Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

پاسخ ما به روز صلح

پاسخ ما به روز صلحچاپ
سه شنبه, 09 شهریور 1389 ساعت 15:33
kck_LOGOریاست شورای رهبری کنفدرالیزم جامعه ‌دمکراتیک کردستان ک .ج .ک به ‌مناسبت اول سپتامبر روز صلح پیامی انتشار داد.
ریاست شورای رهبری ک .ج .ک اول سپتامبر روز صلح را به‌ همه ‌ملت کردستان، ترکیه‌ و جهان تبریک گفت.
ک .ج .ک یادآوری نمود که ‌آنها با تصمیم بر توقف عملیات پاسخ مناسبی به ‌روز آشتی داده‌ و با اشاره‌ به ‌اینکه ‌اپراسیونها و محاسبات ناچیز حکومت این روند را مخدوش خواهد نمود، چنین گفت:
تمامی نیروهای ما مسئولانه ‌ملزومات این تصمیم را بجا خواهند آورد و این معنادارترین پاسخ ممکن به ‌اول سپتامبر روز صلح است. برقراری صلح و برادری خلقها تلاش اساسی رهبری ماست .
ک .ج .ک با بیان اینکه‌ علیرغم تمام تلاش آنان، دولت آ .ک .پ و حکومت ترک بر موضع خود مبنی بر جنگ اصرار داشته ‌و فرماندهی جدید ارتش " ایشیک کوشانر" سعی دارد مقدمات اپراسیونی را علیه‌ جنوب کردستان فراهم نماید.
ک .ج .ک خاطر نشان ساخت که ‌حکومت ترک بجای اینکه ‌مسیر این روند را بخوبی ارزیابی کند، هر اقدامی را علیه ‌کردها تایید می‌کند، و در این مورد گفت: حکومت ترک به‌ تقاضاهای ما برای توقف اپراسیونهای سیاسی و نظامی گوش فرا نداده ‌و فرصتهای صلح را بخوبی ارزیابی نمی‌کند. برخلاف آن، اپراسیونهایی را که ‌موجب از دست دادن گریلاها می‌شود، انجام می‌دهد. آنها همچنین با انجام اپراسیونهای سیاسی علیه ‌کردها افراد بسیاری را بازداشت کرده‌اند. در چنین شرایطی اولین روزنامه‌ کردی "آزادی ولات" را توقیف کردند در مورد درخواست کاهش حدنصاب انتخاباتی که ‌در برابر اراده‌ سیاسی کردها محدودیت بزرگیست،بحثی نکرده ‌و در مقابل از دمکراسی صحبت می‌کنند. باز در ادامه، ‌نابودی جنگلها و طبیعت کردستان را آغاز کرده‌اند و ‌این کل مواضع حکومت و آ .ک .پ در برابر کردهاست که‌ مشاهده‌ می‌شود. این مواضع بیانگر آنست که ‌آنها درخواست آشتی و صلح خلقها را در نظر نمی‌گیرند.
ریاست شورای رهبری ک .ج .ک اعمال سیاست بر زندگی رهبر ملت کرد عبدالله ‌اوجالان را به‌ شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: برای آنکه‌ رهبرمان بتواند در راستای صلح و حل دمکراتیک موثرتر باشد هیچ اقدامی نمی‌کنند. بجای ایجاد شرایط مناسب برای حل مسئله‌، با زیر پا گذاشتن معیارهای انسانی و اخلاقی در مورد زندگی رهبرمان صحبت از اعدام کرده‌ و با این مواضع ملت ما را آزار می‌دهند. اعمال چنین سیاستهایی در مورد رهبریمان که ‌در راستای حقوق حقه ‌ملت کرد مبارزه‌ کرده‌، بیانگر آنست که ‌در برنامه‌های آ .ک .پ و حکومت ترک هیچ نشانی از حل مسئله‌ یافت نمی‌شود.
ک .ج .ک در رابطه ‌با وضعیت کنونی، آ .ک .پ و حکومت ترک را مسئول دانست و چنین می‌گوید: دولت آ .ک .پ بجای حل مسئله‌ کرد و برقراری صلح ،در فکر حاکمیت و منافع حزبی خود می‌باشد. البته‌ آنها سعی دارند فرصت فعلی را که‌ ما همچون حرکت آزادی آنرا مطرح و وارد عرصه‌ کرده‌ایم از میدان خارج نمایند. ما بار دیگر به‌ مناسبت اول سپتامبر دولت آ .ک .پ و حکومت ترک را فرا می‌خوانیم تا مرحله ‌توقف عملیات را که ‌از سوی ما اعلام شده ‌و ملزومات آنرا کاملآ مسئولانه‌ بجا می‌آوریم، بخوبی ارزیابی کرده‌ و در این راستا گامهای موثر برداشته ‌و جهت حل دست از تحریک و ذهنیت انکار کردن بردارند.
ک. ج .ک در خاتمه ‌از ملت کرد و تمامی صلح طلبان خواست تا در اول سپتامبر ندای صلح و درخواست دمکراسی سر دهند.
http://newroz.tv/farsi/index.php/component/content/article/1-akhbar/2636-2010-08-31-15-42-01
----------------------
ایران و ترکیه مانع برقراری صلحچاپ
سه شنبه, 09 شهریور 1389 ساعت 15:13
knk_logoکنگره ملی کردستان "ک.ن.ک"روز صلح در ترکیه‌ را به همه کردستانیان تبریک گفت.
کنگره ملی کردستان به مناسبت روز صلح بیانیه‌ای صادر نمود، در بیانیه آمده است :متاسفانه خاورمیانه یکبار دیگر روز صلح را با جنگ و کشتار آغاز نمود.
کنگره ملی کردستان "ک.ن.ک"اعلام میدارد :علیرغم اینکه ک.ج.ک تصمیم به توقف عملیات نظامی گرفته اما دولتهای ایران و ترکیه کماکان به عملیاتهای نظامی خود علیه کردها ادامه میدهند.
کنگره ملی کردستان در بیانیه خود چنین ادامه می‌گوید: ایران و ترکیه با برهم زدن زمینه صلحی که ک.ج.ک آفریده است، مرتکب جنایتی بشری میشوند.
ک.ن.ک با اشاره به آماده‌کاریهای برگزاری کنفرانس ملی کرد از همه کردستانیان درخواست نمود که جهت پایان دادن به انکار کردها، برای پایان دادن به جنگ دولتهای حاکم بر کردستان ،با کردها، رفراندم آ.ک.پ را بایکوت نمایند.
ک.ن.ک همه را فراخواند که با تمام توان خود جهت برقراری صلح و دموکراسی در تلاش باشند و در پایان ک.ن.ک این روز را به همه کردستانیان تبریک گفت.
-------------------------------
یاد قهرمان کردستان شهید فواد مصطفی سلطانیچاپ
سه شنبه, 09 شهریور 1389 ساعت 14:51
fuad.m.sسی‌ویک سال قبل در چنین روزی ،فعال سیاسی کرد فواد مصطفی سلطانی در نتیجه درگیری با نیروهای نظامی رژیم ایران در منطقه‌ مابین سقز، مریوان جان خود را از دست داد.
فواد مصطفی سلطانی سال 1327 در روستای آلمانه از توابع شهر مریوان بدنیا آمد. در سال 1346 در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی الکترونیک به تحصیل پرداخت و در همانجا به فعالیتهای سیاسی خود پرداخت.
نامبرده در پائیز سال 1348 همراه با تعدادی از همراهانش اقدام به تاسیس سازمانی نمودند که بعدها "کومه‌له" نام گرفت.
فواد مصطفی سلطانی در سال 1353 توسط نیروهای اطلاعات و امنیتی شاه به نام ساواک دستگیر شد. در زندان رهبری اعتراضات و فعالیتهای داخل زندان را به عهده داشت .
وی در پی گسترش مبارزات مردمی علیه رژیم محمد رضا شاه پهلوی در پائیز سال 1357 از زندان آزاد شد.
این فعال سیاسی کرد، در سازماندهی اعتراضات مردمی علیه ظلم و ستم شاهنشاهی در شهرهای سنه ،مریوان، نقش مهمی ایفا کرده بود.
کاک فواد در تاسیس شوراهای شهر، اتحادیه دهقانان، سازماندهی اولین گروه‌های پیشمرگ، تدوین خواسته‌های خلق کرد در 8 ماده و در بسیاری از موارد دیگر نقش اصلی داشت، تا اینکه در تاریخ 9 شهریور سال 1358 در روستای"کانعمت" در حد فاصل شهرهای سقز و مریوان در درگیری با نیروهای رژیم جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی مصطفی چمران جان خود را از دست داد.
---------------------------------------
زن جوانی محکوم به سنگسار شدچاپ
سه شنبه, 09 شهریور 1389 ساعت 15:03
sengsarزن جوانی بنام مریم قربانزاده ‌25 ساله‌ به ‌اتهام خیانت به ‌همسر قبلی خود از طرف دادگاه‌ ایران به‌ سنگسار محکوم می‌شود. این حکم بعدآ و در دادگاه‌ تجدید نظر به‌ اعدام تبدیل شد.
مریم قربانزاده ‌هنگام دستگیری باردار بود اما‌ بدستور مقامات قضایی جنین شش ماهه‌اش را سقط کردند. بر اساس قانون اسلامی، زنی که ‌سنگسار و یا اعدام می‌شود نباید حامله‌ باشد.
خانواده‌ی همسر قبلی مریم قربانزاده‌، نامبرده‌ را به‌ خیانت به‌ همسرش متهم کرده‌ و اعلام کرده‌اند که‌ از وی فیلم دارند. ولی مریم آن را رد کرده‌ و گفته ‌است فیلم مزبور مربوط به ‌همسر فعلی وی می‌باشد.
دادگاه‌ جمهوری اسلامی ایران، حکم سنگسار مریم را به ‌اعدام مبدل کرده‌اند. جاوید هوتن کیان ،وکیل مریم قربانزاده ‌اعلام کرده‌ است که‌ هر آن خطر اعدام نامبرده ‌وجود دارد.
--------------------------------------------
پرونده سازی علیه‌ روز تی.ویچاپ
سه شنبه, 09 شهریور 1389 ساعت 15:18
rojtv_eylemدادستانی دانمارک علیه روژ تی وی به بهانه اینکه از مبارزات پ.ک.ک حمایت میکند اعلام جرم نمود.
دادستانی دانمارک "یورگن ستین سورنسن" طی بیانیه‌ای اعلام کرد: روژ تی وی به تشویق` مبارزان پ.ک.ک میپردازد و علیه آن اعلام جرم کرد.
استودیوی روژ تی وی در دانمارک نیست اما به دلیل اینکه مجوز پخش را دولت دانمارک صادر میکند. این دولت علیه روژ تی وی اعلام جرم کرده است.
تلویزیون بین‌المللی کردی روژ تی وی از بدو تاسیس خود یعنی از اول ماه مارس سال 2004 تا به امروز زیر فشارهای دولت ترکیه قرار داشته است، به همین مناسبت فشارهای دولت ترکیه بر دانمارک هر سال رو به افزایش گذاشته است که تاکنون ترکیه از این فشارها هیچ نتیجه‌ای نگرفته است.
لازم به ذکر است که در سالهای اخیر فشار کشورهای اروپایی بر روژ تی وی رو به افزایش گذاشته است.
---------------------------------
کشته و زخمی شدن دو نفر در سقزچاپ
سه شنبه, 09 شهریور 1389 ساعت 15:08
sarbazi-kozhraw16در ادامه کشتار شهروندان کرد در شرق کردستان، این بار نیروهای انتظامی رژیم جمهوری اسلامی ایران 2 نفر کرد را که جهت تعمیر اتومبیل خود از روستا عازم شهر سقز بودند هدف گلوله قرار دادند.
بنا به گزارش خبرگزاری سقز، در مورخه 8 شهریور 2 کاسبکار کرد اهل سقز به نامهای انور خدا رحمی و محمد خدا رحمی که در روستای "سیفه تال" سرگرم نقل و انتقال علوفه حیوانات بودند، جهت تعمیر اتومبیل تویوتای خود راهی شهر سقز شده‌اند که در بین راه به بهانه اینکه بار قاچاق حمل میکنند ،هدف تیراندازی نیروهای انتظامی رژیم جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند و در نتیجه محمد خدا رحمی 20 ساله در دم جان خود را از دست داده و انور خدا رحمی به شدت زخمی شده و به بیمارستان عمومی شهر سقز منتقل میگردد.
این در حالی است که تمامی اهالی روستای سیفه تال و روستاهای اطراف گفته‌اند حاضرند شهادت دهند که این دو نفر حامل بار قاچاق نبوده و همیشه به کارهای کشاورزی مشغول بوده‌اند.
ازسویی دیگر در منطقه الباک وان در شمال کردستان کاسبکاران کرد مورد هدف تیراندازی نیروهای ایرانی قرار گرفتند.
بنا به‌گزارشات 4 کاسبکار کرد هنگامیکه در حال عبور از مرز به طرف شرق کردستان بودند مورد هدف تیراندازی نیروهای ایرانی قرار گرفته و در نتیجه آن غفار خلیل و یکی دیگر از کاسبکاران زخمی شدند.
در 28 اگوست نیز کاسبکار دیگری بنام شراف‌الدین گولریوز از اهالی شهر وان در اثر تیراندازی نیروهای ایرانی جان خود را از دست داده بود.
در همین ارتباط پارلمانتار ب .د .پ وان، فاطمه کورتولان در مجلس ترکیه با اشاره به حمله نیروهای ایرانی و ترکیه به مردم ساکن در مرزها به‌ شدت از سکوت حکومت در برابر این رفتارها انتقاد کرد.
----------------------------------------
هه‌رێمی كوردستان هیچ داوایه‌كی بۆ سه‌ردانی سه‌رۆكی هه‌رێم بۆ رووسیا پێشكه‌ش نه‌كردووه‌
Peyamner- گه‌وره‌ به‌رپرسێكی حكومه‌تی هه‌رێمی كوردستان ره‌تیكرده‌وه‌، هه‌رێمی كوردستان هیچ داوایه‌كی بۆ سه‌ردانی ( مه‌سعود بارزانی) سه‌رۆكی هه‌رێمی كوردستان بۆ وڵاتی رووسیا پێشكه‌ش كردبێت. وتيشى: ئه‌گه‌ر ووڵاتێك ئاماده‌ نه‌بێت به‌شێوه‌یه‌كی شایسته‌ پێشوازی له‌ جه‌نابیان ‏بكات، ئه‌وا سه‌رۆكی هه‌رێم ئه‌و ‏جۆره‌ سه‌ردانانه‌ ناكات.‏


دوای ئه‌وه‌ی چه‌ند ناوه‌ندێكی رۆژنامه‌وانی هه‌واڵێكیان له‌باره‌ی هۆكاری ئه‌نجام نه‌دانی سه‌ردانی ‏سه‌رۆكی هه‌رێمی كوردستان بۆ ووڵاتی رووسیا بڵاو كرده‌وه‌، سه‌رۆكی فه‌رمانگه‌ی په‌یوه‌ندیه‌كانی ‏ده‌ره‌وه‌ له‌ روونكردنه‌وه‌یه‌كدا رایگه‌یاند؛ تا ئێستا نه‌ هه‌رێمی كوردستان داوایه‌كی له‌و شێوه‌یه‌ی ‏پێشكه‌ش كردووه‌ و نه‌ هیچ داوه‌تنامه‌یه‌كی فه‌رمیش له‌لایه‌ن رووسیاوه‌ به‌ جه‌نابی سه‌رۆكی هه‌رێم ‏گه‌یشتووه‌ بۆ سه‌ردانی رووسیا، تاكو ئه‌م جۆره‌ شیكردنه‌وه‌و لێدوانانه‌ بدرێت له‌سه‌ر هۆكاری ئه‌نجام ‏نه‌دانی ئه‌و سه‌ردانه‌.‏

فه‌لاح مسته‌فا سه‌رۆكی فه‌رمانگه‌ی په‌یوه‌ندیه‌كانی ده‌ره‌وه‌ی حكومه‌تی هه‌رێمی كوردستان وتیشی: ‏ مسعود بارزانی سه‌رۆكی هه‌رێمی كوردستان تا ئێستا هیچ داوه‌تنامه‌یه‌كی فه‌رمی بۆ سه‌ردانی ‏ووڵاتی رووسیا پی نه‌گه‌یشتووه‌، هاوكات هه‌رێمی كوردستانیش هیچ داوایه‌كیان به‌ مه‌به‌ستی سه‌ردانی ‏سه‌رۆكی هه‌رێم بۆ ئه‌و ووڵاته‌ پێشكه‌ش نه‌كردووه‌، بۆیه‌ ئه‌م جۆره‌ لێدوان و شیكردنه‌وانه‌ هیچ ‏بنه‌مایه‌كیان نیه‌ و دوورن له‌ راستی.‏


هه‌روه‌ها ناوبراو ئاماژه‌ی به‌وه‌ش كرد كه‌ جه‌نابی سه‌رۆكی هه‌رێم و هه‌رێمی كوردستان خاوه‌ن ‏پێگه‌یه‌كی ده‌ستوورین له‌ چوارچێوه‌ی عێراقی فیدرِاڵ، كه‌ ئه‌وه‌ش مایه‌ی ره‌نج و خه‌باتی چه‌ندین ‏ساڵه‌ی خه‌باتی تێكرِای گه‌لی كوردستانه‌، لێره‌دا دووپاتی ده‌كه‌ینه‌وه‌ كه‌ ئه‌م هه‌واڵانه‌ هیچ ‏بنه‌مایه‌كیان نیه‌، به‌ڵام ئه‌گه‌ر ووڵاتێك ئاماده‌ نه‌بێت به‌شێوه‌یه‌كی شایسته‌ پێشوازی له‌ جه‌نابیان ‏بكات و ره‌چاوی خه‌بات و قوربانیدانی گه‌له‌كه‌مان بكات و رێز له‌و پێگه‌ یاسایی و ده‌ستووری و ‏متمانه‌یه‌ نه‌گرێت كه‌ به‌رِێزیان به‌ده‌ستیان هێناوه‌، ئه‌وا به‌دڵنیاییه‌وه‌ جه‌نابی سه‌رۆكی هه‌رێم ئه‌و ‏جۆره‌ سه‌ردانانه‌ ناكات.‏


جارێكی تریش ئه‌وه‌ دوپات ده‌كه‌ینه‌وه‌ كه‌ هه‌رێمی كوردستان سیاسه‌تی ده‌رگای كراوه‌ی گرتۆته‌به‌ر و ‏ئاماده‌یه‌ بۆ په‌ره‌پێدانی په‌یوه‌ندیه‌كانی له‌گه‌ڵ گشت ووڵاتانی دونیا له‌سه‌ر بنه‌مای به‌رژه‌وه‌ندی ‏هاوبه‌ش.‏

---------------------------------

ایاد علاوی با رئیس اقلیم کوردستان دیدار کرد
Peyamner- شامگاه دوشنبه رئیس اقلیم کوردستان در شهر صلاح الدین از ایاد العلاوی و هیات همراه وی استقبال کرد

در دیدار روز دوشنبه (30 اوت) مسعود بارزانی رئیس اقلیم کوردستان و ایاد العلاوی رهبر فهرست پارلمانی العراقیه اوضاع سیاسی عراق در مرحله کنونی و مواضع جناح های مختلف و مذاکرات تشکیل دولت بررسی شد.

در این دیدار علاوه بر تاکید مجدد در تشکیل یک دولت مشترک بدون حذف هیچ یک از جناح های عرصه سیاسی عراق، دو طرف در مورد مشکلات و چالش های فرا روی تشکیل دولت و راهکارهای قانونی برون رفت از آن بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس اقلیم کوردستان و ایاد علاوی بار دیگر بر ضرورت تسریع در روند تشکیل دولت و برون رفت از بحران کنونی کشور تاکید کردند و از تمامی جناح ها و احزاب سیاسی عراق خواستند در این راستا تلاش کنند.

--------------------------------------

دولت اقلیم کوردستان: قرارداد گازی کوردستان با کنسرن آلمانی قانونی است
Peyamner- فلاح مصطفی رئیس دفتر روابط خارجی اقلیم کوردستان گفت: دولت عراق فدرال بە جای هماهنگی و تشویق اقلیم کوردستان در مورد صادرات نفت و گاز بە مخالفت با آن برخاستە است.

در پی امضای قراداد دولت اقلیم کوردستان با کنسرن آلمانی RWE، حیسن شهرستانی وزیر نفت عراق با انتشار اطلاعیەای آن را غیرقانونی اعلام کرد.

دولت اقلیم کوردستان با امضای این قرارداد پیوستن عراق فدرال بە پروژەی ناباکو را تسهیل می‌نماید.

فلاح مصطفی در پاسخ بە اطلاعیەی شهرستانی با تأکید بر ادامەی صدور نفت و گاز از اقلیم کوردستان، گفت: ما از وزارتخانەای اطاعت نمی‌کنیم کە تا کنون نتوانستە گامی در جهت خدمت بە کشور بردارد.

مقامات اقلیم کوردستان بارها تأکید کردەاند کە عمل آنان در مورد استخراج و صادرات نفت و گاز بە نفع همەی عراقی‌ها است و در چاچوب قانون اساسی در این مورد اقدام می‌گردد.

اقلیم کوردستان درحالی بە استمرار پروژەهای آبادانی و اقتصادی مشغول است کە پس از گذشت حدود شش ماە از انتخابات پارلمانی عراق، طرف‌های درگیر سیاست در کشور در مورد تشکیل دولت بە توافق نرسیدەاند

---------------------------------------------------

۱۳۸۹ شهریور ۲, سه‌شنبه

اعلام چهارچوب کلی "طرح خودگردانی دمکراتیک" از سوی عبدالله‌ اوجالان

اعلام چهارچوب کلی "طرح خودگردانی دمکراتیک" از سوی عبدالله‌ اوجالان
Peyamner- عبدالله‌ اوجالان، رهبر زندانی حزب كارگران كوردستان طرح جدیدی را تحت عنوان "راه‌حل کوردها برای خودگردانی دمكراتیک" ارایه كرد.

عبدالله اوجالان در دیدار هفتگی با وکلایش در جزیره‌ی امرالی طرحی جدید ارایه داد كه ابعاد سیاسی، حقوقی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و دیپلماتیک را در بر گرفته‌ است.

اوجالان تصریح كرد: خودگردانی دمكراتیک طرحی برای حل مسئله‌ی کوردها در ترکیه‌ است.

وی در مورد بعد سیاسی این طرح گفت: شورایی جهت برپایی کنگره‌ی جامعه‌ی دمکراتیک تشکیل گردد. مدیریت این کنگره‌ از طریق شورایی رهبری خواهد بود.

رهبر پ‌ک‌ک همچنین در مورد بعد قانونی عنوان داشت: این بخش نشانگر بعد قانونی طرح خودگردانی دمکراتیک است و اساس این طرح از طریق قانون مشخص می‌شود.

وی افزود: بخشی از این طرح بعد اقتصادی است. سیاست اقتصادی بنیاد نهاده‌ شدن ملت دمکراتیک را در پی دارد و سیاست‌های معینی باید در مورد شیوه‌های اقتصادی اتخاذ گردد.

اوجالان تصریح كرد: این طرح هم چنین بعد فرهنگی دارد و زبان، آموزش به‌ زبان مادری، تاریخ و هنر را در بر می‌گیرد. انسان می‌تواند به‌ بررسی موضوعاتی در این مورد بپردازد و سیاست آموزشی دقیقی را طرح‌ریزی کند.

وی در این مورد می‌افزاید: كوردها بايد بدانند که‌ چگونه‌ امحا فرهنگی را خنثی کنند.

عبدالله‌ اوجالان همچنین برقراری روابط با كشورهای همجوار و احزاب و سازمان‌‌ها در دیگر بخش‌های کوردستان را خواستار شد.

وی در باره‌ی بعد دفاعی این طرح گفت: منظور از آن تنها تجهیز به سلاح نیست، بلكه سازماندهی كردن سازمان‌ها در جهت حمایت از وجود كوردها است.

رهبر حزب کارگران کوردستان در پایان گفت: ملت دمكرات روح این طرح و خودگردانی دموكراتیک جسم آن است.

---------------------------------------------------

بررسی تحولات اخیر کشور در دیدار ریموند اودرنو با مسعود بارزانی
Peyamnerرئیس اقلیم کوردستان عصر روز دوشنبه‌ (23 اوت) در محل اقامت خویش در صلاح‌الدین با ژنرال "ریموند اودرنو"، فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در عراق دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، روند تشکیل دولت ائتلافی و تلاش‌های جناح‌های سیاسی جهت دستیابی به‌ توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس اقلیم کوردستان مجددا بر ضرورت تشکیل دولت ائتلافی واقعی با مشارکت کلیه‌ی جناح‌های پیروز در انتخابات مجلس نمایندگان تاکید نمود.

بارزانی و اودرنو همچنین ابراز امیدواری کردند که‌ جناح‌های سیاسی بتوانند جهت پایان دادن به‌ بحران کنونی به‌ توافق دست یابند.

هئیت آمریکایی در این دیدار به‌ سرپرستی ژنرال اودرنو گزارشی از نحوه‌ی خروج نیروهای این کشور از عراق را به‌ سمع نظر رئیس اقلیم کوردستان رسانیدند.

--------------------------------------------------

جان باختن 4 گریلا در اپراسیونهای ایرانچاپ
سه شنبه, 02 شهریور 1389 ساعت 15:29
e.iranدر ادامه‌ی اپراسیونهای ارتش ایران در منطقه‌ی سلماس 4 گریلا جان خود را از دست دادند.
اتحادیه‌ی رهایی دمکراتیک ی. ر. د با انتشار اطلاعیه‌ای مشخصات این 4 گریلا را اعلام کرد.
اتحادیه‌ی رهایی دمکراتیک در اطلاعیه‌ی خود با اشاره به‌ حملات ایران، اعلام میکند که ‌پس از تصمیم آتش بس ک. ج. ک و آغاز ماه ‌رمضان حکومت ایران حملات خود را گسترش داده ‌است.
اتحادیه‌ی رهایی دمکراتیک در این بیانیه ‌به‌ عملیاتی اشاره‌ می‌کند که ‌سپاه‌ پاسداران همراه ‌با مزدوران محلی در 17 اگوست در منطقه‌ شپیران سلماس انجام داده‌ بود که ‌پس از وقوع درگیری منجر به ‌جانباختن 4 تن از گریلاهای اتحادیه‌ رهایی دمکراتیک گردید.
در این بیانیه ‌به‌ مزدوران هشدار داده ‌شده ‌است که‌ سلاحهایشان را زمین گذاشته ‌و از شرکت در عملیاتها خودداری نمایند.
در این بیانیه ‌مشخصات گریلاهای جان باخته‌ بدین شرح اعلام شده‌است:

گریلا عزیز گلومسر با کد شیار ملیتان متولد سال 1984 منطقه ‌دپ العزیز
گریلا چنگیز ایشک با کد رزگار موش روناهی متولد سال 1981 موش
گریلا شوان قامیشلو با کد مظلوم قامیشلو متولد 1986 قامیشلو
گریلا آیهان گزیجی با کد کوچر کوچرو متولد سال 1988 هزخ بدلیس
-----------------------------------------------
عفو بین‌الملل: نوجوانی در آستانه اعدامچاپ
سه شنبه, 02 شهریور 1389 ساعت 12:01
amnesty_logoسازمان عفو بین‌الملل طی سندی که روز گذشته منتشر کرد، مراتب نگرانی آن سازمان را از احتمال اجرای حکم ابراهیم حمیدی، نوجوان محکوم به اعدام، اعلام داشت .
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، سازمان عفو بین‌الملل در سندی که روز بیست و نهم مرداد ماه صادر و روز گذشته منتشر کرد، با ابراز نگرانی از احتمال اجرای حکم ابراهیم حمیدی، نوجوان محکوم به اعدام، که با وجود نقص در پرونده و رد احکام صادره دادگاه توسط دیوان عالی کشور، با اصرار مقامات قضایی استان، همچنان با حکم اعدام روبروست، خواستار توقف و تبدیل حکم صادره برای وی شد.
حمیدی که هم اکنون 18 ساله است، در خطر اعدام بوده و در حال حاضر وکیلی ندارد.
عفو بین‌الملل در این سند تاکید می کند که حمیدی به خاطر آزار جنسی شخصی در دو سال قبل، یعنی زمانی که وی تنها 16 سال داشته به مرگ محکوم شده. وی اعترافات اولیه خود را پس گرفته و می‌گوید که این اعترافات را تحت فشار و شکنجه انجام داده است.
از سال 1990 تاکنون، جمهوری اسلامی حداقل 46 نوجوان زیر 18 سال را اعدام کرده است، که هشت تن از این تعداد در سال2008 و پنج نفر نیز در سال 2009 اعدام شده‌اند. از آن جمله می توان به بهنود شجاعی، مصلح زمانی و دلارا دارابی اشاره کرد. دلارا دارابی در یازدهم اردیبهشت ماه 1388، با وجود دستور رئیس وقت قوه قضائیه جمهوری اسلامی مبنی به دادن مهلت دوماهه برای جلب رضایت اولیای دم، بدون اطلاع خانواده و حتی وکلای وی، در زندان لاکان رشت به دار آویخته شد.
در حال حاضر نیز حداقل 135 نوجوان در زندانهای جمهوری اسلامی در انتظار اعدام می‌باشند. در گزارشی که عفو بین‌الملل از سازمان‌های مدافع حقوق بشر در ماه مه سال 2009 منتشر کرد، آمده است که ایران تنها کشوری در جهان است که همچنان به اعدام مجرمان نوجوان و اجرای برخی مجازات‌های غیر انسانی مانند سنگسار ادامه می‌دهد

۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

نیروهای نظامی ایران دیروز 19 اگوست 2010 در یک عملیات جدید

نیروهای نظامی ایران دیروز 19 اگوست 2010 در یک عملیات جدید روستاهای مرزی عراق در منطقه کردستان را بمباران کردند و صدها نفر را بی خانمان کرد. بر اساس گزارش ها ، ارتش ایران با استفاده از بمباران سنگین علیه روستا ها در منطقه ساده‌کا تا بحال 4 غیر نظامی کشته‌ و چندین نفر زخمی و مجروح بجا گذاشته‌ است.
در طی یک ماه نیروهای نظامی ایران دست از ببباران این منطقه‌ برداشته‌ بودنند اما دو روز گذشته به عملیات نظامی علیه روستاهای لوان ،خینه‌ و خاقورکه‌ . و در این عملیات ها ده ها از خانه های مسکونی ساکنان ان روستاها ویران شده اند و صدها نفر را بی خانمان کرد. برخی از مرگ و میر نیز گزارش شده است

.

به گزارش خبرگزاری آنا ، ده ها غیر نظامی کشته‌ و ده‌ها نفر نیز مجروح شده‌اند توسط این عملیاتهای نظامی توسط ترکیه و ایران در ماه های اخیر

به‌ نقل از خبرگذاری انا و سایت خبری سوئدی.

-------------------------------------------------------------------------------------

جاشه‌کان لێره‌ن...له‌م نزیکانه‌!، سیامه‌ک حه‌یده‌ری


نازانم وشه‌ی جاش بۆ یه‌که‌م جار که‌ی و له‌ لایه‌ن چ که‌سێکه‌وه‌ به‌کار هاتووه.‌ به‌ڵام جاش کێیه‌ و به‌ چ که‌سانێ ده‌گوترێ؟ بۆچی بۆ تاریف و پێناسه‌ی ئه‌و که‌سانه‌ وشه‌ی جاش به‌کار هێنراوه‌؟

جاش به‌و کوردانه‌‌ ده‌گوترێ که‌ به‌ دژی به‌رژه‌وه‌ندییه‌کانی باڵای گه‌لی خۆیان و له‌ راستای سیاسه‌ت و پلان و پیلانی ئه‌وان هاریکاری داگیرکه‌رانی کوردستان و دوژمنانی کورد ده‌که‌ن. ئه‌و کوردانه‌ی که‌ له‌ سه‌فی دا دوژمنان، و به‌ ده‌ستوور و فه‌رمانی ئه‌وان، زه‌ربه‌ له‌ هێزی خودی ده‌ده‌ن و زانیاری و مه‌علوومات بۆ نه‌یارانی کورد ده‌گوازنه‌وه. به‌ڵام بۆچی پێیان ده‌ڵێن جاش؟ هه‌موو کوردێ ده‌زانی که‌ "جاش" یانی بێچووی "که‌ر" و که‌ر سه‌مبول و نمادی نه‌زانی، نه‌فامی و‌ تێنه‌گه‌یشتنه‌‌. به‌ڵام ئایا به‌ڕاستی ناوی جاش ته‌واوی لایه‌نه‌کانی دیارده‌ی جاشییه‌تی له‌خۆ ده‌گرێ؟ ئایا ئیتر ده‌توانین بڵێین که‌ ئه‌وان سرفه‌ن له‌ رووی نه‌زانییه‌وه‌ ئه‌و کاره‌ هه‌ڵده‌بژێرن؟ له‌ سه‌رده‌می ئێستادا ده‌بێ بربڵاوتر مانا و کارکرده‌کانی دیارده‌ی جاشییه‌تی بدرێته‌ به‌ر باس و لێکۆڵینه‌وه‌. ره‌نگه‌ ئێمه‌ رۆژانه‌ و هه‌موو جارێ که‌ باسی مه‌سایلی سیاسی-کۆمه‌ڵاتی کۆمه‌ڵگای کوردستان ده‌که‌ین، ئه‌و وشه‌ به‌کار بێنین؛ به‌ڵام تا ئێستا نه‌مبیینیوه‌ که‌ له‌سه‌ر ئه‌و دیارده‌یه‌ باسێکی ئه‌وتۆ له‌ ناو نووسه‌ران و رووناکبیرانی کورددا به‌ شێوه‌یه‌کی جیدی باسی له‌سه‌ر کرابێ.

له‌ رابرددودا، کارو ئه‌رکی جاشه‌کان له‌ کوردستان بریتی بوو له‌ جاسووسی له‌ سه‌ر هێزی پێشمه‌رگه‌، کۆکردنه‌وه‌ی زانیاری له‌سه‌ر لایه‌نگرانی حیزبه‌ کوردییه‌کان، چالاکانی سیاسی و نه‌یارانی ده‌وڵه‌تانی داگیرکه‌ری کوردستان و...

پێش ئه‌وه‌ی بچمه‌ سه‌ر ئه‌وه‌ی که‌ ده‌ورو و پێگه‌ی جاشه‌کان له‌ دونیای ئه‌مڕۆکه‌دا چییه‌ و ج کارکردێکیان بۆ هێزی دوژمن هه‌یه‌ به‌ پێویستی ده‌زانم که‌ باسێکی کورت له‌سه‌ر مه‌سه‌له‌ی ئاسیمولاسیۆن و ده‌ور و نه‌خشی ده‌وڵه‌تی ناوه‌ندی له‌وباره‌وه‌ باس بکه‌م.

وتمان که‌ جاش به‌و که‌سانه‌ ده‌وترێ که‌ پشت له‌ مێژوو و نه‌ته‌وه‌یی خۆیان ده‌که‌ن و بۆ زه‌ربه‌ لێدان له‌ گه‌ل و نیشتمان، خۆیان و هه‌روه‌ها دانش، توانا و هێزیان ده‌خه‌نه‌ خزمه‌ت دوژمن. که‌واته‌ جاشی ئاسیمیله‌ که‌سێکه که‌ له‌ پێناو زه‌ربه‌ لێدان له‌ ئیدۆنتیته‌ و پێاسه‌ی راسته‌قینه‌ی خۆی‌ توانا و هزر و وزه‌ی بۆ دوژمن و له‌ پێناو ئامانجه‌کانی ئه‌واندا ده‌خاته‌ گه‌ڕ. به‌ڵام پرسیار ئه‌وه‌یه‌ که‌ بۆچی ئه‌وان ئه‌و رێگایه‌ هه‌ڵده‌بژێرن؟ ئه‌و دیارده له‌ چ کۆمه‌ڵگایه‌کدا سه‌رهه‌ڵده‌دا‌؟ هۆکاری ئه‌و رێباره‌ی که‌ ئه‌وان هه‌ڵیده‌بژێرن بۆچی ده‌گه‌ڕێته‌وه‌؟

ره‌نگه‌ بۆ جوابی ئه‌و پرسیارانه‌ ده‌بێ له‌ بواری زانستی کۆمه‌ڵناسی و ده‌روونناسییه‌وه‌‌ باس له‌و‌ دیارده‌ بکه‌ین.

جاشه‌کان له‌گه‌ڵ پێناسه‌ی نه‌ته‌وایه‌تی خۆیان بوونه‌ته‌ بێگانه‌ و یا به‌ واتایه‌کی تر له‌ پێناسه‌ی نه‌ته‌وه‌یی خۆیان دابڕاون. که‌سانێ که‌ به‌ هۆی پڕوپاگه‌نده‌ی سیستماتیک و به‌ربڵاوی نه‌ته‌وه‌ی باڵاده‌ست پێناسه‌ی نه‌ته‌وه‌یی و تاکی خۆیان له‌ده‌ست داوه‌. نه‌ته‌وه‌ی باڵاده‌ست له‌ ئێران هه‌ر زۆر له‌ مێژه‌ له‌ هه‌وڵی ئه‌وه‌دا بووه‌ که‌ هه‌موو کلتوور، زمان، ئایین و نه‌ته‌وه‌کانی تری ئێران له‌ ناو زمان، ئایین و کلتووری فارس دا بتوێنێته‌وه‌. شووینیزمی فارس باش ده‌زانن که‌ ئه‌گه‌ر بتوانن زمان، ئه‌ده‌بیات، مێژوو و کلتووری نه‌ته‌وه‌کانی تر له‌ناوبه‌رن و یان ته‌حریفی بکه‌ن؛ ده‌توانن به‌ ئاسانی هژموونی فارس له‌ ئێران ئاسانتر بسه‌پێنن. ئه‌وان تێگه‌یشتوون که‌ رووناکبیران و نووسه‌رانی فارس زمان به‌ هۆی فارس بوونیان ناتوانن ئه‌و ئه‌رکه‌ به‌ باشی له‌ ناو نه‌ته‌وه‌کانی تری دانیشتووی ئێران به‌ڕێوه‌ به‌رن‌. له‌ وه‌ها هه‌ل و مه‌رجێک دایه‌ که‌ جاشه مودێڕنه‌کان له‌ قالبی نووسه‌ر، مێژوو نووس، وه‌رگێڕ و رۆژنامه‌نووس ده‌نێردرێنه‌ مه‌یدان. نموونه‌ی عیرفان قانعی فه‌رد نیشانی دا که‌ ئه‌و رۆڵه‌ له‌ پێش دا کاری باشی له‌سه‌ر کراوه‌ و به‌رنامه‌ریزی درێژماوه‌ی بۆ کراوه‌. ناوبراو له‌ کۆتا ماوه‌دا سه‌رکه‌وتوو بوو. و به ‌هۆی کوردبوونییه‌وه‌ پێشوازییه‌کی باش له‌ کاره‌کانی ده‌کرا. هێندێ له‌ نووسه‌ران و رێبه‌رانی کورد، ده‌تکوت دوو مێشیان له‌ کونێکدا بینیوه‌ته‌وه‌ و زۆری نه‌مابوو که‌ قانعی فه‌رد ببێت به‌ ئۆستوره‌ی کورد. رێبه‌ران و سه‌رۆکی به‌شێکی به‌رچاو له‌ حیزبه‌کان ئاواته‌خوازی ئه‌وه‌ بوون که‌ ناوبراو چاوپێکه‌وتن و وتووێژێکیان له‌گه‌ڵ بکات. به‌هۆی کوردبوونییه‌وه‌ نه‌خشه‌ و پلانه‌که‌‌ زۆر به ئاسانی، سروشتی و له‌هه‌مان کاتدا سه‌رکه‌وتووانه‌ به‌ڕێوه‌ ده‌چوو. جاروبار ئه‌گه‌ر ره‌خنه‌یه‌ک له‌ کاره‌کانی ده‌گیرا، زۆر به‌ نه‌رمی و به‌ حیسابی لاوێتی و بێ ته‌جروبه‌یی ئه‌ داده‌نرا. بێخه‌به‌ر له‌وه‌ێ که‌ کاک عیرفان نه‌خشه‌ و پلانی گه‌وره‌تری له‌سه‌ردایه‌. قانعی فه‌رد نموونه‌یه‌کی زه‌ق و به‌رچاوه‌ له‌ دیارده‌ی " جاشی مودێڕن" و تاکی ئاسیمیله‌ی کورده‌. ئاسیمیلاسیۆنی پرۆسه‌یه‌کی دورودرێژه‌ که‌ ئاسه‌واره‌کانی له‌ درێژ ماوه‌دا ده‌رده‌که‌وێ. بۆ ئه‌وه‌ی پرۆسه‌ی ئاسیمیلاسیۆن له‌ وڵاتێکی وه‌ک ئێران سه‌رکه‌وتوو بێ پێویسته‌ که‌ پرۆژه‌گه‌لێ به‌ڕێوه‌بچن؛ وه‌ک: قه‌ده‌غه‌ کردنی خوێندن به‌ زمانی دایکی، داسه‌پاندنی زمانی فارسی به‌سه‌ر هه‌موو نه‌ته‌وه‌کانی تر له‌ ئێران و له‌ هه‌مان کاتدا په‌ره‌ پێدان و گه‌شه‌ی زمان و ئه‌ده‌بییاتی فارسی له‌ بوارگه‌لی جۆراوجۆر وه‌ک، هونه‌ر، موزیک، سینه‌ما و.. و له‌ پاڵ ئه‌وه‌دا به‌ربه‌ست و ته‌نگ و چه‌ڵه‌مه‌ دروست کردن له‌به‌رده‌م گه‌شه‌ی کلتوری و قه‌ده‌غه‌کردنی گۆڤار و رۆژنامه‌ به‌ زمانه‌کانی تر له‌ ئێران، گه‌شه‌ پێنه‌دانی ئابووری له‌و ناوچه‌ و شوێنانه‌ی که‌ فارس زمان نین، گاڵته‌ پێکردن، سووکایه‌تی و جۆک سازی به‌ربڵاو و سیستماتیک له‌ جێژنه‌کاندا، له‌ بۆنه‌ ره‌سمی و ئایینی یه‌کان، له‌ به‌رنامه‌گه‌لی جۆراجۆری ده‌نگ و ره‌نگی ره‌سمی ده‌وڵه‌تی و... دژ به‌ نه‌ته‌وه‌کانی تر له‌ ئێران و... ناو به‌رین. ئه‌م نه‌خشه‌ و پلانه‌ 85 ساڵه‌ له‌ لایه‌ن نه‌ته‌وه‌یی باڵاده‌ست به‌ شێوازی جۆراوجۆر به‌ڕێوه‌ ده‌چێت. بۆ ئه‌وه‌ی پرۆسه‌ی ئاسیمیلاسیۆن له‌ ئێران به‌ڕێوه‌ بچی ده‌بێ کوردان وه‌ک وه‌حشی و بکوژ، تورکه‌کان وه‌ک نه‌زان و که‌ر، شمالی وه‌ک ترسه‌نۆک و عه‌ره‌ب وه‌ک کووله‌ خۆر و به‌لووچ وه‌ک قاچاخچی له‌ ئێران بناسرێنه‌وه‌، ده‌بێ ئه‌و قسانه‌ ئه‌وه‌نده‌ دووپات ببنه‌وه‌ که‌ نه‌ته‌نیا فارسه‌کان، به‌ڵکوو بۆ وێنه‌ خۆدی تورکه‌کان بڕوا به‌وه‌ بێنن که‌ نه‌فام و نه‌زانن. به‌ هه‌مووی ئه‌وانه‌ ئه‌گه‌ر ئیتهام گه‌لێکی وه‌کوو جودایی خواز، خیانه‌تکار، خۆفرۆش، دروست کراوی ده‌ستی بێگانه‌ و وه‌ته‌ن فرۆش ئیزافه‌ بکه‌ین، ده‌توانین هه‌ست به‌ قووڵایی و به‌ربڵاوی ئه‌و هێرش و پلانانه‌ بکه‌ین.

له‌ بواری ده‌روونییه‌وه‌ ئه‌و که‌سانه‌ی که‌ مێشکیان شۆراوه‌ته‌وه‌[1] و مرۆڤێ که‌ ئاسیمیله‌ بووه‌، هه‌وڵ ده‌دات که‌ پێناسه‌یه‌کی ده‌ستکرد؛ بۆ خۆی دروست بکات، هه‌ست به‌ نزیکایه‌تی زۆرتر له‌گه‌ڵ دوژمنانی خه‌ڵک و گه‌له‌که‌ی ده‌کات و بۆ ئه‌وه‌ی دۆستایه‌تی و راستگۆیی خۆی به‌ "دوژمن"ی گه‌له‌که‌ی نیشان بدات له‌ " دوژمنان" توندوتیژتر هێرش ده‌کاته‌ سه‌ر پێناسه‌ی راسته‌قینه‌ی خۆی.

و له‌ناو ئه‌و پرۆسه‌دایه‌ که‌ قانعی فه‌رده‌کان، ئێحسان هوشمه‌نده‌کان، ئابیده‌ره‌کان[2] و سه‌دان و هه‌زاران جاشی تر وه‌ک که‌ره‌سه‌ی ده‌ستی دوژمن ق بۆ له‌ناوبردنی، سه‌قه‌ت کردن و له‌بار بردنی زمان، کلتور و مێژوویی نه‌ته‌ویی خۆیان به‌کار ده‌هێنرێن.

عه‌باسی عه‌بدی له‌ وتووێژێک دا له‌گه‌ڵ رۆژنامه‌ی " سه‌حام نیۆز" ده‌ڵێ: ئه‌مڕۆ به‌ڕێوه‌به‌رایه‌تی (کاروباری) قه‌ومه‌کان له‌ ده‌ست وه‌زاره‌تی ئیتلاعاتدایه‌ و ئه‌گه‌ر بڕیار بێ که‌ ئه‌وان سیاسه‌ت داڕێژ بن، موشکل پێش دێت..." ئه‌و کابرایه‌ به‌ دروستی ئاماژه‌ی به‌ خاڵێکی گرینگ داوه‌ و پێم وایه‌ به‌ هۆی شاره‌زاریی له‌ سیاسه‌ت و چۆنییه‌تی کاروباری ئۆرگانه‌ نیزامی و ئیتلاعاتییه‌کانی ئێرانه‌وه‌ ده‌کرێ ئه‌و قسه‌ وه‌ک به‌ڵگه‌ وه‌ربگیرێ. ئه‌گه‌ر سه‌رنجی نووسراوه‌کانی عیرفان قانعی فه‌رد بده‌ن، ناوبراو هه‌میشه‌ بۆ به‌ڵگه‌ و ئه‌سنادی خۆی پشت به دوو‌ رۆژنامه‌ی که‌یهان، ئیتلاعات و به‌ڵگه‌ و ئارشیوه‌کانی ساواک و وه‌زاره‌تی ئیتلاعات ده‌به‌ستێ. ره‌نگه‌ ئه‌و ته‌نیا نووسه‌رێکی کورد و ئێرانییه‌ که‌ ده‌ستی به‌ ئه‌سناد و به‌ڵگه‌نامه‌کانی ساواک و ئیتلاعاتی ئێران راده‌گات. بۆیه‌ ده‌توانین پشت ئه‌ستوور به‌ قسه‌کانی عه‌باس عه‌بدی و ئه‌و به‌ڵگه‌نامانه‌ی که‌ خودی قانعی فه‌رد ئاماژه‌یان پێده‌کات، ناوبراو وه‌ک مۆره‌یه‌کی ئیتلاعات و ده‌زگا ئه‌منییه‌ته‌کانی کۆماری ئیسلامی ناوبه‌رین.

بۆ ئه‌وه‌ی قانعی فه‌رد و ئابیده‌ره‌کان ببن به‌ جاش ده‌بێ سیستمی په‌روه‌رده‌ و بارهێنان به‌ زمانی کوردی له‌ ئێران قه‌ده‌غه‌ بکرێ، ده‌بێ زمانی کوردی وه‌ک زاراوه‌ پێناسه‌ بکرێ، ده‌بێ کورد وه‌ک قه‌وم بناسرێ، پێویسته‌ ئه‌وان له‌ ناخه‌وه‌ هه‌ست به‌ خۆبه‌که‌م زانی بکه‌ن و ده‌بێ له‌ ناخه‌وه‌ و پڕ به‌دڵ بڕوا به‌ شکۆ و عه‌زه‌مه‌تی نیزامی ده‌سه‌ڵاتدار بهێنن.

له‌ هه‌مان کاتدا که‌ نووسه‌ران و رۆژنامه‌وانان له‌ ئێران زیندانی و شکه‌نجه‌ ده‌کرێن، بۆ تاراوگه‌ ده‌نێردرێن و فه‌زای کارکردنیان لێ زه‌وت ده‌کرێ؛ که‌سانی ده‌رباری و بێ مایه‌ ، به‌ فه‌رمان و پشتیوانی هێزه‌ ئه‌منییه‌تی و ئیتلاعاتییه‌کانی رژیم پرۆسه‌ی ئاسیمیلاسیۆن و پرۆژه‌کانی ده‌سه‌ڵاتداران ئه‌نجام ده‌دن. له‌ کاتێک دا که‌ که‌سانێکی وه‌ک فه‌رزاد که‌مانگه‌ر، هیوا بۆتیمار، عه‌دنان حه‌سه‌ن پوور، سه‌دیق که‌بوودوه‌ند، ئه‌حمه‌د باب...ته‌نیا و ته‌نیا و به‌ جورمی داکۆکی و پشتیوانی له‌ ئه‌حزابی کورد و مافی مرۆڤی کورد له‌ سێداره‌ ده‌درێن، به‌ زیندانی درێژ ماوه‌ مه‌حکووم ده‌کرێن، و ددانیان به‌ ئاموورده‌ست ده‌ردێنن؛ جه‌نابی قانعی فه‌رد ده‌توانێ ئازادانه‌ سه‌ردانی بنکه‌ و بارگای حیزبه‌ کوردییه‌کان بکات، وتووێژ له‌گه‌ڵ رێبه‌ران و سه‌رانی ئه‌حزابی کوردی ئه‌نجام بدات، له‌ ئه‌روپا چاوی به‌ که‌سانی ناسراو و سه‌رشناسی ئوپۆزیسیۆن بکه‌وێ و دواتر سه‌ر له‌ سایتی تابناک ده‌ربێنێ و له‌گه‌ڵ براده‌ر " ره‌زایی" وێنه‌ بگرێ؟ ئه‌و حاڵه‌ته‌‌ له‌ مێژویی سی ساڵه‌ی کورددا بێوێنه‌یه‌ و لوتف و " رافت اسلامی" ته‌نیا شاملی حاڵی ئه‌و براده‌ره کورده‌ و هاوده‌ستان و هاوکارانی ئه‌و‌ بووه‌. به‌ڕێوه‌به‌ری وێبلاگی کۆمه‌ڵه‌ 1917 له‌ کامنتێک دا که‌ له‌سه‌ر سایتی به‌یانی داینابوو پێی ده‌گوتم که‌ ئێران ئازادترین وڵاتی دونیایه‌؛ به‌ڵام ئه‌و لا ئازادترین وڵاتی دونیا! حازر نییه‌ ته‌نانه‌ت ناو و ئیمزای خۆی له‌سه‌ر وێبلاگ و نووسراوه‌کانی دابنێ

هه‌ر کاتێ رووداوێ له‌ کوردستان رووی دابێ که‌ بووه‌ته‌ هوۆی یه‌کگرتوویی و ته‌بایی خه‌ڵکی کوردستان، جه‌نابی قانعی فه‌رده‌کان، ئابیده‌ره‌کان و سپای ئیتێرنێتی سه‌ربه‌ رژیم فه‌وره‌ن ده‌ست به‌کار بوون و به‌جۆرێ هه‌وڵیان داوه‌ که‌ که‌لێنێ بخه‌نه‌ نێوان ئه‌کڕیزی و هاوده‌نگی ئه‌وانه‌وه‌. بۆ وێنه‌ دوای له‌سێداره‌دانی فه‌رزاد که‌مانگه‌ر و هاوڕێیانی ناوبراو هه‌ر زوو ده‌ست به‌کار بوو و له‌ جیاتی مه‌حکووم کردنی له‌سێداره‌دانی ئه‌و که‌سانه‌، هێرشی کرده‌ که‌ حیزبه‌ کورددیه‌کان و ئه‌وانی به‌ تاوانباری کوشتنی ئه‌و که‌سانه‌ له‌قه‌ڵه‌مدا و هه‌مان کاتدا داوای کرد که‌ سه‌رانی رژیم " بخشش و رافت اسلامی" به‌کار بێنن. به‌ تێپه‌ڕ بوونی کات، وتار و کرداری ناوبراو له‌ هه‌مبه‌ر مه‌سایلی گرینگ و هه‌ستیاری کوردان زۆرتر و زیاتر له‌ گوتار و میتۆدی ره‌سمی کۆماری ئیسلامی و حوسین شه‌ریعه‌تمه‌داری نزیک ده‌بووه‌وه‌‌.

سه‌رهه‌ڵدان و گه‌شه‌ی عیرفان قانعی فه‌رد به‌ وتووێژ له‌گه‌ڵ رێبه‌ران و که‌سایه‌تییه‌ کوردییه‌کان ده‌ستی پێکرد و، پێم وابێ، به‌ وتووێژ له‌گه‌ڵ گۆ‌ڤاری " لڤین" کۆتایی پێهات. ئه‌و هه‌رگیز پێی وانه‌بوو که‌ رۆژێ خه‌ڵکی کورد ئاوا به‌ کۆی ده‌نگ لێی وه‌جواب بێن و به‌و شێوه‌ به‌ربڵاوه‌ بکه‌وێته‌ به‌ر رق و نفره‌تی گه‌لی کورد؛ هه‌ر بۆیه‌ش دوای وتووێژه‌که‌ی له‌گه‌ڵ گۆڤاری لڤین، به‌په‌له‌ ئاگادارییه‌کی بڵاو کرده‌وه‌.

جاشه‌کان لێره‌ن، له‌م نزیکانه‌، مه‌یدانی کاریان بۆ گواستووه‌نه‌ته‌وه‌ بۆ دونیای مه‌جازی ئینترنێتی و پرێس و میدیای کوردی. ئێستا ئه‌و‌ان ده‌یان سایت و وێبلاگیان هه‌یه‌ که‌ به شێوه‌ی‌ پرۆفشناڵ کار ده‌که‌ن و پوڵ و پاره‌ی زۆریان له‌به‌رده‌ستدایه.‌ ئێستا ئه‌وان له‌‌ ژێر ناو و رواڵه‌تی جۆراوجۆر و کاری ره‌نگاوره‌نگ خه‌ریکن نه‌خشه‌ و پلانی دوژمنان ئیجرا ده‌که‌ن. ئه‌وان لێره‌ن، هوشیار و ئاگادار بین؛ ئه‌وان به‌ ناوی خوازیار نووسراوه‌مان بۆ ده‌نێرن، له‌ ژێر زۆربه‌ی نووسراو و بابه‌ته‌کان کامێنت ده‌نووسن و له‌ هه‌موو ده‌رفه‌تێ که‌ڵک وه‌رده‌گرن بۆ ئه‌وه‌ی که‌ یه‌کگرتویی و یه‌کریزی ئێمه‌ له‌ گرێژه‌نه‌ به‌رن. پرۆژه‌ی قانعی فه‌رد و جاسووسه‌کان، ده‌توانێ جارێکی تر به‌ شکڵ و شێوازێکی تر دووپات بێته‌وه‌. ئاگادار بین که‌ بیانناسین و له‌قاویان بده‌ین.

[1] شستشوی مغزی .

[2]. خاوه‌ن وێبلاگی "کۆمه‌ڵه‌ 1917" که‌ له‌ دونیای مه‌جازیدا هه‌مان رۆڵی قانعی فه‌رد ده‌گێڕێ


۱۳۸۹ مرداد ۲۴, یکشنبه

در مقابل در سفارت در اوتاوا کانادا ...دمتان گرم

در مقابل در سفارت در اوتاوا کانادا ...دمتان گرم




//////////////////////////////////////
هفته57همبستگی با مادران را نیز با بارندگی بسیار شدید آغاز کردیم!
انگار آسمانم نیز مانند ما دل نگران و غمگین است که میبارد اما پس از بارش دلش باز است
ما با دلمان چه کنیم که نگران سنگسار سکینه آشتیانی ،مریم قربانزاده،کبری بابایی و آذر باقری است.
نگران شیوا ها و گودرزها و شیرین ها و مجید ها وکیوان ها و بسیار دیگر است
خبر اعدام هفتاد نفر به یکیار در مشهد نگران ترمان میکند !
آ یا سالهای سیاه 1367 دارد تکرار میشود ؟؟؟
تنها باران نیست که چهره ام را خیسانده ! اشک امانم نمیدهد.
فریاد میزنم نه به کشتار
نه به اعدام
نه به سنگسار
نه به شکنجه
نه به زندان
/////////////////////////////////////////////////////

ود هکتار از جنگل‌های کوردستان طعمه‌ی حریق شد

نود هکتار از جنگل‌های کوردستان طعمه‌ی حریق شد
Peyamner- فرماندار گیلانغرب گفت: 90 هکتار از جنگلها و مراتع ارتفاعات " بلاله " در محدوده دهستان چله بخش مرکزی گیلانغرب روز شنبه طعمه حریق شد.

جبار فرامرزی به خبرنگار ایرنا افزود: در نتیجه این آتش سوزی بیش از سه میلیارد ریال به مراتع مشجر و جنگلی ارتفاعات بلاله شهرستان گیلانغرب خسارت وارد شد.

وی تصریح کرد: آتش سوزی با تلاش نیروهای امدادی، ادارات و نیروهای مردمی ساعت 14 روز شنبه مهار شد.

وی علت آتش سوزی را آتش زدن پس چرهای مزارع منطقه‌ی تازه آباد چله واقع در دامنه‌ی این ارتفاعات و سرایت آن به دیگر ارتفاعات بیان کرد.

گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه، بالغ بر 65 هزار نفر جمعیت دارد.

///////////////////////////////////////////////////////////////

ترانه ياوران به ياد شهيد مبارز فرزاد كمانگر و همرزمانش




////////////////////////////////////////////////////////////

گریه های خلیل بهرامیان وکیل فرزاد و شیرین علم هولی



۱۳۸۹ مرداد ۲۳, شنبه

احتمال حمله نظامی به رژیم ایران نزدیک میشود

به احتمال زیاد به این زودی ضربه سنگینی بر نیروی سرکوبگر رژیم زده بشود از سوی اسرائی



راه اندازی نیروگاه بوشهر؛ چراغ سبز آمریکا؟

راه اندازی نیروگاه بوشهر؛ چراغ سبز آمریکا؟

چراغ سبز آمریکا به روسیه برای راه اندازی سریع نیروگاه بوشهر؟

سایت پارسینه در تهران: بعد از حدود ده سال تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه، اکنون ظاهرا نیروگاه بوشهر در آستانه شروع به کار با قرار گرفتن میله های سوخت روسی است. نیروگاه بوشهر قرار بود در سال 1379 به بهره برداری برسد که هربار به دلایل ظاهرا فنی اما در باطن سیاسی روسها راه اندازی آن را به عقب می انداختند. اما در هفته های اخیر مقامات روسی اعلام کردند که این نیروگاه در ماه سپتامبر 2010 رسما آغاز به کار می کند. اینکه بعد از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل و تیره شدن روابط تهران-مسکو، روسیه در راه اندازی رسمی نیروگاه بوشهر اصرار دارد، می تواند حاصل توافق نظر در سطح بالا میان روسیه و آمریکا باشد. می توان چنین گمانه زنی کرد که آمریکا با این تحلیل و توجیه که با راه اندازی نیروگاه بوشهر می تواند بهانه لازم از ایران برای غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت را بگیرد، به روسیه چراغ سبز نشان داده است تا سریعا این نیروگاه را تکمیل و آماده بهره برداری کند. در این سناریوی جدید، غرب با ادعای اینکه مخالفتی با دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای ندارد از یکسو افکار عمومی و رسانه ای جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و از سوی دیگر این اقدام ، می تواند مجددا اعتماد تهران به مسکو تا حدی ترمیم می شود(راهبردی که امروز غرب به آن نیازمند است) که این خود می تواند به بازآفرینی نقش تازه ای برای مسکو در پروسه مهار ایران بینجامد. خروج کامل ایران از مذاکرات و بطور کلی غیرقابل پیش بینی شدن رفتار هسته ای ایران می تواند از جمله بیم های دیپلماسی آمریکا در قبال ایران باشد که روسیه می تواند نقش مهمی در از بین بردن آن داشته باشد.

///////////////////////////////////////////////////////

فیلم؛ آخرین وضعیت پناهجویان اعتصابی در یونان




//////////////////////////////////////////////

یک زندانی پس از تحمل 21 سال حبس در خطر اعدام

خبرگزاری هرانا - یک زندانی متهم به قتل در رشت به دلیل عدم توانایی در پرداخت دیه در خطر اعدام قرار دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، فریدون نایب جعفری که 21 سال است به اتهام قتل، بدون هیچ گونه مرخصی در زندان به سر می برد نامبرده به دلیل عدم توانایی در پرداخت دیه 20 میلیون تومانی، در خطر اجرای حکم اعدام قرار گرفته است و از هموطنان استمداد کمک دارد.

وی که متولد سال 1347 است و در سن 21 سالگی و در سال 1368 طی یک نزاع، ناخواسته موجب مرگ یک مرد به نام حسین هزاردستان شده است.

نایب جعفری که هم اکنون 42 سال سن دارد در طی این مدت کلیه بستگان خود را از دست داده است و تنها خواهرش که در شهر قزوین زندگی می کند پیگیر پرونده اوست که قادر به تامین دیه نیست.

////////////////////////////////////////

له‌ ره‌مه‌زانیشدا سوپای كۆماری جه‌نۆنی ئیسلامی ئێران، تۆپبارانی بۆ گونده‌ سنورییه‌كان راناگرێت
Peyamner_ به‌ختیار قادر/ سیده‌كان- دوای زیاتر له‌ مانگێك ئارامی و ئۆقره‌یی له‌ ناوچه‌ سنوریه‌كان و وه‌ستانی تۆپبارانی سوپای ئێران، جارێكی دیكه‌ و له‌ مانگی ره‌مه‌زاندا تۆپخانه‌كانی ئێران ناوچه‌ سنورییه‌كانی (لۆلان وخنێره‌ و خواكوڕك)یان تۆپباران كرده‌وه‌.



له‌مباره‌یه‌وه‌ "ئه‌حمه‌د قادره‌ سۆر" به‌ڕێوه‌به‌ری ناحیه‌ی سیده‌كان به‌ (ئاژانسی په‌یامنێری) وت: دوای وه‌ستانی تۆپبارانی ئێران و بۆردومانی فڕۆكه‌كانی توركیا ماوه‌ی زیاتر له‌ مانگێكبوو ئارامی و ئۆقره‌یی باڵی به‌سه‌ر ناوچه‌ سنوریه‌كانی سیده‌كان دا گرتبوو هاولاَتیان گه‌ڕانه‌وه‌ بۆ گوند و ئاواییه‌كانی خۆیان و هیچ پشێوییه‌ك به‌دی نه‌ده‌كرا، به‌ڵام ئه‌مڕۆ شه‌ممه‌(14/8) له‌ كاتژمێر (9) به‌یانی بۆ جارێكی تر تۆپخانه‌كانی سوپای ئێران سه‌روه‌ری خاكی هه‌رێمی كوردستانیان به‌زاند و به‌ خه‌ستی ناوچه‌ سنوریه‌كانی "لۆلان، خنێره‌ و خواكوڕكی"یان له‌ سنوری سیده‌كانی سه‌ر به‌قه‌زای سۆران تۆپبارانكرد.


به‌رێوه‌به‌ری شاره‌دێی سیده‌كان راشیگه‌یاند، تۆپبارانه‌كه‌ هیچ زیانێكی گیانی به‌دواوه‌ نه‌بوه‌و زیانه‌ ماڵیه‌كانیش تاكو ئێستا نه‌زانراون.

//////////////////////////////////////////////////////////

حمایت رئیس اقلیم کوردستان از اعلام آتش‌بس از سوی پ‌ک‌ک
Peyamner مسعود بارزانی با استقبال از اعلام آتش‌بس از سوی حزب کارگران کوردستان ابراز امیدواری نمود که‌ این آتش‌بس برای همیشه‌ ادامه‌ یابد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کوردستان امروز (شنبه‌- 14اوت) در پی اعلام آتش‌بس از سوی حزب کارگران کوردستان پیامی منتشر کرد.

بارزانی ضمن ابراز خوشحالی از این اقدام حزب کارگران کوردستان، ابراز امیدواری کرد که‌ آتش‌بس برای همیشه‌ ادامه‌ یابد.

رئیس اقلیم کوردستان در پیام خود مجددا تاکید می‌کند: راه‌ حل مشکلات جنگ و درگیری نیست، بلکه‌ این امر از طریق گفتگو و راه‌حل‌های صلح‌آمیز میسر می‌گردد.

بنا به‌ درخواست احزاب و سازمان‌های سیاسی و مدنی شمال کوردستان، حزب کارگران کوردستان آتش بس یکجانبه‌ مشروطی را به‌ مدت بیش از یک ماه اعلام کرد.

به‌ گزارش "فرات نیوز"، سایت خبری وابسته‌ به‌ حزب کارگران کوردستان، این آتش بس از امروز جمعه‌(13 اوت) تا 20 سپتامبر ادامه‌ خواهد داشت.

حزب کارگران کوردستان در بیانیه‌ای که‌ به‌ این منظور منتشر ساخت اعلام کرد که‌ به‌ منظور تداوم این آتش‌بس، دولت ترکیه‌ باید زمینه‌‌ی تدوین دوباره‌‌ی قانون اساسی ترکیه‌، آزادی زندانیان سیاسی و مشارکت عبدالله‌ اوجالان رهبر زندانی پ‌ک‌ک در گفتگوها را فراهم سازد.

پ‌ک‌ک در بیانیه‌ی‌ خود از دولت اقلیم کوردستان خواسته‌ است به‌ مسئولیت‌های خویش در جریان این پروسه‌ پایبند باشد.

////////////////////////////////////////////////////////

پ ک ک برای هشتمین بار آتش بس یکجانبه‌ اعلام کرد
Peyamner- شورای رهبری حزب کارگران کوردستان موسوم به‌ پ ک ک، امروز جمعه‌(13 اوت)، برای هشتمین بار به‌ طور یکجانبه‌ اعلام آتش بس کرد.

بنا به‌ درخواست احزاب و سازمان‌های سیاسی و مدنی شمال کوردستان، حزب کارگران کوردستان آتش بس یکجانبه‌ مشروطی را به‌ مدت بیش از یک ماه اعلام کرد.

به‌ گزارش "فرات نیوز"، سایت خبری وابسته‌ به‌ حزب کارگران کوردستان، این آتش بس از امروز جمعه‌(13 اوت) تا 20 سپتامبر ادامه‌ خواهد داشت.

حزب کارگران کوردستان در بیانیه‌ای که‌ به‌ این منظور منتشر ساخت اعلام کرد که‌ به‌ منظور تداوم این آتش بس، دولت ترکیه‌ باید زمینه‌ تدوین دوباره‌ قانون اساسی ترکیه‌، آزادی زندانیان سیاسی و مشارکت عبدالله‌ اوجالان رهبر زندانی پ ک ک در گفت و گوها را فراهم سازد.

پ.ک.ک در بیانیه‌ خود از دولت اقلیم کوردستان خواسته‌ است به‌ مسئولیت‌های خویش در جریان این پروسه‌ پایبند باشد.

احمد تورک که‌ اخیرا به‌ عنوان رئیس کنگره‌ی جامعه‌ی دمکراتیک موسوم به‌ (DTK) برگزیده‌ شد، دولت ترکیه‌ و حزب کارگران کوردستان را به‌ توقف جنگ فراخواند.

http://www.peyamner.com/details.aspx?l=3&id=196498

////////////////////////////////////////////////////

شد، اما چندی پیش به اتهام «ارتباط نامشروع» به سنگسار محکوم شدآلمان خواستار لغو حکم سکینه آشتیانی شد
Peyamner- به دنبال گسترش اعتراض‌های جهانی نسبت به صدور حکم اعدام برای یک زن ایرانی به جرم «رابطه نامشروع»، دولت آلمان نیز از رهبران جمهوری اسلامی خواسته است، بدون درنگ حکم اعدام سکینه آشتیانی را لغو کنند.

بر اساس گزارش‌ها، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه‌ی آلمان روز جمعه با اشاره به تلاش دولت این برای لغو مجازات اعلام در سراسر جهان به روزنامه‌ی آلمانی «دی‌ولت» گفته است، دولت آلمان خواستار لغو حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آلمان با اشاره به صدور حکم سنگسار برای آشتیانی اظهار داشته است: «سنگسار مجازاتی غیر انسانی و مغایر با حقوق بشر است، که ما به شدت هر چه تمام‌تر آن را محکوم می‌کنیم.»

وی همچنین افزوده است: «از این رو اجرای مجازات سکینه‌ی آشتیانی نه تنها باید به حال تعلیق درآید، بلکه باید به طور کامل لغو گردد.»

سکینه‌ی محمدی آشتیانی، مادر دو فرزند نوجوان، در سال ۸۴ به جرم مشارکت در قتل همسرش به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم

--------------------------------------------------------------------------

گوزارشێك له‌ كووبینه‌وه‌ێ كومیته‌ێ ناوه‌ندی جونبش دموکراتیک یارسان
Friday, 13 August 2010
Imageوه‌ ئتڵاێ گشت ئه‌ندام و لاێه‌نگیره‌ل جونبش دموكراتیك یارسان (ج‌دی) ڕه‌سنیم كه‌ کومییته‌ێ ناوه‌ندی ج‌دی له‌ هه‌ڵکه‌فت 6-8 ئاگوست 2010 له‌ ئوستوکهۆڵم پایته‌خت سوئد فایل مەتلەب
.

/////////////////////////////////////////////////////

بفکر جاه و مقام بودن و یا ترس از شکنجه چقدر خطرناک است!PDFPrintE-mail
Written by Administrator

Imageمن بارها گفته ام که هیچگاه نخواسته و نمی خواهم در برابر جوانان هم وطنم بطور کلی و جوانان کرد هم ملیتم بطور اخص که قلم به دست دارند بایستم و حتا اگر معایبی دیده ام، هرگز قبلا درملاء عام آن معایب

را مطرح نکرده ام. زیرا باوردارم اولا، جوانان هرچه هم تحقیق کنند و هراندازه سواد داشته باشند، هنوز هم خام اند و کم تجربه. دوما، اگر ایرادی بر نوشته ای ازآنها داشته ام، درمرحله نخست برای خودشان نوشته و تذکر داده ام مبنی بر این که بنا به اسناد موجود نوشته شما عیب دارد. من همیشه اعتقاد داشته و دارم که نباید بسادگی توی ذوق نه فقط آنان زد، بلکه حتا از "جوانان جویای نام و مقام" کمتر انتقاد کرد. زیرا شکی در آن نیست که واقع بینان از میان آنان، با سبک و سنگین کردن مسئله، خویشتن را تصحیح خواهند کرد و منافع جمع را برمنافع فرد مقدم خواهند شمرد. فقط باید میدان به آنها داد و زود دربرابرشان موضع نگرفت. وگرنه آقای قانعی فرد ازمیان آنان برمی خیزد و این ناخوشایند است. درحقیقت این جبرتاریخ است، دیر و زود دارد، اما سوخت وسوز ندارد. حالا اگر جوانانی مانند این محقق عزیز ما، باز هم برگفته ونوشته خود پافشاری کردند وبرای حفظ موقعیت خویش وتیتر و مقام و به به و چه چه شنیدن و زیستن درسایه دیکتاتوری حداقل سکوت نمی کنند و بر عکس می ایستند و حقوق ملی خودرا زیر پا می گذارند و یا دیگر شخصیتهای تاریخی را به قیمت نازلی برای زیستن و مقام ناچیز خود می فروشند. پس دیگر نباید در برابر این چنین اشخاصی، سکوت کرد و جایز نیست گفتار آنان را بحساب جوانی وخامی گذاشت، بلکه مسلم است که چنین افرادی راه خودرا برگزیده اند و باید آنهارا افشاء کرد و بدون هیچگونه توهین و تهمت به آنها، در سطح وسیعی به مردم شناساند. در هرحال چاره دگری برای انسانهای دمکرات باقی نمی ماند و باید به مردم گفت: کاری که مأموران خارجی زیر نامهای محقق و روزنامه نگار و خاورشناس و غیره نکردند و یاجرأت انجام و تحریف آن را نداشتند، اکنون برخی از خودیها می کنند که باعث تأسف است! درهرصورت ما قضاوت نهائی را به دست آگاهان در ملاء عام و محققان بی طرف می سپریم.

در اینجا من هرگز، مانند برخی از نیروهای افراطی سلطنت طلب و هوادارخمینی که ادعا می کنند، شاه سایه خدا و یا خمینی جانشین امام زمان است، عمل نمی کنم. یعنی نمی گویم که همه سیاست مداران مورد تأیید بنده نوعی، بی عیب و نقص و مبرا از هر اشتباهی بوده و هستند. طبیعی است که هر کسی کار کند و فعال باشد اشتباه هم می کند. یک نکته لایق ذکر است که در میان شخصیتهای نامدار درحدود صد سال گذشته درخاور میانه، افراد استثنائی، مانند زنده یاد دکتر محمد مصدق و زنده یاد قاضی محمد، بنیانگذار و اولین رهبر حزب دمکرات کردستان ایران یافت می شدند که به پاکی و صداقت، گوشزد عام و خاص بودند و دشمن هرگز نتوانست در صداقت آنها شک کند. جالب است که دولت انگلیس این دو شخصیت نامدار را طبق سند و مدارک درهمان آرشیو وزارت خارجه انگلیس، دشمن درجه یک خود می دانست. از این ها بگذریم من هیچگاه هر سیاستمداری را و بویژه این دو شخصیت را، در تصمیمات سیاسی، از عیب و نقص مبرا ندانسته ام. بنابراین همه سیاستمداران و رهبران قبایل در خاورمیانه که پا به عرصه سیاست گذاشته اند، حتا بهترین از میان آنان، حالا مهم نیست چه اصلی برای آنهامقدم تر بوده، مهم آن است که در راه تحقق بخشیدن به حقوق ملت خود و به سبک خویش و در حد درک خویش، تا حدودی در مسیر مثبت و به سود ملت خود گام برداشته اند. بنابراین اینها هم بدون شک مرتکب اشتباه شده اند و احتمالا بنا برهمین دردی که اکنون گریبان گیر بسیاری ازمردم عادی، محققان و سیاستمداران نیز هست، بدین صورت احتمالا بین سیاست مدارانی در گذشته هم بوده اند که حتا همرزم و یار با وفای خود را در محفلی ناخود آگاه خراب کرده که هیچگاه چنین قصدی هم ازاول نداشته اند. این عادت می توان گفت بد در فرهنگ ما عجین شده. پس امروزه نادیده گرفتن نکات مهم و برجسته کردن نکات غیر ضروری و دشمن شاد کن و حتا تحریف شده، بی انصافانه و نا عادلانه است. احتمالا آقای قانعی فرد، بگوید که کارش تحقیق است. درست پس باید هردو جانب قضیه را بگوید نه فقط یک طرف قضیه، یعنی رژیمهای ارتجاعی از نوع جمهوری اسلامی شادکن را. می گویند اگر واقعا می خواهی شخصیت یک فرد سر شناس را بسنجی، نخست باید نظرات دشمنان آن شخص را بررسی کنید. این واقعیتی است که مأموران انگلیسی وآمریکائی بنا به نوشته های خود که برخی از آنهارا من درکتابم به آلمانی، زیرنام، یک سال حکومت خودمختار درکردستان، "جمهوری مهاباد (1946-1947)" بارجوع به منابع پابلیک رکورد آفیس، وزارت امور خارجه انگلیس، مورد استناد این جوان منتقد ملا مصطفا بارزانی، آورده ام و تکرارش دیگر هیچ لزومی ندارد. اگر واقعا مأموران سیا و اینتلجنس سرویس این مدارک ارائه شده توسط آقای قانعی فرد را مهم می دانستند، آنها را در زمان حیات ملا مصطفا بارزانی که درشوروی سابق پناهنده بود و ما در آغاز جنگ سرد قرار داشتیم، چندین بار به دید جهانیان می رساندند. امروزه زنده یاد ملا مصطفا بارزانی درمیان ما نیست که ازخودش دفاع کند وبگوید درچه رابطه ای، اگر چنین جمله ای گفته باشد، بوده است. پس اگر ما به شرف انسانی پای بند هستیم، باید همه جوانب کاررا دقیق بسنجیم، بعدقضاوت کنیم. در هر صورت، انسان به عنوان محقق باید درکنار نکات منفی یک شخصیت، نکات مثبت اورا نیز بیان کند. فقط مغرضان و دشمنان اند که یک جانبه برخورد می کنند و صفات مثبت یا منفی یک شخصیت را بسود خود برجسته می نمایند. یعنی آن چه که برای خودشان زیانی ندارد، بر آن تأکید می ورزند. اگر یک محقق چنین کار یک طرفه ای بکند، ارزش معنوی خود و کارش را پائین می آورد. پس اگر محققی معذور نباشد ومقام ومنزلت برایش نقش اول رانداشته باشند، هرگزحاضر نخواهد شد تحریف واقعیت بکند و بهر قیمتی بزید! چون بهر قیمتی و بهر نحوی زیستن شایسته انسان نیست.

من متأسفم که باید به این جوان جویای نام بگویم، این نکته باعث تأسف و حتا شرم آور است، تاریخ را تحریف کردن. اما چاره چیست، وقتی انسان در معذورات گیر می کند و راهی جز آن برای زیستن ندارد، نمی توان از او خورده گرفت. آرزو داشتم عمرم کفاف می کرد و می دیدم که بعد از جمهوری اسلامی اگر دمکرات ترین سیستم در ایران پیاده شود، جای آقای قانعی فرد کجا است! از همین حالا بنده می توانم تصور کنم که او همانند دکتر سروش، تئوریسین سابق حمهوری اسلامی، جایش نیز در یکی از دانشگاههای آمریکا یا انگلیس خواهد بود. اگر من مردم و دیگر در این جهان نبودم و این حدس و گمان به یقین پیوست، از جوانان غیور و واقع بین انتظار دارم یک احسن بگویند و اگر برعکسش بود یک لعنت نثار من بکنند. آقای قانعی فرد می گوید: "ریوایه‌تێك هه‌یه‌ له‌ له‌نده‌ن ده‌ڵێت ئینگلیزه‌كان بارزانییان هه‌ڵ فڕاند كه‌ بێته‌ ئێران له‌سه‌ر ئه‌وه‌ی‌ كه‌ كۆماری‌ مهاباد بڕوخێت." (روایتی در لندن هست که گویند: انگلیسی ها بارزانی را تشویق کردند که به ایران بیاید و جمهوری مهاباد را بر اندازد.) این دیگر می تواند یک توهین باشد. اما از طرفی شاید هم درست است! زیرا انگلیسیها با بمب باران مناطق بارزان و قتل عام پیشمرگان و خانواده هایشان، بارزانی را مجبور کرد که به کردستان ایران پناه ببرند. احتمالا به زعم این جوان جویای نام باید این را نیز تشویق انگلیسیها دانست!! در جای دیگر نقل قولی آورده است که قاضی محمد پرچم کردستان را به ملامصطفا بارزانی نداده است! این دیگر نه کمی بلکه زیاد بی شرمی می خواهد که جلسات دادگاه نظامی شاه و گزارشات یک سروان خبرنگار مجله ارتش را در روز روشن نادیده گرفت و نفی کرد و انگشت بر روی روایتی ازیک مأمور انگلیسی و غیره گذاشت! من متأسفم که بگویم، نکاتی که قانعی فرد دراین چند جمله مقاله بکار گرفته است، عامدانه یک نوع دشمن تراشی و تفرقه اندازی بین کردهای ایران و عراق است و من این شیوه برخورد را شدیدا محکوم می کنم و به این جوان توصیه می نمایم، بیش از این خودش را به خاطر جمهوری اسلامی که چیزی به پایان عمر ننگینش نمانده است، خراب نکند. متأسفانه آقای قانعی فرد با این کارش نا خودآگاه چه بخواهد وچه نخواهد به مأموران دشمنان خلق کرد کمک می رساند. من یک زمانی ایشان را مانند فرزند خود می دانستم، اما اکنون خوش حالم که چنین فرزندی ندارم.

هایدلبرگ، آلمان فدرال 12 اوت 2010 دکتر گلمراد مرادی

\n This e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it " style="color: rgb(228, 103, 27); text-decoration: none; font-weight: bold; "> g-moradi@t-online.de


http://yarsan-dm.com/in/index.php?option=com_content&task=view&id=3175&Itemid=1