Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۴ مهر ۲۱, سه‌شنبه

هنگام مصرف الکل، این ماده از طریق خون شما به جنین منتقل می شود. کبد نوزاد یکی از آخرین ارگانهایی است که به طور کامل ایجاد می شود و تا نیمه دوم بارداری به رشد نهایی نرسیده است. نوزاد درون شکم برخلاف انسان بالغ، توانایی کنار آمدن با الکل را نداشته و بیش از حد قرار گرفتن جنین در معرض الکل می تواند مانع از رشد کامل آن شود.


هنگام مصرف الکل، این ماده از طریق خون شما به جنین منتقل می شود. کبد نوزاد یکی از آخرین ارگانهایی است که به طور کامل ایجاد می شود و تا نیمه دوم بارداری به رشد نهایی نرسیده است. نوزاد درون شکم برخلاف انسان بالغ، توانایی کنار آمدن با الکل را نداشته و بیش از حد قرار گرفتن جنین در معرض الکل می تواند مانع از رشد کامل آن شود.


سلامت لوپا مصرف مشروبات الکلی را تاکیدا منع می کند.
بنابراین اگر حامله هستید یا قصد بارداری دارید، مصرف الکل را کنار بگذارید. چنانچه می خواهید الکل مصرف کنید، نوزاد خود را از مضرات ناشی از آن محافظت کنید. یک یا 2 بار مصرف الکل در طول هفته (1 یا 2 واحد الکل) ضرر آنچنانی را متوجه جنین نمی کند. انیستیتوی ملی سلامت به زنان باردار توصیه می کند در 3 ماهه اول بارداری به طور خاص مصرف الکل را کنار بگذارند چرا که خطر سقط جنین را به شدت افزایش می دهد.
نوشیدن الکل تنها در 3 ماهه اول بارداری برای نوزاد خطرناک نیست؛ این مساله می تواند در سرتاسر 9 ماهه حاملگی روی نوزاد اثرگذار باشد. اگر در دوران بارداری، مصرف الکل زیادی داشته باشید، نوزاد شما می تواند دچار یک سری مشکلات با نام سندرم جنین الکلی شود. کودکانی که مبتلا به این سندرم می شوند:
رشد محدودی دارند؛نارسایی های شدید چهره در آنها شایع است؛اختلالات آموزشی و رفتاری در این کودکان به طور فراوان رویت می شود.
مصرف الکل بیش از 1 الی 2 مرتبه در هفته می تواند با اشکال خفیف تری از این سندرم همراه باشد. خطر این سندرم با بیشتر شدن مصرف الکل، بیشتر می شود. اگر عادت به مصرف الکل با دوستان خود دارید:
نوشیدنی غیرالکلی انتخاب کنید که از آن لذت می برید؛نوشیدنی الکلی خود را جرعه جرعه بنوشید تا اولین لیوان، آخرین لیوانتان باشد؛اجازه ندهید دیگران برای تصمیم گیری روی شما فشار وارد کنند؛از مست شدن به شدت پرهیز کنید.
منظور از 1 واحد چیست؟
یک واحد انگلیسی، 10 میلی لیتر (8 گرم) الکل خالص است. این مقدار، معادل موارد زیر است:
نصف یک پیمانه آبجو، لاگر یا شراب سیب با 5/3 درصد الکل در واحد حجم؛25 میلی لیتر از نوشیدنی هایی مانند ویسکی، جین، ودکا یا رم با 40 درصد الکل در واحد حجم؛نصف لیوان استاندارد (175 میلی لیتر) از شراب با 5/11 درصد الکل در واحد حجم.
برای تعیین مقدار واحد الکل موجود درون انواع نوشیدنی ها می توانید از محاسبه گر واحد موجود در اینترنت استفاده کنید. چنانچه در کنار گذاشتن عادت نوشیدن الکل دچار مشکل شده اید، با ماما، پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید. موارد دیگری از حمایت و پشتیبانی نیز برای مادران باردار با مشکل مصرف الکل، در دسترس می باشد.
قرص ها و داروها
برخی از داروها شامل مکمل های رایج می تواند برای سلامتی نوزاد مضر باشد. سایر داروها مانند داروهای مصرفی برای بیماری های آسم، پرکاری یا کم کاری تیروئید، دیابت ها و صرع ضرری را متوجه جنین نمی کند. برای کسب اطمینان از بی خطر بودن دارو در دوران بارداری:
پیش از مصرف دارو، با پزشک، ماما یا دکتر داروساز مشورت کنید؛اطمینان حاصل کنید پزشک، دندانپزشک یا سایر کسانی که با بهداشت و سلامتی شما در ارتباط هستند، پیش از تجویز دارو یا درمان، از بارداری­تان مطلع شوند؛در حالت ایده آل پیش از تلاش برای بارداری یا به محض اطلاع از حاملگی، پزشک خود را در جریان امر قرار دهید؛تا حد امکان از مصرف داروهای بدون نسخه پرهیز کنید.
داروها و درمانهایی که اغلب بدون خطر هستند، عبارتند از:
پاراستامول؛بیشتر آنتی بیوتیک ها؛درمانهای دندانپزشکی شامل بی حس کننده های موضعی؛برخی از واکسیناسیون ها مانند کزاز و آنفلونزا؛درمان های جایگزین نیکوتین.
در هر حالت ابتدا با پزشک یا مامای خود مشورت کنید.
مواد مخدر غیرقانونی
استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری (مانند حشیش، اکستازی، کوکائین و هروئین) می تواند اثرات جدی روی جنین داشته باشد. هرچند، افزادی که به طور مرتب از مواد مخدر استفاده می کنند، نباید به طور ناگهانی، بدون دریافت توصیه های پزشکی، مصرف خود را قطع کنند. علت این امر، عوارض احتمالی ترک ناگهانی مواد مخدر است. درمانهای مربوط به ترک اعتیاد به شما و نوزاد درون شکمتان کمک خواهد کرد. چنانچه نسبت به الکل، مواد مخدر یا موارد دیگر اعتیاد دارید، دریافت کمک و پشتیبانی های لازم از اهمیت بسزایی برخوردار است. متخصصان زنان و زایمان، پزشکان عمومی و ... گزینه های پیش روی شما هستند. همچنین می توانید، مراقبت های دوران بارداری و حمایت از خانواده را نیز در نهادهای ذیربط دریافت کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک خود یاری خواسته یا به اینترنت مراجعه کنید.
داروهای گیاهی و هامئوپاتیک و آروماتراپی
تمامی داروهای طبیعی در دوران بارداری بدون خطر نیستند. چنانچه در پی استفاده از داروها و درمانهای این چنینی هستید، ابتدا از اعتبار مرکز مربوطه اطمینان حاصل کنید. حتما در مورد بارداری خود به مسئولین این مراکز خبر داده و پزشک یا مامای خود را نیز در جریان داروهای مصرفی تان قرار دهید.
اشعه ایکس
حتی الامکان در دوران بارداری از اشعه ایکس دوری کنید. اطمینان حاصل نمایید که پزشک یا دندانپزشکتان پیش از درمان شما، از بارداری تان باخبر است
تهیه کزارش؛

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر