Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ مهر ۹, سه‌شنبه

دهها هزار کردستانی یکصدا «بسته دموکراسی» دولت ترکیه را رد کردند


ترکیه و دموکراسی دو مقوله هستند خیلی با هم فاصله دارند  چرا چون  دولت ترکیه بر اساس نژادپرستی و یک ملت و یک زبان تشکیل شده است اگر بخواهیم ترکیه را به سوی دموکراسی سوق بدهیم باید تمامی پایه های سیستم نظام ترکیه را بر هم زده و از نو بنا بشود بر ساس قوانین بین المللی من هرگز به دموکراسی ترکها باور نداشته و نخواهند داشت
دهها هزار کردستانی یکصدا «بسته دموکراسی» دولت ترکیه را رد کردند
فرات - آمد
 
«امینه آینا» پارلمانتار شهر آمد شمال کردستان در مجلس ترکیه و عضو حزب ب.د.پ در پایان راهپیمایی دهها هزار نفری کردها در شهر آمد که با شعار «آزادی برای اوجالان, جایگاه سیاسی برای کردستان» برگزار شد, سخنرانی کرد. وی گفت:«اراده‌ای که شما مردم نشان داده‌اید, نشان می‌دهد که تنها بسته «آزادی جناب اوجالان» را قبول داریم. این تجمع شماها, پیامی برای آزادی رهبر اوجالان و کسب جایگاه سیاسی کردستان است».

دهها هزار نفر از شهروندان کرد در شهر آمد شمال کردستان با شعار «آزادی برای اوجالان و جایگاه سیاسی برای کردستان» مقابل ساختمان مرکزی حزب ب.د.پ گردهم آمدند و با سردادن شعار, هلهله و کف‌زدن‌های پرشور خود بسوی ساختمان مرکزی «کنگره جامعه دموکراتیک» راهپیمایی کردند. پلیس ترکیه خواست با استفاده از خودروهای زرهی از پیشروی این دههاهزار نفر جلوگیری کند, اما جمعیت خروشان با سردادن شعار, به اخطار پلیس توجهی نکرد و به راهپیمایی خود ادامه دارد. بخاطر جمعیت زیاد کردها و فقدان جا, جمعی از کردها در مقابل پارک «کوشیولو» تجمع کردند. «زبیده زمرد» از روسای مشترک تشکیلات حزب صلح و دموکراسی در شهر آمد بر روی اتوبوس انتخابات حزب ب.د.پ برای جمعیت حاضر سخنرانی کرد. وی بخاطر حضور دهها هزارنفری کردها با شعار «آزادی برای اوجالان» از آنها سپاسگذاری کرد.

بسته دموکراسی برای فریب کردهاست

زمرد افزود که بخوبی دیدیم که بسته پیشنهادی دولت آ.ک.پ و اردوغان پوچ و توخالی است. وی افزود:«در این بسته دموکراسی چیز جدیدی دیده نشد. صرفا تداوم حاکمیت نیروی نظامی پولاد است. اگر چنین پاسخی به مطالبات و مبارزات دهها ساله کردها بدهند, آنگاه کردها هم با مبارزات بی‌نظیر خود دستاوردهایی کسب خواهند کرد. بسته دموکراسی دولت غیر از فریب کردها چیز دیگری نیست. باید بخوبی بدانند که نمی‌توانند کردها را فریب دهند. خلق‌کرد تا جایگاه سیاسی نیابد و رهبر خود را آزاد نکند, دست از مبارزه برنخواهد داشت. خلق کرد در سایه مبارزات رهبر اوجالان و مبارزات بی‌وقفه خود به مرحله کنونی پاگذاشته است».

بدون آزادی رهبر اوجالان, خلق‌کرد آزادی سیاسی نمی‌یابد

در ادامه , «امینه آینا» پارلمانتار شهر آمد و عضو حزب ب.د.پ هم سخنانی ایراد کرد و گفت:«شماها با این راهپیمایی و اراده عظیم خود نشان دادید که تا رهبر اوجالان آزاد نشود, کردها هم به جایگاه سیاسی دست نخواهند یافت. کردها به مبارزات خود ادامه خواهندداد. ای خلق‌ گرامی ما, شماها صرفا یک بسته را قبول دارد, آن هم آزادی رهبر اوجالان و جایگاه سیاسی برای کردستان است. باید راه را برای جناب اوجالان هموار سازند تا سلاح‌ها خاموش شود و سیاست حرف اول را بزند. تنها چند گام مانده به آزادی جناب اوجالان و کسب جایگاه سیاسی خلق کرد. به مبارزاتمان ادامه خواهیم داد».

همچنین «مرال دانش» معاون رئیس حزب ب.د.پ انگشت اشاره را بسوی نیروی پلیس مستقر در آنجا اشاره رفت و گفت:«ببینید, علی‌رغم ممانعت‌های آنها, بازهم خلق‌کرد در شهر آمد اراده خود را اثبات نمود و راهپیمایی آزادی خود را برگزار کرد. ما بسته دموکراسی بی‌محتوای دولت ترکیه را رد می‌کنیم. جناب اوجالان در 21 مارس, نوروز روند صلح و حل دموکراتیک را آغاز کرد. خلق‌کرد هم از آن صاحبداری کرد, اما دولت قدرت‌طلب ترکیه با بسته‌های پیشنهادی بیمحتوای خود به این گام تاریخی پاسخ منفی دادند. کردها خواهان به رسمیت شناختن زبان کردی, آزادی جناب اوجالان و به رسمیت شناختن هویت خود در قانون اساسی هستند. در بسته دموکراسی اردوغان به هیچ‌یک از اینها اشاره نشده. حق کردها کاملا ضایع شده. ما هم موجودیت آنها را رد می‌کنیم».

دهها هزار شهروند کرد که در این گردهمایی عظیم حضور یافتند, بی‌وقفه شعارهای «زنده باد رهبر آپو, زنده باد ی.پ.گ» سردادند و گفتند «خلق‌کرد در غرب کردستان تنها نیست» و انقلاب غرب کردستان را تحسین کردند.

پس از خاتمه گردهمایی دهها هزارنفری, نیروی پلیس ترکیه خواست با استفاده از خودروهای زرهی خود به اخلالگری دست زند که جوانان کرد هم با استفاده از سنگ به مقابله با آنها پرداختند. پلیس هم مجبور شد 2 جوان کرد را که بازاشت کرده بود آزاد کند.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر