Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۴۰۱ خرداد ۱۰, سه‌شنبه

اسرائیل اسناد محرمانه به سرقت‌رفته آژانس توسط ایران را منتشر کرد به گفته روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، ایران با دست‌یابی به چنین مدارک محرمانه‌ای، موفق به «جعلی‌سازی» و ارائه «سناریوهای ساختگی» برای پنهان‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای خود شده بود

 


اسرائیل اسناد محرمانه به سرقت‌رفته آژانس توسط ایران را منتشر کرد به گفته روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، ایران با دست‌یابی به چنین مدارک محرمانه‌ای، موفق به «جعلی‌سازی» و ارائه «سناریوهای ساختگی» برای پنهان‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای خود شده بود

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در توییتی، اسناد سری و محرمانه‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایران در سال‌های 2004 تا 2006 بدان دست یافته بود را منتشر کرد.

بنت سه‌شنبه 10 خرداد، این مدارک را که در «گوگل درایو» بارگذاری شده بود، به صورت عمومی منتشر کرد و در اختیار همگان قرار داد.

به گفته روزنامه «وال‌استریت ژورنال»، ایران با دست‌یابی به چنین مدارک محرمانه‌ای، موفق به «جعلی‌سازی» و ارائه «سناریوهای ساختگی» برای پنهان‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای خود شده بود.

نفتالی بنت در این توییت تصریح کرد: «ایران مدارک محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سرقت کرده و از آن‌ها برای فرار سیستماتیک از تحقیقات آژانس استفاده نمود.»

اسناد منتشر شده شامل 15 فایل «پی‌دی‌اف» است که حاوی مدارک محرمانه مورد سرقت گرفته آژانس به زبان انگلیسی و واکنش مقامات ایرانی به این اسناد به زبان فارسی است.

به گفته وال‌استریت ژورنال، ایران توانسته بود از طریق توزیع این اسناد بین مقامات ارشد این کشور، پاسخ‌های از قبل آماده‌شده و سناریوهای از پیش تعیین‌شده‌ای برای سوالات و نگرانی‌های آژانس درباره برنامه هسته‌ای این کشور تهیه کند.

اسرائیل در سال 2018 توانسته بود این مدارک را از یک مرکز بایگانی در تهران خارج کرده و به تل‌آویو منتقل کند.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، در برخی از این مدارک، مقامات ایرانی اشاره کرده‌اند که با استفاده از «روش‌های اطلاعاتی» به این گزارش‌های محرمانه آژانس دست یافته‌اند.

این روزنامه در ادامه افزود، آژانس در آن زمان در حال بررسی شواهدی بود که نشان می‌داد تهران در حال فعالیت برای ساخت تسلیحات هسته‌ای است.

دیوید آلبرایت، رئیس «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» که پیشتر از بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد نیز بوده است، در این زمینه تصریح می‌کند، دسترسی ایران به اسناد محرمانه آژانس، «حاکی از وجود یک نفوذ جدی در امنیت داخلی آژانس» است.

اسرائیل این مدارک محرمانه را پیشتر در اختیار دولت آمریکا قرار داده بود.

تل‌آویو همچنین به برخی از کارشناسان و نهادهای مستقل از جمله «اندیشکده بلفر» در دانشگاه هاروارد، اجازه دسترسی محدود به این مدارک را داده است.

اندیشکده بلفر در آوریل 2019 پس از بررسی این مدارک نتیجه گرفت، برنامه هسته‌ای ایران بیش از آن‌چیزی که پیشتر گمان می‌شد، توسعه یافته بود.

به گفته وال‌استریت ژورنال، یکی از مقامات پیشین آژانس نیز تایید کرده است، مدارکی که تهران به آن دست یافته، مربوط به آژانس بوده است.

https://farsi.alarabiya.net

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر