Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۴۰۰ شهریور ۱۳, شنبه

بایدن خواستار بررسی انتشار اسناد محرمانه حملات ۱۱ سپتامبر شد جو بایدن به وزارت دادگستری آمریکا دستور داد اسناد محرمانه درباره حادثه ۱۱ سپتامبر را برای انتشار عمومی بازبینی کند. او در مبارزات انتخاباتی وعده داده بود اسناد حمله تروریستی سال ۲۰۰۱ را از طبقه‌بندی محرمانه خارج می‌کند.

 


بایدن خواستار بررسی انتشار اسناد محرمانه حملات ۱۱ سپتامبر شد جو بایدن به وزارت دادگستری آمریکا دستور داد اسناد محرمانه درباره حادثه ۱۱ سپتامبر را برای انتشار عمومی بازبینی کند. او در مبارزات انتخاباتی وعده داده بود اسناد حمله تروریستی  سال ۲۰۰۱ را از طبقه‌بندی محرمانه خارج می‌کند.

منابع دویچه وله

حمله تروریستی به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱


رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه ۱۲ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد فرمان اجرایی بررسی اسناد تحقیقات پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) در مورد حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برای انتشار عمومی را صادر کرده است.


جو بایدن در آستانه بیستمین سالروز حمله به برج‌های مرکز تجارت جهانی تاکید کرده که دستور او به وزارت دادگستری برای تحقق وعده‌های انتخابتی‌اش برای شفاف‌سازی درباره اسناد مربوط به این حمله اتخاذ شده است.


بر پایه فرمان بایدن، مریک گارلن،‌ وزیر دادگستری موظف شده ظرف حداکثر شش ماه اسنادی که از طبقه‌بندی محرمانه خارج می‌شوند را منتشر کند.


رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه خود می‌گوید اسنادی که تمایل افکار عمومی نسبت به آگاهی از آنها از زیان احتمالی انتشارشان برای امنیت ملی بیشتر باشد نباید به عنوان اسناد طبقه‌بندی شده محرمانه در نظر گرفته شوند.


بازماندگان قربانیان حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر از سال‌ها پیش خواهان دست یافتن به اطلاعاتی شده‌اند که ماموران اف‌بی‌ای در جریان تحقیقات خود در مورد این حمله‌ها به آن دست یافته‌اند.


دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید


بیست سال پیش تعدادی از اعضای شبکه تروریستی القاعده چهار هواپیمای مسافربری را در پروازهای داخلی آمریکا ربودند و با دو فروند آن به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک حمله کردند.


در پی این حادثه آسمان‌خراش‌های مرکز تجارت جهانی فروریختند و تمام سرنشینان هواپیما و تعداد زیاد دیگری کشته شدند. شمار قربانیان حمله‌های سپتامبر ۲۰۰۱ حدود سه هزار نفر برآورد می‌شود.


اسناد نقش احتمالی عربستان


ظاهرا بیشترین حساسیت‌ها نسبت به نتایج تحقیقات اف‌بی‌آی به نقش احتمالی عربستان سعودی در حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر و ارتباط با برخی ربایندگان هواپیماها مربوط می‌شود.


ماه گذشته تعدادی از بازماندگان قربانیان ۱۱ سپتامبر به جو بایدن هشدار دادند که اگر اجازه انتشار عمومی اسناد مربوط به نقش احتمالی عربستان سعودی در این حمله‌های تروریستی را صادر نکند در مراسم بیستمین سالروز این واقعه شرکت نمی‌کنند.


پیش‌زمینه حساسیت نسبت به نتیجه تحقیقات اف‌بی‌آی گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط احتمالی حکومت سعودی با شبکه القاعده در آن دوران است. افزون بر این اکثریت عاملان حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر شهروندان عربستان بوده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر