Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۴۰۱ اردیبهشت ۲, جمعه

کاراییلان: ما گریلاهای کوردستان، فدایی خلق کورد هستیم، ما ارتشی حرفه‌ای هستیم و برای خلقمان می‌جنگیم.

 



کاراییلان: ما گریلاهای کوردستان، فدایی خلق کورد هستیم، ما ارتشی حرفه‌ای هستیم و برای خلقمان می‌جنگیم.

کاراییلان: مانع از جنگ کورد- کورد شوید (١)


🔻مراد کاراییلان در گفتگو با خبرگزاری فرات اعلام نمود کە این جنگ برای کوردها، جنگ بقا بودە و در اینبارە افزود ما بە خودمان اطمینان داریم کە بە پیروزی می‌رسیم. کاراییلان از تمامی هنرمندان، نویسندگان و افراد صاحب وجدان درخواست کرد مانع از جنگ کورد- کورد بشوید

کاراییلان: مانع از جنگ کورد- کورد شوید (١)


🔻مراد کاراییلان در گفتگو با خبرگزاری فرات اعلام نمود کە این جنگ برای کوردها، جنگ بقا بودە و در اینبارە افزود ما بە خودمان اطمینان داریم کە بە پیروزی می‌رسیم. کاراییلان از تمامی هنرمندان، نویسندگان و افراد صاحب وجدان درخواست کرد مانع از جنگ کورد- کورد بشوید


۰ خبرگزاری فرات

۰ بهدینان

۰ پنجشنبه, ۲۱ آوریل ۲۰۲۲, ۱۹:۳۷


کاراییلان همچنین اعلام نمود کە آنها در نبردی تاریخی درگیر بودە و افزود: راە موجودیت خلقمان، راه آیندە و مسیر آزادی خلقمان از مسیر این جنگ می‌گذرد. هزینەهای این جنگ را هم در هر صورت پرداخت می‌کنیم. ما بە خودمان اعتماد داریم و دشمن را در هم می‌شکنیم.


مراد کاراییلان از خلقمان در باشور کوردستان درخواست کرد تا همانند سال ٢٠٠٨ جنبش آزادیخواهی خلق کورد را تنها نگذارند. او همزمان با اشارە بە وضعیت اضطراری کنونی گفت: هر کوردی باید خطر کنونی را درک کردە و بە هر کار لازمی در این رابطە دست بزند.


مراد کاراییلان عضو کمیتە مرکزی حزب کارگران کوردستان در رابطە با حملات دولت ترک بە مناطق میدیا و همچنین همکاری‌های پارت دمکرات کوردستان با دولت ترک، بە پرسش‌های خبرگزاری فرات پاسخ داد.


فرات نیوز: دولت ترک از ١٧ آپریل حملات گستردە خود را آغاز کردە است. در موقعیت کنونی چە سخنی دارید؟


مراد کاراییلان: پیش از هر سخنی می‌خواهم اعلام کنم حملات کنونی دشمن، جزو حملات معمولی نیستند. دولت ترک از سال ٢٠١۶ بە بعد بە شیوەای جدید عمل می‌کند، و در این بارە استراتژی جدید خود را بنا کردە است. هدف از این استراتژی اینست کە برای ممانعت از مبارزە آزادیخواهانە کوردستان نباید ترکیە تضعیف شود و لازم است کە ترکیە گسترش پیدا کند. در این چارچوب بر خود لازم دیدە‌اند کە مرزهای میثاق ملی را در ابعاد نظامی، سیاسی و اقتصادی و سایر عرصە‌ها تحت کنترل خود قرار بدهند. همزمان هدف آنان اینست کە برنامە نئو-عثمانیگری را اجرایی کردە و ترکیە را بە بزرگترین قدرت منطقە بدل کنند. این برنامە در متن اهداف آنان قرار دارد. بە همین دلیل است کە مدت زمان زیادی است کە کە علیە ما وارد نبرد شدە‌اند. نە فقط در ابعاد نظامی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، بلکە در تمام حوزە‌ها علیە ما وارد جنگ شدە‌اند، علیە رهبر آپو شکنجە‌ای را در پیش گرفتە‌اند کە در سطح جهانی برای آن نمونە‌ای دیدە نمی‌شود. تمام امور و مسایل را بە شیوەای استثنایی و اضطراری مشاهدە کردە و وارد جنگ با ما شدە‌اند.


همانگونە کە اطلاع دارید در سال ٢٠٢١ هم قصد داشتند تا مناطق حفاظتی میدیا را بە اشغال دربیاورند. ناگهان حملە کردند آنهم در زمانی کە هنوز برف‌ها آب نشدە بود. ناگهانی بە گارە حملە کردند، اطلاع دارید کە در آنزمان ضربات سنگینی خوردند، بعد از آن بە شیوە گستردە‌ای بە مناطق زاپ، متینا و آواشین حملە کردند. آنها فکر می‌کردند کە می‌توانند این مناطق را بە اشغال دربیاورند و از این نقاط می‌توانند خودشان را بە گارە و قندیل برسانند و طی سە ماە همە این مناطق را اشغال می‌کنند. اما ضربات سنگینی خوردند و در هم شکستند. اگرچە چند جا را بە اشغال دراوردند و چند تپە را بە کنترل درآوردند، اما با مقاومت سرسختانە گریلا مواجە شدند.


ما اطلاع داشتیم کە دولت ترک، آ.ک.پ/م.ه.پ بە آسانی نمی‌تواند شکست خود را قبول کند، زیرا مصمم بودند کە استراتژی خود را عملی کنند. اما در عمل نتوانستند، زیرا در آستانە شکست قرار گرفتە‌اند. یک سال زمان دارند تا این استراتژی را عملی کنند، بە همین دلیل است کە می‌بینیم حملات ادامە دارند. بدون شک ما هم از این اقدامات اطلاع داشتیم. ما همیشە دشمن را تحت نظر داریم. آنها نیروهای سیاسی و نظامی خود را آموزش می‌دادند، در حوزە سیاسی و دیپلماسی هم نیروهای منطقە‌ای خود را آمادە می‌کردند، و برای آنکە نیروهای بین‌المللی و هیچ نیروی دیگری در مقابل آنان قرار نگیرد، از آنها حمایت کنند، در تمام این مدت زمینە‌سازی کردە‌اند. خلاصە کنم؛ دولت ترک بە نحوی مخفیانە و هم آشکارا و دیپلماتیک و نظامی دست بە ایجاد زمینە‌سازی زدە است. و در نتیجە این زمینەسازی‌هاست کە ١٧ آپریل دست بە حملە نظامی زدە است.


یک عملیات نظامی نیست، بلکە جنگی گستردە است


در واقع می‌توان گفت کە این حملە نظامی از ١۴ آپریل آغاز شدە است، زیرا پیش از آنهم بە مدت ٣ روز حملات هوایی در جریان بودند و برخی از مناطق بمباران شدند، در ادبیات نظامی بە آن نرم کردن، زمینە‌سازی می‌گویند تا اهداف مقابل را تضعیف کنند. بعدا، از ١٧ ‌آپریل از محورهای باشور و باکور دست بە حملە زدند. تلاش کردند نیروهای خود را هلی‌برن کنند. این یک عملیات نیست، بلکە حملە‌ای گستردە است. هیچ دولتی چنین آسان و سهل دست بە عملیات نمی‌زند. من اعتقاد دارم کە حتی در اوکراین هم چنین جبهە‌هایی وجود ندارند، علیرغم اینکە جنگ همچنان ادامە دارد. این جنگ، جنگی بزرگ است.

دولت اشغالگر ترک پیش از این هم از سلاح‌های شیمیایی و تکنولوژی پیشرفتە استفادە کردە است. زمانیکە بە سلاح‌ها و تکنولوژی کنونی آنها نگاە می‌کنیم، می‌بینیم کە اکنون بیشتر بر تکنولوژی تمرکز کردە‌اند. همزمان هلیکوپتر، هواپیماهای جنگی و هواپیماهای اکتشافی را هم مورد استفادە قرار می‌دهند، از زمین هم حملە می‌کنند و از پادگان‌های نظامیشان در مناطق مرزی با توپ ابوس دست بە تهاجم می‌زنند. یعنی هدف آنان بمباران بدون وقفە و حملات گستردە است.


جنگ گستردە خواهد شد


مناطقی کە با حملە مواجە شدە‌اند جزو مناطق معمولی نیستند. بە همین نحو در زاپ و آواشین هم برخودانی معمولی در جریان نیست. بلکە شاهد برخودانی تاریخی هستیم. لازم است خلقمان و همە بدانند کە کە این جنگ گستردەتر خواهد شد، آنها از تکنولوژیهای قدرتمند استفادە می‌کنند و تلاش  می‌کنند بە نتیجە برسند، اما هوالان ما از تجارب کافی برخوردار هستند. خصوصا کە سال قبل هم در تونل‌ها و هم بر روی زمین، دشمن را با ناکامی مواجه کردند و از خود دفاع کردند و بە نتایج مهمی هم دست پیدا کردند. بە همین دلیل است کە نبردی تاریخی صورت می‌گیرد.


هم اکنون درگیر نبرد هستیم. ٢ روز است کە جنگ در جریان است و ما وارد سومین روز این جنگ شدە‌ایم. بە هوالان نامە فرستادە‌ایم و بە خاطر دستاوردهایشان از آنها تقدیر کردە‌ایم. در تمام این رویدادها، روزهای ایندە بسیار مهم هستند. هوالان در روزهای ایندە هم پیروزی را در آغوش می‌کشند. نیروهای اشغالگر تبلیغات می‌کنند کە مثلا فلان منطقە را گرفتە‌ایم بدون اینکە یک سربازمان هم کشتە شدە باشد. این درست نیست. واقعیت را نمی‌گویند. تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را فریب بدهند، تلاش می‌کند تا در جامعە ترکیە فضای دلخواە خود را ایجاد کنند. بدون شک این نبرد برای رژیم فاشیست ترکیە بسیار مهم است.  این جنگ برای آنها مسالە بقا است. اگر باغچلی و اردوغان در این جنگ شکست بخورند، زندانی خواهند شد. چنان مرتکب جرم شدە‌اند، کە حتما زندانی می‌شوند. بهمین دلیل است کە تمام امکانات ترکیە را بسیج کردە‌اند، خطر کردە‌اند و برای دست‌یابی بە پیروزی، در داخل و خارج دست بە هر اقدامی می‌زنند.


این نبرد، برای خلق کورد نبردی استراتژیک است


این نبرد تنها جنگ حزب کارگران کوردستان با دولت ترک نیست، برخی از گروه‌ها موضوع را بر عکس جلوە می‌دهند، این نوع برخورد اشتباهی بزرگ است. این جنگ بر اساس استراتژی بە پیش می‌رود. هدف نخست این استراتژی از میان برداشتن پ.ک.ک است. اما فقط پ.ک.ک نیست؛ از این جنگ اهداف دیگری هم دارند، هدف اصلی آنها این است کە دستاوردهای خلق کورد را از میان بردارند. و سپس بتوانند اعراب را هم تحت تاثیر خود قرار بدهند. نە فقط کوه‌های کوردستان و هولیر، بلکە بغداد را هم تحت سیطرە خود قرار بدهند. بدون شک هدف نخست پ.ک.ک. است. اما اساسا هدف آنان از میان برداشتن دستاوردهای خلق کورد است. بە همین دلیل است کە این نبرد برای خلق کورد، نبردی برای بودن یان نبودن است.


در سال ٢٠١۶ هم زمانیکە بە جیلو حملە کردند اعلام کردند کە این جنگ برای ترکیە بە منزلە جنگ آزادیبخش است. شاید برای ترکیە اینگونە باشد، اما اینچنین نادان هم نیستند. ما هم می‌دانیم کە این نبرد برای ما نبرد بقا است، و این مسلە فقط برای پ.ک.ک صحت ندارد، بلکە شامل تمام خلق کورد هم می‌شود. اگر بە پیروزی برسند تمام کوردستان را زیر هیمنە سیاسی نابودگر خود قرار می‌دهند، و غیر از این هیچ هدف دیگری هم ندارند.


این نبرد بودن یا نبودن است


تمام نیروی ترکیە را صرف این جنگ کردە‌اند، هم اکنون خلق‌های ترکیە چرا گرسنگی می‌کشند؟ ترکیە کشور ثروتمندی است، اما تمام درامدهای خود را صرف امور نظامی و جنگی می‌کند، و هم اکنون خلق‌های ترکیە می‌گویند کە این مبالغ فراوان را هزینە کردە‌اید اما بە پیروزی دست پیدا نکردە‌اید. و در اینبارە خواهان پاسخگویی هستند. اردوغان و باغچلی برای تداوم حکومت خود و هیمنە‌اشان بر کوردستان، سیستم فاشیستی خود را گسترش دادە و خوهان پیروزی هستند، این مسالە برای آنها و برای ما هم بسیار مهم است، این مسالە برای خلقمان و برای خلق عرب و خلق‌های خاورمیانە مهم است. آنها در پی تحقق رویاهای نیو-عثمانیگریشان هستند و بە هیچ کس توجهی نمی‌کنند. می‌خواهند کە بار دیگر بر خاک عثمانی‌ها پای بگذارند. این طرح، طرحی مخفیانە نیست. مگر هر روز از کرکوک حرف نمی‌زنند؟ مگر نمی‌گویند کە کرکوک را از دستمان گرفتند؟ نظامیان آنها در بعشیقه چکار می‌کنند؟ چرا تا این حد در کرکوک دخالت می‌کنند و دست بە زمینە‌سازی برای پیشبرد هیمنە خود می‌کنند؟ در صورتیکە استراتژی آنها تحقق پیدا کند، موقعیت کورد و دستاوردهای آنان دچار تهدید می‌شود و از میان می‌رود.

و برای آنکە باب میل مسولان پارت دمکرات کوردستان باشد، بە آنها می‌گویند رهبر کوردها! رهبر کوردهای کجا؟ بە آنها می‌گویند رهبران کوردهای شمال عراق یا نخست وزیر کوردهای شمال عراق. نە در ترکیە و نە در خارج از ترکیە، کورد را بە رسمیت نمی‌شناسند. این حقیقت انهاست. بر این اساس است کە تصمیم می‌گیرند و جنگ را هم بر همین مبنا بە پیش می‌برند.


لازم است خلقمان بە خوبی از این مسلە اطلاع داشتە باشد. از نظر ما این موردی استثنایی است. یعنی برای این مسلە باید دست بە بسیج زد، همە باید هر چە در توان دارند انجام بدهند، ما در مقطعی بسیار حساس و مهم قرار داریم، این مقطع بسیار حساس است. لازم است کە موج تهاجم دشمن را بشکنیم. در صورتیکە این موج شکستە شود، در ترکیە و کوردستان و در سطح منطقە عصر جدیدی آغاز می‌شود. دست‌یابی بە راە‌حل امکان‌پذیر می‌شود. آزادی و دمکراسی می‌تواند توسعە پیدا کند. بر همین اساس است کە برخودان، در ترکیە و کوردستان و منطقە می‌تواند دوران جدیدی را آغاز کند. برخودان، مایەی موجودیت و حیات کورد است. این برخودان آزادی خلق کورد را امکان‌پذیر می‌کند، این برخودان، برخودان دمکراسی خلق‌های منطقە است.


فرات نیوز: در این حملات پارت دمکرات کوردستان چە ماموریت و نقشی ایفا می‌کند؟ پارت دمکرات کوردستان تا چە حد در این عملیات مشارکت دارد؟


مراد کاراییلان: سال گذشتە هم پارت دمکرات کوردستان از استراتژی ترکیە حمایت کرد. با آنها همکاری کردند. چگونە؟ نیروهای گریلا را محاصرە کردند. از طرف دیگر اطلاعات نظامی را در اختیار آنها قرار می‌دادند. در مقابل نیروهای گریلا دست بە عملیات کمین زدند، در خلیفان دو بار بە نیروهای گریلای ما حملە کردند و ‌انها را بە شهادت رساندند. سال قبل هم بر همین اساس با همدیگر همکاری کردند. کاملا مشخص است کە ترکیە بە این اقدامات بسندە نکردە و در بالاترین سطح با مقامات پارت دمکرات کوردستان دیدار کردە است، بە نظر می‌رسد کە پارت دمکرات کوردستان امسال در این حملات و حملات اخیر یک گام بە جلو حرکت کردە است. در مقایسە با سال قبل همکاری‌ها را گسترش دادە است.


پارت دمکرات کوردستان در معرض تهدید قرار دارد


اظهارات ما حاکی از هیچگونە از افترایی نسبت بە پارت دمکرات کوردستان نیست. اگر چە مقامات پارت دمکرات کوردستان در اینبارە چیزی هم نگویند اما این واقعیت است. در تمام دیدارها با مقامات دولت ترک، خود دولت ترک از این مسالە حرف می‌زند، برای نمونە، در مونیخ با دشمن خلق کورد، هولوسی آکار دیدار می‌کنند سپس هولوسی اکار می‌گوید در تمام موارد، ما بر پ.ک.ک تمرکز داریم، ما در اینبارە اشتراک نظر داریم، همزمان اردوغان هم بکرات گفتە است. آخرین بار مشاهدە کردیم کە با هم دیدار داشتند، پیش از آغاز حملات هوایی بود، بعد از این دیدار بود کە حملات زمینی آغاز شدند، این مسالە مخفیانە نیست، ما نمی‌خواهیم کە آنها در مقابل خلق کورد قرار بگیرند، ما نمی‌دانیم کە نتیجە آن چگونە خواهد بود، درست است کە تا کنون علیە نیروهای گریلا مستقیما وارد نشدە‌اند، اما از دیروز، دست بە تجمیع نیروهای خود زدە‌اند، در دیرلوک و شلادزە نیروهای خود را تقویت کردە‌اند، نمی‌دانیم کە این بە مسلە بە کجا ختم می‌شود. اما وضعیت خطرناکی است. برای آنکە هم اکنون جنگ و برخوردی روی ندهد، برای آنکە کورد در مقابل هم قرار نگیرد، ما تلاش‌های بسیاری را انجام دادیم. می‌توانم بگویم کە برای این مسالە من بسیار تلاش کردم و تمام رهبری ما هم بە همین شیوە تلاش کردە است. ما همیشە تلاش کردە‌ایم و هم اکنون هم می‌خواهیم کە مانع از روی دادن چنین برخوردی شویم.


جنگ در میان کوردها، پروژە دولت ترک است


در سال ٢٠١٧، زمانیکە بە خانسور حملە کردند و هوالان YBŞ را بە شهادت رساندند، برای آنکە ما هم دست بە حملە بزنیم، فشارهایی بر ما وجود داشت، اما هیات رهبری ما اجازە نداد و این مسئلە را ختم کرد. اگر بر اساس نظر هوالان آنجا بود، آنها می‌خواستند کە پاسخ بدهند، سپس در پاییز ٢٠٢٠ نیروی دیگری را بە منطقە زیباری اعزام کردند. در تپە‌های آنجا هوالان ما حضور داشتند. دیدیم کە احتمال بروز جنگ می‌رود، آنها هم دست بە شلیک زدند، ما بە هوالان ساکن در آن منطقە اطلاع دادیم کە منطقە را ترک کنند. لازم است افکار عمومی از این مسالە اطلاع داشتە باشد. سال قبل در ۵ ژوئن، با هدف جنگ نیروی بزرگی را بە نواحی متینا اعزام کردند، تنش کوچکی روی داد، واحدهای ما در تپە‌های آن منطقە حضور داشتند. اما ما نیروهایمان را عقب کشاندیم. چرا؟ تا بین نیروهای کورد هیچگونە برخوردی ایجاد نشود. در چنین برخوردهایی هیچ کس نفعی نمی‌برد، هیچ کس بە پیرزی نمی‌رسد. این پروژە دولت ترک است.

هدف دولت ترک در این است کە این جنگ را بە جنگ بین کورد-کورد تبدیل کند. ما نمی‌خواهیم کە چنین مسالە‌ای روی دهد، اما هر چیز حد و مرزی دارد، بە این منظور خلقمان، میهن‌دوستانمان، نیروهای کورد، سیاستمداران کورد و هنرمندان کورد باید ایفای مسولیت کنند، این روند بر همین منوال ادامە پیدا نمی‌کند، ما نیرویی فدایی هستیم. از هیچ کس هراسی نداریم. ما نمی‌خواهیم کە این جنگ بە جنگ بین نیروهای کورد تبدیل شود. نمی‌خواهیم کوردها در مصاف هم قرار بگیرند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر