Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۴۰۰ دی ۴, شنبه

جیمز وب، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ جهان به فضا پرتاب شد


 

تلسکوپ جیمز وب با پرتاب به فضا تاریخ ساز خواهد شد- تلسکوپ جیمز وب قرار  ساعاتی  قبل از گویان فرانسه در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد .سازمان هوا فضای آمریکا؛ ناسا صبح روز شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ اعلام کرده که از گویان فرانسه در آمریکای جنوبی تلسکوپ جیمز وب که نسل جدیدی است را به فضا فرستاد . این تلسکوپ در فاصله یک میلیون و ۶۰۰هزار کیلومتری زمین مستقر خواهد شد. این فاصله ۴ برابر فاصله ماه از زمین است.


به گفته بی بی سی ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت تلسکوپ جیمز وب خرج شده و این تلسکوپ بوسیله موشک آریان ۵ از گویان فرانسه به فضا پرتاب خواهد شد.

طراحی و ساخت این تلسکوپ قریب به ۳۰ سال طول کشیده است و یکی از بزرگترین دستآوردهای علمی بدست بشر در قرن ۲۱ است.'



هدف این تلسکوپ این است که اولین ستارگان و کهکشان‌هایی که در جهان درخشیدن گرفتند را عکس برداری کند.

همچنین تلسکوپ جیمز وب این توانایی را دارد که اتمسفر سیاره های دور را به دنبال نشانه های گازی بررسی کرده تا احتمال وجود حیات در آنها مشخص شود.

این تلسکوپ ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه به وقت گرینویچ پرتاب شد  و اشتیاق و هیجان و نگرانی برای آن در بالاترین حد ممکن بود 

تلسکوپ جیمز وب باید ابتدا از یک انفجار کنترل شده همزمان با صعود که ۲۷ دقیقه طول خواهد کشید جان سالم بدر ببرد.



سپس مرحله جدا سازی آغاز شده که باید از این مرحله نیز عبور کند، تمامی این مراحل بایستی بدون عیب و نقض اجرا شود تا جیمز وب بتواند مأموریت خودش را با موفقیت آغاز کند.

بیل نلسون  از سازمان هوا فضای آمریکا درباره جیمز وب گفته است که این تلسکوپ مأموریتی فوق العاده در پیش روی دارد.

مقام ارشد آمریکایی نیز گفته است «تلسکوپ جیمز وب نمونه درخشانی از آن پدیده‌ای است که می توانیم با دنبال کردن آرزوهای بزرگ بدست بیاوریم. ما همیشه می‌دانستیم که این پروژه مخاطراتی جدیدی دارد لیکن وقتی که به دنبال دستآوردهای بزرگ باشید باید مخاطرات بزرگ را نیز بپذیرید».

تلسکوپ جیمز وب برای تحقق آرزوهای بشر

جیمز وب با یاد یکی از طراحان برنامه سفر به ماه و سازمان های فضایی اروپا و آمریکا و کانادا نامگذاری شده است.

این سازمان ها در پروژه تلسکوپ جیمز وب با هم شراکت مشترک داشتند. جیمز وب در مأموریت پیش رو به یافته های تلسکوپ هابل اضافه می کند که به زودی بعد از ۳۱ سال قرار است که به مأموریت خود خاتمه دهد. به گفته دانشمندان تلسکوپ جیمز وب نقاط دورتری از فضا را بررسی خواهدکرد و به این دلیل یافته هایی از زمانی دورتر را در اختیار محققان قرار خواهد داد.

در کانون جمیز وب یک آینه شش و نیم متری طلایی قرار دارد.

سطح انعکاسی فوق العاده در کنار چهار ابزار فوق العاده حساس دیگر به تلسکوپ جیمز وب اجازه می دهند که نور اولین ستارگان را شناسایی کنند. ستارگانی که بر اساس فرضیات علمی سیزده و نیم میلیارد سال پیش شروع به درخشش کرده‌اند.

دانشمند ارشد ناسا، جان ماثر که برنده جایزه نوبل نیز هست، می‌گوید این ستاره ها صرفا به صورت نقاط قرمز ریزی دیده می شوند. ما فکر می کنیم که ستاره یا کهکشان یا سیاه‌چاله هایی باید وجود داشته باشند که نزدیک به صدمیلیون سال بعد از انفجار بزرگ به وجود آمده‌اند. اگر این فرضیه ها درست باشند و خوش شانس باشیم تلسکوپ جیمز وب آنها را خواهد دید.

پرتاب این تلسکوپ به فضا با یکی از معتبرترین موشک های فضاپیما صورت می‌گیرد. تاکنون ۹۸ درصد از پرتاب های آریان ۵ با موفقیت صورت گرفته است. آخرین مأموریت ناموفق آریان ۵ مربوط به سال ۲۰۰۲ بود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر