Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ شهریور ۳۱, یکشنبه

زن یعنی زینت زندگی زن یعنی چراغ روشنایی جامعه ی بشری


زن یعنی زینت زندگی زن یعنی چراغ روشنایی جامعه ی بشری

زن نقش بزرگي در اجتماع دارد، زن مظهر تحقق آمال بشر است.

شیوا گنجی
تا حالا این سوال برای شما پیش آمده که نقش من بعنوان یک زن در جامعه چیست؟
ما زنان می توانیم بهترین جایگاه ها را در سمت های مختلف شغلی داشته باشیم. اما متاسفانه در جامعه سنتی و قدیمی ایران این اجازه به زن داده نمی شود و حتی بر سر این موضوع بحث کردن و دفاع از این حق زنان جرم محسوب می شود و دارای مجازتهای سنگین می باشد. در جامعه ایرانی زن دارای هیچ جایگاه اجتماعی نمی باشد. 

فقط این وظیفه را دارد در دورانی که مجرد است به حرفهای خانواده گوش فرا دهد و اجازه هیچ کاری را ندارد حتی با تشخیص خانواده اجازه دارد تا مقطعی که برایش در نظر گرفته شده است ادامه تحصیل بده که نهایتاً تا دیپلم و دیگر اجازه ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی یا آکادمیک را ندارد. بعد از آن در خانه توسط مادر یا یکی از نزدیکان هنری فرامی گیرد و منتظر می ماند تا کسی برای خواستگاری بیاید و طبق نظر و انتخاب خانواده با آن مرد ازدواج کندو بعد از ازدواج با خانواده همسرش زندگی میکند که معمولاً شامل پدر شوهر، مادر شوهر، برادر شوهر، خواهر شوهر و .... می باشد و هیچ گونه استقلال یا حریم شخصی ندارد. اگه فرصتی برایش پیش بیاید بتواند با شوهرش در طول روز چند دقیقه حرفی بزند و بعد از ازدواج باید بلافاصله صاحب بچه بشود که ترجیحاً پسر باشد بهتر است گه بعد از متولد شدن فرزند مسئولیت این زن چندین برابر می شود این سرنوشتی است که بدون اینکه ما زنان ایرانی در آن دخیل باشیم برایمان رقم می خورد. باید هر چه خانواده همسر و همسر می گویند جواب زن فقط چشم باشد در غیر این صورت تحقیر شده و به باد کتک گرفته می شود، فحشه های ناموسی و رکیکی و توهین های ناشایست از جانب مرد به زن گفته می شود. 
و این حق زنان ایرانی نیست ما زنان ایرانی هم دارای جایگاهی برای خود در جامعه هستیم اما این حق را که حق طبیعی ماست از ما ضایع کرده و اجازه هیچ گونه پیشرفتی به ما داده نمی شود. در صورتی که در تاریخ زنان نام آور ایرانی همیشه برای ایران و ایرانی افتخاره بوده و هستند به مانند:
_ اولین زن جراح ایرانی سکینه پری متولد 1281-1307 در روسیه دیپلم دکتری گرفت و 1314 با اجازه نامه ی پزشکی خود را دریافت کرد.
_ اولین زن روزنامه نگار صدیقه دولت در اصفهان به سال 1297 مجله جمعیت نسوان وطن خواه و مجله زبان زنان را منتشر کرد. 
_ مینو اختر زند متولد ۱۳۳۵ در تهران عضو هیئت رئیسه دانشگاه سودرتورن در استکهلم و مدیر عامل کنونی شرکت راه آهن سوئد (بان ورکت) است. وی دانش آموخته سال ۱۹۷۸ در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه سلطنتی تکنیک استکهلم (کی تی اچ) است.وی پیش از این مدیر عامل شرکت عظیم تولید انرژی واتن فال و مدیرکل شورای استانی کار در شهر اوپسالا سوئد بود. مینو اختر زند برنده نشان ممتاز افتخاری بی بی خشت در سال ۲۰۰۸ است. این جایزه در سوئد هر ساله به خانم مدیری داده می‌شود که در طی سال به پرقدرت‌ترین پست مدیریت کشور ترفیع مقام پیدا کرده باشد. ایشان در ماه می سال ۲۰۱۰ به سمت استانداری یونشوپینگ سوئد منصوب شد. او نخستین ایرانی بود که سمت استانداری را درسوئد به عهده می گرفت.
_ ماریا خرسند از مدیران فناوری اطلاعات است. ماریا خرسند سال ۱۳۳۶ (۱۹۵۷میلادی)در شهر ساری متولد شد. در پانزده سالگی به لس آنجلس آمریکا رفت. فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر را از دانشگاه فولرتون کالیفرنیا گرفت و در هنگام تحصیل در این دانشگاه با همسر سوئدی خود آشنا شد و پس از ازدواج با او، در سال ۱۹۸۷ میلادی به سوئد مهاجرت کرد. او در شرکت سونی اریکسون مشغول به کار است.
_ آزاده تبا زاده (زاده ۱۳۴۶ در تهران) دارنده PHD شیمی فیزیک از دانشکده استنفورد کالیفرینیا است. او در هفت سالگی به امریکا مهاجرت کرده‌است. وی هم اکنون استاد دانشگاه استنفورد است. وبه همراه همسرش روی پروژه‌ای تحقیقاتی فعالیت دارد.
آری کم نیست زنان نام آور ایرانی چه در داخل و چه در خارج از ایران که مایه سربلندی و افتخار برای ایران و ایرانی می شوند اما متاسفانه بازم در ایران به چشم یک کالا به زن نگاه می کنن. و برای زن ایرانی بزرگترین توهین محسوب می شود.
خمینی نقش زن را در جامعه اینگونه بیان میکند:
زن نقش بزرگي در اجتماع دارد، زن مظهر تحقق آمال بشر است.....
اما متاسفانه در حد حرف باقی مانده است و تا به امروز روز به روز در جامعه ایران زنها بیشتر مورد ظلم قرار میگیرند و بیشتر سرکوب می شوند.
و تنها جرم این زنان زن بودنشان است که همیشه باعث شده مظلوم واقع شودند و مورد ظلم و ستم قرار گیرند. به امید روزی که برابری زن و مرد در ایران عملاً اجرا شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر