Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ شهریور ۳۱, یکشنبه

به مناسبت بیست و یکمین سالروز «ترور میکونوس»


«ترور به نام خدا»
به مناسبت بیست و یکمین سالروز «ترور میکونوس»و رونمایی از کتاب خاطرات و پژوهشی پرویز دستمالچی در باره آن ترور 
از: فرنوش رامFarnoush Ram  

«ترور به نام خدا»، کتاب خاطرات و تحقیقات پرویز دستمالچی از ترور میکونوس
روز سه شنبه گذشته در لس آنجلس از کتاب جدید نوشته آقای پرویز دستمالچی با حضور نویسنده رونمایی شد. این کتاب با عنوان «ترور به نام خدا» در سالگرد ترور رهبران حزب دموکرات کردستان ایران در رستوران میکونوس برلین رونمایی گردید.
در رونمایی از کتاب «ترور به نام خدا» در محل «شرکت کتاب» در بلوار «وست وود» در لس آنجلس در ساعت 7 شامگاه به وقت محلی، آقای دستمالچی خاطرات خود را برای حاضران به اختصار بیان کرده است.
www.radis.org

پرویز دستمالچی یکی از چهار بازمانده ترور سال 1992 برلین بود؛ جایی که در آن صادق شرفکندی دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران، همایون اردلان نماینده این حزب در آلمان، فتاح عبدالی نماینده حزب در اروپا و نوری دهکردی کارمند صلیب سرخ و فعال در امور پناهندگان ایرانی مقیم آلمان به قتل رسیدند.
مراسم رونمایی کتاب «ترور به نام خدا» در بیست و یکمین سالروز حادثه ترور انجام شد؛ چرا که در هفدهم سپتامبر 1992  بود که صادق شرفکندی و سایر مسئولان حزب دموکرات کردستان همراه با شماری از ایرانیان مقیم برلین در این رستوران خوراک های یونانی گرد آمده بودند.
در آن سال 1371 خورشیدی، در تاریخ 23 تا 26 شهریور، کنگره جهانی احزاب سوسیالیست و سوسیال دموکرات در برلین در حال برگزاری بود و فعالین سوسیال ایران که غالبا از فعالین سیاسی ایرانی و مخالف جمهوری اسلامی ایران بودند، از جمله صادق شرفکندی و یاران او برای شرکت در این مراسم به آلمان رفته بودند.
سه سال قبل از آن در تیر 1368 تروریستهای اعزامی جمهوری اسلامی دکتر عبدالرحمان قاسملو رهبر اسطوره ای و محبوب حزب دموکرات کردستان ایران را در ترور مشهور وین، پایتخت اتریش کشته بودند؛ تروری که نام محمود احمدی نژاد هم با آن قویاً گره خورد چرا که گفته شد او نیز در شمار تروریستهای اعزامی برای ترور بود و عضو تیم دومی بود که اگر تیم اول نتوانست قاسملو را به قتل برساند، وارد عمل گردد. تروریستها نیت خود را اجرا کرده و به ایران برگشتند.
جمهوری اسلامی ایران توانسته بود دولت اتریش را که به ایران و عراق سلاح غیر قانونی فروخته بود، مورد اخاذی قرار دهد و بدین ترتیب بود که ماجرای ترور وین مسکوت ماند و لذا تروریستها و مسئولان وقت ایران برای ترورهای بیشتر، مانند کشتن فرخزاد، شاپور بختیار جری شده و آنها را نیز با فجیع ترین شیوه ها یکی پس از دیگری از پای درآوردند و سپس در شب هفدهم سپتامبر 1992 به سراغ شرفکندی و یارانش در آلمان رفتند. در تابستان سال1991  بود که شاپور بختیار و سروش کتیبه در پاریس کشته شده بودند و سال بعدش در اوت، امرداد فریدون فرخزاد کشته شد و هنوز چند ماهی از جنایت مهیبت سلاخی کردن فرخزاد سپری نشده بود
قرار بود در شب هفدهم سپتامبر سال 1992، شماری از اکراد و فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در رستوران میکونوس گرد آیند و در کنار صرف شام، به بحث سیاسی بپردازند.

سردر رستوران میکونوس در مرکز برلین
رستوران میکونوس با مدیریت ایرانی آن مدتها بود که به محلی برای گردهمآیی ایرانیان مقیم برلین مبدل شده بود اما اتفاقی که در آن شب هفدهم سپتامبر سال 71 خورشیدی، 1992 میلادی رخ داد، نام این رستوران را برای همیشه با یک قتلگاه سیاسی مرتبط کرد؛ چه بسا که میکونوس نام یک جزیره در یونان است اما برای تاریخ معاصر و ذهنیت ایرانی ها این نام چیزی نیست جز جایی که رژیم ایران یکی از ترورهای موفق خود را در آن عملی کرد.
در آن شب برلین، شش نفر از دعوت شدگان در رستوران حاضر شدند. افزون بر آنها، دو نفر نیز به صورت اتفاقی و همچنین صاحب رستوران، (جمعاً نه نفر) در رستوران حضور یافتند.
ساعت ده دقیقه به یازده شب، ناگهان سه فرد مسلح وارد رستوران شدند؛ یکی نزدیک در ورودی و دومی در قسمت جلویی رستوران ایستادند و نفر سوم نیز که مسلسل به دست داشت وارد قسمت پشتی رستوران شد؛ همان جایی که در آنجا شش ایرانی برای در امان ماندن از نگاه نیروهای اطلاعاتی رژیم، به میزی چیده شده در بخش پشتی رستوران برده شده بودند.
در حمله ای بسیار سریع، تروریستها چهار نفر از حاضران را کشته و یک تن را بشدت زخمی کردند. این زخمی عزیز غفاری صاحب ایرانی رستوران میکونوس بود. چهار نفر دیگر جان بدربردند که پرویز دستمالچی یکی از آنها بود. او و ایرانی دیگری به نام فرهاد فرجاد دور همان میز نشسته بودند اما با وجود تیراندازی شدید، با مسلسل تروریست اصلی، دستمالچی و فرجاد به طرز معجزه آسایی هیچ آسیبی ندیدند.
گفتنی است که نخست وزیر اسبق سوئد و نیز رهبر وقت حزب سوسیال دموکرات سوئد و دبیر سیاسی آن زمانِ همین حزب سوئدی از دعوت شدگان به این میهمانی شام بودند و دعوت شرکت را نیز پذیرفته اما حضور آنها در آخرین ساعات لغو شده بود.

صحنه جنایت در رستوران میکونوس لحظاتی پس از رسیدن پلیس به محل
یک سال بعد از حادثه رستوران میکونوس، با فشارهای سنگینی که بر دولت آلمان وارد شده بود، این کشور ناچار به پیگیری این پرونده شد در حالی که جنایات دیگری مانند قتل فریدون فرخزاد را که تنها اندک زمانی قبل از آن در آلمان رخ داده بود، مورد تعقیب قرار نداد.
با اقدامات نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آلمانی سرانجام یک سال پس از جنایت میکونوس، یک ایرانی به نام کاظم دارابی کازرونی که مشکوک به عضویت در سپاه پاسداران و سازمان امنیت ایران بود و چهار لبنانی به نامهای یوسف امین، محمد ادریس، عطاالله ایاذ و عباس راحل توسط پلیس آلمان دستگیر شدند.
محاکمه متهمان در ششم آبان سال 1372 در آلمان آغاز شد. این محاکمه سه سال و نیم دیگر نیز طول کشید و به یکی از طولانی ترین محاکمات در آلمان و اروپا مبدل گردید.
در طول محاکمه بیش از 170 نفر شاهد و مطلع از شرایط سیاسی و آگاهان تروریسم، شهادت دادند؛ یکی از مهمترین شهادت ها علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی آقای ابوالحسن بنی صدر رییس جمهوری اسبق ایران بیان شد اما برخی از شهادتها نیز به سود جمهوری اسلامی ایران بود.
حکم دادگاه میکونوس سرانجام در روز بیست و یکم فروردین سال 1376 خورشیدی، صادر شد؛ حکمی که می گفت کاظم دارابی و تروریست لبنانی عباس راحل به حبس ابد و دو تروریست دیگر حزب الله لبنان: یوسف امین و محمد ادریس به یازده سال و پنج سال زندان محکوم شدند.
این حکم تاکید می کرد که هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری آن زمان، علی فلاحیان وزیر اطلاعات وقت، علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه وقت و علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در زمینه سازی ماجرای میکونوس دخیل هستند.

راست: پرویز دستمالچی بر مزار یاران به قتل رسیده او،
 چپ: مخالفان رژیم کف خیابان در برابر رستوران میکونوس و قتلگاه شرفکندی و یارانش را گلباران کرده اند
گفتنی است که هاشمی رفسنجانی که همچنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از حامیان اصلی رییس جمهوری کنونی کشور، حسن روحانی، است، به همین تازگی در سخنان بی سابقه ای گفته بود که ماجرای ترور آلمان توسط کسانی صورت گرفت که می خواستند پای نظام را درگیر بحرانی جدی کنند. این سخنان هاشمی رفسنجانی آنگونه که باید مورد توجه جامعه جهانی قرار نگرفت. اما در حکم دادگاه میکونوس آمده بود که رفسنجانی، خود یکی از اعضای دایمی کمیته امور ویژه و شخص رده دوم در صدور فرمان اجرای عملیات ترور میکونوس بوده است.
با صدور حکم مهم دادگاه میکونوس،این نخستین بار بود که جمهوری اسلامی ایران به خاطر تروریسم دولتی توسط دادگاه یک کشور غربی محکوم می شد.
در زمان وقوع جنایت میکونوس، امیر حسین موسویان سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان بود. تمامی شواهد و اطلاعات نهادهای آلمانی و اروپایی، آنگونه که در رسانه های وقت آن زمان جهان بازتاب یافته بود، دلالت بر آن داشت که سفارتخانه ایران در آن سالها نقش یک لانه جاسوسی و تروریستی را ایفاء می کرد.
موسویان بعداً به ایران رفت و به همکار و دست راست حسن روحانی در مذاکرات هسته ای مبدل شد. اما با کنار نهاده شدن جناح اصلاح طلب و روی کارآمدن محمود احمدی نژاد در هشت سال پیش، موسویان از سوی اصولگرایان در صدرحاکمیت ایران، به طور غیر رسمی به جاسوسی هسته ای متهم شد. موسویان به آمریکا رفت و به تحصیل، و سپس به تدریس در دانشگاه پرینستون آمریکا پرداخت. موسویان در سالهای گذشته که اصلاح طلبان ایران شدیداً تضعیف و به حاشیه رانده شده بودند، به لابیگری برای جمهوری اسلامی ایران و نیز پیشبرد منافع برنامه هسته ای ایران ادامه داد.
بخت موسویان با پیروزی حسن روحانی در ایران به تازگی بلند شده به گونه ای که اخیراً برخی از رسانه ها در ایران نوشته بودند موسویان در راه بازگشت به ایران است اما موسویان فعلاً در آمریکا مانده است.
در زمان ترور میکونوس، حسن روحانی نماینده آیت الله علی خامنه ای در شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی و همچنین رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.
در ترور میکونوس نام چند مقام و روحانی دیگر ایران نیز مطرح شد:
عبدالرحمان بنی هاشمی در جریان ترور نقش فرماندهی تیم قتل را برعهده داشت. او این فرمان را از علی فلاحیان گرفته بود. بنی هاشمی پس از مشارکت در ترور، از آلمان گریخت و از طریق کشوری ثالث به ایران بازگشت.
محمد هادی هادوی مقدم جاسوس اعزامی وزارت اطلاعات ایران برای جمع آوری اطلاعات در مورد گروههای کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران و رهبران حزب دموکرات کردستان برای قتل بود. وی یک سال قبل از ترور میکونوس به آلمان اعزام شده و پس از جمع آوری برخی اطلاعات در مورد گروههای مخالف ایرانی، گزارش کار خود را به علی فلاحیان رساند و فلاحیان نیز این اطلاعات را در اختیار کمیته امور ویژه گذاشت.
از محسن رضایی فرمانده وقت سپاه نیز در ماجرا نام برده شد؛ او هم در دادگاه میکونوس محکوم شد و تحت تعقیب پلیس بین الملل، اینترپل، قرار گرفت.
از رضا سیف اللهی فرمانده وقت حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی ویکی از اعضای دایمی کمیته امور ویژه نام برده شد. وی در شمار دانشجویان مسلمان پیرو «خط امام» بوده است. سیف اللهی از اول پاییز 1371 با حکم رهبر نظام به سمت فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی منصوب شد و بعدها به عنوان معاون همآهنگ کننده مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول فعالیت شد.
در دادگاه گفته شد که محمد محمدی ری شهری وزیر اطلاعاتِ پیش از علی فلاحیان یکی از اعضای ثابت کمیته امور ویژه بوده است همانگونه که نام او در کشتارهای زندانیان سیاسی سال 1367 که در همین روزها نیز سالروز قتل عام آنهاست، مطرح است.
نام آیت الله ابوالقاسم خزعلی نیز با پرونده ترور میکونوس گره خورد؛ در دادگاه گفته شد که او هم از اعضای ثابت کمیته امور ویژه بوده است.
ترور میکونوس یکی از زنجیره قتلهای مخالفان سیاسی نظام در خارج از کشور بود که پیگیری یکی از قضات آلمانی به نام فریدتهوف کوبش، قاضی دادگاه، در برملا کردن قاتلان و نقش سران جمهوری اسلامی در آن نقش مهمی داشت هرچند که قاضی نیز به مرگ تهدید شده بود.

شماری از مهره های رژیم که عضو «کمیته امور ویژه» برای ترور تشخیص داده شدند
یکی از تروریستها در دادگاه نیز در این تصویر دیده می شود
ولی کاظم دارابی کازرونی که حبس ابد گرفته بود، سرانجام در دهم دسامبر سال 2007، یعنی تنها با گذراندن پانزده سال حبس از زندان آلمان آزاد شد و به ایران برگردانده شد و به مثابه یک قهرمان از سوی مسئولان دولت جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفت.
بحران شدیدی نیز که در مناسبات ایران و تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از صدور حکم دادگاه میکونوس بوجود آمده بود، سه ماه بعد از پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1377 خورشیدی، به پایان رسید و اتحادیه اروپا مناسبات خود را با ایران تجدید کرده.
بسیاری بر این باور بودند که محمد خاتمی در سرپوش نهادن بر ماجرای سلسله ترورهای رهبران سیاسی مخالف نظام در خارج نقش مهمی ایفاء کرد و موجب اعتباری اندک برای نظام نزد اروپاییان شد اما هنوز چند صباحی از آغاز ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز نگذشته بود که تروریستهای وزارت اطلاعات به قتلهای داخلی بسیاری از جمله کشتن داریوش فروهر، پروانه فروهر، محمد مختاری و محمد جعفر پوینده و تلاش برای ترورهای بسیار دیگری از نویسندگان و روزنامه نگاران و فعالان سیاسی اقدام کرده و دوباره رژیم را در جهان به عنوان نظامی که مجموعه ای از تروریستها در صدر آن هستند، به تصویر کشید.

پرویز دستمالچی
پرویز دستمالچی که سه شنبه گذشته از کتاب خاطرات و آگاهی های او در باره ترور میکونوس با نام «ترور به نام خدا» در آیین شرکت کتاب در لس آنجلس رونمایی شد، بارها از سوی بخش فارسی رادیو اسرائیل بخاطر اطلاعات و تحقیقاتش در باره ماهیت جمهوری اسلامی، مورد مصاحبه قرار گرفته است.
از جمله، آقای دستمالچی در سه مصاحبه که توسط منشه امیر به عمل آمد، از آن ماجرا و جزییاتش به تفصیل سخن گفت. در جایی از آن مصاحبه ها، آقای امیر از این فعال سیاسی و پژوهشگر پرسیده بود که او بازمانده یک جنایت مهیب است. این امر چه اثراتی بر او و روح و روان و زندگی اش داشته است؟ شهادتهای او یقیناً بخشی از تاریخ معاصر ایران و تاریخ جنایات جمهوری اسلامی است. (لطفاً مصاحبه منشه امیر با پرویز دستمالچی را با مراجعه به صدای برنامه روز سه شنبه رادیو اسرائیل بشنوید).
«ترور به نام خدا»به مناسبت بیست و یکمین سالروز «ترور میکونوس»و رونمایی از کتاب خاطرات و پژوهشی پرویز دستمالچی در باره آن ترور
از: فرنوش رام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر