Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ آبان ۱۸, چهارشنبه

واکنش اسرائیل به گزارش آژانس: سکوت تا صدور بیانیه رسمی


واکنش اسرائیل به گزارش آژانس: سکوت تا صدور بیانیه رسمی 
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل در پی انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر این که هدف حکومت اسلامی ایران ساخت بمب هسته ای و کلاهک اتمی است و اگر بتواند به این خواسته نایل شود قادر خواهد بود با قرار دادن کلاهک اتمی بر سر موشک های دوربرد اسرائیل و غرب اروپا را هدف قرار دهد، در اورشلیم اعلام شد که دفتر نخست وزیری اسرائیل متن گزارش آژانس را مورد بررسی قرار داده ولی قصد ندارد در موقعیت کنونی نسبت به آن واکنش رسمی ابراز دارد.
اما یک مقام بلندپایه در اورشلیم امروز(چهارشنبه) گفت: «با توجه به گزارش انتشار یافته، اکنون جامعه بین المللی چاره ای ندارد جز آنکه تحریم های فلج کننده ای را علیه ایران به اجرا بگذارد و از جمله صادرات و واردات نفت آن و بانک مرکزی آن را تحریم کند تا نتواند بمب اتمی تهیه کند».
مقامات اسرائیلی گزارش انتشار یافته از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی را ثابت کننده اطلاعات داده شده از سوی دولت اورشلیم و سازمان های اطلاعاتی آن در زمینه قصد حکومت تهران از برنامه های هسته ای خود می دانند.
مقامات اسرائیلی در مورد واکنشی که اسرائیل باید در قبال گزارش آژانس نشان دهد دیدگاه های مختلفی دارند.
رهبر اوپوزیسیون پارلمانی و حزب "کادیما"، خانم تسیپی لیونی امروز گفت: اسرائیل اکنون باید جهان آزاد را برای مانع شدن از اجرای قصد حکومت ایران بسیج کند.
خانم تسیپی لیونی گفت: «مهم این است که جهان متحد شود و جلوی حکومت ایران را بگیرد. اکنون زمان فعالیت است و ما نیز باید با عقل و درایت در کنار جامعه بین المللی عمل کنیم».   
اوپوزیسیون اسرائیل به گزارش ایرانی آژانس واکنش نشان داد
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل رقیب خانم لیونی و شخصیت دوم حزب اوپوزیسیون "کادیما"، آقای شائول موفاز خواهان آن شد که جهان از سخن گفتن دست بردارد و به مسئله به طور عملی به برنامه اتمی – نظامی ایران پایان بخشد.
به باور یکی از سران حزب "کارگر" که از سیاستمداران قدیمی اسرائیل به شمار می رود، آقای بنیامین بن الیعزر معروف به فوآد، اسرائیل نباید خود را با حکومت اسلامی ایران درگیر کند و باید اجازه بدهد جامعه بین المللی در این زمینه اقدام نماید.
آقای بن الیعزر گفت: «اگر جهان بفهمد که به لحظه نهایی رسیده و ایران به راستی به ساخت بمب اتمی نزدیک شده، باید به سرپرستی ایالات متحده تصمیم بگیرد و وارد عمل شود و این کار اسرائیل نیست».
وی سپس افزود: «اسرائیل نباید در این مورد در صف مقدم جبهه قرار بگیرد و در عین حال نیز نباید ساکت بنشیند و دادن اطلاعات و هشدار به جهان کافی است».
آقای بن الیعزر گفت: «مسلماً جهان نمی تواند صرفنظر کند و در اینجا تنها اسرائیل نیست که هدف تهدید قرار دارد و آنهایی که در درجه اول هدف تهدید هستند، کشورهای عرب اهل تسنن و نیز کشورهای غرب هستند و ایران همه را تهدید می کند و جهان است که باید نسبت به این امر واکنش نشان بدهد».
محمود احمدی نژاد گفته بود که اگر اسرائیل بخواهد به تأسیسات اتمی ایران حمله کند، حکومت اسلامی اسرائیل را نابود خواهد کرد؛ رییس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، امروز در واکنش به این گفته محمود احمدی نژاد گفت: «من فکر نمی کنم که ایران اصلاً توان نابودی اسرائیل را داشته باشد و باید دانست که تولید بمب اتمی از سوی ایران گرچه برای اسرائیل تهدید به شمار می رود، ولی تهدید تنها شامل اسرائیل نیست و دیگران را نیز در بر می گیرد. گرچه اسرائیل باید چنین تهدیدی را جدی بگیرد و در جامعه بین المللی به تلاش بپردازد و موجب شود که ایران به بمب اتمی مجهز نگردد و در عین حال لازم است خود را برای رویارویی با چنین خطری آماده کند».

در پی گزارش آژانس درباره نظامی بودن برنامه اتمی ایران،

نگاههای جامعه جهانی به آمریکا دوخته شده است
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران که شب گذشته رسماً در اختیار شورای حکام قرار گرفت، واکنش های متفاوتی را در سرتاسر جهان برانگیخت؛ اما اکنون همه نگاه ها به پرزیدنت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا دوخته شده است تا ببینند که او در برابر این گزارش به چه اقداماتی در برابر برنامه های  اتمی ایران دست می زند.
اتحادیه اروپا اعلام کرد که این گزارش موجب تقویت این تفکر می شود که برنامه اتمی حکومت ایران دارای جنبه های نظامی است.
دولت فرانسه نیز ضمن آنکه خواهان تشدید فشارها برایران و برقرار ساختن "تحریم های بی سابقه" علیه حکومت اسلامی شد، گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید فوراً نشستی برگزار کند و گزارش جدید آژانس درباره جنبه های نظامی برنامه اتمی ایران را بررسی نماید.
سخنگوی وزارت خارجه چین امروز، چهارشنبه، گفت که پس از بررسی های مقدماتی به این نتیجه رسیده است که این گزارش نیز چندان مدرک و سند محکمی برای اثبات هدف های نظامی برنامه هسته ای ایران نیست.
در این میان، تنها روسیه بود که به عنوان یکی از قدرت های جهانی از انتشار این گزارش ابراز ناخرسندی آشکار کرد و گفت انتشار گزارش در زمان کنونی، کورسوی امیدی که برای از سرگیری گفتگوهای 1+5 با دولت تهران دیده می شد را، احتمالاً خاموش خواهد کرد.
در گزارش آژانس، این نهاد بین المللی ابراز "نگرانی جدی" کرد از اینکه حکومت ایران در پی دست یافتن به سلاح اتمی باشد.
این نخستین بار است که آژانس بین المللی انرژی اتمی، به صورت رسمی تأیید می کند که برنامه اتمی ایران جنبه نظامی دارد.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نیز در سخنرانی در پارلمان آن کشور، ضمن آنکه اعلام آمادگی کرد باز هم به گفتگو با حکومت ایران درباره برنامه اتمی آن کشور ادامه دهد، ولی تأکید کرد درباره افزایش فشارها و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، با کشورهای دوست و شریک بریتانیا، به رایزنی خواهد پرداخت.
دولت آلمان نیز با تآکید بر اینکه یافته های آژانس ثابت می کند حکومت ایران در صدد ساخت سلاح اتمی بوده است، بر لزوم افزایش فشارها و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد.
کنگره ایالات متحده خواهان آن شده که تحریم ها علیه حکومت ایران تشدید شود و یک مقام بلندپایه آمریکایی نیز به خبرنگاران گفت دولت واشینگتن قدم های تازه ای را در راه افزایش فشارها بر ایران برخواهد داشت و از جمله تحریم های جدیدی را وضع خواهد کرد.

نمایندگان بارز کنگره آمریکا در واکنش به گزارش آژانس:

"ثابت شد ایران در پی تولید بمب اتمی است"
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل  نمایندگان پر نفوذ کنگره آمریکا امروز خواهان تشدید تحریم علیه ایران شدند.
سناتور دموکرات جان کری، رییس کمیته روابط خارجی "سنا"، با تأکید بر اینکه گزارش آژانس بار دیگر آشکار کرد که حکومت ایران هیچگاه در زمینه برنامه اتمی خود صادق نبوده است، خواهان افزایش فشارها و تحریم ها علیه حکومت ایران شد.
خانم دایان فاینستاین، رییس کمیته اطلاعاتی سنا نیز تأکید کرد که این گزارش، گام دیگری در روشن ساختن این موضوع بود که حکومت ایران در حال ساخت سلاح اتمی است.
این عضو دموکرات سنا، در ادامه گفت: «حال دیگر فرصت نهایی برای جمهوری اسلامی است که به جهان ثابت کند راست می گوید و در حال ساخت سلاح اتمی نیست».
سناتور جمهوریخواه عضو کمیته اطلاعاتی، سکسبی چمبلیس نیز گفت این گزارش هیچ جای شکی باقی نمی گذارد که حکومت ایران فن آوری های اتمی با کاربرد نظامی را گسترش می دهد.
نماینده پرنفوذ مجلس نمایندگان آمریکا، آقای هوارد برمن نیز به جامعه جهانی هشدار داد که یا باید فوراً به تشدید بی سابقه تحریم ها علیه حکومت ایران دست بزند و یا ریسک روبرو شدن با موضوعاتی غیرقابل پیش بینی را قبول کند.
"نوبت بررسی پرونده ایران در شورای امنیت است"
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل وزیر خارجه فرانسه، آقای آلن ژوپه در مصاحبه ای با رادیوی فرانسه گفت پرونده اتمی ایران و گزارش اخیر آژانس باید در شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی شود و اعلام کرد که فرانسه آمادگی آن را دارد که تحریم های شدیدتری علیه حکومت ایران تصویب کند.
آقای آلن ژوپه گفت: «در صورتی که ایران همچنان از همکاری جدی با جامعه جهانی سر باز زند، دولت پاریس آماده است در کنار کشورهای دوست خود، تحریم های بی سابقه ای را علیه جمهوری اسلامی به اجرا بگذارد».

احمدی نژاد: "بمب نمی سازیم، جیغ بنفش بکشید، ما عاقل هستیم"

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل یک روز پس از توزیع گزارش جدید آژانس انرژی اتمی درباره ایران در میان اعضای شورای حکام، در حالی که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به این گزارش واکنش موضوعی نشان نداده اند، تندترین اظهارنظر را محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران بیان کرد.
آقای احمدی نژاد که در چارچوب سفرهای استانی به شهر کرد، مرکز استان چهال محال و بختیاری رفته است، امروز گفت: «ایران ذره ای و حتی به اندازه سر سوزنی هم از برنامه اتمی خود عقب نشینی نمی کند».
او که دیدگاه های حاکمیت ایران را نظرات "ملت ایران" می نامید، افزوده و گفت: «ملت ایران محکم ایستاده است... بگذارید دیگران جیغ بنفش بکشند».
رییس جمهوری ایران اصولاً تلاش های ایران برای ساخت بمب اتمی را تکذیب کرد و باز در حالی که از عبارت "ملت ایران" مایه می گذاشت، گفت: «ملت ایران اگر بخواهد چیزی بسازد، از شما نمی ترسد و اگر هم بخواهد ضربه ای به شما بزند، بدون سروصدا اقدام می کند».
وی افزود که «ملت ایران عاقل است و در برابر هزاران بمب اتمی قدرت ها بمب نمی سازد ولی ملت ایران چیزی می سازد که شما نتوانید جوابش را بدهید و آن اخلاق و توحید است».

سلطانیه زبان به تهدید تلویحی آمانو گشود:

"تاوان اشتباه تاریخی ات را می بینی"
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، آقای علی اصغر سلطانیه ساعتی پس از خبر توزیع تازه ترین گزارش آژانس محل خدمت او در میان سی و پنج کشور عضو این نهاد، زبان به تهدید تلویحی گشود و گفت: «آژانس و آمانو عواقب این اشتباه تاریخی خود را خواهند دید و شخصاً با او اتمام حجت کرده ام زیرا رویکرد آمانو، یک بدعت خطرناک است».
آقای سلطانیه این ادعا را تکرار کرد که گزارش آژانس حاوی مطالب تازه ای نیست.
وی در همین حال گفت هفته پیش نامه ای به امضای آقای فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، خطاب به مدیر کل آژانس ارسال شده بود؛ نامه ای که معاون آمانو برای سفر به ایران جهت گفت و گوهای بیشتر به ایران دعوت شده بود، ولی به گفته آقای سلطانیه آقای آمانو، "این اقدام ارزشمند ایران را نیز نادیده گرفت".
آقای سلطانیه این ادعا را هم مطرح کرد که آقای آمانو متن گزارش را دیروز در اختیار پنج کشور دارنده سلاح هسته ای گذاشته بود.
گفتنی است: این اعتراض آقای سلطانیه به جا نیست. زیرا مدیر کل آژانس در پی قطعی شدن هر گزارش خود موظف است آن را در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار دهد و همچنین کشوری را که گزارش درباره آن تهیه شده، پیشاپیش از مفاد گزارش آگاه کند. در همین چارچوب است که ایران نیز از مدتی پیش متن کامل گزارش را در اختیار داشته است.
تحلیلگران رادیو اسرائیل می گویند زبان تهدید آمیز آقای سلطانیه علیه مدیر کل آژانس نیز یک پدیده جدید است.
تا کنون سابقه نداشته که هیچ کشوری که فعالیت های هسته های آن مورد شک و تردید بوده، برای بیان خشم خود از گزارش آژانس، شخص مدیر کل آژانس را تهدید کند.
در همین حال آقای سلطانیه امروز گفت: «کماکان به همکاری با آژانس ادامه می دهیم»
------------------------------------

انتقال فعال محیط زیست بازداشتی به زندان مریوان

شریف باجور فعال زیست محیطی اهل مریوان به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.
بر اساس گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، صبح امروز چهارشنبه ١٨ آبان ماه شریف باجور فعال زیست محیطی اهل مریوان که چندی پیش از سوی نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شده بود از بازداشتگاه به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.
یاد آور می گردد شریف باجور عضو هیئت مدیره و مسئول کمیته بحران انجمن سبز چیا در تاریخ ١ مرداد ماه سال جاری از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان احضار و در پی مراجعه به این اداره بازداشت شد..
--------------------------

پسر ۴ ساله، دختر عموی ۲ ساله خود را کشت

خبرگزاری فارس: نگهداری یک قبضه اسلحه در منزل موجب مرگ یک دختر بچه دو ساله در شهرستان کوهدشت شد.
در پی‌اطلاع یک فقره قتل در روستای توه خشکه ماموران انتظامی شهرستان کوهدشت بلافاصله به محل اعزام شدند، که مشخص شد دختر‌بچه دو ساله‌ای بر اثر شلیک گلوله جان خود را از دست داده است.
براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس لرستان، در روز حادثه پسر‌عموی مقتول که چهار سال دارد به سراغ اسلحه کمری موجود در منزل رفته و در حین بازی ناگهان دست به ماشه اسلحه برده و با اصابت گلوله به سینه این دختر دو ساله به زندگی او پایان می‌دهد.
گفتنی است چندی پیش نیز، کودکی‌ هفت‌ساله در یک دعوای کودکانه پسری هشت‌ساله را به قتل رساند. این حادثه در اهواز رخ داد.
در آن روز پسر هشت‌ساله‌ای به نام امیر وقتی از دبستان تعطیل شد به تنهایی به سمت خانه‌اش به راه افتاد. او در میانه راه با پسر‌بچه خردسالی درگیر شد و این پسر در حالی که چاقو در دست داشت به امیر حمله کرد و ضربه‌ای را به گردن او وارد کرد. ساعتی بعد امیر که به بیمارستان منتقل شده بود با وجود تلاش پزشکان جان باخت.
-----------------------------
سوئد

تقلب گسترده‌‌ی مالیاتی شرکت کاره‌ما

Caremas huvudkontor på Vretenvägen 13 i Solna. Foto: Jessica Gow/Scanpix
گزارش تلویزیون سوئد در باره‌‌ی سالمندسرای کاره‌ما (Carema) نشان می‌دهد که‌ یکی از مالکان جدید این شرکت، یعنی موسسه‌ (KRR)، در بورس نیویورک ثبت شده‌ و مالک دیگر یعنی شرکت "تریتون" در جزیره‌ جرسی موسوم به‌ بهشت مالیات، که‌ یک سرمایه‌ بزرگ میلیاردی را به‌ شرکت آمبه‌آ وام داده‌ و بدین‌ترتیب سالانه‌ از پرداخت حدود صد میلیارد کرون مالیات، شانه‌ خالی کرده‌ است. این مبلغ هنگفت نیز به‌ جیب روسای شرکت واریز می‌شود.
پیشتر نیز گزارش دیگری در مورد همین شرکت افشا کرده‌بود که‌ امکانات مراقبتی آن به‌شدت کم شده‌ و میزان سهل‌انگاریها افزایش چشمگیری یافته‌ است. اما همزمان، مدیران آن با شریک شدن در سهام شرکت و دادن پاداش به‌ خود، بخش زیادی از سرمایه‌ و سود شرکت را به‌ خود اختصاص داده‌اند.
در حال حاضر اداره‌‌ی مالیات سوئد (Skatteverket) در مورد تقلب مالیاتی شرکت کاره‌ما مایل به اظهارنظر‌ نیست اما این اداره‌ پیشتر به‌ بازرسی 25 شرکت مشابه‌ پرداخته‌ بود. یوران هاگلوند مسئول بخش امور خارج از کشور اداره‌‌ی مالیات می‌گوید در بین این شرکتها، یافت می‌شدند آنهایی که‌ مالیات خود را به‌طور کامل پرداخت می‌کردند اما شرکتهایی نیز وجود داشتند که‌ از پرداخت هرگونه‌ مالیاتی طفره‌ رفته‌ بودند.
کاره‌ما که‌‌یر‌ در سال 2009 بیش از سه‌ میلیارد کرون سوددهی داشت که‌ بیشتر آن در سوئد بود، در سالمندسراها و مراقبت و پشتیبانی از معلولین و معتادان. و این درآمد، عمدتا از مالیاتهای عمومی تامین می‌شد. چرا که‌ این شرکتها به‌صورت "سرمایه‌‌ی خطرپذیر" اداره‌ می‌شوند (riskkapital)، و آن سرمایه‌‌ای‌ست که‌ به‌ همراه‌ کمکهای مدیریتی، در اختیار شرکتهای جوان، کوچک، به‌سرعت در حال رشد و دارای آتیه‌‌ی اقتصادی قرار داده‌ می‌شود و آنها نیز این امکانات را برای ایجاد زیرساخت و تولید محصول استفاده‌ می‌کنند ـ و در این مورد خاص، در کار مراقبت از سالمندان و معلولین ـ.
برنامه‌ی‌ (Dokument Inifrån) تلویزیون سوئد همچنین افشا می‌کند که‌ شرکتهای مذکور، از یکسال و نیم پیش قصد داشته‌‌اند با فروش فعالیتهای خود در چند سال بعد، به‌ میلیاردها کرون سود دست پیدا کنند و این طبیعتا به‌ جیب روسا نیز مبالغ هنگفتی وارد می‌کرده‌ است. چرا که‌ سی تن از روسای این شرکت، خود سرمایه‌گذار شرکت آمبه‌‌آ بوده‌‌اند و این بدین معناست که‌ سود حاصل از فروش آتی کاره‌ما، مستقیما به‌ جیب آنها می‌رفت.
در حالی‌که‌ این ایده‌‌ی تجاری، خود از طریق مالیات همگانی تامین هزینه‌ می‌کند اما اکنون معلوم شده‌ است که‌ روسای شرکتهای مذکور به‌ تمهیداتی دست زده‌اند تا سالانه‌ از پرداخت مالیاتی به‌ مبلغ بیش ازز صد میلیون کرون و واریزشدن آن به‌ خزانه‌‌ی عمومی کشور خودداری کنند. آنها آمـده‌‌اند مبلغ چهار میلیارد و یکصد میلیون کرون را با بهره‌‌ی 12 درصدی به‌ شرکت خودساخته‌‌ی آمبه‌آ وام داده‌‌اند. به‌ این ترتیب پولی که‌ این شرکت از مالیات مردم می‌گیرد تا برای مراقبت از سالمندان و معلولین و معتادان صرف ‌شود باید برای پرداخت بهر‌ه‌‌ی وام مورد استفاده‌ قرار گیرد، یعنی در سال حدود نیم میلیارد کرون. طبیعی‌ست که‌ اینکار میزان سود را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر شرکت‌ها مالیاتی به‌ مبلغ بیش از یکصد میلیون کرون را نیز نمی‌پردازند.
سوسیالدموکراتها فکر می‌کنند که‌ سود ناشی از اینگونه‌ فعالیتها در مدارس، مراکز بهداشتی و سالمندسراها که‌ خود از مالیات مردم تامین می‌شود و اکنون به‌ جیب افراد وارد می‌شود، بسیار زیاد شده‌ است. هوکان یوهولت رهبر این حزب می‌گوید احزاب بورژوایی حاکم، رفاه‌ مردم ما را فروخته‌‌اند اما اکنون باید برای جلوگیری از ادامه‌‌ی این موارد، با احزاب اپوزیسیون بنشینند و به‌ توافق برسند.
آندرش بوری ـ وزیر دارایی ـ اما مایل نیست در مورد نمونه‌‌ی واضح شرکت کاره‌ما اظهارنظری بکند اما می‌گوید از بودن شرکتهای که‌ به‌صورت "سرمایه‌‌ی خطرپذیر" اداره‌ می‌شوند و در زمینه‌‌ی مراقبت‌های بهداشتی و مدارس فعالند زیاد خوشش نمی‌آیند چرا که‌ این نوع فعالیت، مالیات ناشی از سود حاصله‌ را در کشور، کاهش می‌دهد.
////////////////////

حزب مرکز خواهان بازکردن پرونده های محرمانه است

Stasi-akter och Säpos chefsanalytiker Wilhelm Unge. Fotomontage: Sveriges Radio/Scanpix.
حزب مرکز (Centerpartiet) خواستار بازشدن پرونده بایگانی درمورد سازمان جاسوسی آلمان شرقی در سوئد است.  این حزب خواهان کسب اطلاعات بیشتردر مورد سوئدی هایی است که با سازمان جاسوسی آلمان شرقی موسوم به اِستاسی (Stasi) همکاری کرده اند، و خواستار آن است که افرادی که نامشان بعنوان جاسوس استاسی در بایگانی سازمان امنیتی سوئد سَپو (Säpo) ثبت است، بتوانند به اطلاعاتی که درمورد آنها به ثبت رسیده دسترسی یابند. در کتاب جدید بیرگیتتا آلمگرن (Birgitta Almgren) محقق آمده است که نام ۵۰ نفر به عنوان جاسوس آلمان شرقی در بایگانی اداره امنیت سوئد ثبت است و تقاضای حزب مرکز در رابطه با بازکردن بایگانی سازمان امنیتی سوئد، دراین رابطه مطرح شده است.
///////////////////////

خاوه‌ندارانی کارێما سه‌ده‌هاملیۆن کرۆن باجیان نه‌داوه‌

خاوه‌ندارانی کارێما کۆمپانیای ناوزڕاوی خزمه‌تگوزاری به‌ساڵاچووان ساڵانه‌ به‌ سه‌ده‌هامیۆن کرۆن پاره‌ی باج ده‌خه‌نه‌ گیرفانیانه‌وه‌. ئه‌مه‌ ته‌له‌فزیۆنی سوید ده‌ریخستووه‌، کارێما سه‌ر به‌و کۆشیرکه‌ته‌یه‌ که‌ دوو کۆمپانیای سه‌رمایه‌ی جێمه‌ترسی ئه‌مه‌ریکی ده‌یبه‌ن به‌ڕێوه‌ و له‌م دواییه‌دا ڕووبه‌ڕووی ڕه‌خنه‌یه‌کی زۆر له‌سه‌ر که‌موکورتییه‌کانیان بونه‌وه‌‌. واتا له‌بری ئه‌وه‌ی قازانجی باج‌ بۆ پێشخستنی خزمه‌تگوزراییه‌کان بخه‌نه‌ گه‌ڕ چۆته‌ گیرفانی خاوه‌نه‌کانییه‌وه‌.  
 -  ئه‌وه‌ وه‌ک دیارده‌یه‌کی ئاسایی لێهاتووه‌ که‌ ئه‌و کۆمپانیا و کارگانه‌ی پێشتر به‌ ڕێکوپێکی پاره‌ی باجییان ده‌دایه‌ ده‌وڵه‌ت کاتێک کۆمپانیاکانی سه‌رمایه‌ی جێمه‌ترسی (Riskkapitalbolag) ده‌یانگرنه‌ ده‌ست  هه‌ر هیچ باج ناده‌ن، ئه‌مه‌ کۆمێنتاری  یۆران هاگلوند بوو چاودێری حساب له‌ ده‌ستگه‌ی باج له‌سه‌ر ئه‌و به‌دواداچوونه‌ی ته‌له‌فزیۆنی سویدی (SVT) ده‌ر‌یخستووه‌ که‌ خاوه‌ندرانی کۆشیرکه‌تی خزمه‌تگوزاری به‌ساڵاچوان که‌ یه‌کێکیان کۆمپانیای کارێمایه (Carema) شێوازه‌ کارێکیان دۆزیوه‌ته‌وه‌ که‌ ساڵانه‌ به‌ سه‌ده‌ها ملیۆن کرۆن پاره‌ی باج ناده‌ن.
 کارێما ته‌نها نییه،‌ له‌ به‌دواداچونێکی پێشتری ده‌ستگه‌ی باجدا ده‌رکه‌وتووه‌ که‌ 25 کۆمپانیا که‌ کۆمپانیاکانی سه‌رمایه‌ی جێمه‌ترسی ده‌یانبه‌ن به‌ڕێوه‌ و بیانین، به‌ شێوه‌ی ئه‌وان پاره‌ی باج ناده‌ن. هه‌رچی کارێمایه‌ که‌ له‌ سویدا کاریان خزمه‌تگوزاریی به‌ساڵاچووانه‌ له‌م ماوه‌یه‌ی دواییدا ڕه‌خنه‌یه‌کی زۆریان هاته‌ سه‌ر که‌ بنکه‌کانیان که‌موکورتییه‌کی یه‌کجار زۆری تێدایه‌ به‌شێوه‌یه‌ک که‌ ته‌نها کارمه‌ندێک ناچار ده‌بێت هه‌شت به‌ساڵا چوو خزمه‌ت بکات که‌ ئیتر فریا ناکه‌وێت و به‌ساڵاچووی وا هه‌یه‌ به‌ سه‌عات ده‌بێت له‌ چاوه‌ڕانی گۆڕینی دایبی (blöja‌) که‌یان بن.
 ئه‌مه‌ له‌ کاتێکدایه‌ که‌ کارێما به‌ پاره‌ی باج ده‌ڕوا به‌ڕێوه‌ و ته‌نها له‌ماوه‌ی ساڵی 2009 دا نزیکه‌ی سێ ملیارد کرۆن ده‌ستکه‌وتییان بووه‌. کارێما که‌ له‌لایه‌ن دوو کۆمپانیای سه‌رمایه‌ی جێمه‌ترسی (riskkapitalbolag) ی بیانی به‌ڕێوه‌ ده‌بڕێت به‌نیازن دوای چه‌ند ساڵێک ئه‌م کۆمپانیای خزمه‌تگوزارییانه‌ بفرۆشن و به‌ ملیارده‌ها کرۆن قازانج بکه‌نه‌.
ئه‌گه‌ر نزیکتر له‌م پرسه‌ ورد بینه‌وه‌، خۆدزینه‌وه‌که‌ له‌ باجدان‌ به‌پێی لێکۆڵینه‌وه‌ی حسابات ئاوها به‌ڕێوه‌ چووه : کۆشیرکه‌تی کارێما زیاد له‌ 4 ملیارد  کرۆنیان له‌ خاوه‌نه‌کانیان قه‌رزکردووه‌ که‌ دوو کۆمپانیای سه‌رمایه‌ی جێمه‌ترسییه‌، ئه‌و قه‌رزه‌ له‌سه‌دا دوانزه‌ سوودی له‌سه‌ر بووه‌، واتا ساڵانه‌ 480 ملیۆن کرۆن ته‌نها پاره‌ی سوود چۆته‌ گیرفانی کۆمپانیای قه‌رزده‌ر که‌ ده‌ینێرنه‌ ئه‌و ولآتانه‌ی باج له‌سه‌ر پاره‌ی کۆکراوه‌ی بانک دانانێن. ئه‌مه‌ له‌ بری ئه‌وه‌ی که‌ ئه‌و پاره‌یه‌ وه‌ک قازانج حساب بکرێت و پاره‌ی باجی له‌ سویددا لێ بدرێته‌ ده‌وڵه‌ت. به‌ کورتییه‌که‌ی ئه‌و پاره‌ی باجه‌ی که‌ ده‌بوا له‌ سوید بدرێت و بۆ خزمه‌تگوزاری به‌ساڵاچووانی کۆمپانیاکانی کارێما سه‌رف بکرێت چۆته‌ گیرفانی خاوه‌نداره‌کانییه‌وه‌. سۆسیالدیموکراته‌کان له‌ زاری سه‌رۆکه‌که‌یان هۆکان یوهۆلت ئه‌مه‌ له‌ چاوی حوکوومه‌تی بۆرجواز ده‌بینن.
 - ئه‌گه‌ر قازانجی کۆمپانیایه‌ک بۆ زیادکردنی کارمه‌ند، باشکردنی خزمه‌تگوزاریی و پێشخستنی فێرگاکان به‌کاربهێنرێت زۆر خۆشحاڵ ده‌بم و ‌ هاوکاری به‌ره‌ی ڕاستیش ده‌که‌م، به‌ڵام له‌ ڕاستیدا هۆکان یوهولت ده‌ڵێت ئه‌وه‌ی که‌ حوکوومه‌تی بۆرجوازی کردوویه‌تی تاڵانفرۆشکردنی سیستێمی خۆشگوزه‌رانییه‌که‌مانه‌ که‌ وای لێ هاتووه‌ که‌ ده‌یبینین. 
به‌ڕای سۆسیالدیموکراته‌کان حه‌زی خۆده‌وڵه‌مه‌ندکردن و قازانج له‌و بواری خزمه‌تگوزارییانه‌ی وه‌ک فێرگا، خزمه‌تگوزاری به‌ساڵاچووان و نه‌خۆشان، که‌ که‌رتی تایبه‌ت به‌ڕێوه‌ی ده‌به‌ن یه‌کجار زۆر بووه‌. قازانجکردن کارێکی په‌سه‌نده‌ و رێپێدراوه‌ به‌ڵام ده‌بێت له‌ چوارچێوه‌یه‌که‌ی ماقوڵ و خوازراودا بێت به‌ڕای ئه‌وان.  
 وه‌زیری دارایی ئه‌نده‌رش بۆری مۆدێرات له‌ نموونه‌ی کارێماوه‌ ده‌ڵێت ئه‌و کۆمپانیای سه‌رمایه‌ جێمه‌ترسییانه‌ی که‌ له‌ سویدا و له‌ که‌رتی تایبه‌تدا بونه‌ته‌ خاوه‌نداری بۆ نموونه‌ فێرگا، بنکه‌ی به‌ساڵاچووان ده‌بێت سنوور بۆ قازانجه‌کانیان دابنڕیت که‌ له‌ڕێی باجه‌وه‌ ده‌یبه‌نه‌وه‌.
-  ده‌مانه‌وێت له‌سه‌ر ئه‌م خاڵه‌ ڕوونبین، به‌رامه‌به‌ر به‌ کۆمپانیاکانی سه‌رمایه‌ی جێمه‌ترسی (riskkapitalbolag) که‌ ئاماده‌ین کاررایی له‌ به‌رامبه‌ریان بکه‌ین، ئه‌نده‌رش بۆری ده‌ڵێت وا خه‌ریکین له‌و پرسه‌ ده‌کۆڵینه‌وه‌ و ئه‌و شێوازه‌ خۆدزینه‌وه‌یه‌ له‌ باجدان په‌سه‌ند نییه‌.
///////////////////////////////////

یارسانه‌کان پێشوازی له‌ جه‌ژنی خاوه‌نکار ده‌که‌ن
yarsan.7
ڕۆژانی 18 تا 20 گه‌لارێزان خەڵکی یارسان ڕۆژو دەگرن و پێشوازی دەکەن لە جەژنی خاوەنکار. 
لەو ڕۆژانه ‌دا، باوەڕمەندانی ئایینی یاری به گرتنی ڕۆژوو و نه‌زرکردن، ڕێز ده‌گرن له خۆڕاگری سوڵتان سه‌حاك و هاوڕێیانی. 
لە سێ ڕۆژەی خاوه‌نکاردا، خۆڕاگری سوڵتان سه‌حاک و 6 که‌س له‌ هاوڕێیانی کە بە 'حەفتوانە' ناسراون، یادیان دەکرێتەوە. 
بزوتنه‌وه‌ی دێمۆکراتیکی یارسان، یاری کورد، ڕێکخراوی دێمۆکراتیکی جه‌وانانی یارسان و فێدراسیۆنی سه‌رتاسه‌ری یارسانییەکان له ئوروپا، وێڕای پیرۆزبایی کردنی ئه‌و جه‌ژنه، داوایان کرد له باوەڕمەندانی ئه‌و ئایینه، به به‌شداری کردنیان ڕیز له‌و جه‌ژنه بگرن.
/////////////////////////////
روز مبارزه با خشونت نزدیک است و باید همه با هم دست در دست یکدیگر بدهیم و خشونتها را متوقف کنیم


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر