Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ شهریور ۲۶, یکشنبه

یکشنبه بیست و ششم شهریور ماه 1391 خورشیدی شانزدهم ماه سپتامبر 2012 میلادی بیست و نهم ماه عبری «ایلول» سال 5772 عبری




یکشنبه بیست و ششم شهریور ماه 1391 خورشیدی

شانزدهم ماه سپتامبر 2012 میلادی
بیست و نهم ماه عبری «ایلول» سال 5772 عبری 

یهودیان اسرائیل و جهان از امشب فراررسیدن سال نو عبری (روش هشانا) را جشن می گیرند و از این رو 
مجموعه خبری امشب ما نیز با گزارش های نوروزی آغاز گردید.




 نخست وزیر اسرائیل از روزنامه نگاران و مفسران آمریکایی نیز که از دیدگاه او در مورد تعیین خط قرمز برای برنامه های اتمی ایران انتقاد می کنند گله کرد و گفت: من در رسانه های آمریکایی در روزهای اخیر می خوانم که ادعا می کنند هر گونه اقدام علیه رژیم ایران خطرناک تر از آن است که امکان اتمی شدن به آن حکومت داده شود و حتی برخی نیز ادعا می کنند اگر رژیم ایران به بمب اتمی مجهز شود، موجب برقراری ثبات در خاورمیانه خواهد شد. ولی به باور من افرادی که چنین ادعایی را مطرح می نمایند استاندارد جدیدی را برای نابخردی و ساده نگری بشری تعیین می کنند.
 *          شب گذشته وزیر دفاع ایالات متحده لئون پانه تا از بنیامین نتانیاهو به طور سربسته به انتقاد پرداخت و تأکید کرد که رییس جمهوری ایالات متحده و نخست وزیر اسرائیل و رهبر هر کشور دیگری برای تصمیمات خود خط قرمز تعیین نمی کنند، بلکه به هنگام لزوم می اندیشند چگونه با هر وضع تازه ای رویارویی کنند.
*          وزیر دارایی اسرائیل، دکتر یووال اشتاینیتس امروز ارزیابی کرد که حکومت اسلامی ایران از رهگذر تحریم های اقتصادی بین المللی تا کنون حدود 40 میلیارد دلار زیان داشته است. وزیر دارائی اسرائیل علیرغم این امر گفت آنچه که از تحریم ها حاصل شده کافی نیست و باید به حکومت اسلامی اولتیماتوم صریح داده شود که از ادامه برنامه های اتمی خود دست بردارد.
--

عمده ترین خبرهای امشب ما همچنان در مورد آشوب های مربوط به فیلم "مسلمانان ساده لوح"  در کشورهای اسلامی، انتقاد اسرائیل از اهمال دولت آمریکا در برابر موج اسلامگرائی افراطی و همچنین گزارش های مربوط به سیاست بین المللی و امور 
داخلی ایران بود.
----

یهودیان در اسرائیل و سایر کشورهای جهان از امشب فرا رسیدن "روش هشانا" (نوروز یهودیان) را جشن می گیرند. یهودیان امشب نخست به کنیساها می روند و در پی برگزاری آیین نیایش ویژه عید به خانه های خود باز می گردند و در کنار همسر و فرزندان به صرف خوراکی ها نمادین می پردازند و از جمله قطعه ای سیب را در عسل فرو می برند، در دهان می گذارند و از خدای خویش می خواهند که در سال جدید شیرین کام و خوشبخت و سالم باشند. در مراسم شب عید، حاضران همچنین تره را قطعه قطعه می کنند و آرزو می نمایند دشمنان آنان تکه تکه شوند؛ و انار می خورند و نیایش می کنند که کردار نیک آنان افزون شود.
*        ارتش اسرائیل نیز خود را برای برگزاری جشن "روش هشانا" (نوروز یهودیان) آماده کرده است. امشب سربازان همراه با فرماندهان خود در قرارگاه ها و پاسگاه های نظامی در نقاط مرزی و نظامی بر سر یک میز می نشینند و خوراکی های ویژه عید را صرف می کنند و آن را برکت می دهند.  ارتش اسرائیل برای برگزاری آیین های نوروزی، از پیش، شش تن ماهی، 18 تن گوشت بوقلمون، 16 تن گوشت مرغ و 5ر7 تن گوشت گاو، 25 تن سیب درختی و دو تن عسل خریداری کرده است که امشب زینت بخش سفره سربازان و امیران ارتش در سراس کشور خواهد بود.


*          پرزیدنت شیمعون پرس رییس جمهوری اسرائیل، در پیام ویژه ای، فرا رسیدن "روش هشانا" (سال نو عبری) را به یهودیان در سراسر جهان شادباش گفت. پرزیدنت پرس تأکید کرد که نباید با هیچ گونه نژاد پرستی و خشونت تعصب دینی یا سیاسی کنار آمد. رییس جمهوری اسرائیل از همه مجریان قانون در کشور خواست با پدیده های قانون شکنی مبارزه کنند و به ویژه به شهروندان درس بردباری، برابری و احترام به حق دیگران را بیآموزند. پرزیدنت پرس تأکید کرد که اسرائیل باید نه تنها به صلح با مصر و اردن ادامه دهد، بلکه باید آن را قوی تر سازد و ابراز اطمینان کرد که در سال جدید یهودی سرانجام راهی برای از سرگیری گفت و گوی صلح با فلسطینی ها پیدا شود.
پرزیدنت شیمعون پرس، رئیس جمهور اسرائیل
*          نخست وزیر اسرائیل در چند مصاحبه رسانه ای به مناسبت سال نوعبری اعلام کرد که حکومت اسلامی ایران تعصب مذهبی را بر بقای خود مقدم می دارد و حاضر است همه چیز ایران را در راه آرمان های افراط گرایانه دینی خود قربانی کند. بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با شبکه های تلویزیونی آمریکائی "سی.ان.ان" و "ان.بی.سی" نیز حکومت اسلامی ایران و منتقدان خود در رسانه ها و روزنامه های آمریکایی را متهم ساخت که استاندارد جدیدی را برای نابخردی تعیین کرده اند. اشاره نخست وزیر اسرائیل به انتقادهایی بود که از او در رابطه با اصرار برای تعیین خط قرمز از جانب ایالات متده وارد آمده است. ** در جریان مصاحبه با نخست وزیر اسرائیل، خبرگزار شبکه تلویزیونی آمریکایی "ان.بی.سی." از او پرسید که به باور او آیا می توان اجازه داد ایران اسلامی همانند اتحاد شوروی دارای بمب اتم شود؟ نتانیاهو پاسخ داد که وضع ایران با شوروی سابق تفاوت دارد و رژیم دینی ایران تعصب مذهبی را به بقای خود ترجیح می دهد و به هر کجا که می خواهد تروریست انتحاری می فرستد و لذا نباید به استدلالی که آن حکومت ارائه می کند اطمینان داشت. نتانیاهو گفت: حکومت ایران در حد غیرقابل تصور از باورهای تعصب گرایانه و افراطی پیروی می کند و افزود: منظور من از تعصب گرایی آن نوع است که اکنون به سفارتخانه های آمریکا در کشورهای اسلامی حمله می کنند. نتانیاهو پرسید: آیا می توان اجازه داد چنین افرادی مجهز به جنگ افزار اتمی شوند؟ 


دکتر یووال اشتاینیتس، وزیر دارایی اسرائیل
 *          وزیر دارایی اسرائیل که در آستانه "روش هشانا" (سال نو عبری) سخن می گفت، تأکید کرد که علیرغم افزایش بهای مواد غذایی و سوخت در جهان و از جمله در اسرائیل، میزان تورم مالی در این کشور تنها سه درصد است. وی گفت که تنها سیاست اقتصادی مسئولانه دولت اورشلیم مانع از سرایت بحران اقتصادی اروپا به اسرائیل شده است. دکتر اشتاینتیس اعلام داشت که اسرائیل اکنون از نظر شکوفایی اقتصادی و ایجاد فرصت شغلی در بین همه کشورهای غربی رتبه اول را دارا می باشد.
*          مسئوولان وزارت خارجه اسرائیل دولت پرزیدنت اوباما را متهم کردند که در برابر افراط گرایی اسلامی در کشورهای عربی و اسلامی کوتاه آمده و آن را نادیده گرفته است. مقامات وزارت خارجه اسرائیل که نخواستند نامشان برده شود، همچنین گفتند: دولت واشنگتن کوشیده برای آنچه که در کشورهای عربی و اسلامی رخ می دهد بهانه ها و دلایلی ارائه دهد و آن را توجیه کند. ولی چشمان خود را به روی مسائلی که این وضع را به وجود آمده بسته است و اکنون با خونریزی و آشوبی که در سراسر جهان اسلام در رابطه با فیلم "مسلمانان ساده لوح" برپا شده متوجه اشتباه خویش گردیده است.
*          به گفته مسئولان وزارت خارجه اسرائیل، در هفته ها و ماه های پیش از حمله مسلمانان افراطی به سفارتخانه های آمریکا در کشورهای شمال آفریقا، اسرائیل در مورد تحولات داخلی و سیاسی در آن بخش از جهان رشته گفت وگوهایی را با همتایان آمریکایی خود انجام دادند. به گفته مقامات بلندپایه وزارت خارجه اسرائیل، در تمام این مدت دولت ایالات متحده سر خود را به زیر برف فرو برده بود و در برابر روند افراط گرایی در کشورهایی چون تونس و مصر چشمان خود را بسته بود؛ نتیجه آن که تا به امروز، یازده نفر در تطاهرات علیه فیلم "مسلمانان ساده لوح" کشته شده اند.  
حمله‌ی مسلمانان افراطی به اماکن دیپلماتیک غربی در شمال آفریقا و
 خاور میانه، تا کنون چندین کشته  و دهها زخمی بر جای گذاشته است.

*          موج خشونت از سوی مسلمانان افراط گرای جهان علیه فیلم "مسلمانان ساده لوح" که در آن به پیامبر اسلام اهانت شده، امروز نیز ادامه یافت و اعتراض ها به استرالیا و کشورهای اروپایی نیز کشیده شد و اعلام گردید تنها طی روز گذشته و امروز چند تن دیگر از آشوبگران کشته و صدها نفر زخمی گردیده اند. ولی در کشورهای اروپایی و استرالیا نیروهای امنیتی  و پلیس توانستند تظاهرات را خثنی کنند و همه تلفات در کشورهای عربی و اسلامی بوده است.
 *          تهیه کننده فیلم "مسلمانان ساده دل" که عامل آشوب در بین مسلمانان گردیده نیکلا باسیلی نیکلا نام دارد که 55 ساله است. او روز گذشته توسط مأموران "اف.بی.آی" بازداشت شد و ساعت ها مورد بازجویی قرار گرفت و در پایان تحت شرایطی آزاد شد.  
*          پرزیدنت باراک اوباما شب گذشته تلفنی با رییس جمهوری مصر پرزیدنت محمد مُرسی تماس گرفت و از او خواست جلوی ادامه آشوب ها را بگیرد. به دنبال این درخواست رییس جمهوری مصر دستوری صادر کرد. همزمان نخست وزیر مصر ادعا کرد که تظاهرات کشورش با تحریک و هزینه سازمان های خارجی صورت گرفته است و کوشید این اتهام را از دوش سازمان های افراط گرای اسلامی پایین آورد.
*          حکومت اسلامی ایران که می کوشد از خشم گروه های افراط گرای اسلامی به سود پیشبرد هدف های خود یاری بگیرد، اعلام داشت که جایزه ترور سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی را 500 هزار دلار دیگر افزایش دهد و آن را به سه میلیون دلار می رساند. این جایزه حدود 25 سال پیش به دستور آیت الله خمینی برقرار شد تا شاید مسلمانان جهان را تشویق به ترور آن نویسنده هندی بکند – ولی سلمان رشدی همچنان زنده است و به فعالیت ادبی ادامه می دهد.
 *          بامداد امروز در شهر "العریش" در شمال صحرای سینای، ده ها فرد مسلح نقابدار به ستاد نیروهای امنیتی مصر حمله بردند و به سوی آنان خمپاره شلیک کردند. در جریان این درگیری ها که چند ساعت ادامه یافت دستکم سه نفر زخمی شدند.
*          در حالی که دولت اسرائیل می کوشد حکومت آلمان را متقاعد کند که از فروش دو زیردریایی به مصر منصرف شود، وزیر دفاع آلمان دوباره گفت هیچ کشوری در جهان حق ندارد تصمیمات دولت آلمان را وتو کند. توماس نمایزر که در مصاحبه با روزنامه "فرانکفورتر روند شاو" سخن می گفت در عین حال پذیرفت که کشور مصر اکنون از ثبات سیاسی کافی برخوردار نمی باشد. فروش جنگ افزار آلمانی به کشورهای دیگر نیاز به تأیید شوای امنیت ملی ملی آلمان دارد.
*          کشور ترکیه امروز دوباره شاهد یک رویداد تروریستی بود و در جریان انفجار بمبی در مجاورت اتوبوس نظامی در شهر بانگل هشت فرد پلیس نیز به قتل رسیدند. منابع امنیتی ترکیه به مانند معمول، جدایی طلبان کرد را مسئول این جنایت دانستند. روز گذشته نیز چهار سرباز ترکیه در جریان حمله چریک ها به یک کاروان نظامی در مجاورت مرز ایران و عراق کشته شدند و پنج تن دیگر زخمی گردیدند. در ده روز اخیر نیروهای ارتش ترکیه بیش از یکصد و بیست جدایی طلب کرد را در جریان رویارویی های مسلحانه به قتل رسانیده اند.
عکس آرشیوی

*          شب شبنه (دو شب پیش) مأموران امنیتی حکومت ایران به حوزه علمیه امام صادق در بروجرد حمله بردند و 9 نفر روحانیون مسلمان مستقر در آن جا را بازداشت کردند. نام دستگیر شدگان این گونه گزارش شد: رحمت الله معظمی، امین معظمی، رحمانی، رحیم پیرانوند، جهانشاهی، محسن شیرازی، نجفی، حسن زیودار و محمد شاه کریمی.
 *         در افغانستان امروز چهار تن از سربازان ناتو به دست یک سرباز افغانی کشته شدند. روز گذشته نیز دو سرباز بریتانیایی در یک تعرض مشابه از سوی سربازی افغانی هدف قرار گرفته و کشته شدند. اعلام گردیده که از آغاز سال میلادی تا کنون، در افغانستان دستکم 51 سرباز ناتو به دست نیروهای امنیتی خود افغانستان به قتل رسیده اند. این آمار سربازانی را که در رویارویی با جنگجویان طالبان کشته شده اند شامل نمی گردد.
*          فریدون وردی نژاد، سفیر پیشین ایران در چین در مصاحبه با روزنامه "شرق" گفت: چین ایران را تنها یک مشتری و بازار خوب می داند و تا کنون هیچ کار اعتباری یا سرمایه گذاری در ایران انجام نداده است. وردی نژاد افزود: استراتژی چین، رقابت با آمریکا و غرب نیست، بلکه درصدد شرکت اقتصادی با آنها است.
*          خبرگزاری "فارس" امروز فاش ساخت که گروهی افراد سودجو تلاش می کنند بر تجارت صنایع پتروشیمی ایران مسلط شوند و بزرگ ترین شرکت ایرانی را از میدان به در کنند. خبرگزاری "فارس" نوشت: فردی که سابقه محکومیت قضایی دارد و به عنوان مدیر عامل یکی از شرکت های مهم فرآورده های پتروشیمی ایران منصوب شده است. به نوشته "فارس"، همدستان این فرد نیز مابه التفاوت ارزی را که مبالغ کلان می شود به جیب می ریزند.
 *          خبرگزاری "مهر" تأیید کرد که به دنبال افزایش بی سابقه مصرف بنزین در ایران، مراکز پتروشیمی بار دیگر به تولید بنزین روی آورده اند. یکی از دلایل این افزایش مصرف بنزین را تأخیر در اجرای مرحله دوم قانون هدفمند سازی یارانه ها خوانده است. افزایش مصرف بنزین در ایران که هم اکنون به 63 میلیون لیتر درروز رسیده، مسائل و مشکلات بزرگی را برای دولت به وجود آورده است.     
*          سامانه خبری بریتانیایی "ترند"، گزارش داد؛ رژیم ایران در فراهم آوری سرمایه لازم برای انجام عملیات حفاری نفت خود با دشواری های بسیاری روبرو شده است. به موجب این گزارش، برای سال آینده، دولت ایران باید پنج تا هشت میلیارد دلار در حفاری چاه های نفت سرمایه گزاری کند و این در حالی است که به دلیل تحریم های جهانی، رژیم ایران دیگر قادر به تأمین مستمر چنین سرمایه گزاری هایی نیست.
تحریم‌های فراگیر، صنایع نفتی ایران را فلج کرده اند

*          سامانه خبری "الف" گزارش داد: سازمان توسته تجارت ایران، ارز مرجع 1226 تومانی را از کلیه کالاهای وارداتی حذف کرد. با این اقدام دولت، بهای همه کالاها و اجناس وارداتی به کشور با ارز آزاد محاسبه خواهد شد. به این ترتیب، در روزها و هفته های آینده بازار ایران با افزایش قیم کم سابقه و چشمگیری روبرو خواهد شد.
*          سامانه خبری "رجا نیوز" گزارش داد، تئاتر شهر تهران بهای بلیط نمایش تئاتر را گران کرد. از چند روز پیش بهای بلیط در تئاتر شهر تهران به 12 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. "رجا نیوز" نوشت: افزایش بهای بلیط تئاتر با اعتراض علاقمندان تئاتر و به ویژه دانشجویان رشته های هنری روبرو شده است.
*          گمرک ایران اعلام کرد که در پنج ماه نخست سال جاری، 34 دستگاه اتومبیل فوق لوکس "مازراتی" ساخت ایتالیا به ایران وارد شده اند. بهای این اتومبیل های بسیار لوکس، حدود چهار میلیون دلار ارزیابی شد
*          در ادامه سانسور رسانه های همگانی در حکومت اسلامی ایران و درگیری های جناحی در داخل حکومت، مسئولان دو روزنامه دولتی با نام های "همشهری" و زندگی ایرانی" به دادگاه کشیده می شوند. یک جناح حکومت ادعا کرده که این دو نشریه به دروغ پردازی متهم هستند. نخستین جلسه دادگاه فردا (یکشنبه) با حضور هیئت منصفه برگزار می شود.
*          معاون محیط زیست حکومت ایران گفت: شوربختانه هیچ تغییر مثبتی در وضعیت بحرانی دریاچه ارومیاه رخ نداده و وضع این دریاچه همچنان وخیم است. ایرانیان میهن پرست در ماه های اخیر تظاهرات گسترده ای علیه اهمال و تعلل حکومت که موجب خشک شدن دریاچه ارومیه شده برگزار کرده اند که نتوانسته حکومت را به یک اقدام سودمند وا دارد.  
*          دو هفته پس از پایان گرفتن همآیش کشورهای غیرمتعهد در تهران، یک مقام شهرداری پایتخت گفت که همه گداها به سطح شهر بازگشته اند. مرتضی طلایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهر تهران گفت: نیروهای انتظامی باید دوباره این متکدیان را جمع آوری کنند – ولی متولی اصلی این برنامه وزارت رفاه و نهادهای وابسته به آن است. مرتضی طلایی گفت: در روزهایی که همآیش غیرمتعهدها در تهران ادامه داشت، همه نهادهای مربوطه دست به دست یکدیگر داده و گداها را از سطح شهر جمع آوری کردند – ولی اکنون این همکاری وجود ندارد.  
فقر در کشوری بر روی دریایی از نفت و گاز

*         منابع خبری ایران گفتند: پس از آن که نهاده های دامی برای تغذیه گاو وگوسفند و بز در ایران بسیار گران شده، دامداران از گندم خوراکی استفاده می کنند که قیمت آن به علت یارانه بسیار پایین است. سامانه خبری "عصر ایران" نوشت: به دنیال این تغییر، کشاورزان تولید کننده گندم نیز محصول خود را به جای تحویل دادن به دولت، در بازار آزاد به فروش می رسانند و کمبود گندم انسانی بیش ازپیش افزایش می یابد.
- رییس اتحادیه دامداران (سیروس روستا) نیز گفت: دلیل بالا رفتن بهای شیر و لبنیات کمبود نهاده ها برای تغذیه گاو و گوسفند است و از کمبود تولید شیر ناشی نمی شود.
سیروس روستا گفت: در حال حاضر بهای یک کیلو جو و یونجه 700 تومان، کنجاله سویا 1200 تومان سبوس گندم 480 تومان و ذرت 700 تومان است که بسیار گران تر از سال گذشته می باشد.
 *          به دنبال بالا رفتن نرخ طلا و ارز که علت آن پایین آمدن ارزش ریال ایران است، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفت: دزدها به بازار طلا و ارز روی آورده اند. او گفت: بسیاری از مردم طلا و ارز را از بازار سیاه می خرند و در خانه نگاهداری می کنند و این واقعیت دزدان را به هوس می اندازد.
- به دنبال گزارش روز گذشته رادیو اسرائیل درباره آن که نرخ مسکن در تهران از بسیاری از شهرهای بزرگ اروپا و آمریکا نیز گران تر است – و این در حالی که درآمد ماهیانه یک شهروند ایرانی حتماً به یک چهارم مردم آن کشورها نمی رسد، روزنامه "قدس" چاپ تهران نیز امروز خبر داد که بهای مسکن در ایران در یک سال اخیر "رشد عجیبی" داشته است. قدس نوشت: بهای یک مترمربع خانه ساخته که 300 هزار تومان بود اکنون به 350 هزار تومان رسیده است.  

-----------------------------------

اجلاس اجلاس اجلاس اجلاس بله المپیک و پارالمپیک تموم شد و حالا سری میزنیم به اجلاس سینمایی و مثل همیشه گزارش حرفه ای خانم گزارشگر که در تفسیر خبر هم دکتر کپی را همراهی میکنه حتما بیننده این هفته دکتر کپی باشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر