Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ آبان ۱۵, یکشنبه

ایل گوران دالاهو و گوران

Image Hosting Site


ایل گوران


مقاله : جغرافيای تاريخی و تاريخ تصويری مختصر ايل گوران

گردآوری و گزینش: حمید احمدی
ایل گوران که یکی از ایلهای بزرگ کرمانشاهان است، در روستاهای گهواره ، بانياران ، مله کبود ، ذهاب ، جگيران ، کرند ، قلعه زنجير و ..... ساکن هستند .

وجه نامگذاری:
واژه گوران در فرهنگ ها به معني محل اجتماع لشکر و همچنين نام سرزميني ذکر شده است . کلمه گوران از واژه گبران آمده است يعني بزرگان ، به طوريکه فردوسي در شاهنامه مي گويد :

وز آن دورتر آرش رزم سوز

چو گوران شه آن گرد لشکر فروز


برخي نيز بر اين باورند که گوران در اصل گردان بوده يعني همگي رشيد و گرد مي باشند. بعضي مي گويند گلمه گوران جمع گور است يعني گبر يا زرتشتي و گوران يعني زرتشتيان
سابقه تاريخي:

ايل گوران از ايلات قديمي کرمانشاهان است ، ناحيه گوران به علت کوهستاني بودن دست نخورده به جاي مانده است و در روزگار باستان پايگاه ساسانيان بوده و پادشاهان ساساني از خاک گوران به عنوان قشلاق و ييلاق خود استفاده مي کردند . بعنوان نمونه قلعه زنجير (قلا زنجیر)" مقر باستاني انوشيروان ساساني بوده است ، همچنين کاخ باستاني يزدگرد سوم پادشاه ساساني در بابايادگار مي باشد.


بنا به رواياتي پس از شکست يزدگرد سوم ساساني ، اعراب خانواده و دخترش شهربانو را به اسارت می بردند ، شهربانو در اسارت به عقد حضرت امام حسين در می آید و در جريان جنگ کربلا توسط سه سوار از مردم گوران او را به قعله پدرش در بابايادگار برمي گردانند و تا آخرعمر در آن قلعه زندگي مي کند.


در سال ١٨٣٦ ميلادي راولينسون از سرزمين گوران بازديد کرده و مي گويد : ذهاب از طرف حاکم کرمانشاه به ٨٠٠٠ تومان در سال به رئيس طايفه گوران اجاره داده مي شود . افراد دلير اين طايفه در کوههاي مجاور سکونت دارند و هميشه براي دفع حملات عثمانيها آماده اند"

هسته اصلي ايل گوران از قلخاني ، تفنگچي و گهواره تشکيل شده است که پيرو مذهب يارسان و به گويش کردي کلهري با لهجه خاص منطقه تکلم مي کنند. طایفه های ایل گوران: گوران قلعه زنجيري : شامل مناطق گوران ، بان زرده ، قلخاني ، ذهاب و پشت تنگ است حاکم معروف آن پاشاخان ياسمي بوده است.

طايفه قلخاني اسپري : قلخاني در کردي بر سپر جنگي اتلاق مي شود چون سران اين طايفه در درگيري ها با قشون عثماني و متجاوزان مرزي از سپر (قلخان) با چالاکي و مهارت رزمي استفاده مي کردند به قلخاني شهرت يافتند. زيستگاه اين طايفه قلعه زنجير ، کوهپايه هاي دالاهو ، قلعه شويل و قلعه علي سلطان مي باشد

طايفه قلخاني (بهرامي): اين طايفه شامل مناطق درويت ،بيدنهر، بانياران است . نسبت به دو طايفه ديگر از قلمرو و جمعيت کمي برخوردار است .
طايفه گوران تفنگچي : در منطقه اي در مشرق گوران قلعه زنجير و در شمال به کوه بني گز و از مشرق به ايل بزرگ سنجابي و از جنوب به قلقه قاضي و گهواره قرار دارد.ايل تفنگچي شامل مناطق تختگاه -بانزلاني – شاهمار – کچک بل و مله کبود است.

تفنگچي خود شامل دو طايفه به نام فرخ سلطان و فرامرز سلطان مي باشد که تيره قالب تيره محمد الله يار (دانيالي ) است

چون دسته مقدمه الجيش فوج و تيراندازان با تفنگ آتشين و گلوله ورشو بوده و در امر مهارت تمام داشته اند به تفنگچي معروف شدند.

فرامرز سلطان از مبارزين دوره مشروطيت دوران ناصر الدين قاجار بوده که بدست حاکمان آن زمان در اصفهان به دار اويخته شد و جنازه او را در بارگاه بابايادگار به خاک سپردند.


---------------------------------------------------------



حلول ماه خاوندکار (شنبه هفتم آبان 1390 شمسی 8 / 10 / 735 سلطانی) بر یارسان مبارک باد. تقارن حلول ماه خاوندکار با زادروز کورش بزرگ را به فال نیک میگیریم. ایام روزه مرنوی (خاوندکار) به شرح ذیل است : اولین روز: چهار شنبه 19 چله زمستان (19 / 10 / 735 سلطانی ) برابر با 12 ماه ذی الحجه 1432 هجری قمری و 18 آبان 1390 شمسی دومین روز : پنجشنبه 20 چله ... -13 ماه ... - 19 آبان 1390 شمسی سومین روز : جمعه 21 چله ... – 14 ماه ... – 20 آبان 1390 شمسی عید مبارکی محلی : شنبه (22چله ) 22 / 10 / 735 سلطانی - 21 آبان 1390 شمسی عید مبارکی عمومی و زیارت اماکن مقدس یارسان یکشنبه22 آبان 1390 شمسی. برابر با .


12/11/2011


/////////////////////////
«احتمال سوءقصد آمریکا به سران سپاه وجود دارد»
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل یکی از مقامات ارشد امنیتی پیشین اسرائیل امروز نسبت به این تهدید مقامات آمریکایی که ممکن است سران سپاه پاسداران و همچنین برخی مقامات ارشد حکومت ایران مورد سوءقصد قرار گیرند واکنش نشان داد و گفت چنین احتمالی از جانب آمریکاییان کاملاً وجود دارد.
ژنرال عمیرام لوین، امیر بازنشسته ارتش اسرائیل که درگذشته معاون "موساد" (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) بوده، در گفتگوی امروز با رادیو اسرائیل گفت: «در موارد بسیار استثنایی این کار امکان پذیر است – همان گونه که آمریکاییان اسامة بن لادن را نابود کردند و موجبات برکناری قذافی را فراهم ساختند».
همزمان، وزیر امور خارجه ایران، آقای علی اکبر صالحی مدعی شد که حکومت اسلامی قصد دارد آنچه را که او آنرا "درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای ترور فرمانده سپاه قدس" نامید، به صورت قضایی پیگیری کند.


یادآوری می کنیم که یک ژنرال بازنشسته آمریکایی، هفته گذشته در نشست کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفت دولت واشینگتن می تواند سران تروریست سپاه پاسداران را نیز، مانند سرکرده شبکه تروریستی القاعدة هدف قرار دهد.


///////////////

دیپلمات اتمی: گزارش جدید آژانس جای هرگونه انکاری را از ایران می گیرد
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل اظهار نظرها درباره گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، چند روز مانده به انتشار گزارش، امروز نیز ادامه داشت.
یک دیپلمات غربی حاضر در آژانس، به خبرگزاری فرانسه گفت: «گزارش جدید، فهرستی از شواهد و مدارک را درباره جنبه های نظامی برنامه اتمی ایران افشا خواهد کرد، که حکومت اسلامی نخواهد توانست همانند گذشته مدعی شود که این شواهد ساختگی هستند و آنها را رد کند».
یک دیپلمات دیگر نیز به خبرگزاری "رویترز" گفت: «حکومت ایران، رژیمی نیست که فقط بنشیند و مسائل تئوریک را روی کامپیوترها برنامه ریزی کند، آنها برنامه هایشان را عملی می کنند»؛ اشاره این دیپلمات غربی به بخشی از گزارش بود که دیروز توسط برخی خبرگزاری های معتبر به بیرون درز کرد و در آن آمده است که ایران در حال توسعه مدل های کامپیوتری کلاهک اتمی است.


گزارش جدید آژانس قرار است روز سه شنبه و یا نهایتاً چهارشنبه همین هفته در اختیار شورای حکام قرار گیرد.


//////////////////////
باراک: اگر تحریم ها علیه ایران "فلج کننده" باشد، نیازی به حمله نظامی نیست
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل وزیر دفاع اسرائیل، آقای اهود باراک تأکید کرد که همه گزینه ها برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی روی میز است ولی به عقیده او، اگر تحریم های بین المللی "به حد کافی فلج کننده باشند" می توانند جلوی ساخت سلاح هسته ای توسط جمهوری اسلامی را بگیرند.


وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه بخش جهانی "بی.بی.سی" هشدار داد که یک ایران مسلح به بمب اتمی، دست بسیار بازتری در زمینه حمایت از ترور در سطح جهان خواهد داشت و می تواند کشورهای منطقه را نیز زیر سلطه خود درآورد – به ویژه که ارتش ایالات متحده نیز در حال خروج از عراق است.


////////////////

"هاآرتص": اسرائیل به آمریکا تعهد نداد که آنرا از حمله نظامی احتمالی به ایران مطلع کند
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل روزنامه اسرائیلی "هاآرتص" در گزارشی که امروز منتشر کرد، نوشت: وزیر دفاع ایالات متحده، آقای لئون پانه تا در دیدار اخیر خود از اسرائیل، قصد داشت که مطمئن شود دولت اورشلیم بدون اطلاع واشینگتن به حمله نظامی علیه حکومت ایران نخواهد پرداخت، ولی مقامات اسرائیلی حاضر نشدند چنین تضمینی را به پانه تا بدهند.
این گزارش ها در شرایطی منتشر می شود که در همین روزها، اسرائیل یک موشک بالیستیک جدید را آزمایش کرد که می تواند تمام خاک ایران را هدف قرار دهد و همزمان، ارتش اسرائیل یک رزمآیش مشترک نیز با ایتالیا و هلند در جزیره ساردینا برگزار کرد و مانور دفاع غیرنظامی نیز در اسرائیل برگزار شد.


هر چند که دولت اورشلیم اعلام کرده که این رزمآیش و آزمایش موشک، از پیش برنامه ریزی شده بود، ولی ناظران همزمان شدن آنها را با انتشار گزارش هایی درباره احتمال حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران، بی ارتباط نمی دانند.


//////////////////
اسرائیل و قبرس برای برداشت از منابع زیرزمینی دریای مدیترانه به توافق رسیدند 
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل دولت های اسرائیل و قبرس برای بهره گیری از منابع نفت و گاز زیر دریایی در اعماق دریای مدیترانه و در نزدیکی سواحل دو کشور به توافق اصولی رسیدند.
این توافق بین وزیر زیرساخت اسرائیل و وزیر بازرگانی و صنایع قبرس امضا شد.
در چارچوب این توافق، اسرائیل و قبرس برای تغلیظ گاز استخراج شده و برپایی لوله های انتقال و معاینات و اقدامات ایمنی همکاری خواهند کرد.
در چارچوب این توافق، اسرائیل و قبرس همچنین در استفاده از انرژی های جدید و سالم همکاری های ثمربخشی خواهند داشت.
دولت ترکیه ماه گذشته تهدید کرده بود که به قبرس اجازه نخواهد داد به استخراج منابع گاز و نفت در اعماق آب های مدیترانه بپردازد؛ زیرا به ادعای مقامات ترک، این نواحی به آن کشور تعلق دارد.
ترکیه حتی ادعا کرده بود که برای جلوگیری از عملیات بهره برداری دولت قبرس، ناوگان جنگی خود را به منطقه خواهد فرستاد.
پرزیدنت شیمعون پرس در روزهای گذشته سفر بسیار موفقیت آمیزی به قبرس داشت و امروز به کشور بازگشت.

بیست و پنج سال پس از اسارت رون آراد؛
او در نامه به خانواده اش گفته بود ظرف دو سال به اسرائیل باز می گردد
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل بیست و پنج سال پس از آن که رون آراد، کمک خلبان اسرائیلی هنگام عملیات نظامی در جنوب لبنان، در اثر سقوط هواپیمایش به اسارت درآمد و احتمالاً به ایران انتقال یافت، امروز فاش شد که او از زندان خود در لبنان نامه هایی به خانواده اش فرستاده و ابراز امیدواری کرده بود که حداکثر در ظرف دو سال آزاد شود.
رون آراد کمک خلبانی بود که هواپیمایش مأموریت داشت علیه مواضع تروریستی در جنوب لبنان اقدام کند، ولی هواپیما به علت نقص فنی سقوط کرد و رون آراد هنگام فرود با چتر نجات زخمی شد و به اسارت درآمد. ولی هلیکوپترهای نیروی هوایی اسرائیل، خلبان هواپیما را نجات دادند و به اسرائیل باز گرداندند.
رون آراد در نامه ای که کوتاه مدتی پس از اسارت نوشته بود، ابراز امیدواری می کند که حداکثر یک تا دو سال دیگر به کشور بازگردد.
او در نامه ای خطاب به همسر و دختر خردسالش نوشته که آنان را بسیار دوست دارد و به زودی باز خواهد گشت.
نامه ها و خاطرات رون آراد روی صفحات سفید کتاب هایی نگاشته شده که مأموران زندان آراد در اختیار او گذاشته بودند.
این نوشته های رون آراد مدت بیست سال در لبنان باقی مانده بود تا بالاخره در چارچوب مبادله اسیران و زندانیان، حزب الله لبنان آن ها را در اختیار اسرائیل گذاشت.


اسرائیل هنوز امیدوار است که رون آراد زنده باشد و بتوان او را به کشور و به آغوش خانواده باز گرداند


/////////////////////

درگیری خونین در زندان و مرگ یک زندانی

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" طی یک درگیری خونین در بند 6 زندان گوهردشت کرج یک جوان زندانی به قتل رسید.
روز شنبه 14 آبان ماه حوالی ساعت 06:30 در سالن 16 بند 6 زندان گوهردشت کرج یک درگیری خونینی روی داد که در نتیجه این درگیری زندانی ناصر پناه پور متولد 1367 که نزدیک به 4 سال در زندانهای قزل حصار و گوهردشت کرج زندانی بود با چند ضربۀ چاقو به گردن، شکم، کتف و صورتش به قتل رسید. این زندانی در سلول 12 به قتل رسید.هنگام شروع درگیری پاسداربندها اقدام به بستن درب سالن نمودند و از ورود و خروج به سالن ممانعت می کردند و به گونه ای اجازه دادند که این درگیری ادامه پیدا کند. به دلیل بسته بودن درب سالن امکان انتقال زندانی به شدت زخمی شده به مراکز درمانی وجود نداشت و خونریزی شدید و عدم رسیدگی به موقع منجر به مرگ وی شد.
همچنین زندانی دیگری بنام مهدی سلحشور مورد اصابت چندین ضربه چاقو قرار گرفت و در آستانۀ مرگ به بیمارستان مدنی کرج منتقل گردید.این زندان از ناحیۀ گردن مورد اصابت چاقو قرار گرفت . زندانیان حمیدرضا کامرانی،محمد کرمی و حسین امن جانی در این درگیری مجروح شدند.
درگیریهای خونین توسط باند مافیایی زندان که به دستور مسئولین زندان عمل می کنند صورت می گیرد.باندهای مافیایی زندان به منظور حمله به زندانیان سیاسی،سرکوب اعتراضات زندانیان عادی به شرایط قرون وسطایی و پخش مواد مخدر در زندان تشکیل شده اند.
پاسداربندها و گارد ویژه زندان علیرغم اینکه پشت درب سالن مستقر شده بودند ولی تا پایان درگیری هیچگونه دخالتی ننمودند. آنها پس از پایان یافتن درگیری به درون سالن یورش بردند و زندانیان را آماج ضربات باتون خود قرار دادند. پس از آن حدود 100 نفر از پاسداربندها و گارد ویژه زندان از درب خروجی سالن تا محوطه بند اقدام به درست کردن کریدور انسانی نمودند که در دو طرف آن پاسداربندها و نیروهای گارد ویژه قرار داشتند و زندانیان را وادار می کردند که از سالن خارج و از این کریدور شکنجه وارد محوطه بند شوند . زندانیان درهنگام خروج از درب سالن آماج ضربات باتون آنها قرار می گرفتند که در اثر این شکنجۀ گروهی تعداد زیادی مجروح شدند ضربات باتون به چشمان بعضی از زندانیان اصابت کرد.همچنین به دلیل نزدیک بودن و تداخل در همدیگر در موارد متعددی نیروهای سرکوبگر ضربات باتون خود را به یکدیگر می زدند.که در نتیجه آن چند نفر از پاسداربندها و گارد ویژه زخمی شدند.
این یورش وحشیانه زیر نظر محمد مردانی رئیس زندان ،علی خادم معاون زندان و فرجی نژاد رئیس اطلاعات زندان صورت گرفت. فرماندهی گارد ویژه زندان که شکنجۀ گروهی را اجرا می کرد به عهدۀ فردی بنام زلف علی گذاشته شده بود.این یورش وحشیانه تا چند ساعت ادامه داشت.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،درگیریهای خونین در زندانهای ولی فقیه علی خامنه ای که به صورت مستمر ادامه دارد و تا به حال منجر به قتل و نقص عضو چندین زندانی شده است را محکوم می کند و از مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه علی خامنه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد.

15 آبان 1390 برابر با 6 نوامبر 2011
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

سازمان عفو بین الملل
////////////////

وجود چهار هزار مصدوم شيميايی در کرمانشاه

آژانس خبری موکریان
پرونده چهار هزار مصدوم شیمیایی در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه ثبت شده است
به گزارش آژانس خبری موکریان ، مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان كرمانشاه ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت:اين تعداد از افراد شيميايي شده ساكنين روستاهاي زرده، ديره و نودشه هستند.
مراد کوشکی ادامه داد: برای تشخیص بیماران شیمیایی از مراكز آزمايشگاهي براي تست های اچ.آر.سيتي و اسپرومتري استفاده می شود.
وي در خاتمه گفت: ما به همه افرادي كه ادعاي شيميايي شدن دارند، رسيدگيهاي لازم را ارايه نموده ايم و كسي در استان نيست كه مورد رسيدگي و سنجش قرار نگرفته باشد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر