Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ مرداد ۱۵, جمعه

پرزیدنت اوباما برای آغاز گفتگوبا ایران گرایش دارد، ولی وزارت خارجه آمریکا ایران را به ترور متهم کرد

پرزیدنت اوباما برای آغاز گفتگوبا ایران گرایش دارد،
ولی وزارت خارجه آمریکا ایران را به ترور متهم کرد

6 اوت 2010

هم زمان با ابراز آمادگی پرزیدنت باراک اوباما برای انجام نوعی گفت و شنود با جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل اتمی، وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش سالیانه ای که درباره فعالیت های تروریستی در سراسر جهان انتشار داد، حکومت ایران را به حمایت گسترده از آدم کشی و وحشت افکنی متهم ساخت و اعلام داشت: «جمهوری اسلامی ایران همچنان فعال ترین نهاد پشتیبانی از تروریسم و تروریست پروری باقی مانده است».
دستیاران پرزیدنت اوباما در استدلال خود در مورد ابراز گرایش به انجام نوعی گفت و گو با جمهوری اسلامی، ارزیابی کرده گفتند: «اکنون برنامه های اتمی ایران با دشواری های پیش بینی نشده ای روبرو می باشد و تحریم های بین المللی اثر خود را بر اقتصاد ایران نشان می دهد و بنا براین، می توان از موضع قدرت با سران تهران وارد مذاکره شد».
در تهران، سخنان احمدی نژاد درباره موشک سه مرحله ای که بتواند انسان به فضا بفرستد، در شرائطی که ایران با کمبودهای اساسی فنی و صنعتی و تامین روزمره نیازهای شهروندی روبروست، موجب شگفتی شد. ولی کارشناسان خارجی گفتند: جمهوری اسلامی در زیر پوشش فرستادن انسان به فضا قصد تولید موشک هائی را دارد که بتواند سواحل شرقی ایالات متحده (نیویورک، فلوریدا و غیره) را نیز مورد حمله قرار دهد.

«اوباما از موضع قدرت می خواهد با ایران گفتگو کند»

شماری از روزنامه های معتبر ایالات متحده امروز (جمعه 15 امردادماه – 6 اوت) نوشتند که "پرزیدنت اوباما در جستجوی مسیری برای حل مسالمت آمیز اتم ایران است". این ارزیابی ها پس از دیدار روز گذشته (پنج شنبه) بین رئیس جمهوری ایالات متحده با شماری از مقاله نویسان نامدار آمریکائی انتشار یافت. آن ها نوشتند: در این دیدار چنین احساس شد که پرزیدنت اوباما از مسیر رویدادها قوت قلب گرفته و احساس می کند که ایالات متحده در رویاروئی با جمهوری اسلامی دست بالا را دارد و در چنین شرائطی می تواند از نقطه قدرت وارد گفتگو با ایران شود.
روزنامه نگارانی که در این دیدار حضور داشتند گفتند: پرزیدنت اوباما بر این باور است که باید به ایرانیان امکان داد به دانش اتمی برای کاربردهای مسالمت جویانه دست یابند، ولی در همان حال حکومت ایران باید قاطعانه ثابت کند و در عمل نشان دهد که قصد کاربرد نظامی ندارد. پرزیدنت اوباما به این روزنامه نگاران گفت: بسیار ضروری است که ایران اعتماد سازی کند.
رئیس جمهوری ایالات متحده که بدون برنامه قبلی به نشست روزنامه نگاران ارشد آمده بود، تاکید کرد که در حال حاضر هیچ تماسی با حکومت ایران جریان ندارد، ولی از آن جا که ایران گفته است که می خواهد به دور میز مذاکرات با کشورهای 1+5 بازگردد، او این رویدادها را از نزدیک دنبال می کند.
انتظار می رود که این دور از مذاکرات تا چند هفته دیگر در ژنو آغاز گردد. ولی آگاهان غیر آمریکائی بر این باورند که بعید می نماید ایران نرمشی نشان دهد و این بار نیز به مانورهای وقت گذرانی متوسل خواهد شد و احتمال نمی رود گذشتی کند.
آگاهان آمریکائی می گویند: گرایش پرزیدنت اوباما به وارد شدن به نوعی تماس و گفتگو با حکومت ایران بر این ارزیابی نهاده شده که حکومت ایران از یک سو با مشکلات فنی برای ادامه برنامه های هسته ای خود روبرو شده و از سوی دیگر تحریم های اقتصادی به تدریج اثر خود را آشکار می سازد.
آگاهان یادآوری کردند که اکنون چند ماه است احمدی نژاد خبری درباره "دستاوردهای خیره کننده اتمی" انتشار نداده، که گرچه ممکن است تلاشی برای پنهانکاری باشد، ولی این احتمال قوی تر است که علت آن مشکلات تکنولوژی و فنی باشد که مهندسین رژیم نتوانسته اند آن ها را برطرف سازند.
البته احمدی نژاد در آخرین سخنرانی خود پرزیدنت اوباما را به "مناظره تلویزیونی برای مدیریت جهان" فرا خواند، ولی منظور رئیس جمهوری ایالات متحده از انجام مذاکرات با ایران، چنین مناظره تبلیغاتی نیست.

«حکومت ایران، فعال ترین نهاد پشتیبانی از ترور در جهان»

ساعاتی پیش از آن که این گرایش پرزیدنت اوباما برای گفتگو با حکومت ایران انتشار یابد، وزارت خارجه ایالات متحده گزارش سالیانه خود را در مورد فعالیت های تروریستی در جهان انتشار داد که در آن آمده است "جمهوری اسلامی ایران پرتلاش ترین نهاد و رژیم در حمایت از عملیات تروریستی است".
در این گزارش آمده است که حکومت ایران، در حمایت از سازمان های ترور، به خاورمیانه (از افغانستان تا عراق و از لبنان تا نوار غزه) بسنده نمی کند، بلکه در آسیای مرکزی و در جمهوری های مسلمان نشین اتحاد شوروی پیشین نیز به حمایت از گروه های خشونت گرا و تروریستی پرداخته است.
در گزارش آمده است که این گونه عملیات حکومت ایران، به تلاش برای برقراری آرامش در منطقه و جهان آسیب می رساند و ثبات اقتصادی کشورهای حوزه خلیج فارس را به خطر می اندازد و تلاش برای پیشبرد روند مردمسالاری در منطقه را مختل می سازد.
در این گزارش آمده است که نهاد مرکزی رژیم برای صدور آشوب و فتنه به کشورهای مختلف جهان، "سپاه قدس" وابسته به سپاه پاسداران است که آموزش و فرماندهی گروه های تروریستی وابسته به ایران را در افغانستان و عراق و لبنان و سرزمین فلسطینی نشین به عهده دارد و ابزار اصلی حکومت برای "صدور انقلاب" است.
حکومت ایران فعالیت این سازمان های ترور را "مقاومت در برابر استکبار و صهیونیسم" توصیف می کند و ادعا دارد که از جنبه تروریستی به دور است و از مشروعیت برخوردار می باشد.
در گزارش وزارت خارجه ایالات متحده تائید شده که دولت تهران پشتیبانی اصلی حزب الله لبنان، حماس و "جهاد اسلامی" و "جبهه مردمی برای آزادی فلسطین ، فرماندهی کل" و همچنین گروه های دیگری از تشکلات تروریستی فلسطینی و عربی را به عهده دارد و حکومت ایران است که آن ها را به جنگ افزار مجهز می کند، بودجه در اختیارشان می گذارد و افراد آن ها را آموزش می دهد.
در این گزارش به ویژه به این واقعیت نگران کننده اشاره شده که حکومت ایران با زیرپا گذاشتن قطعنانه 1701 شورای امنیت، مقادیر عظیمی جنگ افزار و به ویژه موشک در اختیار حزب الله لبنان قرار داده است و همچنین حاضر به محاکمه و مجازات افراد القاعدة که به ایران پناه برده اند نیست.

http://www.hamdami.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر