Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ آبان ۲۹, یکشنبه

تریبون نوروز تیوی درباره مردم یارسان جنبشهای ملی و مرد می یارسان




تریبون نوروز تیوی درباره مردم یارسان جنبشهای ملی و مرد می یارسان
برنامه کامل تریبون نوروز تیوی که در آن کاک علی مهرابی متفکر و شاعر یارسانی با کاک منصور جوامیری و دو فعال دیگری یارسانی با نامهای ناوخاص نظری و متفکر و روشنفکر دیگر یارسانی کاک حسین خلیفه





جەشن خاونکار وە گەشت لایەک بەمارەک بۆدن
جشن خاونکار با شکوهمندانه برگزار شد و همه با هم یکپارچه مردم یارسان هرچی با شگوهتر در این جشن ملی و میهنی  شرکت نمودند و این مایه ی خوشحالیست

دو نەفر وە ئەزیزیلە یارسانی لە برنامەی ئیوارە واخێر شرکەت کردەن


برنامەی راویژ
-------------------------------

عزیز دانشورآسا، برادر شهید کیانوش آسا بازداشت شد
عزیز دانشور آسا، برادر شهید کیانوش آسا از جانباختگان حوادث پس از انتخابات سال ٨٨ در پی احضار به اطلاعات سپاه کرمانشاه بازداشت شد. به گزارش دانشجو نیوز وی که از فعالان مدنی کرمانشاه و دبیر جبهه‌ی سبز کرمانشاه است، صبح روز جمعه ٢٧ آبان نیروهای اطلاعات سپاه کرمانشاه با مراجعه به منزل آقای آسا، وی را برای ادای پاره‌ای از توضیحات احضار کردند.

صبح شنبه او با اتومبیل شخصی خود به سپاه نبی اکرم کرمانشاه مراجعه کرده و تا پایان روز به منزل بازنگشت. خانواده ی آسا که به شدت نگران وی بوده اند تا نیمه شب تمام مراکز سپاه را به دنبال او جستجو کرده اند اما هیچ خبری از وی نیافتند. ساعات اولیه امروز یکشنبه مشخص شده که عزیز دانشور در سپاه نبی اکرم کرمانشاه به سر می برد.

مسئولان در گفتگو با خانواده اظهار کرده‌اند که حکم بازداشت او صادر شده است.

عزیز دانشور آسا برادر شهید کیانوش آسا از جانباختگان حوادث پس از انتخابات سال ٨٨ و از فعالان مدنی کرمانشاه و دبیر جبهه‌ی سبز کرمانشاه (صلح سبز) و کارشناس آب منطقه‌ای کرمانشاه و کارشناس رسمی دادگستری است.

کیانوش آسا از فعالین مدنی کرمانشاه و دانشجوی نخبه ی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت بود که در جریان تظاهرات مسالمت آمیز ٢۵ خرداد ٨٨ به ضرب گلوله ی نیروهای امنیتی اطراف میدان آزادی تهران به شهادت رسید. اعضای خانواده ی آسا از زمان شهادت فرزندشان تحت انواع فشارها قرار داشته و تا به حال بارها بازداشت و به نهادهای امنیتی احضار شده اند.

-------------------------------

قەرەیلان:پەیامێک ئاڕاستەی پارتە کوردیەکانی ڕۆژئاوا دەکات




لەپەیامێکدا بۆ پارتە کوردیەکانی ڕۆژئاوا، موراد قەرەیلان داوای‌ یه‌كریزی گه‌لی‌ كورد‌وهێزه‌سیاسیه‌كانی ده‌كات.

ئاژانسه‌كان،ئاوێنه‌: له‌ میانه‌ی‌ به‌رنامه‌یه‌كی رۆژ TVدا، سه‌رۆكی كۆماجڤاكێن كوردستان موراد قه‌ره‌یلان، ئاماژه‌ به‌هاتنه‌ ئارای دۆخێکی نوێ لەھەرێمەکە كرد‌و وتی"فرسەتێکی مێژوویی بۆ کوردان ھەیە، پێویستە کوردان خۆیان بپارێزن‌و بەرەو پێش بچن‌و نەکەونە ھەڵەوە، دەبێت ڕێگە نەدەن ھێزەکانی دەرەوە بەکاریان بھێنن".

له‌ درێژه‌ی‌ په‌یامه‌كه‌یدا قه‌ره‌یلان رونیكرده‌وه‌ كه‌: لە ڕۆژئاوای کوردستان چانسێکی گەورە ھەیە، بۆیە دەبێـــــت کوردان ببنەیەک و یەک ھەڵوێست و یەک ستراتیژیان ھەبێت.

قەرەیلان نیگەرانی خۆشی نیشان دا لەمەڕ دەستێوەردانەکانی توركیا له‌ شوڕشی سوریا، باسی ئه‌وه‌یشی كرد كه‌ چۆن چەند ھێزێکی کردووە بەیەک‌و کاریگەری ھەیە لەسەر چەند پارتێکی ئۆپۆزیسیۆن،هه‌رله‌ومیانه‌یه‌دا وتیشی ئاکەپە ھیچ کات نایەوێت کوردی ڕۆژئاوا ببنە خاوەن ناسنامە، چونكه‌ ئه‌وان ٢٠ ملیۆن کورد ناناسن، قەرەیلان ڕەخنەی توندیشی لەپارتە ئۆپۆزیسیۆنەکانی سوریا گرت کە لە ئەستەمبوڵ کۆدەبنەوە.


/////////////////////////////
پیاوێک تێزابی به‌ ده‌موچاوی ژنێکی کرماشانی هه‌ڵپڕژاند، بۆچی؟ چوونکا شووی پێ نه‌کرد...
خوا گوو وارێ
یک خانم کرمانشاهی به خاطر اینکه قبول نکرده بود با مردی ازدواج کند مرد بیمار بلند شد و آب آسید را بروی صورت این خانم پاشید
-----------------------------

ادامه ی تظاهرات اعتراضی در برابر سفارت آمریکا در استکهلم


تظاهرات هواداران مجاهدین دربرابر سفارت آمریکا در استکهلم

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس اطلاعیه ای ازسوی سازمان ملل متحد، انتقال هزاران نفر از ساکنان قرارگاه اشرف در شمال بغداد به محل دیگری درعراق درجریان است. این خبرگزاری همچنین اعلام کرده است که دولت عراق درنظر دارد این قرارگاه را تعطیل کند. دراعتراض به این امر و فشارهائی که از مدت ها پیش از سوی از جمله دولت عراق به ساکنان اشرف برای ترک این قرارگاه وارد می شد، ازسوی بستگان و دوستان آنها که درسوئد زندگی می کنندهمواره تظاهراتی اعتراضی برای نمونه درمقابل سفارت آمریکا در استکهلم برگزار شده است. این افراد اعلام کرده اند که به تظاهرات اعتراضی خود در چند روز درهفته در مقابل سفارت آمریکا در استکهلم ادامه خواهند داد.   
این خبر به زودی تکمیل خواهد شد.


////////////////////////

دقایقی پیش خبر رسید که سیف الاسلام فرزند دیکتاتور سرنگون شده لیبی دستگیر شد و عمر دیکتاتورها به پایان میرود ملاهای خونخوار تهران هم باید منتظر چنین روزهای باشند که زیاد دور نیست


---------------------------

سوء استفاده از نیروی کار مهاجر

.
قراراست اداره ی کل امورمهاجرت برای جلوگیری از سوء استفاده از جوازهای کاری،  شرایط مهاجرت نیروی کار را دشوارر بسازند. بیشتر این دشواری ها برای شرکت های تنظیف که وارد کننده ی نیروی کار از خارج از اتحادیه ی اروپا هستند، ایجاد خواهد شد. برای دریافت این جواز، شرکت ها باید پول کافی داشته باشند تا لااقل در طول دوسال اول توان پرداخت معاش (حقوق) کارگران خود راداشته باشند.
اداره ی مهاجرت شواهدی به دست آورده است که عده ای از شرکت ها از این امکانات سوء استفاده می نمایند. اتحادیه ی سراسری کارگران سویدن هشدار داده است که شرکت ها از این کارگران به شکل برده استفاده می کنند و همچنان گفته که این مجوز ها در بازار سیاه به قیمت به مراتب بالاتر به فروش می رسد. نظر به گزارش تلویزیون سویدن اداره ی سراسری پلیس این تخلف را جدی ارزیابی نموده است. 
------------------------------
تفسیر سیاسی هفته
نوشته: منشه امیــر
 
فروپاشی رژیم سوریه، برافتادن حکومت ایران را شتاب می بخشد 

در زبان عبری و زبان های اروپائی تشبیهی هست که می گوید: آخرین کاهی که به روی دوش شتر گذاشتند، بالاخره موجب شد که کمر او در زیر بار سنگین بسته های کاه بشکند.
یک کاه ظاهرا بسیار سبک است؛ ولی آن قدر کاه به روی دوش شتر می گذارند که بالاخره کاه آخر کمر او را می شکند. "پشه چو پر شد، بزند پیل را !".
و اکنون این حکایت جهوری اسلامی ایران و رژیم حزب بعث سوریه است که زیر فشارهای شدید داخلی و خارجی، چنان کمرشان خم شده که شاید یک کاه و چندین کاه دیگر بتواند ستون فقرات آنان را بشکند و با همه هارت و پورتی که دارند، آن ها را به زانو درآورد.
امروز دیگر آب از سر رژیم بشار اسد در سوریه گذشته و غرق شدن او حتمی است – و هنگامی که چنین شود، رژیم اسلامی ایران تنها دوست و یار و یاور خود در خاورمیانه و جهان عرب را از دست می دهد و کاملا تنها می ماند.
البته خودش را چندان تنها احساس نمی کند: حزب الله لبنان هنوز از رژیم ایران جانبداری می کند و آن را "بزرگترین قدرت منطقه و جهان" می خواند و حسن نصرالله هشدار می دهد که اگر رژیم ایران مورد حمله قرار گیرد، یعنی اگر جامعه بین المللی ناچار شود تاسیسات اتمی رژیم ایران را بمباران و منهدم کند، آن گاه حزب الله به یاری آن حکومت خواهد شتافت و اسرائیل را موشک باران خواهد کرد. نصرالله در ضمن حکم داده که بمب اتم ایران "هدف های مسالمت آمیز" دارد و رژیم ایران از این بمب می خواهد "برق" تولید کند!!
یک شریک دیگر هم حکومت ایران در منطقه دارد، تا تنها نماند – و آن، گروه تروریستی حماس است که نوار غزه را با انجام یک کودتای خونین از دست محمود عباس بیرون کشید و اکنون چشم انتظار است که در یک انتخابات "آزاد" برکرانه باختری نیز مسلط شود و در مقابل آن پنجاه میلیون دلاری که هرماه از رژیم ایران دریافت می کند، بازوی عملیاتی آن حکومت در منطقه شود.
گفتیم، با برافتادن رژیم خاندان اسد در سوریه، حکومت ایران بیش از پیش منزوی خواهد شد. ولی از دوستان دیگر نظام اسلامی ایران عمداً نام نبردیم و آن، ونزوئلا، تاحدودی کوبا، و در مقیاس کمتری بولیوی می باشد – که همه آن ها عاشق پول مردم ایران هستند و هنگامی که آن حاتم بخشی ها متوقف گردد، آن گاه این دوستان مصلحتی نیز دیگر جواب سلام رژیم ایران را نخواهند داد.
حکومت حزب بعث سوریه در آستانه فروپاشی قرار دارد و رژیم ایران سخت به هراس افتاده و حسن فیروزآبادی راه مسجد و میخانه را قاطی می کند و در رابطه با آینده سوریه، به اسرائیل و ایالات متحده هشدار می دهد که مبادا در کار آن کشور دخالت کنند – و این در حالی که اسرائیل هیچ گونه نقشی در رویدادهای سوریه ندارد و کنار گود نشسته و نظاره گر اوضاع است و ما تا کنون نشنیده ایم که ایالات متحده هم قصد دخالت نظامی در سوریه را داشته باشد.
تهدید ترکیه به دخالت نظامی را چندین بار شنیده ایم – ولی نشنیده ایم که آمریکا چنین خیالی داشته باشد: کاملاً برعکس، آمریکا فقط دست دست می کند – و پس از رویدادهای لیبی، و از آن جا که می خواهد از افغانستان و عراق بیرون رود، خیال ندارد با دخالت در سوریه، جبهه تازه ای در برابر خود بگشاید.
نیازی نیز به این دخالت ناخواسته آمریکا نیست. ترکیه التهاب بسیار نشان می دهد و هم آن کشور است که تا کنون چند بار زبان به تهدید علیه خاندان اسد گشوده و درباره احتمال دخالت نظامی هشدار داده است.
بعد هم اتحادیه عرب، با عضویت همه کشورهای عربی – منهای سوریه است که قاطعانه اسد را زیر فشار گذاشته و حتی حکومتش را از عضویت در اتحادیه معلق کرده و هشدار می دهد که ممکن است خواهان دخالت نظامی بین المللی شود.
بنا بر این، ترکیه و اتحادیه عرب هستند که در صف مقدم اقدامات قاطعانه علیه دولت سوریه قرار دارند و اسرائیل واکنشی نشان نداده و دخالتی نکرده که فیروزآبادی آن سخنان را بگوید.
شاید قصدش آن بوده که خطاب به "در" بگوید تا "دیوار" بشنود: به اسرائیل و آمریکا اخطار کرده که به ترکیه هشدار داده باشد – زیرا ترکیه هم پیمان ایالات متحده در سازمان نظامی ناتو می باشد و همان ترکیه است که با استقرار پایگاه ضد موشکی آمریکا در خاک خود موافقت کرده، ولی فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران صلاح نمی داند، و یا جرأت نمی کند، مستقیما به ترکیه هشدار دهد و بگوید که آن کشور را "با خاک یکسان خواهد کرد"- و از این رو تهدیدهای خود را متوجه اسرائیل و ایالات متحده می سازد.
باری بگذریم. اکنون رژیم بعث در سوریه، نه تنها با چندین ماه خیزش مردمی روبروست که همچنان ادامه دارد و فروکش نخواهد کرد، و نه تنها ترکیه است که قاطعانه تهدید می کند در برابر ادامه کشتار مردم سوریه نمی تواند ساکت بنشیند و ممکن است ناچار به دخالت نظامی شود، و نه تنها جامعه عرب رژیم بعث را از عضویت در آن نهاد معلق ساخته و خواستار پایان بخشیدن به خونریزی است، بلکه احساس می شود که فرار سربازان ارتش سوریه روز به روز گسترده تر می شود و برای رویاروئی با جنایات ارتشی که تحت فرمان شخص رئیس جمهوری قرار دارد، ارتش ملی شکل می گیرد و فرماندهی واحدی برای آن به وجود می آید – که بی تردید اگر دوام یابد، موجب فروپاشی دیر یا زود ارتش دولتی سوریه خواهد شد.
رژیم اسد بر قدرت نظامی و انتظامی خود تکیه دارد و همان گونه که سقوط دولت پرزیدنت حسنی مبارک با اعلام بی طرفی از جانب ارتش مصر حتمی شد، در سوریه نیز اگر بخش عظیمی از سربازان و افسران میان پایه ارتش و نیروهای انتظامی بگریزند، آن نهادها متلاشی خواهد شد و بشار اسد یگانه تکیه گاه خویش را از دست خواهد داد و برافتادن حکومت سرکوبگر او حتمی خواهد گردید.
ولی خطر دیگر، بروز جنگ داخلی در سوریه است؛ زیرا بعید می نماید که اسد و فرماندهان ارشدش به این آسانی قدرت را ترک گویند – زیرا خوب می دانند که اگر حکومتشان برافتد، و قدرتشان را از دست بدهند، جان خودشان نیز به خطر خواهد افتاد و به عنوان جنایتکار جنگی مورد محاکمه قرار خواهند گرفت و حتی ممکن است به جوخه آتش سپرده شوند.
ولی اگر بشار اسد، که حرفه اصلی او پزشکی است، دست از قدرت برندارد و حکومت را به مردم نسپارد، سرنوشتی همانند قذافی و صدام حسین در انتظارش خواهد بود و پول های کلان رژیم ایران و جنگ افزارهائی که از طریق عراق برایش فرستاده می شود، قادر به نجات او نخواهد بود.
درست است که دولت عراق به تشویق و فشار رژیم ایران و به شکرانه مقادیر عظیم رشوه ای که از تهران برایش فرستاده می شود، قول داده که بشار اسد را تنها نخواهد گذاشت، ولی گفته می شود که ترکیه از طریق مرزهای جنوبی خود به خیزش کنندگان سوریه جنگ افزار می رساند و سلاح هائی نیز از طریق لبنان به داخل سوریه قاچاق می شود که حزب الله لبنان نیز قادر به جلوگیری از آن نیست.
بدین سان، گرچه تا دیروز رژیم سوریه بود که اسلحه ارسالی حکومت ایران را برای حزب الله به داخل لبنان قاچاق می کرد، اکنون از لبنان است که اسلحه قاچاق به دست خیزش کنندگان در سوریه می رسد و موجب تقویت آنان می شود.
از چنین وضعی نباید شاد و خرسند بود – زیرا خطر جنگ داخلی سوریه را تهدید می کند و بیم آن می رود که همان وضعی در سوریه به وجود آید که ماه های دراز بر لیبی حکمفرما بود و آن فجایع و مصیبت ها را به وجود آورد.
وانگهی خیزش کنندگان سوری بارها تاکید کرده اند که مبارزه آن ها به شیوه مسالمت آمیز خواهد بود و تا کنون از هرگونه خشونت دوری جسته اند – ولی اگر گروه های مسلح آغاز به فعالیت کنند، عملاً به نیروهای جنایتکار بشار اسد مجوز داده اند که آدمکشی را در ابعاد بسیار گسترده تری دنبال کنند.
ولی در هر حال، امروز بیش از هر زمان دیگر، این احتمال به یقین وجود دارد که رژیم بشار اسد رفتنی باشد و آن چند صد هزار نفری نیز که به صورت نمایشی در میدان مرکزی دمشق به حمایت از او گرد آمدند، قادر به نجات وی نخواهند بود.
ناپدید شدن حکومت حزب بعث سوریه از صحنه سیاسی خاورمیانه، برای رژیم ایران دو نتیجه مرگبار خواهد داشت.
پیامدهای خارجی آن، تنها ماندن حکومت اسلامی در خاورمیانه خواهد بود – منطقه ای که رژیم ایران در آن هیچ یار و یاور دیگری ندارد:
عربستان سعودی علیه رژیم ایران و رفتار تروریستی آن به سازمان ملل شکایت برده است.
بحرین و دیگر امیرنشین ها از رژیم ایران دل خونی دارند.
کویت عاملان ترور و مزدوران حکومت ایران را به توطئه آدمکشی متهم ساخته،
و تو گوئی همه این بلاها برای رژیم ایران کافی نبوده، مدتی است که ترکیه نیز با تمام توان وارد صحنه سیاسی منطقه شده و پس از آن که در لیبی دخالت موفقیت آمیزی داشته، اکنون سوگند خورده که رژیم سوریه را براندازد و از های و هوی حکومت ایران نیز بیمی به خود راه نمی دهد.
هنگامی که رژیم حزب بعث سوریه فروپاشد، حکومت ایران نه تنها یگانه یار و متحد خود را در خاورمیانه از دست خواهد داد، بلکه حزب الله لبنان نیز یتیم خواهد شد و دولت تهران راه ارتباط مستقیم با آن نهاد تروریستی را از دست خواهد داد و معلوم نیست که در آینده چگونه بتواند برای حزب الله جنگ افزار و ساز و برگ تروریستی به لبنان بفرستد.
در مورد بازتاب فروپاشی رژیم سوریه بر امور درون مرزی ایران، این ارزیابی حتمی خواهد بود که ایرانیان نیز دلگرم خواهند شد که آنان هم اگر مانند مردم سوریه پایمردی نشان دهند و آماده مبارزه و ایثار باشند، بالاخره وطن آنان نیز از شر این رژیم مصیبت آور رها خواهد گردید.
اکنون بیش از دو سال است که مردم ایران در انتظار نشسته اند تا فرصت لازم به دست آید و دوباره به خیابان ها بیایند؛ و برافتادن رژیم اسد در سوریه می تواند بهترین دلگرمی برای آنان باشد.
اوضاع در سوریه به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده است: با کشته شدن حدود چهار هزار نفر از مردم تلاشگر و مبارز در سوریه به دست نیروهای ارتش و به دستور بشار اسد، راه فرار و یا سازش و کوتاه آمدن را در برابر حاکم دمشق بسته است. دستان او آن قدر به خون مردمان آغشته شده که حتی اگر آب توبه نیز بر سر خود بریزد، مردم سوریه دیگر او را نخواهند بخشید و خواهان محاکمه وی و همدستانش و مجازات شدید آنان خواهند شد.
حدود چهار ماه دیگر نیز قرار است در ایران انتخابات پارلمانی برگزار شود. بی تردید، آن بار نیز همان داستان انتخابات دو سال و اندی پیش تکرار خواهد شد. خامنه ای با تجربه تلخی که از دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد دارد، این بار مجلسی می خواهد که دربست در اختیار خودش باشد – و نتیجه آن که، بسیاری از نامزدها را رد صلاحیت خواهند کرد و در نتایج آراء نیز دست خواهند برد – که این خود می تواند دردسر بزرگی برای رژیم ایجاد کند.
همان که گفتیم: حکومت ایران تنها دوست خود در منطقه را از دست می دهد و در داخل کشور نیز در معرض فرا رسیدن یک توفان سهمگین قرار گرفته، که ممکن است بساط حکومت سرکوبگر را در نوردد و پایان عمر آن را نزدیک تر کند.

اورشلیم – شنبه 28 آبان ماه 1390 – 19 نوامبر 2011

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر