Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ مهر ۳, دوشنبه

رسانه های عرب: خواهر بشار اسد و فرزندانش به دوبی گریخته اند

خبرهای رادیو اسرائیل 
رسانه های عرب: خواهر بشار اسد و فرزندانش به دوبی گریخته اند


*        رسانه های جهان عرب همچنان تأکید می کنند که خانم بشرة اسد، خواهر بشار اسد و همسر عاصف شوکت، رییس کشته شده سازمان امنیت سوریه همراه با فرزندانش در پی اختلاف دیدگاه هایی که با اسد داشته به دوبی گریخته است. بشار اسد خواهر خود بشرة را متهم کرده که به وی خیانت می کرده و با منابع اوپوزیسیون زد و بند داشته و چاره ای جز فرار از سوریه ندیده است. شوهر خانم بشرة در انفجار قوی سه ماه پیش در دمشق کشته شد.

*        در این میان، هواپیماهای جنگی نیروی هوایی سوریه امروز نیز شهر حلب را هدف قرار داده و بمباران کردند. بنا به گفته اوپوزیسیون سوری، در این آتشباری دستکم پنج شهروند غیرنظامی و از جمله سه کودک از یک خانواده به قتل رسیدند.
*        همزمان، در پی بیانیه اردن مبنی بر این که این کشور قادر نیست که موج بی پایان پناهندگان سوری را در خاک خود بپذیرد، وزیر خارجه آلمان، گیدو وستروله گفت که کشورش آماده است که تنها شمار معینی از پناهندگان سوری را در خاک آلمان بپذیرد. آقای وستروله در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "العربیة"  همچنین اطلاع داد که آلمان در داخل سوریه و کشورهای همجوار، به پناهندگان سوری یاری می رساند.  


هیئت بلندپایه دیگری از حکومت بشار اسد میهمان تهران است
*        حکومت ایران در تلاش برای جلوگیری از برافتادن رژیم پرزیدنت بشار اسد در سوریه، همچنان به دعوت از بلندپایگان آن کشور برای دیدار از تهران و رایزنی و تبادل نظر ادامه می دهد. هدف حکومت ایران نه تنها آگاهی یافتن از اوضاع داخلی سوریه، بلکه دلداری دادن رهبران آن رژیم است که مبادا در برابر مخالفان خود کوتاه آیند. هم اکنون رؤسای کمیسیون های امور خارجی و امنیت ملی مجلس سوریه از تهران دیدن می کنند که با علاءالدین بروجردی همتای ایرانی خود دیدار داشتند. بروجردی بی اعتنا به کشته شدن بیش از بیست هزار نفر از مردم معترض سوریه به دست نیروهای این رژیم، در دیدار با میهمانان سوری خود گفت: «جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مردم و حاکمیت ملی سوریه، به عنوان محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی، جدی است». بدین سان رییس کمیسیون امنیت و امور خارجی مجلس شورای اسلامی تأیید کرد که اگر حکومت ایران از کشتار مردم سوریه جانبداری می کند، به خاطر ستیز رژیم سوریه با اسرائیل است و نه منافع ملت سوریه. در نیویورک، علی اکبر صالحی با نبیل العربی دبیرکل جامعه عرب به گفت و گو نشست که موضوع مورد بحث آن ها اوضاع سوریه بود. هم زمان، حکومت ایران و رژیم بشار اسد در دمشق تلاش برای باقی ماندن و قدرت به ترفند جدیدی دست زده اند و آن برگزاری همآیشی با نام "کنفرانس نجات ملی" شرکت دارند – ولی معارضین سوری این همآیش را نمایشی می دانند و آن را باطل تلقی می کنند. رهبران روسیه، چین و ایران و همچنین کاردار مصر در دمشق از میهمان این همآیش بودند.

اوباما صریحاً تعیین خط قرمز برای ایران را رد کرد
*        رییس جمهوری ایالات متحده پرزیدنت باراک اوباما برای نخستین بار شخصاً درخواست پی در پی نخست وزیر اسرائیل را برای تعیین خط قرمز در قبال برنامه های اتمی حکومت ایران رد کرد و "اصرارهای" نخست وزیر اسرائیل را "سر و صداهای حاشیه ای" توصیف نمود. پرزیدنت اوباما که در برنامه "شصت دقیقه" در شبکه تلویزیونی "سی.بی.اس" آمریکا شرکت کرده بود، گفت که او دلیل اصرارهای نتانیاهو را درک می کند و با نخست وزیر اسرائیل هم عقیده است که نباید اجازه داد حکومت ایران جنگ افزار اتمی داشته باشد چرا که در چنان وضعی هم ایالات متحده مورد تهدید قرار خواهد گرفت و هم مسابقه اتمی در خاورمیانه آغاز خواهد شد. علیرغم این دیدگاه، پرزیدنت اوباما در این مصاحبه که روز گذشته پخش شد، تأکید کرد در مورد مطالبی که به امنیت ملی ایالات متحده مربوط می شود، هیچ فشاری را نمی پذیرد و تنها در راستای منافع ملت آمریکا گام برمی دارد. رییس جمهوری ایالات متحده در عین حال افزود که او خود را نسبت به رایزنی با اسرائیل و همآهنگ سازی برنامه هایش با اسرائیل در قبال معضل ایران متعهد می داند زیرا اسرائیل نزدیک ترین هم پیمان ایالات متحده در خاورمیانه است و دیگر آنکه حکومت اسلامی ایران موجودیت آن را مستقیماً تهدید می کند. پرزیدنت اوباما در مصاحبه با "سی.بی.اس"، همچنین از رقیب خود آقای رامنی انتقاد کرد و گفت که اگر رامنی پیشنهاد می کند که آمریکا وارد جنگ جدیدی شود، بهتر است این پیشنهاد را روشن تر بیان نماید. همزمان، خبرگزاری "رویترز" به نقل از مقامات کاخ سفید گزارش داد که انتظار نمی رود که پرزیدنت اوباما در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به درخواست آقای نتانیاهو جهت تعیین خط قرمز برای حکومت ایران پاسخی بدهد ولی این احتمال می رود که لحن خود را نسبت به برنامه اتمی ایران تندتر سازد.  
انتقاد شدید رامنی از اوباما به خاطر خودداری از ملاقات با نتانیاهو
*        نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا آقای میت رامنی، در مصاحبه با برنامه "شصت دقیقه" در شبکه "سی.بی.اس" آمریکا از رفتار پرزیدنت اوباما نسبت به آقای نتانیاهو انتقاد کرد و تأکید نمود که تصمیم رهبر آمریکا به خودداری از دیدار با نخست وزیر اسرائیل در جریان سفر چند روز دیگر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا، یک اشتباه جدی است و به کشورهای خاورمیانه این پیام را می دهد که آمریکا از دوستان خود دور می شود و حال آنکه رفتار آمریکا می بایست «کاملاً بالعکس» می بود.

اتهام موفاز به نتانیاهو: "موجب بحران در مناسبات مهم ما با آمریکا شده اید"
*        رهبر اوپوزیسیون پارلمانی و حزب کادیمای اسرائیل آقای شائول موفاز امروز آقای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر را متهم کرد که با سخنان خود موجب تشدید بحران در منطقه و وارد آوردن لطمه به روابط راهبردی با ایالات متحده می شود. آقای موفاز گفت: «این نتانیاهو است که موجب تشدید بحران در منطقه شده است. ایالات متحده از هر نظر دوست بزرگ اسرائیل است و دشمن ما نیست بلکه مهم ترین عامل خصم برای اسرائیل، حکومت ایران است و ما باید خود را در  قبال تهدیدهای رژیم ایران آماده کنیم و اجازه ندهیم که به بمب اتم مجهز شود و باید به گونه ای عمل کنیم که در این رهگذر، به روابط راهبردی ما با ایالات متحده لطمه وارد نشود».
ایران را بر سر دو راهی بگذاریم: "یا بمب یا بقای حکومت"
*        یکی از معاونان نخست وزیر اسرائیل آقای دان مریدور امروز خواهان آن شد که فشارها بر حکومت اسلامی ایران آنقدر ادامه یابد تا سرانجام آن حکومت درک کند که برای بقای خود بهتر است که برنامه اتمی خویش را متوقف کند و فکر کند "یا بمب یا بقای حکومت". آقای مریدور در مصاحبه با رادیوی اسرائیل تأکید کرد که اسرائیل نباید از لزوم حمله به ایران سخن بگوید و این کار درست نیست. 


«موشک های دوربرد ایران به سوی مراکز هسته ای اسرائیل نشانه گیری شدند»
*        با ادامه آنچه که "هفته دفاع مقدس" می نامند، و در واکنش به بزرگ ترین مانور دریایی سی کشور جهان در آب های خلیج فارس، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح رژیم همچنان به تهدیدهای جنگی خود ادامه می دهند. این تهدیدها هم زمان با آغاز همآیش سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل و در آستانه تصمیم گیری سه کشور بزرگ غربی برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه رژیم ایران است. در روزهای اخیر فرماندهان ارشد سپاه پاسداران مرتباً از نابودی اسرائیل سخن گفته و حتی ادعا کرده اند که ممکن است علیه اسرائیل به یک جنگ پیشگیرانه دست بزنند. احمد خاتمی از روحانیون افراطی رژیم امروز گفت: «موشک های دوربرد حکومت اسلامی ایران مراکز هسته ای رژیم صهیونیستی را نشانه گرفته است» - و گفت: «در صورت تجاوز به خاک مقدس ایران اسلامی، تمام مراکز هسته ای اسرائیل با خاک یکسان خواهد شد». همزمان، سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه نیز در سخنانی به آسیب پذیری اسرائیل اشاره کرد و گفت: عرض برخی نقاط از خاک اسرائیل از 24 کیلومتر تجاوز نمی کند و به آسانی می توان این کشور را نابود کرد. گفتنی است که حداقل عرض اسرائیل نه 24 کیلومتر، بلکه تنها 10 کیلومتر است (در فاصله بین شهر نتانیا در مرکز اسرائیل تا شهر فلسطینی طولکارم) ولی اسرائیل همیشه توانسته از خود دفاع کند.
پیام مانور بزرگ آمریکا و 29 کشور دیگر در یک قدمی ایران
*        منابع نظامی آمریکایی در پنتاگون گفتند: سمت و سوی عملیات گسترده چند روز اخیر واحدهای ضربتی نیروی دریایی آمریکا در جریان رزمآیش کنونی در خلیج، فارس و آبراه هرمز، نشانه ای از عزم قاطع دولت آمریکا برای فرو نشاندن هر تحرک احتمالی از سوی حکومت ایران در این منطقه است. این منابع نظامی افزودند، رهبران رژیم ایران در روزهای اخیر شاهد حضور نیروی دریایی سی کشور در مانور نظامی جاری در خلیج فارس بوده اند و این گستردۀ وسیع حضور هم پیمانان آمریکا در منطقه، شاهد دیگری بر عزم جهانی برای پایان دادن به برنامه های بلند پروازانه احتمالی نظامی ایران است. منابع نظامی در پتناگون گفتند: در روزهای اخیر و همزمان با مانور وسیع نیروی دریایی آمریکا، تلاش های دیپلماتیک واشنگتن برای مهار تهدید ناشی از رژیم ایران، از استراتژی ایالات متحده برای حل مسالمت آمیز بحران اتمی ایران نشان دارد. 

با تشدید گام های اروپا علیه ایران،
پوتین همآهنگی با اروپا را افزایش می دهد
*        دیپلمات های غربی در بروکسل مقر اتحادیه اروپا می گویند که دولت های بریتانیا، فرانسه و آلمان در گام هایی تدریجی  ولی مؤثر می روند که با در پیش گرفتن سیاست هایی قاطع تر علیه جمهوری اسلامی، عرصه را بر توان اقتصادی رژیم ایران تنگ تر کنند. این دیپلمات ها افزودند: از سه هفته دیگر، در نیمه های ماه اکتبر، دولت های عضو اتحادیه اروپا به تصمیم گیری هایی استراتژیک در مورد سیاست های اقتصادی و سیاسی خود در مورد رژیم ایران خواهند پرداخت. به گفته دیپلمات ها در بروکسل، حرکت های آینده دولت های عضو اتحادیه اروپا علیه رژیم ایران، باقی مانده توان اقتصادی – سیاسی جمهوری اسلامی را که از تحریم های سازمان ملل و نیز تحریم های یک جانبه آمریکا به نفس افتاده، بیش از پیش خواهد کاست. این رویدادها در حالی است که دولت روسیه نیز در روزهای اخیر نشانه هایی از دور شدن از سیاست های اتمی – سیاسی رژیم ایران را آشکار کرده است. به گفته کارشناسان سیاسی، پرزیدنت ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه اکنون به شکلی مستقیم به اتخاذ سیاست هایی در همآهنگی با اتحادیه اروپا و دولت آمریکا در رابطه با برنامه های اتمی ایران روی آورده است.

در لحظات دستگیری مهدی هاشمی چه گذشت
*        چند خبرگزاری از تهران گزارش دادند که مهدی هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی بامداد دوشنبه، ساعتی پس از آن که به دادسرای حکومت احضار گردید و مورد بازجویی قرار گرفت، دستگیر شد و به زندان انتقال یافت. مهدی هاشمی که اتهام او دست داشتن در تظاهرات سه سال و اندی پیش در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بود، مدت سه سال گذشته در لندن اقامت داشت و حاضر به بازگشت به تهران نبود. ولی فردای روزی که فائزه هاشمی خواهرش با همین اتهام به زندان انتقال یافت، از طریق دوبی به تهران بازگشت. مأموران شامگاه روز گذشته او را از فرودگاه تا خانه پدرش بدرقه کردند و تعهد گرفتند که بامداد دوشنبه خود را به دادسرا معرفی کند. مهدی هاشمی که ظاهراً برای سرکشی واحدهای دانشگاه آزاد در آکسفورد، سه سال تمام در لندن به سر برد، ادعا می کند که قصد فرار از پاسخگویی به اتهامات را نداشته، بلکه یک وظیفه مهم را انجام داده است.  خانواده هاشمی رفسنجانی امیدوار است که این پسر آنها هر چه زودتر به قید ضمانت آزاد شود – و از روزهای اخیر امکانات مختلفی را برای کفالت او آماده کرده اند. حقوقدان محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مهدی هاشمی گفت: قصد دارد به صدور قرار بازداشت موقت موکل خود اعتراض کند. هنگامی که مهدی هاشمی برای پاسخگویی به مسئولان دادسرا وارد اطاق شد، مادر و خواهر و دو برادرش در حیاط ساختمان در انتظار بیرون آمدن او بودند. عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی شدیداً از این رفتار رژیم با فرزندان خود ابراز ناخرسندی کرد و گفت: «اتهامی وجود ندارد که بخواهند تفهیم کنند» و افزود: «به مردم اتهام می زنند، مردم اتهامی ندارند!» همسر رفسنجانی افزوده گفت: «اسامی دزدان را در دادگاه با سرواژه اسامی آنان مانند "چ" ، "ز"، و یا "د" بیان می کنند، ولی اسم پسر مرا در همه جا پر کرده اند».

نگرانی نهادهای اطلاعاتی – امنیتی از وقوع شورش مردمی
و ارتباط آن با اظهارات روزهای اخیر فرماندهان سپاه
*        منابع آگاه در تهران می گویند، تشکیلات امنیتی – نظامی سپاه پاسداران از آغاز این هفته در پایتخت و شماری از شهرهای بزرگ ایران به حالت آماده باش درآمده اند. علت این رویداد با هراس سران حکومت از آغاز حرکت های اعتراضی مردم، ارتباط داده شده است. این منابع آگاه در تهران افزودند: قرارگاه "ثارالله" وابسته به سپاه پاسداران در تهران بسیاری از مرخصی های عادی افسران و درجه داران واحدهای سپاه پاسداران در پایتخت را لغو کرده و در همان حال یگان های عاشورا و الزهرا بسیج را به حالت آماده باش درآورده است. منابع آگاه در تهران افزودند: دستگاه اطلاعاتی – امنیتی  جمهوری اسلامی در هشدارهایی جدی به رهبری سیاسی جمهوری اسلامی، از آنچه که "امکان وقوع انفجار اجتماعی در کشور" نامید، ابراز نگرانی کرده است. این ها در حالی است که کوبیدن طبل جنگ از سوی فرماندهان سپاه پاسداران، به عنوان راه گریزی از امکان خروش مردمی علیه حکومت، در دستور کار تشکیلات سیاسی – نظامی رژیم ایران قرار گرفته و فرماندهان سپاه پاسداران از اول این هفته با سخنان خود در مورد وقوع جنگ، می کوشند تا هراس عمومی در کشور ایجاد کنند و به این ترتیب از امواج خشم عمومی مردم علیه رژیم بکاهند.

"سوداگران خرده پای ارز "آقای بازار معاملات ارزی" هستند
*        کارشناسان اقتصادی در تهران گفتند: برغم تلاش های شبانه روز اخیر رژیم ایران برای کنترل کلیدی و راهبردی بازار ارز تهران، روند رویدادها در یک هفته گذشته به گونه ای بوده که اکنون این سوداگران خرده پای ارز در بازار هستند که نرخ برابری دلار با پول ایران را تعیین می کند. این کارشناسان افزودند: تلاش های رژیم برای یافتن راه حلی برای کنترل بازر ارز به گونه ای آشکار با ناکامی روبرو شده است. این ناکامی را می توان در تأثیر فراز و نشیب های نرخ ارز بر شاخص های بازار بورس تهران دید. در روزهای اخیر شاخص های بسیاری از نهادهای اقتصادی در بازار بورس تهران، به عناصر تحت کنترل نرخ برابری ارز و ریال مبدل و به این ترتیب اقتصاد میدانی در ایران زیر نفوذ مستقیم بازار ارز قرار گرفته است. این ها در حالی است که از امروز نهاد جدید ارزی در تهران کار رسمی خود را آغاز کرد تا توان اثرگذاری بر نرخ برابری ارزها با ریال را بیابد. کارشناسان اقتصادی در تهران می گویند: بسیار بعید است که سران ایران در این اقدامات خود به موفقیتی دست یابد. فرمانده نیروی انتظامی ایران، آقای اسماعیل احمدی مقدم امروز گفت: "پلیس با دلالان ارز برخورد می کند". آقای الیاس نادران نماینده مجلس در جلسۀ روز گذشته پارلمان دولت احمدی نژاد را به خاطر بحران دامنه دار ارزی مورد انتقاد شدید قرار داد و سیاست های دولت احمدی نژاد را نابخردانه نامید.
ترفند دولت در ایجاد امکان دو برابر شدن یارانه های نقدی
*        گفتنی است خبرگزاری "مهر" نیز به تازگی گزارش داد که دولت احمدی نژاد در پی تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آینده بر آن است تا پیش از انتخابات، یارانه نقدی ماهیانه مردم را به نود هزار تومان افزایش دهد. خبرگزاری "مهر" افزود: برخی مقامات اقتصادی دولت محاسبه کرده اند که از محل آزاد سازی نرخ ارز، می توان یارانه ماهانه را به نود هزار تومان افزایش داد. منابع آگاه می گویند: فراهم آوردن چنین یارانه چشمگیری در عمل جز با حذف بودجه بسیاری از پروژه های ساختاری و راهبردی عمرانی و اقتصادی کشور ممکن نیست. این منابع افزودند: به نظر می آید که رژیم ایران در هراس از انفجاری اجتماعی در ایران، بر آن است تا به نوعی با دو برابر کردن یارانه های ماهانه، از این انفجار عمومی جلوگیری کند.  چنین به نظر می رسد که این تصمیم احتمالی دولت با مخالفت جناح های مخالف احمدی نژاد در درون رژیم روبرو شده و از این رو آنها به متهم کردن دولت به تلاش برای بالا بردن نرخ ارز پرداخته اند.
*        احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در آغاز این هفته گفت که دولت می خواهد نرخ ارز را گران کند و ما به التفاوت آن را به صورت نقدی میان مردم توزیع کند. احمد توکلی افزود: این اقدام دولت، شیرینی موقت اما تلخکامی طولانی مدت را به همراه خواهد داشت. این نماینده بارز مجلس گفت: تصمیم دولت برای گران کردن نرخ ارز، یک اقدام سیاسی برای اثرگذاری بر انتخابات آینده ریاست جمهوری است. 

کاهش صادرات نفت ایران به چین
*        مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران اکنون اذعان می کنند که در نتیجۀ تحریم ها جمهوری اسلامی در صادرات نفت با مشکلات بسیار بزرگی روبرو شده است. آقای محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس تأیید کرد که ایران در دو ماه اخیر، توانسته است که تنها هر ماه 800 هزار بشکه نفت صادر کند و پول آن را هم با سختی بسیار زیاد به ایران منتقل کند.  خبرگزاری آمریکایی "بلومبرگ" در روزهای اخیر گزارش داد: صادرات نفت ایران به چین، در ماه میلادی گذشته، اوت، نسبت به یک سال پیش در همان هنگام، بیست در صد کاهش یافته است. روزنامه "واشینگتن پست" نیز خبر داده بود که صادرات نفت ایران به چین در حال حاضر حدود پانصد و پنجاه هزار بشکه در روز می باشد. گرچه دولت چین در روزهای اخیر همچنان پای فشرده است که موافق تحریم های یک جانبه اعلام شده از سوی ایالات متحده نیست، اما کاهش بیست درصدی واردات نفت چین از ایران، می تواند نشانه آن باشد که چین اکنون می کوشد تا خود را با سیاست های دولت آمریکا تطبیق دهد. کارشناسان اقتصادی می گویند: در صورت ضرورت برای انتخاب رژیم ایران یا آمریکا برای ادامه مناسبات بازرگانی، چین بدون شک ایالات متحده را برخواهد گزید چرا که حجم روابط تجاری چین و آمریکا ده ها برابر بیشتر از داد و ستدهای چین و رژیم ایران است.
امکان قطع واردات برخی کالاها
*        فتح الله کرمانشاهی معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به شرایط فعلی در کشور، ممکن است دولت از واردات برخی کالاها جلوگیری کند. فتح الله کرمانشاهی افزود: اما واردات برخی کالاهای اساسی که برای مایحتاج روزانه مردم ضروری است، ادامه خواهد یافت. این سخنان معاون سازمان توسعه تجارت ایران در حالی است که وعده حمایت از تولیدات داخلی و محدود نمودن واردات بارها از سوی رژیم داده شده و هر بار پس از مدتی فراموش شده است. کارشناسان اقتصادی می گویند: در چند سال اخیر روند واردات کالا به ایران به گونه ای بوده که تولیدات داخلی از ریشه خشکانده شده و تولید بسیاری از کالاها در کشور به دلیل نبود سرمایه دیگر عملی نیست.

تعطیل پروژه احداث مترو در اهواز
*        در پی شدت گرفتن بحران اقتصادی در ایران، بسیاری از پروژه های راهبردی و عمده آبادانی در کشور رو به تعطیلی رفته و یا در حال تعطیل شدن هستند. رسانه های گروهی ایران خبر دادند که پروژه احداث مترو شهر اهواز از کار بازمانده و تعطیل شده است. به موجب این خبرها، در پی تعطیلی پروژه مترو اهواز بیش از یک هزار و هفتصد کارگر بیکار شده اند. منابع دولتی، عدم جذب اعتبارات مالی لازم را دلیل اصلی تعطیلی این پروژه آبادانی اعلام کرده اند. این رویداد در حالی است که گزارش ها از نقاط مختلف ایران از روند کم سابقه توقف در بخش بزرگی از پروژه های آبادانی و راهبردی حکایت دارند. این وضعیت، بیکاری صدها هزار کارگر را به دنبال داشته که در ماه های اخیر به خیل عظیم بیکاران ایران پیوسته اند.
رشته اخراج  مدیران صنعت نفت و تحریم ها
*        خبرگزاری "ایسنا" در تهران گزارش داد: در پی رشته تغییرات مهم در کادر اداره کننده صنعت نفت کشور، مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از سمت خود برکنار شد. این چهارمین حکم برکناری مقام های ارشد صنعت نفت در دو ماه اخیر است. کارشناسان امور نفت می گویند: هرچه شدت یافتن تحریم های بین المللی علیه صنعت نفت ایران و عدم کارآیی مدیران ارشد این صنعت برای مقابله با تحریم ها، سران رژیم ایران را به تغییر پی در پی این مدیران وا داشته است. شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، تا چندی پیش کار گزار استخراج بیش ازسه میلیون بشکه نفت خام در چاه های نفت جنوب ایران بود، اما در چند ماه گذشته به دلیل افزایش تحریم های بین المللی، بازدهی استخراج نفت آن تا بیش از پنجاه درصد کاهش یافته است. بنا به گزارش ها، شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز با دشواری های عملیاتی بسیاری روبرو شده و چندی پیش مدیر عامل آن از کار اخراج شد.
افزایش ابتلاء به سرطان
*        سامانه خبری "ترند" گزارش داد: موارد ابتلاء به سرطان در ایران در ماه های اخیر افزایش بسیار یافته و این در حالی است که کارشناسان، می گویند نزول سطح کیفی زندگی روزانه در ایران عامل این رویداد است. امسال بیش از نود هزار مورد ابتلاء به سرطان در ایران به ثبت رسیده، در حالی که سه سال قبل این تعداد هفتاد هزار مورد بود. کارشناسان افزودند که بیشتر موارد سرطان در ایران پس از رشد غده های سرطانی و گسترش بیماری کشف می شوند و به این ترتیب امکان درمان بیماران نگون بخت سرطانی ایران بسیار کم شده است.

گرانی  بلیط تئاتر
*        سامانه خبری "رجا نیوز" گزارش داد: تئاتر شهر تهران بهای بلیط نمایش ها را گران کرد. از چند روز پیش بهای بلیط در تئاتر شهر تهران به 12 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. بنا براین گزارش، افزایش بهای بلیط تئاتر با اعتراض علاقمندان تئاتر و به ویژه دانشجویان رشته های هنری روبرو شده است.
سرکوب مذهبی و بویژه مسیحیان در ایران ادامه دارد
*        مؤسسه پژوهشی پرآوازه آمریکایی "پیو" در گزارشی تحلیلی اعلام کرد که رژیم ایران از جمله تندروترین حکومت های جهان در برقراری محدودیت هی مذهبی علیه دگراندیشان دینی و اقلیت های مذهبی به شمار می رود. مؤسسه "پیو" در گزارش خود افزود: در یک سال میان 2009 تا 2010 میلادی، جمهوری اسلامی محدودیت های بسیاری را علیه دگراندیشان دینی، به ویژه مسیحیان ایران برقرار کرد. در این یک سال، شمار بسیاری از مسیحیان در ایران بازداشت و گاه مورد محاکمه قضایی قرار گرفتند. مؤسسه "پیو" در تحلیل گزارش خود نوشت: به نظر می رسد که هراس حکومت های خودسری مانند رژیم اسلامی ایران از گرایش گسترده مردم به آیین و مذهبی جدا از دین رسمی کشور، عامل اصلی برقراری محدویت های دینی در ایران است.
*        در این میان، از تازه ترین آماری نیز که توسط سازمان ملل انتشار یافت، چنین برمی آید که حکومت اسلامی ایران یکی از سرکوبگرانه ترین رژیم های دنیا علیه اقلیت های دینی است. در این آمار آمده است که در دو سال اخیر بیش از سیصد ایرانی به جرم مسیحی شدن بازداشت و زندانی گردیده اند. گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل (احمد شهید) گفته است که مسیحیان در ایران در فضای وحشت و هراس زندگی می کنند. عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون حقوق بشر در واکنش به گزارش احمد شهید گفته بود: جامعه بین المللی باید به حقوق اقلیت های دینی و قومی توجه بیشتری کند.

مجازات جی میل و گوگل در ایران،
 واشنگتن پست  و اینترنت ملی ایرانی
*        به دستور تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی ایران، سرویس های "گوگل" و "جی میل" از روز یکشنبه از دسترس کاربران اینترنت خارج شد. مقامات ایران مدعی شده اند که به خاطر پخش فیلم ضد اسلامی "سادگی مسلمانان" از اینترنت و ارتباط آن با تشکیلات گوگل، این مجازات علیه سرویس های "گوگل" و "جی میل" بنا به درخواست «ملت مسلمان ایران» برقرار شده است. چند روز پیش نیز روزنامه "واشینگتن پست" نوشته بود: هراس رژیم ایران از افزایش نفوذ غرب و حملات سایبری (کامپیوتری) به نهادهای رایانه ای جمهوری اسلامی موجب شده که جمهوری اسلامی به تأسیسات اینترنت ملی رو می آورد. "واشینگتن پست" افزود: این اقدام حکومت، سبب افزایش جدی محدودیت ها و کنترل های دولتی بر بهره گیری از اینترنت در ایران خواهد شد. این ها در حالی است که از یک دهه پیش رژیم ایران درصدد تأسیس اینترنت ملی بود، اما به دلیل نیاز به سرمایه گذاری هنگفت و ضعف فن آوری کامپیوتری در ایران، تا کنون جمهوری اسلامی موفق به انجام این کار نشده بود. "واشینگتن پست" نوشته بود: در این میان مقام های دولت آمریکا از تصمیم رژیم ایران برای راه اندازی اینترنت ملی ابراز نگرانی می کند و می گویند افزون بر طبیعت ضد حقوق انسانی بودن این اقدام، امکان آن هست که شبکه جدید اینترنتی رژیم ایران سبب نارسائی هایی در شبکه جهانی اینترنت شود.
توهین شدید به حضرت عیسی و مریم از زبان مرجع تقلید حکومتی
و به  عنوان آخرین مطلب این مجموعه خبری:
 *       درباره یک فیلم بی ارزش و بی محتوا و تحریفاتی که به حضرت رسول الله توهین روا داشته و شایسته بود که اصلاً هیچ اعتنایی به آن نمی شد هیاهوهایی به راه انداختند که اسلام در خطر است. ولی خبرگزاری آذربایجان گزارش می دهد که یک آخوند ارشد حکومت ایران بزرگ ترین توهین را به حضرت مریم مادر حضرت عیسی مسیح وارد کرد و حضرت مسیح را نیز "فرزند نامشروع" نامید. به گزارش خبرگزاری آذربایجان، آخوند وحید خراسانی که مرجع تقلید محسوب می شود در درس فقه خارج خود گفت: «اگر قرآن حضرت محمد سوخته شد، نتیجه اش این است که عیسی بن مریم می شود... (واژه ای که به مفهوم فرزند نامشروع است و رادیو اسرائیل از بیان آن شرم دارد). آیت الله العظمی وحید خراسانی، به گزارش خبرگزاری آذربایجان گفت: «کسی که دامن مریم را از زنا پاک کرد، و طهارت عیسی را ثابت کرد، قرآن مجید کلام الله رسول است». او گفت: «هم نسب عیسی و هم حب عیسی، به برکت نفس خاتم الانبیاء است» دفتر آیت الله وحید خراسانی هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده است.   
http://radis.org/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر