Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ دی ۱۲, پنجشنبه

درسال ۲۰۱۳ بر سوئد چه گذشت؟و سوئد به سوی کشوری افراطی و نژادپرست پیش میرود


درسال ۲۰۱۳ بر سوئد چه گذشت؟و سوئد به سوی کشوری افراطی و نژادپرست پیش میرود
این، آخرین برنامه ی پژواک درسال ۲۰۱۳ میلادی ست که به برخی از مهم ترین رویدادها دراین سال می پردازد. سوئد دراین سال از رونق نسبی اقتصادی برخوردار بود، احزاب سبز و سرخ در نظرسنجی ها از احزاب ائتلاف بورژوایی پیشی گرفتند و موج گسترده ای از پناهجویان سوریه به سوئد آمدند و مجوزاقامت موقت دریافت کردند.  ‌دراین برنامه به همراه پروفسورمسعودکمالی، استاد جامعه شناسی نگاهی شده است به برخی از این رویدادها مانند استقبال خارجی تباران از حزب دموکرات های سوئد که همواره یک حزب بیگانه ستیز معرفی شده است و دلایل این استقبال و همچنین به نقش زلاتان ابراهیموویچ، ستاره فوتبال سوئد و جهان در مسئله ی همپیوستگی در سوئد.

رویدادهای بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید
 در سال ۲۰۱۳ ‌خبر توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی و کشورهای ۱ + ۵ درسوئد بازتاب گسترده ای یافت و به گفته ی کارل بیلدت، وزیرامورخارجه، عاملی شد برای جلوگیری از یک جنگ احتمالی. همچنین پروژه ی رِوا نیز توسط پلیس برای سرعت دادن به اخراج پناهجویان بی پرونده به اجرادرآمد که با اعتراض های گسترده ی مردم روبه رو شد. 
ازجمله رویدادهای دیگری که می توان به آنها اشاره کرد، حرکت اعتراضی گسترده ای بود که علیه نژادپرستی صورت گرفت. در روزهای پایانی سال ۲۰۱۳، یک گروه نازیستی به مردمی که در کمون Kärrtorp در جنوب استکهلم دست به تظاهراتی آرام زده بودند، حمله کردند. این حمله با پاسخ کوبنده ای ازسوی مردم در سراسر سوئد روبه روشد، ازجمله در استکهلم که حدود بیست هزارنفر در یک راه پیمایی و تظاهرات بزرگ علیه نژادپرستی و نازیسم شرکت کردند.   
همچنین خبری درمورد بازداشت فاطمه اختصاری، شاعر و نویسنده ساکن تهران منتشرشد که مورد اعتراض اتحادیه نویسندگان سوئد، انجمن قلم سوئد و مسئولان فستیوال شعر یوتبوری قرارگرفت. فاطمه اختصاری درماه سپتامبر به همراه چندشاعر زن دیگر در برنامه شعرخوانی این فستیوال شرکت کرده بود. فاطمه اختصاری به همراه یک شاعر دیگر، مهدی موسوی دستگیر و به بازداشتگاه سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شده است.  او در سفر خود به سوئد در گفتگویی با پژواک نیز شرکت کرد و از شرایط کار خود در ایران گفت. این گفتگو درسایت برنامه قراردارد.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر