Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۳ فروردین ۲۵, دوشنبه

برگزاری سمینار در انگلیس در مورد دهمین سالگرد تأسیس پژاک




برگزاری سمینار در انگلیس در مورد دهمین سالگرد تأسیس پژاک
انگلیس 14.04.2014 10:59:26 
در ادامه مراسم‌های جشن سالگرد تأسیس پژاک و زادروز رهبر ملت‌کرد, عبدالله اوجالان, در شهر لیدز انگلیس سمیناری برگزار شد.

روز یکشنبه, کمیته «حزب حیات آزاد کردستان, پژاک» در شهر لیدز انگلیس سمیناری به مناسبت 65امین زادروز رهبر ملت‌کرد, عبدالله اوجالان و سالگرد تأسیس پژاک سمیناری برگزار کرد که «یوسف سلطانی» عضو کمیته سیاسی پژاک در اروپا در آن حضور یافت.

این سمینار با یک دقیقه سکوت به احترام جانباختگان راه آزادیخواهی و خواندن سرود «ای‌رقیب» آغاز شد. سپس یوسف سلطانی طی ایراد سخنانی به فشارهای رژیم ایران علیه ملت‌های ایران, بویژه خلق‌کرد, اشاره کرد.

وی گفت:«جمهوری اسلامی پس از برسرکار آمدن نه تنها به وعده‌های خود در مورد عدالت و حیات آزاد عمل نکرد, بلکه جامعه ایران را دچار بحرانی داخلی و خارجی ساخت».

وی افزود:«پس از عقب‌نشینی احزاب سیاسی کرد شرق کردستان به داخل خاک جنوب کردستان, ملت‌کرد امیدشان را از دست دادند و رژیم هم خود را حاکم بر مردم دانست».

این عضو کمیته سیاسی پژاک ضمن اشاره به اینکه جامعه شرق در آن دوران با آسمیلاسیون فرهنگی و فیزیکی روبرو شد , رژیم هم هر صدای آزادی خواهی را خفه می‌کرد, اما پس از توطئه بین‌المللی علیه رهبر ملت‌کرد, عبدالله اوجالان در 3 اکتبر اسفند 1378 کردهای هرچهار بخش کردستان, بویژه کردهای شرق کردستان به قیام برخاسته و روحی تازه در آنها دمیده شد. در پی این قیام دهها تن شهید شدند و رژیم ایران هوشیاری ملت‌کرد را خطری جدی علیه خود دید».

یوسف سلطانی در ادامه اظهار داشت:«حتی برسرکار آمدن دولت خاتمی که با شعار اصلاح‌طلبی می‌خواست خلق‌های ایران را هرچه بیشتر یکدست سازد و روابط با دنیای خارج را تعدیل کند, اما نیروهای ملیتاریست و جناح تندرو و سپاه پاسداران مخالف هرگونه امتیاز دادن بودند و ملت‌کرد را بیش از پیش بسوی نسل‌کشی فرهنگی سوق دادند. حتی خود دولت هم دشمن ولایت فقیه تلقی شد. با توجه به این واقعیت‌ها, فشار نیروهای رژیم از سویی و شرایط بد اقتصادی و اجتماعی از سوی دیگر, پس از ده سال فعالیت سازمانی جنبش دموکراتیک در داخل کردستان و ایران, تصمیم گرفته شد که در 4 آوریل 2004 حزب حیات آزاد کردستان در راستای صیانت از ارزشهای ملت کرد, تأسیس شود».

سلطانی ضمن اشاره به فعالیت‌های پژاک , گفت:«درحالی که احزاب شرق کردستان عرصه سازماندهی‌شان تنها محدود به مناطق سوران از قبیل موکریان و اردلان بود, پس از آن, نیروهای گریلای پژاک این عرصه را گسترده ترک کرده و از کوهستان آرارات و ماکو گرفته تا کرماشان, ایلام و لرستان و خراسان سازماندهی خود را گسترش دادند ودر آن مناطق مستقر شدند. دشمن می‌خواست یک کرد خوب کسی باشد که به خیانت علیه ملت خود دست زند, زبان مادری خود را انکار کند, زبان فارسی را زبان اصلی خود بداند و اراده ملی نداشته باشد. اما همانطور که در دهه 70 دیدیم, حزب کارگران کردستان,پ.ک.ک , ملت‌کرد را زنده ساخت. باید پژاک هم جامعه شرق کردستان را بسوی دوباره‌زیستن سوق دهد».

سلطانی افزود:«در این چارچوب, جمهوری اسلامی می‌خواست پژاک را نابود کند لذا با همکاری رژیم ترکیه اشغالگر در سال 2008 به قندیل حمله کرد که در پی آن رفقای بخش مطبوعات پژاک شهید شدند».

وی افزود:«پژاک منطقه‌گرایی را اساس کار قرار نمی‌دهد و اندیشه‌های آن ملی است , بعنوان مثال نخستین شهید پژاک رفیق نوزاد اهل غرب کردستان است. از سوی دیگر هرچند رژیم ایران از زندان برای شکستن اراده و شخصیت فرد کرد استفاده می‌کند, اما با پیشاهنگی مقاومت‌گرانی چون شهید شیرین, فرزاد, علی و فرهاد, زندان به مکان مبارزه مبدل شد».

این عضو کمیته سیاسی پژاک در اروپا همچنین ضمن اشاره به مقاومت بی‌نظیر 48 روزه «جنگ قندیل» گفت برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران به حکومت اقلیم جنوب کردستان پناه برد و پس از آن خواستار آتش بس شد.»

وی در مورد برسر کار آمدن دولت روحانی هم گفت:«نه تنها هیچ دستاوردی برای ملت کرد نداشته, بلکه در کارنامه نیم سال حاکمیت آن, 141 تن در ایران اعدام شدند که اکثرا کرد بودند. هم‌اکنون نیروهای رژیم ایران جهت سیاه‌نمایی پژاک از سویی سیاست ضدگریلایی و کنتراگریلایی را در مناطق کردنشین گسترش می‌دهند, و از دیگر سو روستانشینان مرزهای سلماس , ماکو, شاهو و دالاهو را تحت فشار قرار می‌دهند تا آن روستاها را تخلیه کنند».

وی در خاتمه سخنانش به ملت کرد مژده داد که بزودی پژاک برنامه خود برای مبارزاتش در دهه دوم را اعلام می‌کند و زمینه ایجاد تغییرات جهت کسب حقوق کردها در ایران و کردستان بر بنیان کنفدرالیسم دموکراتیک و حیات مشترک خلق‌ها را ارایه خواهد داد. »

در ادامه سمینار حاضرین پرسش‌هایی مطرح ساختند که سلطانی به آن پاسخ داد.

رفیق بمو هم بعنوان نماینده کمیته حزب حل دموکراتیک کردستان , پ.چ.د.ک و «احمد حاج منسور» مسئول روابط حزب اتحاد دموکراتیک, پ.ی.د و به نام واحدهای مدافع خلق ی.پ.گ طی پیامی 4 آوریل زادروز رهبر ملت کرد و سالگرد تأسیس پژاک را تبریک گفتند.

در خاتمه مراسم هم مستندی در مورد فعالیت‌های پژاک به نمایش درآمد .

در خاتمه با هنرنمایی هنرمندان جوان «فرشید میرزائیان و بابان آهنگ» و شادی و پایکوبی حاضرین, این سمینار و مراسم خاتمه یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر