ها ئاماژه‌یدا، ئه‌و جۆره‌ په‌یوه‌ندییانه‌ جێگه‌ی دڵخۆشیه‌، چونكه‌ به‌ره‌وپێشه‌وه‌بردنی ئه‌و په‌یوه‌ندییانه‌ نه‌ك ته‌نیا له‌ خزمه‌تی به‌رژه‌وه‌ندی هه‌ردوولا دایه‌، به‌ڵكو خزمه‌تی ناوچه‌كه‌ش ده‌كات.

(فه‌لاح مسته‌فا ) دووپاتیكرده‌وه‌، بوونی كونسڵگه‌ری توركیا له‌ هه‌رێمی كوردستان شانبه‌شانی كونسوڵگه‌ری وڵاتانی تر، مایه‌ی ئه‌وه‌یه‌، كه‌ په‌یوه‌ندییه‌كان به‌ ئاراسته‌یه‌كی ئاسایی بڕۆن و ده‌كرێت ئه‌و كونسوڵگه‌ریه‌ وه‌ك پردی په‌یوه‌ندی بازرگانی و ئابووری و رۆشنبیرو وه‌به‌رهێنان بێت، وه‌ بوونی تێگه‌یشتنی سیاسی له‌سه‌ر هه‌ڵوێسته‌كان و هه‌وڵدان بۆ زیاتر به‌ره‌و پێشه‌وه‌بردنی په‌یوه‌ندییه‌كانٍ ده‌سته‌به‌ربكات .

له‌ وه‌ڵامی پرسیارێكی (ئاژانسی په‌یامنێر) كه‌ ئاخۆ چاوه‌ڕوان ده‌كرێت، له‌ میانه‌ی ئه‌و سه‌ردانه‌دا به‌ شێوه‌یه‌كی فه‌رمی داوا له‌ (مه‌سعود بارزانی) سه‌رۆكی هه‌رێمی كوردستان بكرێت، بۆ ئه‌وه‌ی سه‌ردانی توركیا بكات. (فه‌لاح مسته‌فا) وتی: چاوه‌ڕوانی ئه‌نجامێكی له‌و شێوه‌ ده‌كه‌ین و ده‌خوازین كۆبوونه‌وه‌ی ئه‌مڕۆ ئیجابی بێت و هه‌وڵێكی زۆریش دراوه‌ په‌یوه‌ندییه‌كان به‌ ئاراسته‌یه‌كی ڕاست و له‌ خزمه‌تی به‌رژه‌وه‌ندییه‌كانی هه‌ردوولا بێت .

هاوكات ئاماژه‌ی به‌وه‌ش كرد، ژماره‌یه‌ك پرسی تری په‌یوه‌ست به‌ هه‌رێمی كوردستان و توركیا و پرسی كرانه‌وه‌ی توركیا به‌ ڕووی كورد و په‌یوه‌ندییه‌كانی هه‌رێمی كوردستان و حكومه‌تی عێراقی فیدراڵ و توركیا له‌و پرسانه‌ن كه‌ ئه‌مڕۆ تاوتوێ ده‌كرێن.

------------------------------------

عێراقی - دامه‌زراوه‌كانی ده‌وڵه‌ت به‌ره‌و دیكتاتۆرییه‌ت ده‌چن Peyamner
- ئه‌ندامێكی ئه‌نجومه‌نی نوێنه‌رانی عێراق رایگه‌یاند، دامه‌زراوه‌كانی ده‌وڵه‌ت به‌ره‌و مه‌ركه‌زییه‌ت و دكتاتۆرییه‌ت ده‌چن، وتیشی: زۆر به‌ند هه‌ن كه‌ تا ئێستا كارا نه‌كراون بۆ دیاریكردنی كاری رۆژنامه‌گه‌ری.


له‌مباره‌یه‌وه‌، عالیه‌ نه‌سیف له‌ لیستی ئه‌لعێراقیه‌ به‌ ئاژانسی ئیپای راگه‌یاند، به‌ گوێره‌ی ماده‌ی 101 له‌ ده‌ستور، ده‌سته‌ی راگه‌یاندن و په‌یوه‌ندییه‌كان وه‌كو ده‌سته‌یه‌كی سه‌ربه‌خۆی سه‌ر به‌ ئه‌نجومه‌نی نوێنه‌ران كارده‌كات.

هه‌روه‌ها رایگه‌یاند، ده‌ركردنی بڕیار له‌لایه‌ن ده‌سته‌ی راگه‌یاندن و په‌یوه‌ندیه‌كان بێ ئه‌وه‌ی بگه‌ڕێنه‌وه‌ بۆ ئه‌نجومه‌نی نوێنه‌ران ده‌رچوونه‌ له‌ ده‌سه‌ڵاتی ئه‌نجومه‌ن.

جێی ئاماژه‌یه‌ ده‌سته‌ی راگه‌یاندن و گه‌یاندن رایگه‌یاند، پێویسته‌ هه‌موو كه‌ناڵێكی ئاسمانی مۆڵه‌تی په‌خش وه‌ربگرێت.

۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

هنگامه شهیدی در واکنش به تهدید مسئولان زندان:"مگر كساني كه در زيرزمين اوين مرا كتك زدند به كميته انضباطي معرفي شدند؟




هنگامه شهیدی در واکنش به تهدید مسئولان زندان:"مگر كساني كه در زيرزمين اوين مرا كتك زدند به كميته انضباطي معرفي شدند؟


هنگامه شهیدی در واکنش به تهدید مسئولان زندان مبنی بر معرفی او به کمیته انضباطی اوین به نوروز گفت:مگر كساني كه در زيرزمين اوين مرا كتك زدند به كميته انضباطي معرفي شدند؟!


7 آبان 88مسئولان حفاظت اطلاعات زندان از هنگامه شهيدي خواستند تا اعتصاب غذاي خود را بشكند درغير اينصورت به كميته انضباطي زندان معرفي خواهد شد।هنگامه شهيدي روزنامهنگار و فعال حقوق زنان در آخرين تماس خود از زندان با اعلام اين خبر به نوروز گفت: مگر كساني كه در زيرزمين زندان اوين مرا به باد كتك گرفتند به كميته انضباطي معرفي شدند؟!شهيدي كه به بند عمومي منتقل شده و با 3نفر ديگر در يك سلول به سر مي برد، در ادامه افزود: دو شب پيش با خدعه و نيرنگ و با وعده آزادي مرا تا درب زندان اوين بردند، اما پس از تحمل فشار عصبي شديد بجاي آزادي، وزارت اطلاعات مرا تحويل سازمان زندان ها داد و الان در اندرزگاه اوين هستم।به گزارش نوروز، اين روزنامه نگار از دو شب قبل دست به اعتصاب غذا و دارو زده است। اين درحالي است هنگامه شهيدي از بيماري قلبي و افسردگي رنج مي برد تا جايي كه روزي 28 عدد قرص مصرف ميكند. ادامه اعتصاب غذاي او با توجه به وضعيت روحي و جسمي اش خطرناك است.از سوي ديگر آزاده شهيدي، خواهر هنگامه شهيدي در گفتگو با نوروز گفت: از دو هفته قبل تاكنون امکان ملاقات حضوري با هنگامه را نداشتيم؛ ديروز نیز با او به صورت كابيني ملاقات كردیم.او كه به شدت نگران وضعیت سلامت خواهرش بود، به نوروز گفت كه متاسفانه هنگامه به بند مناسبي منتقل نشده و به هيچ وجه از انتقال به بند عمومي راضي نيست.هنگامه شهيدي، نزديك به 5 ماه است كه دربند كودتاگران اسير است. او كه مشاور امور زنان ستاد انتخاباتي مهدي كروبي بود، در تاريخ 24 تيرماه و پس از كودتاي انتخاباتي بازداشت شد.
--------------------------------------------------------------------------
دایه دایه وقت جنگه کوله پشتیم پر از فشنگه




جه‌شن خاونکار له‌ شار شوپینگ وه‌ یوتوبوری











اول و اخر یار جه شن خاونکار و گه شت ئه‌زیزان بمارک بۆد
روز 31 اکتبر اولین روز عید خاونکار میباشد که عید مردم جامعه یارسانی میباشد بازماندگان آئین پاک زرتشیان میباشد من از طرف خودم این روز فرخنده به تمامی یارسانیان عزیز چه در داخل و چه در خارج از کشور زندگی میکنند تبریک میگویم اول و آخر یار ساموئیل کو کرماشانی 30/10/2009





جه‌شن خاونکار له‌ شار شوپینگ وه‌ یوتوبوری
 وه‌ بونه‌ێ ئه‌ێد پیروز خاونکار، له‌ سه‌رجه‌م مه‌ردم یارسان چ له‌ خارج و چ ‌له داخل وڵات پیروزبایی که‌یم.ئومێدواریم که‌ گشت له‌هزه‌کان زنده‌گیتان پڕ بوت له‌ خوه‌شی و شادی .خوه‌نه‌ره‌ێل ئه‌زیز هه‌ر ئه‌وجوره‌ێ خوه‌تان خه‌وردارین 2ی November ئه‌ێد خاونکاره ‌ و مه‌ردم دڵ پاک یارسانی خوه‌ێان ئاماده‌ کردنه‌س، ئه‌ڕا پێشوازی له‌‌ ئه‌ێد خاونکار‌ که‌ گه‌وره‌ترین ئه‌ێد ئایینی و فرهنگی مه‌ردم یارسانه‌. له‌ی سێ روژه‌ پیروزه‌ێا مردم یارسان، وه‌ دڵ پاک یادێ مقاومه‌ت و پار‌ێزگاری بێ‌ شه‌ڕ اجدادێان له‌ مه‌ڕنوی هه‌ورامان که‌ن.یارسانیه‌کان له‌ شون سێ روژه‌ێ خاونکار و له‌ چورمین روژا که‌ روژ رزگاری یاران مه‌ڕنووه‌، ژن، پیاگ، ورد و دروشت وه‌ ته‌میوره‌ و که‌ڵام یا شادی و خوه‌شی،جارێکتر یاد ئه‌و روژه‌ تاریخی و یه‌زدانیه‌ زنده‌ که‌نووه‌.وه‌ی بونه‌وه،‌ فدراسیون سه‌راسه‌ری یارسان له‌ وڵات سوئد، روژ 07-11-2009 له‌ شار شوپینگ و روژ 14-11-2009 له‌ شار یوتوبوری، وه‌ هورمه‌ت ئی روژه‌ تاریخیه‌ جه‌شن و شادی دێرێت ، هاتن ئه‌ڕا گشت لاێکه‌ و به‌شداری گشت که‌سێک مایه‌ێ خوه‌شهالیمانه‌. Kulturafton i Köping:Lokal: Folkets park, Parkvägen 12, Kolsvatid: lördagen den 7:e november 2009, från kl.16:00Kontaktperson:1-Ali Mehrabi telefon nr: 0762-1689532- Jabbar Moradian telefon nr:0767-138866Kulturafton i Göteborg:Lokal:Radiotorget i FrölundaTid: lördagen den 14:e november 2009, kl. 17:00Kontaktperson: 1- Shapoor Omidi tel.nr 0762237017 2- Sadi Jevanmiri tel.nr 0704611447فێدراسیون سه‌رانسه‌ری یارسان له‌ سوئد 2009-10-28





/////////////////////////////////////////////






ئاگاداری میدیا پالتاکی یارسان
 ئاگاداری میدیا پالتالکی یارسان کوردستان تایخ 091101رووژ یکشه مه سائت 19:30।ساز دان به رنامه ئیی هه فته وه مناسبت خاوندکار و ره سم ره سۆم جامعه یارسان به رگذار بۆت.میوان ئی به رنامه سید فریدون حسینی که وه تۆان خۆی توزیی له قوانین وه مراسم خاوندکار ده یت.ئمداورم بتۆانیم له ی به رنامه وه ده لیکه فه راوان شه ره که ت که یم وه بتوانیم ئید خاوندکار وهیک تره تبریک بیۆشیم .پیشا پیش ئید باستان خاوندکار وه گه شت یارسانیک تبریک وه یشیم .وه خیر هاتین و جه م میدیا پالتالکی کوردستان یارسان.

یورش نیروهای رژیم جنون اسلامی به روستای وله ژیر در مریوان

یورش نیروهای انتظامی رژیم جنون اسلامی به روستای "وله ژیر" مریوان

عده کثیری از نیروهای انتظامی رژیم به روستای " وله ژیر" از توابع مریوان هجوم برده و 2 تن از ساکنان این روستا بازداشت نمودند.
روز پنجشنبه 6 آبان ماه تعداد زیادی از ماموران نیروهای انتظامی رژیم روستای " وله ژیر" از توابع مریوان را محاصره کرده و سپس به منزل 2 تن از ساکنین این روستا با اسامی " باسط و سیوان" یورش بردند و پس از ضرب و شتم شدید و بازرسی منزل نامبردگان، آنان را بازداشت نمودند.
از دلایل بازداشت و اتهامات بازداشت شدگاه اطلاعی در دست نیست।
///////////////////////////////////////////////
ادامه بازداشت و بی اطلاعی از وضعیت "فارس گل محمدی"

از کامیاران خبر می رسد با گذشت بیش از 10 روز از بازداشت "فارس گل محمدی" ساکن روستای "تنگی ور" از توابع این شهر اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت وی در دست نیست.
خبر منتشره حاکی است نیروهای امنیتی رژیم 24 مهرماه روستای "تنگی ور" از توابع کامیارن را محاصره نموده و ضمن یورش به منزل خانواده "گل محمدی" فرزند این خانواده با نام "فارس گل محمدی" را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل نمودند.
لازم به ذکر است طی هفته های گذشته 11 تن از اهالی روستاهای توابع کامیاران بازداشت و کماکان در زندان اداره اطلاعات شهر سنندج تحت شکنجه بازجویی قرار دارند।
//////////////////////////////////////////
موقعیت نازل جمهوری اسلامی در رتبه بندی تبعض جنسی در جهان

بر اساس آخرین آمار منتشره در خصوص شاخص تبعیض جنسی که توسط مجمع اقتصادی جهان منتشر می گردد جمهوری اسلامی در میان 134 کشور در ردیف 128 قرار گرفت.
مواردی نظیر فرصت‌ های اقتصادی و میزان مشارکت زنان، سطح سواد،‌ بحث درمان و طول عمر و میزان مشارکت آنان در عرصه‌های سیاسی فاکتورهایی می باشند که برای سنجش تبعیض جنسیتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
لازم به ذکر است این شاخص بین عدد 0 تا 1 متغیر است و جمهوری اسلامی در سال 2006 از میان 115 کشور در رده 108، در سال 2007 از میان 128 کشور در رده 118 و در سال 2008 از میان 130 کشور در رده 116 قرار داشته است.
///////////////////////////////////////////
بازداشت دهها تن از مقامات امنیتی عراق در ارتباط با انفجارات بغداد

مقامات امنیتی دولت عراق اعلام نمودند در رابطه با انفجارات مرگبار روز یکشنبه هفته گذشته در بغداد، دهها تن از مقامات و ماموران امنیتی این کشور بازداشت شده اند.
وزارت دفاع عراق اعلام نمود بیش از 60 تن از نیروهای امنیتی این کشور از جمله 11 افسر ارشد و 15 فرمانده پست های بازرسی اطراف محل انفجار روز یکشنبه 26 اکتبر دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفته اند.
انفجارات انتحاری روز یکشنبه بغداد بیش از 155 کشته و 700 زخمی برجای گذاشت।
/////////////////////////////////////////////////
صدور فراخوان "آی. یو. اف" جهت حمایت از فعالین کارگری نیشکر هفت تپه

"آی. یو. اف" فدراسیون بین المللی کارگران بخش غذا، که سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه عضو آن است با صدور فراخوانی خواستار ارسال نامه‌ اعتراضی علیه حکم زندان اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به تمامی کارگزاران رژیم شده است.
در بخشی از فراخوان مذکور آمده است روشن است که دولت جمهوری اسلامی با زندانی کردن نمایندگان کارگران قصد نابودی تشکل های کارگری را دارد. سرنوشت فعالین زندانی سندیکای شرکت واحد و کانون صنفی معلمان نشان میدهد که زندانیان هفت تپه در خطر مواجهه با آزار جسمی و روانی بی وقفه م باشند.
"آی। یو. اف" از تمامی مدافعین حقوق دموکراتیک و کارگری خواسته است با ارسال پیام هایی اعتراض آمیز به سفارت ها و کارگزاران رژیم حاکم بر ایران خواستار لغو احکام صادر علیه فعالین کارگری شوند.
///////////////////////////////////////
کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری" صدور حکم زندان فعالین کارگری نیشکر هفت تپه را محکوم نمود

"کمیته پیگیری ایجاد تشکل های آزاد کارگری" در اطلاعیه ای صدور حکم زندان 5 تن از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه را محکوم نمود.
در اطلاعیه مذکور آمده است ما ضمن محکوم نمودن صدور حکم زندان فعالین کارگری نیشکر هفت تپه از تمامی هم طبقه ای های خود، فعالین و تشکل های کارگری می خواهیم که به هر وسیله ممکن اعتراض خود را نسبت به صدور این احکام ضد کارگری اعلام نموده و با بکارگیری روش های گوناگون حمایت خود را از آزادی فعالیت و تشکل های کارگری ابراز نمایند।
//////////////////////////////////
محکومیت یورش ماموران رژیم به اعتراضات کارگران لوله ساری اهواز توسط فعالین جنبش لغو کار مزدی

فعالین جنش لغو کار مزدی با صدرو اطلاعیه ای یورش عوامل رژیم اسلامی حامی سرمایه به صفوف کارگران معترض لوله سازی اهواز را به شدت محکوم نمودند.
در اطلاعیه مذکور آمده است ما فعالین جنبش لغو کار مزدی یورش سبعانه قوای سرکوبگر دولت سرمایه داری اسلامی به تظاهرات و راه پیمایی کارگران لوله سازی اهواز را قاطعانه محکوم می کنیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه دستگیر شدگان می باشیم। ما خواستار حمایت توده ای و همه جانبه از مبارزات برحق کارگران لوله سازی اهواز می باشیم.
/////////////////////////

ئاگاداری میدیا پالتاکی یارسان
 ئاگاداری میدیا پالتالکی یارسان کوردستان تایخ 091101رووژ یکشه مه سائت 19:30.ساز دان به رنامه ئیی هه فته وه مناسبت خاوندکار و ره سم ره سۆم جامعه یارسان به رگذار بۆت.میوان ئی به رنامه سید فریدون حسینی که وه تۆان خۆی توزیی له قوانین وه مراسم خاوندکار ده یت.ئمداورم بتۆانیم له ی به رنامه وه ده لیکه فه راوان شه ره که ت که یم وه بتوانیم ئید خاوندکار وهیک تره تبریک بیۆشیم .پیشا پیش ئید باستان خاوندکار وه گه شت یارسانیک تبریک وه یشیم .وه خیر هاتین و جه م میدیا پالتالکی کوردستان یارسان.

تداوم بازداشت و بی اطلاعی از وضعیت یک شهروند شهر بانه

تداوم بازداشت و بی اطلاعی از وضعیت یک شهروند شهر بانه

با گذشت بیش از 10 روز از بازداشت "کمال احمدیان" شهروند ساکن شهر بانه توسط ماموران امنیتی رژیم همچنان از سرنوشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.
خبر رسیده از بانه حاکی است شامگاه جمعه 24 مهرماه ماموران امنیتی رژیم ضمن یورش به منزل "کمال احمدیان" در پی ضرب و شتم و بارزسی منزل وی، نامبرده را بازداشت و به مکان نا معلومی منتقل نمودند।

--------------------------------------------------

رواج قتل های ناموسی در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی

با استناد به آمار منتشره ظرف چند سال اخیر آمار قتل زنان در ایران تحت حاکمیت سیاه رژیم جمهوری اسلامی به بهانه دفاع از ناموس به شدت افزایش یافته است.
بر این اساس در سال 1387 از 103 فقره قتل 46 نفر و در شش ماهه اول سال 1388 نیز از 103 فقره قتل 28 نفر از قربانیان را زنانی تشکیل می دهند که تحت نام دفاع از ناموس به دست مردان کشته شده اند।

---------------------------------------

ادامه اعتصاب غذا و وضعیت نگران کننده تعدادی از زندانیان سیاسی

از زندان اوین خبر می رسد تعدادی از زندانیان سیاسی اقدام به اعتصاب غذا نموده اند و تعدادی دیگر نیز در شرایط بد جسمانی بسر می برند.
اخبار منتشره حاکی است زندانیان سیاسی "فریبا پژوه" و "هنگامه شهیدی" از روز دوشنبه 3 آبان ماه در اعتراض به بلاتکلیفی خود اعتصاب غذا نموده اند.
خبری دیگر حاکی است وضعیت جسمی زندانیان سیاسی "حامد روحی‌ نژاد و جعفر ابراهیمی" بازداشتی در زندان اوین روز به ‌روز بدتر می‌شود.
"حامد روحی‌نژاد" به دلیل بیماری در حال از دست دادن بینایی خود است و "جعفر ابراهیمی" نیز دچار حمله‌ عصبی شده و زندانی دیگری با نام "مرجانی" که مبتلا به بیماری دیابت می باشد به دلیل عدم ارائه خدمات پزشکی در شرایط نامناسب جسمانی بسر می برد।

---------------------------------------


کردستان - پارلمان عراق امروز هم در تصویب قانون انتخابات ناکام ماند/هم‌پیمانی کوردستان جلسه‌ی پارلمان را تحریم کرد
پارلمان عراق فدرال امروز هم نتوانست جهت تصویب قانونی برای انتخابات آینده‌ی عراق به‌ یک توافق کلی برسد و ادامه‌ی گفت و گو در این زمینه‌ به‌ یکشنبه‌ هفته‌ی آینده‌ موکول شد.

حاکم احمد، عضو فراکسیون هم‌پیمانی کوردستانی در پارلمان عراق فدرال به‌ خبرگزاری پیامنیر گفت: ایاد سامرایی، رئیس پارلمان عراق فدرال پیش از برگزاری جلسه‌ی امروز با اعضای کمسیون قانونی مجلس نسبت به‌ مسأله‌ی انتخابات در کرکوک تشکیل جلسه داد.

عضو فراکسیون هم‌پیمانی کوردستان تصریح کرد در این نشست هم‌پیمانی کوردستان با پیشنهاد سازمان ملل متحد مبنی بر اعتماد روی فرم ثبت 2009 رأی دهندگان در ا‌نتخابات کرکوک موافقت کرد اما با مخالفت اعراب و ترکمن‌ها روبرو شد، وی افزود چند پیشنهاد دیگر نیز ارائه‌ شد اما توافقی حاصل نشد.

حاکم احمد اظهار داشت پس از پایان نشست ایاد سامرایی با کمسیون قانونی ، مجلس تشکیل جلسه‌ داد اما هم‌پیمانی کوردستان به‌ دلیل حاصل نشدن نتیجه‌ای در مورد انتخابات کرکوک نشست امروز پارلمان را تحریم کرد و به‌ همین دلیل حد نصاب لازم جهت تشکیل جلسه‌ به‌ دست نیامد و نمایندگان تنها به‌ تبادل نظر پرداختند و رئیس پارلمان جلسه‌ را به‌ یکشنبه‌ی هفته‌ی آینده‌ی موکول کرد.

وی با اشاره‌ به‌ اینکه‌ کرکوک مسأله‌ای حساس و مهم است اظهار داشت هم‌پیمانی کوردستان روی این مسأله‌ به‌ هیچ وجه‌ سازش نخواهد کرد و تا زمانی که‌ در این زمینه‌ به‌ توافق نرسیم نشست‌های پارلمان را تحریم خواهیم کرد।

-------------------------------------------


ایران پاسخ خود را درباره توافقنامه سوخت هسته‌ای تحویل آژانس داد
شبكه تلویزیون العالم خبر داد كه ایران امروز پاسخ خود را به پیش‌نویس توافقنامه تامین سوخت راكتور تهران، تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كرد.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار این خبر به نقل از شبكه تلویزیونی العالم خبر داد كه ایران پاسخ خود را به پیش‌نویش [محمد البرادعی] مدیر كل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داد.

به‌ گزارش بی بی سی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که ایران یک 'پاسخ اولیه' به پیشنهاد محمد برادعی ارائه کرده است.

آژانس، روز پنجشنبه ۷ آبان (۲۹ اکتبر) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: "محمد برادعی، مدیرکل آژانس پاسخ اولیه به پیشنهاد خود را از مقامات ایران دریافت کرده است. او در حال مشورت با دولت ایران و طرف‌های دیگر است، با این امید که توافق بر سر این طرح به زودی حاصل شود".

در اطلاعیه آژانس به جزئیات پاسخ ایران اشاره نشده است.

پیش تر نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین به خبرنگاران گفته بود: "جمهوری اسلامی ایران دور اول مذاکرات را که روز ۱۹ اکتبر در وین برگزار شد، با رویکردی مثبت ادامه می دهد".

علی اصغر سلطانیه گفت که ایران مذاکرات روز ۱۹ اکتبر را که به مطرح شدن پیشنهاد آقای برادعی منجر شده بود، "تنها یک دیدار فنی" تلقی می‌کند و انتظار دارد‌ "ملاحظات اقتصادی و فنی ایران" در چگونگی تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در نظر گرفته شود.

آقای برادعی پیشنهاد کرده بود که ایران ۷۵ درصد از ذخیره ۱۵۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی شده خود را تا پایان سال جاری میلادی (پیش از ۱۱ دی) برای غنی سازی بیشتر و تبدیل به سوخت قابل استفاده در رآکتور تهران، به روسیه و از آنجا به فرانسه بفرستد.

علت استقبال غرب از این پیشنهاد چنین تفسیر شد که در صورت انجام این کار، ذخیره باقی مانده در ایران به اندازه‌ای نیست که برای یک برنامه نظامی احتمالی کافی باشد.

اکنون به نظر می رسد که ایران هنوز آمادگی ندارد که پیشنهاد آقای برادعی را به شکل فعلی بپذیرد.

با این حال مقامات ایران موضوع تبادل سوخت را به کلی رد نمی‌کنند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که در مشهد به سر می‌برد، ساعتی پیش از سخنان آقای سلطانیه گفته بود: "ما از تبادل سوخت، همکاری‌های فنی و ساخت نیروگاه و رآکتور استقبال می‌کنیم و آماده همکاری هستیم".

در این حال فرانسه تأکید کرده است که انتظار دارد که ایران به پیشنهاد آقای برادعی یک پاسخ "مثبت روشن" بدهد.

برنارد والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته است: "منتظریم که ببینیم محتوای پاسخ رسمی‌ای که ایران گفته است امروز به آژانس ارائه می‌کند چیست. بعد با مدیرکل آژانس و سایر هم‌پیمانان خود در باره واکنشی که باید به آن نشان بدهیم مشورت خواهیم کرد".

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه اوایل مهرماه و پس از آنکه آشکار شد که ایران در حال ساخت یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم است، گفت که ایران تا ماه دسامبر فرصت دارد که فعالیت های هسته ایش را متوقف کند و در غیر این صورت با تحریم های بیشتری رو به رو خواهد شد।

--------------------------------


کردستان - نمایندگی دولت اقلیم کوردستان در سه‌ کشور دیگر گشایش یافت
در چهار چوب سیاست‌های دیپلماتیک دولت اقلیم کوردستان و با پشت‌بستن به‌ راهنمایی‌های رئیس اقلیم کوردستان در ایجاد روابط دیپلماسی، سه‌ نمایندگی دیگر دولت اقلیم کوردستان در کشورهای ایتالیا، آلمان و استرالیا به‌ طور رسمی گشایش یافت.

فلاح مصطفی، مسئول روابط خارجه‌ی دولت اقلیم کوردستان به‌ خبرگزاری پیامنیر گفت: در ادامه‌ی سیاست گشایش دولت اقلیم کوردستان به‌ روی جهان خارج و ایجاد روابط دوستانه‌ بر اساس منافع متقابل با در نظر گرفتن اینکه‌ دولت اقلیم کوردستان شرایط لازم جهت گشایش نمایندگی در این کشورها را دارد تصمیم به‌ گشایش سه‌ نمایندگی در کشورهای ایتالیا، آلمان، و استرالیا گرفتیم.
وی افزود پس از مطالعه‌ی دقیق و تشخیص اهمیت وجود نمایندگی اقلیم کوردستان در این کشورها با احکام شماره‌ (3291، 3292، 3293) روز 26 اکتبر، ریزان حمه‌ صالح قادر به‌ عنوان کاردار دولت اقلیم کوردستان در ایتالیا، دلشاد مصطفی بارزانی به‌ عنوان کاردار دولت اقلیم کوردستان در آلمان و هڤال دسکو سیان به‌ عنوان کاردار دولت اقلیم کوردستان در استرالیان تعیین شدند।
------------------------------------------------

کردستان - مجادله‌ی لفظی تندی میان ائتلاف هم پیمانی کوردستان و نمایندگان عرب و ترکمن پارلمان عراق در گرفت
پس از آنکه‌ پارلمان عراق فدرال پس از چندین نشست در تصویب قانون جدید انتخابات عراق فدرال ناکام ماند، آنرا به‌ شورای سیاسی امنیت ملی ارسال کرد و این شورا با اتخاذ سه‌ پیشنهاد آنرا به‌ مجلس باز گرداند.

یک منبع خبری از پارلمان عراق فدرال که‌ نخواست نامش فاش گردد اعلام کرد در جلسه‌ی امروز پارلمان، اختلاف نظر میان نمایندگان در مورد مسأله‌ی کرکوک شدت گرفت و مجادله‌ی لفظی تندی میان خالد شوانی، عضو ائتلاف هم پیمانی کوردستان با فوزی اکرم ترزی، نماینده‌ی ترکمن جریان صدر در پارلمان و عمر جبوری، عضو فراکسیون عربی پارلمان در گرفت.

این منبع خبری از پارلمان افزود درگیری لفظی میان خالد شوانی با دو نماینده‌ی دیگر، رئیس پارلمان را ناچار به‌ مداخله‌ کرد و با مشت کوبیدن به‌ میز خود سعی در اداره‌ی نشست را داشت।
---------------------------------

خارجی - مشاور امنیت ملی آمریکا به ایران هشدار داد
مشاور امنیت ملی آمریکا به ایران در مورد ادامه‌ی برنامه‌های هسته‌ایش هشدار داد.

به گزارش ZAGROS tv، ژنرال "جیمز جونز"، مشاور امنیت ملی آمریکا به ایران در مورد ادامه‌ی برنامه‌های هسته‌ایش هشدار داد.

وی در کنفرانس خبریی در واشنگتن گفت: "اگر ایران در رد درخواست‌های جامعه‌ی بین المللی برای کنار نهادن برنامه‌های هسته‌ایش مصر باشد، آنگاه برای مقابله با ایران همه‌ی گزینه‌ها را مفتوح می‌گزاریم."

مشاور امنیت ملی ایالات متحده‌ی آمریکا افزود: "در کوتاه مدت منتظر نتیجه‌ی مذاکرات ایران و جامعه‌ی بین المللی هستیم، اما اگر مذاکرات هیچ نتیجه‌ی مثبتی به همراه نداشته باشد، آنگاه ما خود را برای موضع گیری و مقابله با ایران آماده می‌کنیم।"
----------------------------------------

خارجی - فرمانده‌ی سپاه‌ پاسداران ایران: اگر تصور کنیم مردم پشتوانه‌ی نظام هستند، اشتباه‌ فکر کرده‌ایم
- فرمانده‌ی سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی ایران طی سخنانی خطاب به‌ پاسداران و طلاب استان آذربایجان غربی گفت که‌ اگر تصور کنیم مردم پشتوانه‌ی نظام هستند، اشتباه‌ فکر کرده‌ایم.


به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه‌، "سردار محمد علی جعفری"، فرمانده‌ی کل سپاه پاسداران ایران دیروز(چهارشنبه‌-28اکتبر) در ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی در مقابل جمعی از پاسداران و طلاب این استان مدعی شد بیان داشت: "اگر تصور کنیم که‌ مردم پشتوانه‌ی این نظام هستند، اشتباه فکر کرده‌ایم."

وی افزود: "همچنین اگر بپنداریم که‌ این نظام با صلابت به‌راه خود ادامه می‌دهد و خطراتی آنرا تهدید نمی‌کند، اشتباه‌ می‌کنیم."


فرمانده‌ی سپاه‌ پاسداران ایران با اشاره‌ به‌ اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، خاطر نشان کرد: "شعله‌های آتش هنوز خاموش نشده است."