Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۴۰۰ تیر ۳۰, چهارشنبه

جلسه سری علی خامنه‌ای با سران سپاه، اطلاعات، و گارد ویژه

 



فوری

جلسه سری علی خامنه‌ای

با سران سپاه، اطلاعات، و گارد ویژه


 منبع :

آژانس اطلاعات و امنیت ملی آمریکا


واشنگتن اگزامینر :

بخشی از یک گزارش سری با امضای ویلیام برنز بدست واشنگتن اگزامینر رسیده که درباره حوادث پنج روز گذشته ایران و خیزشهای خشونت‌بار مردمی در خوزستان است. منبع این گزارش؛ جاسوسان سیا در ستاد مرکزی سپاه پاسداران هستند.


بر اساس این گزارش

علی خامنه‌ای شب ۲۸ تیر ساعت ۲۳ با حسین سلامی،‌ محمدحسین باقری، محمود علوی، حسن روحانی،‌ ابراهیم رئیسی، حسین اشتری، و معاونین سپاه جلسه اضطراری درباره قیامهای خوزستان برگزار می‌کند.


در این جلسه خامنه‌ای ضمن انتقاد تند به اشتری و سلامی به‌خاطر استمرار شورشها... از آنان می‌خواهد به‌هر قیمت شورش ها را متوقف کرده، یا دست‌کم مانع سرایت آنها به دیگر شهرها، به‌ویژه تهران شوند.


حسین سلامی به رهبر می‌گوید؛ طی ۴ شب گذشته ما و نیروی انتظامی با تمام توان به مقابله با شورشها رفتیم،‌ اما گستردگی اغتشاشات و شدت عمل اغتشاشگران هرگونه ابتکار عملی را از ما گرفت.


سرلشکر باقری گفت؛ شورشها اکنون تمام خوزستان را فراگرفته و به لرستان رسیده، و بر اساس گزارشها جو بسیار ملتهب در سیستان و بلوچستان، مشهد،‌ اصفهان، و بخشی از تهران، تبریز و سایر شهرها وجود دارد.


محمود علوی گفت؛ فعالیت گسترده دشمنان، به‌ویژه منافقین (عبارتی که حکومت ایران برای دشمن اصلی خود یعنی مجاهدین میدهد) با نیروهای مسلح‌شان، وضعیت را برای ما بسیار آشفته و خطرناک کرده اند.


حسین اشتری از خستگی و روحیه بسیار پائین نیروهای گارد ویژه خبر داد و گفت؛ طی ۴ روز گذشته صدها مورد فرار در این نیرو گزارش شده است. اشتری گفت؛ اگر شورشها یک هفته دیگر ادامه یابد، و به‌ویژه اگر به استانهای دیگر سرایت کند، این نیرو توان مقابله نداشته و باید شاهد ریزش بیشتر در آنان باشیم.


علی خامنه‌ای درباره راه‌ کارهای پیشنهادی سوال می‌کند، که فرماندهان ارشد به او پیشنهاد می‌کنند؛ از هرگونه شدت عمل پرهیز کند، چرا که اکنون شورشهای مردمی تنها یک پوسته پیاز با مسلح شدن مردم فاصله دارد، و هرگونه تیراندازی عمده از طرف گارد ویژه باعث می‌شود شورشگران سلاح‌ها را بیرون بکشند.


در پایان خامنه‌ای از آنان خواست برآورد جدیدی از اوضاع کرده و در جلسه بعدی (۳۰تیر) به او ارائه دهند.


گزارش سیا بر این اساس برآورد می‌کند حکومت ایران به‌سرعت در وضعیت مشابه نوامبر ۲۰۱۹ (آبان۹۸) قرار گرفته و کنترل اوضاع از دستش در می‌رود.


ویلیام برنز در همین رابطه در نامه‌ای به بایدن و بلینکن، پیشنهاد توقف موقت مذاکرات وین را می‌دهد، تا مشخص شود که آیا حکومت ایران از این بحران جدی عبور خواهد کرد یا سرنوشت شاه در انتظار آن خواهد بود.


واشنگتن اگزامنیر / ۲۰ جولای ۲۰۲۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر