Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ آبان ۱۴, شنبه

اهمیت سخنان پرزیدنت پرس در مورد ایران در چیست؟ پرس: "جامعه جهانی به راهکار نظامی نزدیک تر می شود


اهمیت سخنان پرزیدنت پرس در مورد ایران در چیست؟ پرس: "جامعه جهانی به راهکار نظامی نزدیک تر می شود
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل رییس جمهوری اسرائیل، پرزیدنت شیمعون پرس تأکید کرد که جامعه جهانی به گزینه نظامی علیه برنامه اتمی ایران نزدیک تر می شود.
پرزیدنت پرس شب گذشته در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل سخن می گفت.
وی افزود: «سازمان های اطلاعاتی در بسیاری از کشورها به ساعت نگاه می کنند و به رهبران سیاسی خود هشدار می دهند که زمان زیادی تا دستیابی ایران به سلاح اتمی باقی نمانده است».
رییس جمهوری اسرائیل سپس افزود: «حال من مطمئن نیستم که آیا رهبران کشورهای جهان به این توصیه دستگاه های اطلاعاتی خود عمل خواهند کرد یا نه»؟
پرزیدنت پرس سپس با تأکید بر اینکه زمان لازم برای ایران تا ساخت سلاح اتمی ممکن است کمتر از 6 ماه باشد، گفت این وظیفه اسرائیل است که در این زمینه به جهانیان هشدار دهد و افزود که مطرح ساختن احتمال حمله نظامی به ایران، می تواند راهی باشد تا توجه جهانی به تهدیدهای اتمی ایران جلب شود.
تحلیلگران رادیو اسرائیل می گویند: پرزیدنت شیمعون پرس همواره مهربانانه ترین مواضع را در قبال ملت ایران داشته و در بیان دیدگاه های قاطع و راسخ علیه سیاست های حاکمان جمهوری اسلامی ایران یکی از صریح اللهجه ترین شخصیت های جهانی بوده است.
پرزیدنت پرس با داشتن بیش از هفتاد سال سابقه سیاسی در صحنه رهبری اسرائیل، یکی از بانفوذترین شخصیت های جهانی است و کلام او – به ویژه در قبال جمهوری اسلامی ایران – رهنمودی برای بسیاری از سران مهم قدرت ها محسوب می شود.
وی که به منافع ملی اسرائیل توجه بسیاری دارد و فراحزبی و فراجناحی عمل می کند، همواره در زمینه اظهارنظرهای سیاسی مهم محتاط بوده و نرمش نشان داده است. لذا سخنان شب گذشته او در این زمینه که "جامعه جهانی به در پیش گرفتن راهکار نظامی علیه ایران نزدیک تر شده است"، از اهمیت و مفهوم بسیار زیادی برخوردار است.
-------------------

وزیر دفاع اسرائیل: اگر آژانس شجاع باشد، جهان می فهمد ایران بمب اتمی می خواهد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل وزیر دفاع اسرائیل، آقای اهود باراک با تأکید بر اینکه موضع اسرائیل در برابر برنامه اتمی ایران تغییری نکرده است، گفت: «من پیشنهاد می کنم که پیش از هر چیز صبر کنیم تا گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شود».
وی که با شبکه تلویزیون جهانی "بی. بی. سی ورلد سرویس" (بخش انگلیسی زبان بی. بی. سی) مصاحبه می کرد، افزود: «اگر آژانس شجاعت به خرج دهد و آنچه را که از برنامه اتمی ایران می داند به وضوح بیان کند، جهان نیز خواهد فهمید که تهدید اتمی حکومت ایران، یک تهدید بین المللی است».
در واکنش به این که آیا اسرائیل قصد دارد به تأسیسات اتمی ایران حمله کند، آقای باراک تأکید کرد که موضع اسرائیل در برابر حکومت ایران این است که آن رژیم نباید به سلاح اتمی دست یابد و گفت در این زمینه "همه گزینه ها" همچنان روی میز هستند. ولی تأکید کرد سیاست اسرائیل همان است که بود و تغییری نکرده است.
آقای باراک از روز چهارشنبه  گذشته در لندن به سر می برد و با بلندپایگان نظامی و امنیتی بریتانیا به گفتگو نشسته است که کمترین جزئیات درباره آن منتشر شده است. وی دیروز چند مصاحبه با رسانه های مهم جهانی در لندن درباره برنامه اتمی ایران و سیاست اسرائیل در این زمینه داشت.
آقای باراک پس از آن به لندن رفت که رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح بریتانیا نیز، بنا به نوشته روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" در روزهای قبل از آن در سفر به اسرائیل بود.
روزنامه بریتانیایی "گاردین" چهارشنبه نوشته بود که در صورت در پیش گرفتن گزینه نظامی در برابر تأسیسات هسته ای ایران، اگر آمریکا به یاری بریتانیا نیاز داشته باشد، نیروهای مسلح بریتانیا آماده همکاری می شوند و از مدتی پیش به زمینه سازی لازم در این زمینه پرداخته اند.
در روزهای قبل از آن نیز نیروی هوایی اسرائیل با نیروهای هوایی ایتالیا و هلند در جزیره ساردینای ایتالیا مانور نظامی داشته اند.
--------------------------------

تفسیر سیاسی هفته 

نوشته: منشه امیر  

خانه ای که از پای بست فرو می پاشد

 
هیچگاه موقعیت حکومت اسلامی ایران، در ظرف سی و سه سالی که از تسلط آنان بر ایران زمین و به اسارت گرفتن مردم ایران می گذرد، به وخامت امروز نبوده است – و هر اندازه هم که در سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران (این رفتار قانون شکنانه و یاغی گرانه که به موازین بین المللی دهن کجی کرد) عربده بکشند و شعار مرگ بر آمریکا سر دهند و ادعا کنند که اسنادی برای اثبات تروریست بودن ایالات متحده در دست دارند، باز هم نخواهند توانست بر این واقعیت سرپوش گذارند که در داخل، گرفتار شقاق و چند دستگی هستند و در خارج، با هشدارهای فزاینده جهانی روبرو می باشند که زنگ خطر را به صدا درآورده و تیشه عمر رژیم را به سنگ سرنوشت نزدیک تر ساخته است.
نه تنها از تنبیه ها و اخطارهای جهانی کوچکترین درس عبرتی نیاموخته اند، نه تنها با گذشت 33 سال هنوز ادعا می کنند که اشغال سفارتخانه یک کشور خارجی در تهران کار درستی بوده که انجام داده اند، بلکه علی خامنه ای به صراحت از روح الله خمینی نقل قول می کند که: رسالت "انقلاب" در ایران، صدور آن به جهان زیر شعار "حمایت از مستضعفین" است؛ و به ترور و آشوب و فتنه و توطئه در سراسر دنیا همچنان ادامه خواهند داد.
بعد هم سعید جلیلی می آید و ادعا می کند که آمریکا خودش تروریست است و "اسنادی" ارائه می دهد که سنگ را هم به خنده وا می دارد. آن قدر ذلیل و درمانده شده اند که برای جلوگیری از غرق شدنشان در آب دریا، به هر کاهی دست می اندازند و به هر تخته چوبی پناه می آورند.
خیزش مردمی در ایالات متحده را که با نام "اشغال وال استریت" آغاز شد و هدف آن رفع شماری از تبعیض های اقتصادی و اجتماعی در رژیم سرمایه داری آمریکاست، آنقدر بزرگ می کنند که تو گویی طوفان عظیمی برپا خاسته که دارد نظام سیاسی آمریکا را نابود می کند – و این در حالی که در یک کشور آزاد و مردمسالار، تظاهرات و اعتراض ها حق مسلم مردمان است – و نه مانند رژیم سرکوبگر ایران که جلوی هر انتقادی را می گیرد و بالاخره روزی با یک انفجار اجتماعی، از درون نابود خواهد شد.
گفتیم که رژیم ایران در هیچ دوره ای از سه دهه تسلط خود بر ایران، این چنین با فلاکت و محنت، هم از داخل و هم از خارج، روبرو نبوده است.
در داخل، شکاف چنان عمیق شده که خود سران رژیم نیز نمی توانند آن را پنهان کنند. احمدی نژاد که مدتی پای از گلیم خود فراتر نهاده و ادعای رهبری داشت، به دستور خامنه ای خاموش شده و دیگر تک روی میدان نیست و از رجز خوانی های خود کاسته است.
رییس جمهوری رژیم آن قدر ذلیل شده که حتی رادیو و تلویزیون دولتی نیز از مصاحبه با او و پخش سخنان و گزارش مسافرت های استانی وی روی می گردانند و رهبر حکومت می گوید "شاید باید پست ریاست جمهوری را باطل کرد" و بله قربان گویان در مجلس و در قشر روحانیت دولتی نیز از آن جانبداری می کنند.
در این بلبشوی حکومتی، دزدی و فساد به اوج خود رسیده است. حالا می گویند اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، تازه نوک کوه یخ است و دزدیهای کلان تری رخ داده که حتی آن 18 میلیارد دلار و آن چندین تُن طلایی که ادعا کردند مس بوده را نیز ناچیز جلوه می دهد.
خودشان می گویند که از تفاوت قیمت بین دلار رسمی و دلار بازار آزاد، شخص احمدی نژاد و دار و دسته او هستند که هر روز میلیون ها تومان به جیب می زنند. آن ها حتی رحیم مشایی و دیگر همدستان احمدی نژاد را به این اختلاس کلان متهم می سازند. ولی رییس جمهوری مغضوب، نه می گذارد و نه بر می دارد و اعلام می کند که علیه صدها تن از سران رژیم هزاران پرونده فسادهای کلان مالی در اختیار دارد که اگر جیک بزنند، آن ها را افشاگری خواهد کرد.
حتی گفته شده که همین تهدید را احمدی نژاد علیه نمایندگان مجلس عنوان کرده بود، که مبادا به وزیر دارایی او رأی عدم اعتماد بدهند.  
در همان حالی که آنان بر سر و کول یکدیگر می زنند، و آشکارا با هم درافتاده اند، اوضاع اقتصادی رژیم رو به وخامت می رود و زندگی مردم سخت و سخت تر می شود.
خودشان می دانند که به زودی در پرداخت یارانه ماهیانه به مردم با مشکل جدی برخورد خواهند کرد، زیرا درآمد فروش نفت و به ویژه پولی که بابت آن به ایران باز می گردد، هر روز کم و کم تر می شود و در همان حال، اشتهای سپاه پاسداران برای بلعیدن بودجه های کلان تر بیشتر می شود.
گرچه خامنه ای بر سر احمدی نژاد می کوبد که او را از گستاخی و لگد اندازی باز دارد، ولی همگان می دانند که هر دوی آن ها بازیچه دست سپاه پاسداران هستند و در واقع، سران سپاهند که ولایت مطلقه فقیه را به دست دارند و هر کاری را که دلشان می خواهد در کشور انجام می دهند، و خدا و بنده خدا را هم پاسخگو نیستند.
ولی در این بلبشوی داخلی و نبرد علنی  بر سر قدرت، موقعیت رژیم در خارج از ایران نیز هر روز به وخامت بیشتری می گراید.
اوباما و سرکوزی در دیدارشان ابراز نومیدی می کنند از این که بتوان رژیم ایران را سر به راه کرد و آن را از ادامه برنامه های اتمی بازداشت. نتیجه؟ سران ایالات متحده فرانسه همنوا می گویند که باید تحریم های شدیدتری را علیه رژیم ایران اعمال کرد – زیرا خودشان می دانند که تحریم ها در سطح کنونی، البته گزنده بوده، ولی هنوز فلج کننده نیست.
بی تردید اقتصاد رژیم آسیب دیده، مشکلات مالی آن در جهان افزایش یافته و سطح درآمدهای حکومت پایین آمده – ولی همه این تحریم ها هنوز در سطحی نیست که رژیم را به زانو درآورد و آن را ناچار سازد که از ادامه برنامه اتمی دست بردارد.
نه تنها رؤسای جمهوری ایالات متحده و فرانسه از لزوم تحریم های شدیدتر سخن می گویند، بلکه مجلسین نمایندگان و سنای آمریکا نیز هشدار می دهند که به زودی تنبیه های جدی تری را علیه رژیم ایران تصویب خواهند کرد.
زمینه، کاملاً آماده به نظر می رسد که دولت های غربی رفتار خود را نسبت به رژیم ایران بسیار سختگیرانه تر سازند.
آمریکا رژیم ایران را متهم می سازد که قصد ترور و انفجارهای سیاسی در داخل ایالات متحده داشته، و پرزیدنت اوباما که خود را یک وطن پرست دوآتشه می داند و امنیت آمریکا را امر مقدسی تلفی می کند، این توطئه را بسیار جدی می پندارد و از آن به هیچ وجه نخواهد گذشت.
نه تنها این، و بسیار وخیم تر از این، معلوم می شود که آژانس بین المللی انرژی اتم به اسناد و شواهد بیشتری دست یافته که نشان از تلاش نظامی رژیم ایران در ادامه برنامه های اتمی اش دارد و اگر به صورت قاطع ارائه شود، جامعه جهانی چاره ای جز ابراز واکنش کوبنده نخواهد داشت، و این امر ایالات متحده و غرب را در اتخاذ سیاست کوبنده علیه رژیم ایران مصمم تر خواهد ساخت.
امروز دیگر سخن، از چارچوب تحریم های اقتصادی و فشارهای مالی و سیاسی بسیار فراتر رفته است. از آمادگی ارتش ایالات متحده برای حمله به اتم ایران سخن می گویند.
گزارش می دهند که بریتانیا نیز خود را برای شرکت در این حمله آماده می سازد.
فرانسه نیز به شرکت در چنین اقدامی علاقمندی نشان می دهد.
نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود می گوید که این کشور نمی تواند با خطری که موجودیت آن را تهدید می کند کنار آید.
وزیر دفاع اسرائیل می گوید: ما نمی توانیم امنیت خویش را به خطر اندازیم و نسبت به آن بی اعتنا باشیم.
گزارش می دهند که نیروی هوایی اسرائیل پرواز به راه دور را بر فراز دریای مدیترانه و جزایر دور دست تمرین می کند.
در اسرائیل رزمآیش دفاع غیرنظامی برگزار می شود و نوع تازه ای از موشک زمین پایه "یریخو" با موفقیت آزمایش می گردد – و فاش می شود که این موشک می تواند به همه کشورهایی که رژیم های آن ها سرستیز با اسرائیل را دارند برسد.
در چنین حال و هوایی، فرماندهان و سران رژیم ایران، برای پنهان کرده هراس خویش، به رجزخوانی پناه می برند و تهدید می کنند که اگر حمله ای به آنان صورت گیرد، نه تنها اسرائیل، که آمریکا را نیز نابود خواهند کرد.
هر اندازه هراس آن ها از همه این احتمالات بیشتر می شود، بر شدت یاوگویی های خود می افزایند. سرلشگر پاسدار حسن فیروز آبادی می گوید: «در صورت حمله، چنان آن ها را تنبیه می کنیم که از انجام آن شگفت زده شوند».
تهدیدهای دیگر سران رژیم نیز کمتر از این نیست و عربده کشی ها هر روز گوشخراش تر می شود.
ولی مجموعه هشدارهایی که از جانب سران حکومت در چند روز اخیر و از جمله در خطبه های نماز جمعه در ابعاد گسترده شنیدیم، نه تنها نشان می دهد که آنان تهدید توخالی می کنند، بلکه از جهل و نادانی آن ها در امور بین المللی نیز پرده برمی دارد.
فیروز آبادی در تهدیدهای میان تهی خود می گوید: اگر غرب بخواهد رژیم بشار اسد در سوریه را براندازد، "همه مسلمانان شورش خواهند کرد و در این صورت نه آمریکایی باقی می ماند و نه رژیم صهیونیستی".
هنوز ما نشنیده ایم که غرب خیال حمله نظامی به سوریه را داشته باشد، گرچه هر روز موضع غرب نسبت به ادامه خونریزی در سوریه جدی تر می شود.
آن حکومتی که اندیشه حمله به رژیم بشار را دارد ترکیه است و غربی ها هنوز در این باره سخنی نگفته اند. و آن ملت هایی هم که صدای اعتراض بلند می کنند، اعضای اتحادیه عرب هستند که به بشار می گویند که خونریزی و سرکوب ملت مسلمان خود را متوقف سازد – و جز حکومت ایران، کسی نیست که از ادامه حکومت بشار اسد جانبداری کند.  
از حسن فیروز آبادی که ظاهراً در مقام فرمانده نیروهای مسلح، یعنی فرماندهی ارتش و سپاه پاسداران، باید فردی آگاه باشد، باید پرسید که چگونه او می خواهد با یک فوت، هم اسرائیل را نابود کند و هم آمریکا را؟ آن هم چرا؟ که مبادا به حمایت از مردم سوریه برخیزند و موجب فروپاشی حکومت خونخواری گردند که تا کنون حدود چهار هزار نفر مسلمان سوری، یعنی هموطنان خویش را در خاک و خون کشیده است.
فیروز آبادی در برابر تهدیدها و هشدارهای کشورهای عضو اتحادیه عرب و دولت ترکیه، کاملاً چشم خود را می بندد و از اسرائیل و آمریکا سخن می گوید که سخنی درباره امکان دخالت نظامی بر زبان نرانده اند.
سران حکومت ایران همیشه از زبان ملت ایران و ملت های جهان و مردم مسلمان دنیا سخن می گویند و در واقع خواسته های خود را در دهان دیگران می گذارند، بی آن که از خواسته های مردم جهان اطلاعی داشته باشند، و یا به مردم کشور خود اجازه دهند خواسته های خویش را بیان کنند.
اوضاع حکومت ایران در داخل رو به وخامت می رود و در خارج پایه های رژیم لرزان تر می گردد.
سران حکومت ملایان در سی و سه سال تسلط بر ایران، هرگز با چنین ذلت و محنتی روبرو نبوده اند و آن ها با نگرانی می بینند که قطار عمر رژیم با شتاب به سوی صخره بن بست پیش می رود و ترمز آن را هم بریده و به دور انداخته اند.
اورشلیم: شنبه  14 آبان ماه 1390 – پنجم نوامبر 2011
------------------
کادر امنیتی ایران و ترکیه در عراق اجازه حضور نخواهند یافت

ائتلاف دولت درخواست ایران و ترکیه برای فرستادن مربیانی برای آموزش نیروهای عراقی را رد کرد و آنرا وسیله ای برای افشای اسرار دولتی عراق بیان نمود!.عبدالسلام مالکی» نماینده پارلمان از ائتلاف دولت قانون در گفتگویی با شفق نیوز گفت:«نوری مالکی» نخست وزیر عراق درخواست ایران و ترکیه برای فرستادن مربیانی برای آموزش نیروهای امنیتی عراق را رد کرد. مالکی تأکید کرد: آموزش نیروهای امنیتی توسط مربیان خارجی باعث کشف و فاش اسرار نظامی عراق خواهد شد و ما به هیچ وجه به کشف اسرار خود توسط کشورهایی که عراق با آنها تنشهایی سیاسی دارد، موافقت نمی کنیم.

توضیح اینکه: براساس توافقنامه ی عراق با آمریکا که در سال 2008 امضاء گردید، نیروهای آمریکایی باید تا پایان سال جاری از خاک عراق خارج شوند.
------------------------
در کوردستانی بودن کرکوک هیچ شکی وجود ندارد!
kurdane.com
هولیر -کوردانه : رئیس اقلیم کوردستان اعلام کرد: مقامات کورد، هیچوقت مسئله کوردستانی بودن کرکوک را مورد بحث قرار نخواهند داد و این مسئله برای ما از لحاظ تاریخی، جغرافیایی مسئله ای پایان یافته است. «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کوردستان گفت: هیچوقت در مورد کوردستانی بودن کرکوک گفتگو نکرده و نخواهیم کرد و از لحاظ تاریخی، جغرافیایی یا واقع گرایانه، در کوردستانی بودن کرکوک هیچ شکی وجود ندارد.
بارزانی خاطر نشان کرد: اصل 140 قانون اساسی عراق که تمامی فراکسیونهای سیاسی عراق با آن موافقت نموده اند، به شیوه ای قانونی به مسئله ی کوردستانی بودن کرکوک رسیدگی خواهد کرد.
قابل ذکر است: کرکوک یکی از مناطق تحت پوشش اصل 140 قانون اساسی و موردمناقشه مابین اقلیم کوردستان و دولت مرکزی بشمار می آید و براساس قانون اساسی عراق تاچند وقت آینده به اقلیم کوردستان خواهد پیوست.
--------------------------------------
سنه‌: قۆڵبه‌ستکردنی سێ چالاکی کورد له‌ ماوه‌ی دوو رۆژ دا

NNS ROJ: له‌ دوو هه‌فته‌ی رابردوودا، سێ چالاکڤانی کورد له‌ لایه‌ن هێزه‌کانی ئیتلاعاتی شاری سنه‌وه‌ قۆڵبه‌ست و ره‌وانه‌ی شوێنێکی نادیار کراون. ئه‌م چالاکڤانانه‌ له‌ دوو رۆژ و به‌ جیا قۆڵبه‌ست کراون.

به‌ گوێره‌ی زانیارییه‌کانی NNS ROJ، دوو هه‌فته‌ له‌ مه‌وپێش ئه‌کبه‌ر گویلی، ته‌مه‌ن 48 ساڵ و خه‌ڵکی گوندی "که‌لانه‌"ی سنه‌ له‌ لایه‌ن هێزه‌کانی ئیتلاعاتی ئه‌و شاره‌وه‌ قۆڵبه‌ست کراوه‌. سه‌ره‌ڕای ئه‌وه‌ی بنه‌ماڵه‌که‌ی به‌ دوا داچوونیان بۆ ئه‌م مه‌سه‌له‌یه‌ کردوه‌، به‌ڵام تا ئێستا هیچ زانیاریه‌ک له‌ سه‌ر شوێنی گرتن و بارودۆخی ناوبراو ده‌ست نه‌که‌وتوه‌.

هاوکات له‌ گه‌ڵ قۆڵبه‌ستکردنی گویلی، چالاکێکی ژینگه‌ به‌ ناوی وریا خوسره‌وی خه‌ڵکی گوندی حه‌سه‌ن ئاوای سه‌ر به‌ شاری سنه‌ له‌ لایه‌ن هێزه‌ ئه‌منیه‌کانه‌وه‌ قۆڵبه‌ست کراوه‌.

له‌ رۆژی قۆڵبه‌ست کردنیه‌وه‌ تا ئێستا، بنه‌ماڵه‌ی وریا خوسره‌وی هیچ زانیارییه‌کیان سه‌باره‌ت به‌ بارودۆخی کوڕه‌که‌یان نیه‌.

له‌ لایه‌کی دیکه‌وه‌، دوو رۆژ پاش قۆڵبه‌ست کردنی ئه‌م دوو چالاکڤانه‌ سنه‌ییه‌، که‌سێکی دیکه‌ به‌ ناوی کامران ره‌حیمی خه‌ڵکی شاری سنه‌، له‌ لایه‌ن مه‌ئمورانی ده‌زگای ئیتلاعاته‌وه‌ قۆڵبه‌ست و ره‌وانه‌ی شوێنێکی نادیار کراوه‌.
---------------------
خوێندکارێکی کورد لە تاران بە هۆکارێکی نادیار گیانی لەدەست دا



NNS ROJ: دوینێ ئێوارە، خویندکارێکی کوردی زانکۆی تاران بە ناوی "میلاد ڕەشید زاده"، خەڵکی ئیلام، بە هۆکارێکی نادیار، گیانی لە دەست دا و بەرپرسان، بۆ ئەوەی لە هۆکاری مەرگەکەی تێبگەن، تەرمی ناوبراویان ڕەوانەی پزیشکی قانوونی کەهریزەک کردووە.
بە گوێرەی ئەو زانیاریانەی لە شاری تارانەوە بە دەستمان گەیشتووە، کاتژمێر 7ی دوێنێ ئێوارێ، تەرمی خویندکارێکی کورد بە ناوی "میلاد ڕەشید زادە"، لە ژوورەکەی خۆی لە خەوتنگەی زانکۆی تاران و لە لایەن خویندکارێکی تری کوردەوە دەدۆزرێتەوە و سەڕەڕای ئەوەی کە بەپەلە دەگەێنرێە نەخۆشخانە، بەڵام هەوڵی پزیشکان سوودی نابێت و مردنی ناوبراو ڕادەگەیێندرێ.
خویندکارێکی تری کوردی هەمان زانکۆ کە خۆی یەکەم کەسە کە تەرمی "میلاد ڕەشید زادە" لە ژوورەکەی خۆی دۆزیوەتەوە، لەمبارەوە دەڵێ: میلاد، لەدایکبووی ساڵی 1371ی هەتاوی و دانیشتویی یەکێک لە ئاواییەکانی نیزێک لە ئیلامە و خوێندکاری تێرمی یەکەمی کۆمەڵناسی زانکۆی تاران بوو.
دەگووترێ کە پزیشکی قانوونی ناوەندی تاران نەیتوانیوە هۆکاری مەرگی ئەو خویندکارە کوردە دیاری بکات و هەر بۆیە، تەرمی ناوبراو ڕەوانەی  پزیشکی قانوونی کەهریزەک کراوە و شیمانە دەکرێ، مانگێک کات ببا بۆ ئەوەی هۆکاری مەرگی "میلاد ڕەشید زاده" ئاشکرا بکات.
دوێنێ پێنجشەممەش، خوێندکارێکی تر لە زانکۆی ئیرانشاری زاهیدان، بە ناوی "محەممەد جفالە"، هۆی کارەباوە گیانی لەدەست دابوو.
----------------------------
شەپۆلی دەستبەسەر كردنی چالاكانی مەدەنی و ژینگە پارێز لە كوردستان بەردەوامە

كوردپا: چالاكیەكی ژینگەپارێز لە شاری سنە لەلایەن هێزەكانی ئیتلاعاتی ئەو شارەوە دەستبەسەر كرا.



بەپێی هەواڵی هەواڵنێری ئاژانسی هەواڵدەریی كوردپا لە شاری سنە، وریا خوسرەوی خەڵكی سنە چەند رۆژ لەمەبەر لەلایەن هێزە ئەمنیەتییەكانی دەزگای ئیتلاعاتی ئەو شارەوە دەستبەسەر كراوە.


هێزەكانی ئیتلاعات دوای دەستبەسەر كردنی ئەو هاووڵاتییە كوردە دەچنە ماڵی وریا خوسرەوی و دەستبەسەر كامپیۆتێرەكەشیدا دەگرن.


وریا خوسرەوی لە چالاكانی ژینگە پارێزی و ئەندامی كۆمەڵەی سەوزی كوردستانە.

لە چەند مانگی رابردۆوە هەتا ئێستا دەزگا قەزایی ـ ئەمنیەتییەكانی حكوومەتی ئیسلامیی ئێران شەپۆلێكی بەرینی دەستبەسەر كردنی چالاكانی ژینگە پارێزی دەست پێكردووە كە چەند كەس لە ئەندامانی ئەنجومەنی سەوزی چیای مەریوان بۆ وینە لەو دەستبەسەر كراوانەن.
----------------------------------------

دریافت اجازه ی اقامت برای پناهجویان سیاسی ایرانی آسان ترمی شود

اداره مهاجرت

اداره ی مهاجرت اعلام کرد که با توجه به نحوه ی برخورد جمهوری اسلامی با مخالفان خود، تصمیم گرفته است که شرایط سهل تری را برای دادن اجازه ی اقامت به پناهجویان ایرانی که درخارج از کشور فعالیت های سیاسی داشته اند در نظر بگیرد.

Mikael Ribbenvik از مسئولان قضائی اداره ی مهاجرت درگفتگوئی با رادیوی بین المللی سوئد، عنوان کرد که خطر بازگرداندن ایرانیان فعال سیاسی به ایران افزایش یافته است. او همچنین به وخیم تر شدن شرایط ایران دراین اواخر اشاره کرد. ریبن ویک  دراین گفتگو عنوان کرد که این اداره شرایط ایران را از سال ۲۰۰۷ به این سو و همچنین تاثیر منفی نسبی حوادث موسوم به بهارعربی درطول سال ۲۰۱۱ بر ایران را نبال کرده است.  

میکائیل ریبن ویک  درپاسخ به پرسش مجدد آندرش لونگ بری از رادیو بین المللی سوئد دراین مورد که آیا اکنون اداره ی مهاجرت به این امرپی برده است  ایرانیانی که برای نمونه درسوئد، فعال سیاسی بوده و سیاست های رژیم جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرارداده اند درصورت اخراج با خطر بیشتری روبروهستند، گفت بله دقیقا. این مقررات به دنبال سخت ترشدن شرایط در ایران و نگاهی که بخش حقوقی اداره ی مهاجرت به این مسئله داشته، تغییر کرده است.


 او اما تاکید کرد که درآینده نیز به پرونده ی پناهجویان، به طور مجزا رسیدگی خواهد شد، اما هنگام بررسی پرونده ی ایرانیانی که درخارج ازکشور نیزفعال سیاسی بوه اند خطرات احتمالی برای آنها در صورت بازگرداندشان به ایران در نظر گرفته خواهد شد. میکائیل ریبن ویک همچنین گفت که رژیم ایران به کنترل خود بر ایرانیان خارج از کشور و فعالیت آنها درآن کشورها، افزوده است. او دراین مورد نیز گفت که هستند برخی از کشورها که این تمایل را دارند که هموطنان مهاجرخودرا در سوئد تحت نظر داشته باشند، که ایران ازجمله این کشورهاست.

گفته می شود که تصمیم فعلی اداره ی مهاجرت به این معنی نیست که به طورکلی شرایط پناهنده پذیری برای ایرانیان آسانترشده است بلکه این موقتی ست و به سخت تر شدن شرایط ایران برای منتقدان آن مربوط می شود. سال گذشته ۲۴ درصد از ایرانیان متقاضی پناهندگی اجازه ی اقامت دریافت کردند، این درحالی ست که درسال جاری تا کنون با اجازه اقامت ۳۵ درصد متقاضیان ایرانی، موافقت شده است. در این رابطه نظر دو تن از فعالان امور پناهندگی در یوتبوری را می شنویم .مهدی شیخ نجدی از گروه Misstro oss inte و بهزاد جوادیان.


--------------

تظاهرات مقابل سفارت امریکا در استکهلم


از دیروز ۳ نوامبر اتحاد انجمنها برای ایران ازاد بطور روزانه تظاهراتی مقابل سفارت امریکا در استکهلم برگزار کرده اند. این سازمان در اعلامیه خود نوشته است که تظاهرکنندگان از طریق این اعتراضات از دولت امریکا می خواهند که مسئولیت خود را در قبال امنیت ساکنان قرارگاه پناهندگی اشرف بدون وقفه و از طریق حضور دائمی نمایندگان سازمان ملل در این پناهگاه، به عهده گیرد. این تظاهرات قرار است که 
-هرروزه و تا تاریخ ۳۰ نوامبر ادامه یابد.
-----------------------------------

این فیلم روایت تلاش زنان و مردانی است که به یاری کلام، تصویر ، فیلم ، اینترنت و اراده‌شان دو تن‌ از مستبد‌ترین رهبران جهان را سرنگون کردند و جنبشی را بنا نهادند که سرتاسر جهان عرب را در بر گرفت.

ژورژ مالبرونو خبرنگار معروف فرانسوی در روزنامۀ فیگارو در مطلبی در شمارۀ امروز این نشریه نوشته است که میان رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، اختلافات جدی در زمینۀ سیاست خارجی وجود دارد. ژورژ مالبرونو به نقل از سرویس های اطلاعاتی غربی نوشته است که در ماه اوت گذشته آیت الله خامنه ای سپاه قدس سپاه پاسداران ایران را برغم مخالفت محمود احمدی نژاد و بدون اطلاع او مسئول یاری رساندن به سرهنگ قذافی در لیبی کرد. در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران از طریق الجزایر و سودان برای سلاح و مهمات برای معمر قذافی در لیبی فرستاد. مأموران ایرانی در این اقدام کمک های مهمی نیز به سرویس های اطلاعاتی معمر قذافی در زمینه شنود و تعقیب مخالفان کردند.
------------------
این فیلم روایت تلاش زنان و مردانی است که به یاری کلام، تصویر ، فیلم ، اینترنت و اراده‌شان دو تن‌ از مستبد‌ترین رهبران جهان را سرنگون کردند و جنبشی را بنا نهادند که سرتاسر جهان عرب را در بر گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر