Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ آبان ۱۰, سه‌شنبه

واکنش ها نسبت به انتشار برخی از اسناد محرمانه ی پناهجویان

خوانندگان عزیز را خبردار میکنیم که در روزهای آینده سایت خبری تلویزیون ملی یارسان همراه در بخش اجتماعی فیسبوک نیز خبرهای خود را منتشر هم با ویدئو و هم با نوشتاری
----------------------------------

واکنش ها نسبت به انتشار برخی از اسناد محرمانه ی پناهجویان

دادگاه اداره ی مهاجرت
بسیاری از حقوقدانان و فعالان پناهجویی می گویند که انتشار اسناد محرمانه و حساس مربوط به پناهجویان توسط اداره مهاجرت که همه می توانند به آن دسترسی داشته باشند، می تواند پروسه ی رسیدگی به پرونده ی پناهجویان را به خطر بیاندازد. برخی از وکلا ی امور پناهجوئی معتقد هستند که به منظور پیشگیری از چنین امری، اداره ی مهاجرت و دادگاه این اداره می بایست در روش کاری خود تغییراتی ایجاد کنند. فرک سرچ از جمله این وکلاست که در گفتگوئی با رادیو بین المللی سوئد نسبت به عواقب از دست دادن اعتماد و تاثیر آن بر روند کاراداره ی مهاجرت هشدار می دهد.سازمان سراسری پناهندگان بی مرز نیز عواقب این امر را برای پناهندگان بسیار خطرناک می خواند.


Lyssna: فایل صوتی گزارش و گفتگوها
هلن وست لوند یکی دیگر از وکلائی که با پناهجویان کار می کند نیز نسبت به عواقب محرز شدن چنین امری برای پناهجویان و ترس آن ها برای طرح واقعی دلائل پناهندگی شان، که تاثیر مستقیم بررسیدگی درست پرونده ی آن ها دارد هشدارمی دهد. اضافه کنیم که هنگام گفتگوی می گراشونس ورکت، اداره ی مهاجرت با پناهجویان به آنها تاکید می شود که بنا بر قانون حفظ اسرار، اظهارات آنها از طریق این اداره به بیرون درز نخواهد کرد. اما این پناهجویان شاید ندانند که چنانچه پرونده ی آن ها در دادگاه این اداره مورد بررسی قرار گیرد دیگر چنین مقرراتی وجود ندارد. اما فرک سرچ معتقد است که مطالب عنوان شده از سوی پناهجویان باید مخفی بماند. حسام منتظری از سازمان سراسری پناهندگان بی مرز واحد استکهلم می گوید که آنها نیز نسبت به عواقب این امر به اداره ی مهاجرت هشدار داده اند. اسکار اکبلاد از مسئولان مربوطه در اداره ی مهاجرت می گوید که چنانچه مطالبی توسط دادگاه منتشر شود، این اداره مسئولیتی در قبال آن ندارد. او می گوید که این اداره به قانون حفظ اسرار در چهارچوب مقررات مربوط به آن عمل می کند. این درحالی ست که هلن وست لوند و فرک سرچ خواهان محرمانه اعلام شدن تمام اسناد مربوط به پناهجویان هستند. اما پیتر انادر از مسئولان هیئت مشورتی اداره ی مهاجرت در استکهلم عنوان می کند که به دلیل انتشار برخی از مطالب دادگاه ، قانون حفظ اسرارنمی تواند تغییر کند. حسام منتظری، اظهارات بیان شده در سایت میگی لیکس را که سیاست پناهنده پذیری سوئد را بسیار سخاوتمندانه خوانده و دلائل دادن اجازه ی اقامت به پناهجویان را زیر سئوال برده، نامربوط می داند. او نیز معتقد است که انتشار اسناد مربوط به پرونده ی پناهجویان و دسترسی همه ی افراد به آن می تواند امنیت پناهجویان و مهاجران را به خطر بیاندازد. زینت هاشمی
//////////////////////////////////////////
مراد قریلان: مسعود بارزانی در پی حل سیاسی مسئله‌ کوردها در ترکیه‌ است
kurdane.com
مسئول شورای رهبری حزب کارگران کوردستان می‌گوید که‌ اقلیم کوردستان تحت فشارهای دولت ترکیه‌ برای برپایی جنگ علیه‌ نیروهای پ.ک.ک قرار نخواهد گرفت و هیچگاه‌ نیروهای گریلا و پیشمرگه‌ باهم درگیر نمی‌شوند. "مراد قریلان"، مسئول شورای رهبری حزب کارگران کوردستان در گفتگو با روزنامه‌ی "رووداو"، چاپ هه‌ولیر، اعلام کرد: تلاش‌هایی از سوی مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان برای حل مسئله‌ کوردها در ترکیه‌ از طریق سیاسی در جریان است و ما نیز خواستار حل و فصل این مسئله‌ بصورت سیاسی و از راه‌ گفتگو هستیم.
وی در مورد انجام گفتگوهای مستقیم میان پ.ک.ک و دولت ترکیه‌ نیز گفت: در سال‌های اخیر پ.ک.ک و دولت ترکیه‌ با همدیگر گفتگو کرده‌اند و اکنون نیز مسعود بارزانی و چندین نفر دیگر تلاش می‌کنند که‌ روند سیاسی مجددا آغاز شود.
مسئول شورای رهبری پ.ک.ک همچنین، انجام عملیات مشترک ایران و ترکیه‌ علیه‌ نیروهای پ.ک.ک و پژاک را تکذیب کرد و گفت: "اکنون میان ایران و پژاک آتش‌بس برقرار است و هر دو طرف نیز به‌ آن پایبند هستند، که‌ ما نیز از این مسئله‌ خرسندیم."
///////////////////
هیلاری کلینتون به ترکیه: روابط با اسرائیل را بهبود دهید

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- وزیر خارجه ایالات متحده، خانم هیلاری کلینتون خواهان بهبود روابط اسرائیل و ترکیه شد.

خانم هیلاری کلینتون که قرار بود به ترکیه سفر کند ولی سفرش لغو گردید، گفت: اگر ترکیه می خواهد به عنوان یک عامل ثبات و اهرم مرکزی در خاورمیانه باقی بماند، لازم است روابط خود را با همسایگان اش، و از جمله اسرائیل بهبود بخشد، به حقوق انسانی و اقلیت ها احترام بگذارد و آزادی بیان را در آن کشور گسترش دهد.

به گفته خانم هیلاری کلینتون، اسرائیل و ترکیه درگذشته روابط نزدیک و خوبی داشتند که به نفع هر دو کشور بود.

روابط ترکیه با اسرائیل پس از آن دستخوش تزلزل شد که اسرائیل برای مجازات تروریست های راکت انداز فلسطینی و نجات سرباز اسیر خود گیلعاد شلیط، به نوار غزه حمله برد.

این روابط پس از آن بدتر شد که بهار یک سال و نیم پیش، ترکیه کشتی هایی را برای شکستن محاصره دریایی غزه فرستاد ولی چون این اقدام از نظر بین المللی ممنوع بود، تکاوران دریایی اسرائیل وارد کشتی ترکیه ای "ماوی مرمره" شدند و از سرنشینان آن خواستند کالاهایی را که برای فلسطینی ها آورده اند در بندر "اشدود" اسرائیل یا "شرم الشیخ" مصر تخلیه کنند تا پس از بازرسی در اختیار ساکنان غزه گذاشته شود. ولی سرنشینان خشونت گرا با تکاوران دریایی درگیر شدند و تکاوران در دفاع از خود، 9 نفر از آنها را کشتند.

ترکیه اکنون از اسرائیل می خواهد رسماً پوزش بخواهد، به خانواده های کشته ها غرامت بپردازد و حصر دریایی غزه را بشکند تا روابط به حال گذشته باز گردد ولی اسرائیل هنوز حاضر نشده به این درخواست ها تن دهد.

/////////////////

در هفتهای گذشته بنده مقاله ای منتشر نمودم که در آن به خیلی از چیزهای مهم اشاره نموده بودم که دولت اردوغان میانجی میان القاعده و آمریکا بوده و کشور لیبی در راستای متوقف نمودن عملیات خرابکاری علیه غرب لیبی را به القاعده تحویل داده اند

آیا در لیبی حکومت اسلامی جای حکومت قذافی را می گیرد؟
پرچم "القاعده" بر فراز وزارت دادگستری لیبی به اهتزاز درآمد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- حکومت دیکتاتور لیبی، معمر قذافی سقوط کرد و خود او به فجیع ترین وضع به قتل رسید و نیروهای ناتو وظیفه ای را که برای سپردن حکومت به انقلابیون لیبیایی داشتند به پایان رساندند ولی اکنون این بیم وجود دارد که در آن کشور اسلام گرایان افراطی جای قذافی را بگیرند.

مردمی که از خیابان های بندر "بنغازی" می گذشتند، امروز دیدند که پرچم شبکه ترور بین المللی القاعده در بالای سردر وزارت دادگستری نصب شده است!

افزون بر نصب پرچم القاعده بر سردر وزارت دادگستری در شهر بنغازی، رانندگان خودروهای زیادی نیز در آنجا پرچم های القاعده را به دست گرفته بودند و فریاد می زدند "نه شرقی، نه غربی، حکومت اسلامی".

انقلابیون لیبیایی از هم اکنون تحمیل مقررات شریعت اسلامی را در چند نقطه از آن کشور آغاز کرده اند.

روز گذشته در آخرین روز ماه اکتبر، ناتو به فعالیت های نظامی خود در لیبی پایان داد و ستادش را تعطیل کرد و سربازان پیمان آتلانتیک شمالی بازگشت به واحدهای خود را آغاز کردند.

///////////////////

هشدار نمایندگان پارلمان اروپا درباره وقوع "فاجعه انسانی" در قرارگاه اشرف

قرارگاه اشرف واقع در شرق بغداد

وزیرخارجه عراق تاکید کرد قرارگاه اشرف باید تا پایان سال تعطیل شود. در این رابطه نمایندگان پارلمان اروپا نسبت به‌وقوع "فاجعه‌ای انسانی" هشدار دادند و خواستار تعویق مهلت بستن قرارگاه تا انتقال ساکنان آن به کشوری دیگر شدند.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، در روز دوشنبه (۹ آبان / ۳۱ اکتبر) گفت، دولت عراق درصدد است قرارگاه اشرف را که در شمال شرقی بغداد واقع است تا پایان سال ۲۰۱۱ تعطیل کند.

زیباری که به همراه همتای ایرانی خود، علی اکبر صالحی، در کنفرانسی مطبوعاتی در بغداد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت که دولت عراق برنامه‌های خود را برای سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی کمک به آوارگان و پناهندگان وابسته به سازمان ملل و اتحادیه اروپا به صراحت تشریح کرده است.

وزیر امور خارجه عراق گفت: «ما پیش از این به روشنی گفته‌ایم که قرارگاه اشرف را خواهیم بست. این تصمیم تا پایان سال اجرا خواهد شد.» زیباری افزود: «دولت اصرار دارد این ماموریت به انجام برسد. هیچ دولتی حاضر به پذیرش سازمانی نیست که علیه اراده، ‌قوانین و حاکمیت‌اش باشد.»

در اوایل ماه اکتبر صدها نفر در واشنگتن و بروکسل دست به تظاهرات زدند و خواستار به تعویق انداختن مهلت خروج ساکنان از این پایگاه سازمان مجاهدین خلق شدند.

هم‌اکنون در قرارگاه اشرف ۳۴۰۰ نفر سکونت دارند. این پایگاه در طول ۳۰ سال گذشته محل اقامت مخالفان جمهوری اسلامی بوده است.

تظاهرکنندگان استدلال می‌کنند که پس از خروج سربازان آمریکایی تا پایان سال جاری از عراق، احتمال قتل‌عام ساکنان این قرارگاه وجود دارد.

قرارگاه اشرف واقع در شرق بغداد

در ماه آوریل حمله نیروهای امنیتی عراقی به این پایگاه مخالفان جمهوری اسلامی موجب کشته شدن ۳۴ نفر و مجروح شدن شمار زیادی از افراد مقیم آن شد. این اقدام نیروهای امنیتی عراقی انتقاد تند محافل سیاسی بین‌المللی را برانگیخت.

این پایگاه در دوره جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ توسط سازمان مجاهدین خلق ایران بوجود آمد. سپس تا ژانویه سال ۲۰۰۹ نیروهای ارتش آمریکا بر آن نظارت داشتند. از آن پس کنترل قرارگاه به دست دولت عراق سپرده شد.

هشدار ۱۸۰ نماینده‌ پارلمان اروپا

گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا پس از انتشار خبر مربوط به سخنان هوشیار زیباری در مورد بستن قرارگاه اشرف، بار دیگر نسبت به وقوع "فاجعه‌ای انسانی" در قرارگاه اشرف هشدار دادند. آن‌ها از سازمان ملل خواستند از جان ۳۴۰۰ نفر ساکنان این پایگاه حفاظت کند.

استروان استیونسن که ریاست هیأت نمایندگان پارلمان برای روابط با عراق را بر عهده دارد به خبرنگاران گفت: «ما فقط هشت هفته وقت داریم که نخست وزیر عراق، نوری مالکی را مجاب کنیم، در غیر این‌صورت نگرانم که با فاجعه‌ای انسانی روبرو بشویم.»

استیونسن گفت که ۱۸۰ تن از نمایندگان پارلمان از گروه‌های مختلف سیاسی درخواست ‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند مبنی بر اینکه تاریخ بستن کمپ اشرف، که برای ۳۱ دسامبر امسال تعیین شده، به تعویق بیافتد.

در تقاضا‌نامه‌ی نمایندگان پارلمان اروپا نیروهای عراقی متهم شده‌اند به اینکه جنگ روانی علیه ساکنان قرارگاه اشرف به راه انداخته‌اند. در این تقاضا‌نامه گفته شده که این نیروها شبانه‌روز با بیش از ۳۰۰ بلندگو در حال تهدید این ساکنان‌اند و جلوی دسترسی آنان به سوخت و مواد بهداشتی و درمانی را گرفته‌اند.

در متن این نامه همچنین آمده است که دست‌کم ۱۲ نفر از ساکنان قرارگاه در ماه‌های اخیر به‌دلیل عدم دسترسی به دارو و کمک درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

در تقاضا‌نامه‌ی نمایندگان پارلمان اروپا همچنین گفته شده، چون کمیساریای عالی کمک به آوارگان و پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد نیاز به وقت بیشتری برای مصاحبه با ساکنان کمپ اشرف دارد تا درباره آینده آنان تصمیم بگیرد، نمایندگان پارلمان اروپا از دولت آمریکا و سازمان ملل متحد خواسته‌اند به عراق فشار آورند که تاریخ بستن قرارگاه اشرف را به تعویق بیندازد تا همه ساکنان این پایگاه بتوانند به کشوری دیگر منتقل شوند.

این نمایندگان همچنین درخواست کرده‌اند که تا زمان انتقال ساکنان قرارگاه اشرف به کشوری دیگر، ناظرانی از سوی سازمان ملل وظیفه حفاظت از آنان را بر عهده بگیرند.

KG/DK

/////////////////////////////


پ.هاوڵاتى

سەرچاوەیەک لەپۆلیسی کەرکوک رایگەیاند ئەمڕۆ سێ شەممە هێزەکانیان تەرمى هاوڵاتییەکیان بە سەربڕدراوى دۆزیوەتەوە.

سەرچاوەکە بەسایتى هاوڵاتى وت “ئەمڕۆ تەرمی هاوڵاتیەکی تورکمان بەناوی (محەمەد غەفور) لەدایکبوی ساڵی 1970 بەنەتەوە تورکمان لەگەڕەکی یەرموکی قەزای حەویجە کە کارى کڕینو فۆرشتنی جل وبەرگی سەربازی دەکرد، بەسەربڕاوی لەناو دوکانەکەی خۆیدا دۆزرایەوە”.

سەرچاوەیەکە ئەوەشى خستەڕوو پشت بەستن بەچەند زانیاریەک ئەمڕۆ کەسێکى داواکراو بەناوی (یونس عەواد حەمدانی) لەبازگەی پشکنینی ئەلمولتەقا دەستگیرکرا.

رونیشیکردەوە “ناوبراو چەندین کردەوەی تیرۆرستی لەناو شاری کەرکوک ودەوروبەری ئەنجامداوە و دەستی هەبووە لەتیرۆرکردنی پۆلیسێکی قەزای دوبز، بۆیە دادگای کەرکوک بە(غیابی) سزای لەسێدارەدانی بۆ دەرکردووە. دوای دەستگیرکردنی ئەو کەسە ناوبراو دانی بەچەندین کردەوەی تیرۆرستیدا ناوە وەک کوشتنی زیاتر لە(10) سەربازی ئەمریکی”.

هاوکات، عەقید نەوزاد سەڵاحدین بەرێوەبەری نوسینگەی کەرکوکی نەهێشتنی مادە هۆشبەرەکان بەسایتى هاوڵاتى راگەیاند بە پشتبەستن بەچەند زانیاریەک هێزەکانیان توانیان دوکاندارێک دەستگیربکەن کە بڕێکی زۆر لە حەپی هۆشبەرو سێکسی لەناو دوکانەکەیدا هەبووە و دوکاندارەکەش بەپێی مادەی (39)ی هۆشبەر دەستگیرکرا .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر