Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

چندین نماینده پارلمان اروپا: ایران زندانیان سیاسی را پیش از انتخابات آزاد کند


چندین نماینده پارلمان اروپا: ایران زندانیان سیاسی را پیش از انتخابات آزاد کند
۲۹۹ نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، بر ضرورت برگزاری «آزاد و عادلانه» انتخابات ریاست جمهوری ایران، و آزادی زندانیان سیاسی قبل از انتخابات تأکید کرده‌اند.


در این نامه با اشاره به با تأثیر نتیجه این انتخابات بر آینده ایران و روابط جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا تأکید شده که «ضروری است این انتخابات عادلانه و آزاد باشد، و توسط ناظران مستقل بر آن نظارت شود».
نویسندگان این نامه از مقام‌های ایرانی خواسته‌اند که همه اقدامات لازم برای احترام به تعهدات داخلی و بین‌المللی ایران که برگزاری یک انتخابات عادلانه و آزاد را تضمین می‌کند، فراهم کنند.
بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی انتخابات در ایران را غیرآزاد می‌دانند، و در عین حال جمهوری اسلامی نیز هیچگاه، در هیچ انتخاباتی، حضور ناظران خارجی را نپذیرفته است.
در انتخابات ریاست جمهوری ایران اقلیت‌های مذهبی امکان نامزد شدن ندارند و زنان نیز رد صلاحیت می‌شوند، و نهایتاً در هر دوره انتخابات، از میان صدها نامزد تنها چند نفر تأیید صلاحیت می‌شوند.
شاهزاده رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران، سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور، شش حزب کردستان ایران و گروه اتحاد برای دموکراسی در ایران، انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران را تحریم کرده‌اند.
با این حال این ۲۹ نماینده پارلمان اروپا در این نامه از فدریکا موگرینی خواسته‌اند که این درخواست‌ها را با همتایان خود در دولت ایران در میان بگذارد و به آنها این موضوع را منتقل کند که توسعه بیشتر روابط بین اتحادیه اروپا و ایران تنها در صورت «احترام به حقوق و بهبود وضعیت» مردم ایران همراه باشد.
این نمایندگان پارلمان اروپا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که روزنامه‌نگاران، زندانیان سیاسی و مدیران کانال‌های تلگرامی زندانی را قبل از انتخابات آزاد و از فعالان جامعه مدنی و روزنامه نگاران حفاظت کنند.
ماریچه اسخاکه، نماینده هلند در پارلمان اروپا نیز در صفحه توئیتر خود از نگارش این نامه خبر داده است.
انتشار این نامه در شرایطی است که دیده‌بان حقوق بشر نیز روز پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواسته بود از حقوق زندانیانی که در اعتصاب غذا هستند، دفاع کنند.
در این بیانیه به اعتصاب غذای آتنا دائمی، اسماعیل عبدی و هنگامه شهیدی اشاره شده است.
حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی هاشمی‌طبا و مصطفی میرسلیم، شش نامزد تأیید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری هستند اما آن طور که شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی برنده جایزه صلح نوبل، اخیراً تصریح کرده، هیچ‌یک از آنها، کارنامه حقوق بشری قابل قبولی ندارد.
درخواست ۲۹ نماینده پارلمان اروپا برای آزادی مدیران تلگرامی در حالی است که در اسفند سال گذشته، مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی و شماری از روزنامه‌نگاران از جمله مراد ثقفی، احسان مازندرانی و همچنین رامین کریمیان، پژوهشگر و مترجم، بازداشت شدند.
محمود صادقی نماینده تهران در مجلس، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، و تعدادی از اعضای فراکسیون امید مجلس به این بازداشت‌ها واکنش نشان داده و آن را با موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ مرتبط دانستند.
حسن روحانی رئیس‌جمهور، و محمود علوی وزیر اطلاعات ایران، اعلام کرده‌اند که دولت با بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف است. با این حال دادستان کل کشور مدعی شده که مدیران دستگیر شده «برای انتخابات برنامه‌ریزی داشته‌اند».
براساس اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز،جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون با «۲۸ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است و این کشور در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارش‌گران بدون مرز در سال ۲۰۱۷ از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۶۵ قرار دارد».
تعدادی از فعالان صنفی نیز در ایران زندانی هستند.
در همین حال اخیراً برنامه‌ نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران، در گزارش مشترکی از کارشناسان ویژه سازمان ملل متحد خواسته‌اند آشکارا به «وضعیت نگران‌کننده‌ فعالان سندیکایی و حقوق کارگری در ایران» توجه نشان دهند و از دولتمردان ایران بخواهند تا به «سرکوب و آزار قضایی فعالان کارگری پایان دهند و به حقوق کارگری احترام بگذارند»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر