Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ شهریور ۲۷, دوشنبه

خبرهای رادیو اسرائیل در باره اوضاع منطقه و جهان


هفدهم ماه سپتامبر 2012 میلادی اول ماه عبری «تیشری» سال 5773 عبری 

فرا رسیدن نوروز یهودیان و سال 5773 عبری را به شنوندگان یهودی و همه مردم جهان شادباش می گوئیم و امیدواریم سال پیش رو سال آرامش، صلح، نیک بختی و تندرستی برای همگان باشد.

 *        سفیر پیشین ایالات متحده در اسرائیل، مارتین ایندیک ارزیابی کرد که ایالات متحده در سال پیش رو (2013) ناچار به دست زدن به جنگ علیه حکومت اسلامی ایران خواهد شد.

 ایندیک که تا کنون دوبار پست سفارت ایالات متحده در اسرائیل را برعهده داشته، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "سی.بی.اس" در واکنش به تحولات جاری در خاورمیانه و فشاری که اسرائیل برای قطع برنامه های اتمی ایران بر دولت واشنگتن وارد می کند، تأکید کرده گفت: هنوز زمان جنگ با رژیم ایران نرسیده است، ولی ایالات متحده سرانجام ناچار به اتخاذ تصمیم قاطعانه برای حل این معضل خواهد شد. در عین حال، ایندیک به اختلاف نظرهای آشکار نخست وزیر اسرائیل با پرزیدنت اوباما در مورد لزوم حمله به ایران نیز اشاره داشت و درخواست آقای نتانیاهو از پرزیدنت اوباما را جهت تعیین خط قرمز "غیر منطقی" توصیف کرد و گفت: تعیین خط قرمز در واقع به مفهوم اولیتماتوم دهی به حکومت ایران است، و این امری است که هرگز هیچیک از رؤسای جمهوری ایالات متحده و حتی خود آقای نتانیاهو نیزنمی تواند آن را بپذیرد.

مارتین ایندیک، سفیر پیشین ایالات متحده در اسرائیل

*        مئیر داگان، رییس پیشین سرویس امنیت خارجی اسرائیل (موساد) هشدار داد که اظهارات نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در مورد اتم ایران بالاخره موجب بروز جنگ در منطقه خاورمیانه خواهد شد. مئیر داگان که با برنامه تلویزیونی 60 دقیقه Sixty Minutes در شبکه آمریکایی "سی.بی.اس" سخن می گفت وضع ناگواری را که در اثر حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی حکومت ایران به وجود خواهد آمد تشریح کرد و گفت: جنگ به زندگی روزمره شهروندان اسرائیلی لطمه شدیدی خواهد زد. آقای داگان تأکید کرد که حمله به تأسیسات اتمی حکومت  ایران در موقعیت فعلی و بدون آنکه همه امکانات دیگر آزمایش شوند کار عاقلانه ای نخواهد بود.
*        علیرغم حساسیت فوق العاده در موقعیت کنونی خاورمیانه و اوضاع در حوزه خلیج فارس، نیروهای دریایی سی کشور به زودی در یک رزمآیش مشترک در این ناحیه شرکت می کنند و اخیرا سفینه های دریایی و کارشناسان نظامی خود را به این منظور به آبهای خلیج فارس فرستاده اند. به گفته مقامات دولت واشنگتن، هدف از رزمآیش پیش رو مین روبی دریایی است. ولی به گفته آگاهان دیپلماتیک احتمال دارد رزمآیش با معضل اتمی ایران نیز ارتباط داشته باشد.
*        رییس جمهوری لبنان پرزیدنت میشل سلیمان رسماً از حکومت اسلامی ایران خواست در مورد افشاگری های روز گذشته فرمانده سپاه پاسداران اسلامی توضیح بدهد. محمد علی جعفری روز گذشته به خبرنگاران گفته بود که حکومت اسلای ایران در لبنان و سوریه از مدت ها قبل مشاور نظامی دارد. در گزارش های پیشین آمده بود که رژیم ایران، افراد سپاه سپاه پاسداران را از طریق لبنان به سوریه می فرستد تا به کشتار شهروندان سوری ادامه دهند. اظهارات جعفری در مورد حضور به اصطلاح "مشاوران نظامی" صریح ترین گفته یک مقام حکومت اسلامی در مورد  یاری رسانی رژیم  به همدستان عربی اش (سوریه و حزب الله لبنان) به شمار می آید.

شباهت نشان‌های «حزب الله لبنان» و «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»

 گزارش ها حاکی است که رییس جمهوری لبنان درخواست برای توضیح را تسلیم غضنفر رکن آبادی سفیر حکومت ایران در بیروت کرده ولی رکن آبادی حضور مشاوران نظامی در لبنان را تکذیب کرد.
*        آگاهان از مدت های پیش گفته بودند که فرماندهان سپاه پاسداران و افسران آن به طور فعال در سرکوب خشونت بار مردم سوریه شرکت دارند و از مسئولان اصلی این جنایات جنگی می باشند. ولی جعفری آدعا کرد که حضور افسران پاسداران فقط برای دادن مشاوره نظامی است و آنان در خود نبردها دخالتی ندارند. این نخستین بار است که رییس جمهوری لبنان جرأت می کند علیه فتنه گری های حکومت ایران زبان به اعتراض بگشاید و در آشکار ساختن نقش سپاه پاسداران کشتار مردم سوریه سهم داشته باشد. 
*        خبرگزاری "آسوشیتدپرس" نوشت: سخنان تهدیدآمیز روز گذشته سرلشگر پاسدار محمد علی جعفری علیه اسرائیل نکته تازه ای در چنته نداشت، اما آنچه در این سخنان غیرعادی به نظر می رسید، توجه زیاد سرلشگر جعفری به بیان جزییات و اشاره او به انواع جنگ افزارهایی بود که در حمله رژیم ایران علیه اسرائیل به کار گرفته خواهد شد. "آسوشیتدپرس" افزود: فرمانده سپاه پاسداران یک بار دیگر تهدید کرد که جمهوری اسلامی از نزدیکی مرزهای اسرائیل خواهد بود که به مقابله نظامی با این کشور دست خواهد زد. "آسوشیتدپرس" نوشت: این نکته در سخنان سرلشگر جعفری که در صورت وقوع جنگ، نیروهای رژیم ایران به حمله متقابل علیه پایگاه ها ی آمریکا در منطقه خواهند پرداخت نیز تازگی نداشت.
*        در سوریه نبرد بین نیروهای ارتش پرزیدنت بشار اسد و "ارتش آزاد" مخالفان رژیم ادامه داشت و نیروهای دولتی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید چند نقطه در دمشق را به شدت گلوله باران کردند و موجب کشته شدن شمار دیگری از زنان و کودکان و دیگر شهروندان شدند. یکی از مخالفان رژیم اسد در شهر "حماة" امروز در مصاحبه با خبرگزاری "رویترز" گفت: علیرغم بازگشایی مدارس، کودکان به شدت می ترسند و نمی خواهند مدرسه بروند. گزارش ها حاکی است در نبردهای امروز سوریه هیجده سرباز ارتش و چهار عضو "ارتش آزاد" وابسته به مخالفان کشته شده اند.
*        یکی از سه رهبران اوپوزیسیون سوری که با لخضر ابراهیمی به گفتگو پرداختند، ارزیابی کرد که او نیز همانند سلف خود کوفی عنان در مأموریت خویش برای برقراری آشتی و ثبات در سوریه شکست خواهد خورد. همزمان رییس سازمان دیده بان حقوق بشر که مرکز آن در نیویورک است خواهان آن شد که شورای امنیت سازمان ملل رسیدگی به اوضاع سوریه را به دیوان بین المللی لاهه ارجاع کند. این سازمان گفت: دیوان بین المللی لاهه باید به جنایات هر دو طرف متخاصم در سوریه، (حکومت اسد و مخالفان او) رسیدگی کند.
*        روزنامه بریتانیایی "گاردین" نوشت: در پی سخنان افشاگرانه روز گذشته سرلشگر محمد علی جعفری درمورد حضور نیروهای قدس سپاه در سوریه، کارشناسان نظامی انگلیس گفته اند که رژیم ایران از مدت ها پیش در کارزارهای جنگ داخلی سوریه دخالت داشته است. این کارشناسان افزوده اند که سپاه پاسداران در بسیاری از مراحل بحران سوریه به حمایت میدانی از اقدامات نیروهای رژیم سوریه پرداخته است. کارشناسان نظامی انگلیس گفتند سپاه پاسداران همچنین در بهبود سیستم های استراق سمع و کنترل شبکه تلفن های موبایل سوریه دخالت داشته است.
*        روزنامه "گاردین" در ادامه گزارش خود نوشت: در حالی که جنگ داخلی در سوریه به شدت خود رسیده، مقام های جمهوری اسلامی به انتقاد از سران رژیم سوریه پرداخته اند که چرا همانند ناآرامی های سه سال پیش ایران، موفق به سرکوب ناآرامی های سوریه در هان مراحل ابتدایی نشدند. "گاردین" همچنین به نقل از طارق الهاشمی معاون پیشین رییس جمهوری عراق نوشت: دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق به شکل گسترده ای زمینه را برای تبدیل شدن عراق به تونلی برای عبور کمک های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به رژّیم سوریه فراهم آورده است.
*        اسماعیل هنیه رییس دولت کودتایی حماس در غزه که قرار بود روز یکشنبه(دیروز) به قاهره سفر کند این سفر را بنا به درخواست مسئولان مصر به زمانی دیکر موکول کرد. به گزارش روزنامه فرا منطقه ای "القدس العربی"، یک مسئول عالی رتبه در دولت حماس در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: اسماعی هنیه، نخست وزیر دولت حماس یکشنبه غزه را به سمت قاهره ترک نکرد، چرا که طرف مصری بنا به "دلایل امنیتی" خواهان تأخیر در سفر وی شد. به دنبال حمله جدیدی که دو روز پیش در شبه جزیره سینای علیه نیروهای چند ملیتی توسط عناصر افراط گرای اسلامی رخ داد، دولت مصر دوباره انگشت اتهام را به سوی گروه حماس در غزه دراز کرده است.
*        در انفجاری که امروز در "محله سبز" در مرکز بغداد رخ داد دست کم هفت تن کشته شدند و یازده تن دیگر زخمی گردیدند که یکی از آنها عضو پارلمان عراق بود. منطقه ای که خودروی حاوی مواد تخریبی منفجر شد اقامتگاه دیپلمات های خارجی و سفارت آمریکا و همچنین ادارات دولتی عراق است.
*        شیخ حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان شب گذشته از مسلمان جهان خواست به تظاهرات تنها اکتفا نکنند. او به دروغ ادعا کرد که اگر مسلمانان جهان به توهینی که به پیامبرشان وارد شده پاسخ مناسب ندهند"اسرائیل مسجد الاقصی را خراب خواهد کرد". به ادعای شیخ حسن نصرالله هدف از تهیه و پخش فیلم "مسلمانان ساده لوح" برافروختن آتش جنگ بین مسلمانان و مسیحیان بوده است – و این در حالی که عناصر افراط گرای اسلامی بودند که آتش این فتنه را شعله ور ساختند.

«حسن نصرالله» در پی بهره برداری سیاسی
از قضیه‌ی فیلم «مسلمانان ساده لوح»

*        به گزارش رسانه های خبری در آلمان، درگیری‌های مردم در جهان عرب و حمله به سفارتخانه های آمریکا و چند کشور دیگر غربی از جمله آلمان و انگلیس چنانچه در محافل سیاسی گفته میشود، چهره مبارزات انتخاباتی در آمریکا را تغییر داده است.
نشریه دی ولت به این نکته پرداخته و در تفسیر امروز خود نوشت: نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه‌های خود با دو شبکه تلویزیونی آمریکائی ( CNN و NBC) غیر مستقیم در انتخابات آمریکا دخالت کرده است.
نشریه اشپیگل نیز در تفسیر خود پیرامون مناسبات سیاسی بین اسرائیل و آمریکا به مصاحبه اخیر نتانیاهو پرداخته و نوشت: نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد ایران در مدتی کوتاه صاحب بمب اتمی خواهد شد وی این اظهار نظر را هنگامی اعلام کرد که حدود دو ماه بیشتر به انتخابات آمریکا نمانده است.
*        به نوشته برخی رسانه های همگانی در آلمان، سخنان روشن نتانیاهو نشان میدهد، که عدم انجام ملاقات وی با اوباما باعث (هنگام حضور آن دو در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل) موجب بیان چنین اظهاراتی از سوی نتانیاهو شده است. به ارزیابی این نشریات، به احتمال زیاد نتانیاهو از فرصت مبارزات انتخاباتی در آمریکا استفاده کرده و میخواهد فشار روی اوباما را افزایش دهد. گرچه وی اظهار داشت: رابطه اسرائیل با آمریکا بسیار خوب است و ربطی به تعیین دیدار بین نتانیاهو و اوباما ندارد.
*        فریدون عباسی دوانی رییس سازمان انرژی اتمی حکومت اسلامی ایران، در هنگام دیدار خود با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی فاش ساخت که ماه گذشته انفجار شدیدی در برق رسانی به تأسیسات اتمی "فردو" رخ داده که موجب آسیب به سانتریفوژها شده است. عباسی دوانی در دیدار امروز با یوکیا آمانو در وین افزوده گفت: خط برق رسانی از شهر قم به تأسیسات زیرکوهی "فردو" در نتیجه بروز یک انفجار قطع شد. این مقام اتمی حکومت ایران به مسئولان و عاملان این انفجار اشاره ای نکرد. عباسی برای شرکت در پنجاه و ششمین کنفرانس سالانه آژانس به وین رفته است. از سوی دیگر اعلام شد که خانم کاترین اشتون سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا (سه شنبه)، دوباره با سعید جلیلی مسئول گفت و گوهای اتمی حکومت ایران دیدار می کنند.
*        روزنامه "واشینگتن پست"، نوشت: در حالی که به نظر می رسد پس از افغانستان و عراق، ایران به گونه ای صحنه جنگ دیگر ایالات متحده در منطقه خواهد بود. رژیم جمهوری اسلامی هیچ علامت آشکاری از تمایل خود به حل دیپلماتیک بحران اتمی ایران نشان نمی دهد. "واشینگتن پست" افزود: بحران اتمی ایران به گونه ای در سیاست آمریکا به مرحله حساسیت و اهمیت رسیده که نه پرزیدنت اوباما و نه میت رامنی رقیب او، خواهان درگیری مستقیم با این بغرنج بزرگ بین المللی نیستند.
 *        روزنامه "واشینگتن پست" در ادامه ارزیابی خود نوشت: در صورت وقوع جنگ با رژیم ایران، آمریکا ممکن است به ورطه ای کشیده شود که به دلیل بحران اقتصادی کنونی در ایالات متحده، آن کشور را با بحران عمیق دیگری روبرو سازد. "واشینگتن پست" افزود: اما آنچه اهمیت دارد مقابله با وضعی است که تجهیز رژیم ایران به بمب اتم به بار خواهد آورد چرا که چنین امکانی موجب آغاز رقابت تسلیحات اتمی در منطقه خاورمیانه و دسترسی احتمالی گروه های تروریستی به سلاح هسته ای خواهد شد.
*        سناتور پر نفوذ آمریکایی جان مک کین، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی "ان.بی.سی" گفت: سیاست های پرزیدنت اوباما در زمینه امور خارجی، آمریکا را با ضعف و سستی روبرو کرده است. سناتور مک کین افزود: دولت اوباما در رابطه با بحران اخیر در کشورهای اسلامی تقریباً به سیاست نیمه عذرخواهی از تندروهای اسلامی روی آورده و این در حالی است که ایالات متحده باید در جهت مقابله با افراطیون عمل کند. سناتور جان مک کین افزود: دولت آمریکا باید همگامی و همبستگی خود را با سیاست اسرائیل در زمینه بحران اتمی ایران اعلام کند و به جای مخالفت آشکار با دیدگاه های نخست وزیر اسرائیل، در جهت مقابله با زیاده خواهی های اتمی رژیم ایران بپردازد. وی گفت: کار سیاست های نادرست اوباما به آنجا کشیده که اکنون سران رژیم ایران به این نتیجه رسیده اند که آمریکا در رویارویی با برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، به اقدامی دست نخواهد زد.

سناتور «جان مک کین»

*        رییس دیوان عدالت اداری ایران، آخوند منتظری امروز به صراحت نسبت به امکان متزلزل شدن رژیم به خاطر ادامه بحران اقتصادی و شدت گرفتن آن هشدار داد و گفت: «نگرانم که این تورم و مشکلات اقتصادی و به ویژه گرانی هایی که در عرصه نیازمندی های توده مردم به وجود آمده، درد آور است». آخوند منتظری افزوده گفت: «اوضاع توده مردم که درآمد محدودی دارند، به ویژه دو قشر کارگر و کارمزد در چنین شرایطی نگران کننده است».
*        رسانه های حکومتی همچنان به افشاگری درباره ابعاد بحران مالی در حکومت ادامه می دهند. این افشاگری در پی حملات متقابل دو جناح است که روز به روز شدیدتر می شود. آخوند غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شخص احمدی نژاد را مسئول بحران در بازار ارز دانست و گفت: «مقصود من در نطق روز گذشته از "یک نفر" شخص احمدی نژاد بوده است». مصباحی مقدم به احمدی نژاد هشدار داد و گفت: «در صورتی که مشکل حل نشود، ما به وظیفه خود عمل خواهیم کرد».
*        آخوند مصطفی پورمحمدی در گفت و گویی با روزنامه "خراسان" صریحاً معاون اول رییس جمهوری یعنی شخص محمد رضا رحیمی را به اختلاس و دزدی مالی در پرونده  بیمه متهم ساخت و گفت: «ما پرونده ای در این باره تشکیل داده ایم که اگر واقعیات در آن منعکس نشده بود، به دادگاه نمی فرستادیم». پورمحمدی گفت: «امکان ندارد که در هیچ پرونده ای، سوءاستفاده های کلان بدون مشارکت مقامات دولتی اتفاق بیافتد». سایت خبری "الف" نوشت: «جناح احمدی نژِاد توطئه کرده و قصد دارد گناه بحران در بازار ارز را به پای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات بنویسد». "الف" نوشت که در همین راستا، وزیر دارائی و اقتصاد نیز می کوشد رییس کل بانک مرکزی را برکنار کند.  
*        در واکنش به شایعات چند روز اخیر که به موجب آنها سپاه پاسداران با سوءاستفاده ازگرانی ارز در بازار به عرضه صدها میلیون دلار ارز خارجی به مشتریان پرداخته، سرلشگر جعفری فرمانده سپاه پاسداران در نشست خبری روز گذشته خود گفت: «اینکه ارگان های سپاه به چنین اقداماتی در بازار سکه و ارز دست بزنند، صحت ندارد».
*        محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی اعلام کرد که طرح برپایی بورس ارز از دستور کار دولت خارج اشاره است. او ادعا کرد که درماه گذشته دولت از فروش نفت درآمدهای بیشتری داشته که کنترل هر چه بیشتر ارز را غیر ضروری می سازد. با این همه، امروز نرخ ارزهای خارجی همچنان بالا رفت و دلار آمریکایی از 2450 تومان به 2550 تومان رسید. بهای یورو 3120 تومان شد و در ساعات پایانی روز به 3300 توان نیز افزایش پیدا کرد. آگاهای می گویند: عملی نشدن توافق مجلس و دولت در مورد ارائه ارز در بازار نیز از علل دیگر ادامه صعود ارزهای خارجی می باشد. سکه طلای طرح قدیم نیز امروز گران تر شد و به 965 هزار تومان رسید.
*        غلامرضا مصباح مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بحران ارز در کشور گفت: اقدام نکردن به هنگام دولت در برابر بالا رفتن بهای ارز، منحر به وارد آمدن آسیب های جدی به کشور شدهاست. وی افزود: شاهدیم که به جای قیمت شناور، مدیریت شناور در بازار ارز حاکم گردیده است! وی گفت: در حالی که ارز خارجی با مشکلات و دشواری زیادی به دست دولت می رسد، دولت در ماه های اخیر اقدام به خرید دو و نیم میلیارد دلار گندم از خارج کرده است و این در حالی است که حمایت از گندم کاران داخلی می توانست، چنین هزینه ای را جلو بگیرد.
*        به دنبال اعتراض های مردمی و اخطارهای کارشناسان اقتصادی در مورد خطرات از سرگیری تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی ایران، علیرضا صمیمی معاون وزارت نفت ضمن تأیید این خبر گفت: چنین اقدامی مقطعی و موقتی است. صمیمی در عین حال ادعا کرد که هیچ مشکلی در تأمین بنزین مورد نیاز کشور وجود ندارد – ولی توضیح نداد که اگر چنین است، پس چرا دوباره صنایع پتروشیمی را به تصفیه بنزین وا داشته اند. پیشتر ابراز نگرانی شده بود که کاربرد بنزین پتروشیمی ممکن است موجب ایجاد سرطان و بیماری های دیگر شود.
*        حکومت اسلامی در آیین نامه انضباطی که در مورد پوشش دختران دانش آموز صادر شد اعلام کرد چادر بهترین حجاب و مناسب ترین پوشش برای دختران است. افزون بر مدارس اکنون در دبیرستان و دانشگاه ها نیز در مورد پوشش دختران و حتی پسران سخت گیری می شود و حتی اعلام شده که قرار است لباس متحد الشکلی برای دانشجویان در نظر گرفته شود ولی بعداً این خبر رد شد و اعلام گردید خانم ها و اقایان باید در حد عرف جامعه حجاب را رعایت کنند.

زنان و دختران ایرانی همیشه با حجاب اجباری مبارزه کرده اند

*        خبرگزاری "مهر" گزارش داد که 95 درصد از اسب بازی هایی که در بازار ایران موجود است ساخت چین، آلمان و ایتالیا است. بنابراین گزارش، چین حتی عروسک های ننه قمر و اسکندر را که چهره های افسانه ای ایرانی هستند وارد بازار کرده و آنها در ویترین عروسک فروشی ها جا خوش کرده اند. "همشهری آنلاین" نوشت: هنگامی که ما ساخت شخصیت های کارتونی خود را به چینی ها می سپاریم می توان انتظار داشت که متولیان فرهنگی با غفلت و بی خبری راه را برای هجوم اسباب بازی های خارجی باز کرده و به ضعف صنعت اسباب بازی داخلی دامن بزنند.  
*        کنسرت محمد رضا لطفی که قرار بود در بابلسر برگزار شود به دلیل نگرفتن مجوز لغو شد. محمد رضا لطفی آهنگساز و نوازنده تار گفت مدیر اداره ارشاد بابلسر در آخرین روزهای ماه از دادن مجوز به این کنسرت بدون ارائه توضیحات منطقی خودداری کرد.
*        گروهی از اوباش بسیجی که شمارشان بین پانزده تا بیست نفر بود امروز به ساختمان مدرسه شماره یک هدف در خیابان ولیعصر حمله بردند، در و پنجره ها را شکستند و وارد ساختمان شدند و آن را اشغال کردند. ظاهراً حمله به دلیل اعتراض 
به حکم تخلیه در نتیجه عدم پرداخت اجازه بها بوده است. 
www.radis.org

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر