Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ شهریور ۱, چهارشنبه

گزارش ماهیانه از وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین


 گزارش ماهیانه از وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین


گزارش ماهیانه آژانس خبری موکریان از وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین








آژانس خبری موکریان در مهاباد با انگیزه اطلاع رسانی بموقع و موثق و به قصد شکستن سکوت و سانسور خبری موجود در این بخش از جغرافیای ایران و دلخوش از اینکه در این راه تنها هدف رساندن صدای بی صـدایان و فریاد خاموشـان به گوش مردمان جویای حقـیقت و همچنین بااعتقاد به کار حرفه ای ، شروع به فعالیت نموده در نظر دارد که از مردادماه سال جاری گزارشی ماهیانه از وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین به مخاطبین خود ارائه دهد.
قابل توجه است که در این زمینه نیز پیشتر در برخی از رسانه های خارج از کشور و به استناد منابع مختلف، فعالیت هایی صورت گرفته اما تفاوت کار آژانس در این زمینه استناد به گزارش های خبری و اخبار انتشار یافته در وب سایت موکریان است که به دلیل حساسیت های موجود، منابع خبری آن مشخص، در دسترس و قابل دفاع است.
لذا از تمامی دوستان و عزیزان مخاطب وب سایت موکریان انتظار می رود همچون گذشته ما را در پربارتر کردن این مهم یاری نموده و از پیشنهادات و انتقادات خود بهره مند سازند.
مردادماه 1391: گزارشی از وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین 
بخش اول - حقوق مدنی و سیاسی (وضعيت فعالان سياسی – اجتماعی و شهروندان)
1) آقای محمد صديق کبودوند– خبرنگار- که به علت تأسيس نهادی با عنوان "سازمان حقوق بشر کردستان" به ۱۰ سال حبس محکوم شده و اکنون حدود ۵ سال است که در زندان بسر می برد، در اعتراض به شرايط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا زده بودند و پس از به خطر افتادن سلامت ایشان و در پی درخواستهای عده کثیری از فعالان سیاسی و مردم، به اعتصاب خود پایان دادند.
2) یک شهروند تهرانی به نام عادل جلالی پس از 7 ماه حبس، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به دلایل امنیتی به دوسال حبس محکوم گردید، ایشان پس از اعلام حکم دادگاه از زندان ماکو به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.
3) آقایان جلیل محمدی و خانم ریحانه انصاری پس از تحمل دو ماه بازداشت با رأی شعبه 4 دادگاه انقلاب کرج به اتهام تشکیل و عضویت در گروه های غیرقانونی (کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری) به یک سال حبس به مدت سه سال تعلیق و علیرضا عسگری نیز به همین اتهام، و در همین دادگاه، به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.
4) قاسم رحیمی آذر و جلال ناصری، شهروندان بوکانی، به اتهامات امنیتی پس از تجدبد نظر در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به 4 سال حبس تعزیری محکوم شدند.
5) یک شهروند کرد اهل روستای کولسه از توابع سردشت به نام محمد محمودی پس از تحمل 3 ماه زندان، از طرف دادگاه انقلاب مهاباد به 5سال حبس محکوم شد اتهام ایشان نیز امنیتی بیان گردیده است.
7) در پی درگیری بین مردم و نیروهای انتظامی در روستای بالان از توابع ارومیه، دو شهروند به نام های سیف الله شاکری و ابراهیم جان گلی بازداشت شدند. گفتنی است سیف الله شاکری در این درگیری ها زخمی و پس از مدوا بازداشت شد. 
8) دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد چهار شهروند اهل روستای کول آباد از توابع شهر بوکان واقع در استان آذربایجان غربی، به نام های مهدی(هه ژار) رمضانی، رشید کریم شل، خالد کیهانی راد و مولود خورشیدی را به اتهام تبلیغ علیه نظام، هر کدام به شش ماه حبس محکوم نمود.
9)روز سه شنبه دهم مرداد ماه سال جاری، یک فعال اجتماعی در سنندج به نام احمد مرادی برای بار دوم به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت نامبرده طی این بازجویی که چند ساعت به طول انجامید به دلیل قصد انتشار بیانیه ای در حمایت از اعتصاب غذای محمدصدیق کبودوند مورد بازخواست قرار گرفت.
10) سه شهروند اهل شهرهای نقده، بوکان و مهاباد به نام های ولی فلاحی، محمد احمدی و مرتضی امینی حدود دو ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.
11) دو شهروند مهابادی به نام های شاهو (صلاح الدین) پرتوی کارشناس علوم تربیتی و شمزین احمدنژاد دانشجوی دانشگاه پیام نور مهاباد، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به حبس محکوم شدند. پرتوی به اتهام همکاری با یک حزب مخالف به سه سال حبس محکوم و اتهام آقای احمدنژاد نیز امنیتی عنوان شده است.
12) سحرگاه روز چهارشنبه چهارم مردادماه سال جاری سه شهروند زندانی در زندان مرکزی ارومیه به نام های ایرج محمدی، محمد امین اگوشی و احمد پولاد خانی به زندان مرکزی زاهدان تبعید شدند.
13) چهار شهروند اهل شهرهای پیرانشهر، نقده، اشنویه و شاهین دژ به نام های هادی مولودی، محمد نجاری، محمدشفیع رحمان پور و محمد محمودی توسط نيروهای امنيتی بازداشت و روانه زندان شدند. این افراد حدود دو ماه پیش بازداشت و چندی پیش به زندان مرکزی ارومیه منتقل و به تهران اعزام شدند.
14) چند شهروند سقزی توسط نیروهای امنیتی در این شهر دستگیر شدند. به گزارش آژانس خبری موکریان، اسامی افراد بازداشتی محمد سعید راد، شوانه صالحی، کمال خضری، ماجد عبدا... زاده، محمود فتاح زاده، عبدا... مهجور، فاتح رحیم پور، لقمان جهانی، فریار صالحی و شیرکو اعتماد عنوان شده است. برخی از آنها پس از سپری نمودن مدتی در بازداشتگاه، به زندان مرکزی سقز انتقال یافتند.
15) روز شنبه 21 مرداد ماه سال جاری جلسه رسیدگی به پرونده چهار شهروند بازداشتی کرد به نام های چنگیز قدم خیر (کامیاران)، ایوب اسدی (مریوان)، فخرالدین فرجه (کامیاران) و محمد حسین رضایی (دیواندره) در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی بابایی در دادگاه انقلاب سنندج برگزار شد. اتهام وارده به این افراد عضویت و همکاری با یکی از گروههای مخالف نظام و ...اعلام شده است. لازم به ذکر است این افراد سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هم اکنون در زندان مرکزی سنندج به سر می برند.
16) بیست شهروند مهابادی که پاییز سال گذشته به اتهام امنیتی بازداشت و زندانی شده بودند از طرف دادگاه اتقلاب اسلامی شهرستان مهاباد به زندان محکوم شدند. اسامی این افراد و حکم صادره برای آنها از سوی شعبه 1 دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان مهاباد، به شرح زیر می باشد: 1. عثمان مولانژاد 10 سال حبس تعزیری 2. علی مولانژاد 5 سال حبس تعزیری 3. اسماعیل حمزه پور 5 سال حبس تعزیری 4. ناصر طریق 5 سال حبس تعزیری 5. چیا مولانژاد 5 سال حبس تعزیری 6. محمدامین قادرزاده 4 سال حبس تعزیری 7. سلیم چراغ منان 4 سال حبس تعزیری 8. لقمان سالکی 4 سال حبس تعزیری 9. کاوه سالکی 4 سال حبس تعزیری 10. سلیمان رحیم زاده 4 سال حبس تعزیری 11. عثمان قادرنژاد 3 سال حبس تعزیری 12. علی برنا 3 سال حبس تعزیری 13. محمد ایزددوست 2 سال حبس تعزیری 14. انور ایزددوست 2 سال حبس تعزیری 15. زانیار قادرزاده در دادگاه بدوی به 3 سال که در تجدید نظر به یک سال و نیم کاهش یافت. 16. ناصر بهجتی یک سال و نیم حبس تعزیری 17. سمکو عثمانی یک سال و نیم حبس تعزیری 18. محمد ابراهیم زاده یک سال حبس تعزیری 19. قاسم رحیمی یک سال حبس تعزیری 20. .مراد حسن زاده 6 ماه حبس تعزیری.
17) یک پدر و پسر مهابادی به نام های محمدامین قادرزاده و زانیار قادرزاده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به زندان محکوم شدند. محمدامین قادرزاده که بیش از هفت ماه است در زندان مهاباد بسر می برد به اتهام امنیتی به چهارسال حبس و زانیار قادرزاده نیز به اتهام امنیتی از طرف دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد، به 3 سال زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به یک سال و نیم تقلیل یافت. هم اکنون این دو شهروند در زندان مهاباد دوران محکومیت خود را می گذرانند.
18) در پی کسر حقوق فرهنگیان و قطع 20 درصد هزینه بدی آب و هوا در استانهای کشور از سوی وزارت آموزش و پرورش و اظهار این مطلب توسط محمد توکلی دبیر کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه که این کار واکنش فرهنگیان استان را در پی خواهد داشت، پنج شنبه هفته گذشته یکی از نهادهای امنیتی آقای توکلی را احضار و تهدید نمود که در صورت تجمع کانون صنفی معلمان، با ایشان برخورد خواهد شد.
بخش دوم: وضعيت کتاب و مطبوعات ، نويسندگان و روزنامه نگاران
1) در ادامه خروج فعالان فرهنگی از کشور، یکی از نویسندگان شهر مهاباد کشور را ترک کرد .در ادامه خروج چهره های فرهنگی از کشور، یکی از نویسندگان شهر مهاباد به نام شاهو حسینی در نتیجه ‌فشار‌های وارده، ناچار به ترک کشور شد. براساس همین گزارش، این فعال فرهنگی که خرداد ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه 80 میلیونی آزاد شده بود، طی روزهای آغازین مرداد، کشور را ترک گفت.
2) محمد امامیان وبلاگ نویس و یکی از اهالی خبر و مطبوعات آذربایجانغربی از سوی یکی از چهره های سیاسی استان و نزدیکان وی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت,گفتنی است که این فرد از سیاستمداران رده بالای استان آذربایجان غربی می باشد و این اتفاق در چند روز قبل از روز خبرنگار تنها به دلیل چاپ یک مقاله انتفادی از این سیاست مدار از طرف این خبرنگار مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
بخش سوم: حقوق اقتصادی و اجتماعی
1) در سکوت و بی خبری رسانه ها و مسئولین، خانواده بیش از 400 نفر از پرسنل تبدیل وضعیت شده اداره راه و ترابری سابق استان آذربایجان غربی در پنجمین ماه عدم دریافت حقوق روزگار می گذرانند .
2) نزدیک به ۵۰ نفر از کارگران شرکت مخابرات آذربایجان غربی، همزمان با آغاز جلسه علنی مجلس، در برابر ساختمان اصلی مجلس در اعتراض به وضعیت نامشخص شغلی و همچنین عدم دریافت ۵ ماه حقوق معوقه خود، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواستار رسیدگی نمایندگان به وضعیت خود شدند.
3) مردم مناطق مختلف استان ایلام از جمله شهر بدره، شهرستان ایوان و چند روستای دیگر استان با کمبود شدید آب در گرما مواجه شده اند. خشکسالی های چند سال اخیر در استان ایلام ضربات سختی بر پیکره منابع آبی استان ایلام زده است به طوری که هم اکنون بیشتر مناطق استان با کمبود آب مواجه شده اند.
4) استان های خراسان جنوبی با 6.5 درصد و ایلام با 21 درصد كمترین و بیشترین میزان بیكاری را در میان استان های كشور در بهار سال جاری به خود اختصاص داده اند. بر پایه نتایج ˈچكیده طرح آمارگیری نیروی كار بهار سال 91ˈ كه از سوی مركز آمار ایران انتشار یافته است، نرخ بیكاری استان ایلام در بهار سال 90 حدود 16.7 درصد و استان خراسان جنوبی 9.4 درصد بود این مسئله باعث افزایش مشکلات معیشتی شده که در این میان رشد 7/4 آمار طلاق در این استان گردیده است.
5) مدیر کل زندان های استان کردستان گفت: آمار مجرمان زن در زمینه مواد مخدر در استان با رشد 100 درصدی همراه بوده است. اسدالله گرجی زاده شامگاه چهارشنبه در سومین جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: آمار و جمعیت زندانیان زن در استان در زمینه جرایم مربوط به مواد مخدر با رشد 100 درصدی همراه بوده که این زنگ خطر برای استان قلمداد می شود.
6) مدیرکل سازمان بهزیستی استان کردستان گفت: از ابتدای سال گذشته تا کنون 306 مورد کودک آزاری و 604 مورد همسر آزاری در استان کردستان به دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گزارش شده است. قریشی اظهار داشت: از این تعداد گزارش های داده شده به سازمان بهزستی، 113 مورد آن منجر به مداخله این سازمان شده است. 
بخش چهارم :سایر موارد
1) بامداد روز سه‌شنبه سوم مرداد ماه سال جاری، یک نفر در ایلام به نام ه- ب که از طرف شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب استان ایلام به اعدام محکوم شده بود، به دستور مراجع قضایی در محوطه زندان دالاب این شهر به دار آویخته شد.

آژانس خبری موکریان- مهاباد 
مرداد1391
آگوست 2012

--------------------------------

 سوریه؛ دستور خامنه ای برای انجام عملیات تروریستی

العربیه: روزنامه بریتانیایی "دیلی تلگراف" به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از سپاه قدس شاخه خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواسته است برای حمایت از بشار اسد، دست به عملیات تروریستی در کشورهای غربی بزند.

بر اساس این گزارش خامنه ای در دیدار با اعضای شورای امنیت ملی از آنها خواسته است آثار سرنگونی رژیم اسد بر ایران را بررسی کنند.
در گزارش این جلسه که خامنه ای شخصا در تهیه آن نقش داشت با اشاره به گسترش بحران سوریه تاکید شد منافع جمهوری اسلامی پس از سقوط اسد به شکل مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
دیلی تلگراف افزود شورای امنیت ملی تاکید کرد: " ایران نباید در برابر تهدیدهایی که امنیت ملی را تهدید می کند منفعلانه عمل کند و باید این پیام را به غرب برساند که در مسئله سوریه خطوط قرمزی وجود دارد که نمی توان از آنها گذشت."
شورای امنیت ملی ایران توصیه کرده است که باید به آمریکا ، بریتانیا ، ترکیه ، سعودی و قطر که مواضع مشترکی نسبت به سوریه دارند هشدار داده شود که در منطقه از "مصونیت" برخوردار نیستند.
گزارش می افزاید آیت الله خامنه ای پس از تهیه این گزارش به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس دستور داد تا عملیات علیه غرب و همپیمانان آن که از مخالفان رژیم سوریه حمایت می کنند، گسترش یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر