Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۹ دی ۲۳, سه‌شنبه

مایک پمپئو: ما گزارش نقض تعهدات ایران در زمینه تسلیحات شیمیایی را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کردیم ۲۲ دی ۱۳۹۹

 


مایک پمپئو: ما گزارش نقض تعهدات ایران در زمینه تسلیحات شیمیایی را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کردیم ۲۲ دی ۱۳۹۹

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در پیامی در توئیتر به اقدام چند ماه قبل وزارت خارجه در خارج کردن گزارش فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات شیمیایی رژیم ایران از طبقه‌بندی محرمانه اشاره کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه پیام‌هایی که طی چند روز گذشته در رابطه با دستاوردهای وزارت خارجه آمریکا در سال‌های گذشته منتشر کرده است، روز یکشنبه ۲۱ دی ماه در پیامی در توئیتر گفت که ایالات متحده اطلاعات مربوط به استفاده ایران از تسلیحات شیمیایی را از طبقه بندی محرمانه خارج کرده است.

در این گزارش ۲۰ صفحه‌ای که در خرداد ماه منتشر شد، به شماری از فعالیت‌های نقض معاهده منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در کشورهای مختلف، از جمله ایران، اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، ایران تاسیسات ویژه ساخت تسلیحات شیمیایی را گزارش نکرده است و همچنین تلاش می‌کند در پوشش داروسازی گازهای شیمیایی برای مقاصد تهاجمی تولید کند.

سابقه چهار دهه فعالیت مربوط به تسلیحات شیمیایی توسط رژیم ایران

بر اساس این گزارش، رژیم ایران در جریان جنگ لیبی و چاد در سال‌های دهه ۱۹۸۰ به لیبی تسلیحات شیمیایی داده است. پس از سقوط رژیم قذافی در سال ۲۰۱۱، دولت لیبی تسلیحات جدیدی را که به احتمال بسیار زیاد شیمیایی است، پیدا کرده است که منبع آن ایران و در سال‌های ۱۹۸۰ است.

این گزارش همچنین می‌گوید هرچند رژیم برخورداری از مواد شیمیایی برای مقاصد ضدشورش را اعلام نکرده، ولی وزارت دفاع ایران به شکل عمومی از وسایل استفاده از این عوامل از جمله اسپری‌های حامل این عوامل، خبر داده است.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده در نوامبر سال ۲۰۱۸، موارد نقض ایران از معاهده منع گسترش تسیلحات شیمیایی را در کنفرانس سالانه این سازمان گزارش کرده ولی هنوز هیچ‌یک از این موارد حل و فصل نشده است.

https://ir.voanews.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر