Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

مراسم اهدای جایزه به بهاره هدایت

مراسم اهدای جایزه به بهاره هدایت

بعد از ظهر امروز دوشنبه، مراسم اهدای نخستین جایزه ی هارالد ادلستام که به بهاره هدایت، دانشجو و فعال حقوق بشر تعلق گرفته در استکهلم برگزار شد. این جایزه به این دلیل که بهاره هدایت در ایران زندانی ست توسط نوه ی هارالدادستام به پروین اردلان، فعال حقوق زنان به نمایندگی از طرف بهاره هدایت داده شد. پروین اردلان خود نیز که پیش ازاین برنده ی جایزه ی اولوف پالمه شده بود، به دلیل ممنوع الخروج بودن نتوانست به سوئدبیاید و جایزه اش را به نمایندگی ازطرف او، خواهرش دریافت کرد. لحظاتی پس از مراسم اهدای جایزه ی هارالد ادلستام با پروین اردلان گفتگوئی انجام دادم که آن را می توانید 
دراین جا بشنوید.
این گزارش به زودی تکمیل خواهد شد.زینت هاشمی    
Lyssna: گفتگو با پروین اردلان
-----------------------------------

سی سال زندان در تبعيد برای سه شهروند در اروميه

خبرگزاری هرانا - سه زندانی در اروميه به نام های ايرج محمدی، محمدامين آگوشی و احمد پولادخانی هر کدام به تحمل ۱۰ سال حبس در زندان زاهدان محکوم شدند.
در تماس با موکریان نیوز، محمدامين آگوشی يکی از اين سه زندانی، ضمن تأييد اين خبر اظهار داشت که پرونده اين سه شهروند که پيشتر از سوی شعبه اول دادگاه نظامی آذربايجان غربی به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس در زندان زاهدان محکوم شده بودند، در پی اعتراض آنان و دادستان اروميه، جهت رسيدگی به ديوانعالی کشور ارجاع شد.
وی در ادامه افزود :شعبه ۳۱ ديوانعالی کشور پس از رسيدگی به پرونده اين سه شهروند، رأی دادگاه بدوی را ابرام نموده هر کدام از آنان را به تحمل ۱۰ سال حبس در زندان زاهدان محکوم نمود.
وی در خاتمه گفت: در رأی صادره آمده در صورتی که توبه ننمايند همچنان در تبعيد باقی خواهند ماند.
يادآور می گردد که ايرج محمدی اهل مياندوآب، محمدامين آگوشی و احمد پولادخانی اهل پيرانشهر در ارديبهشت ماه ۸۸ دستگير شده اند و هم اکنون در زندان مرکزی اروميه بسر می برند.

--------------------------------
بدبینی اهود باراک به مذاکرات استانبول و نیز نشست بغداد،
"قول برداشتن گزینه نظامی را هرگز نمی دهیم"
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  وزیر دفاع اسرائیل، آقای اهود باراک نسبت به گفت و گوهای بین گروه 1+5 و حکومت دینی ایران ابراز بدبینی کرد و گفت: فکر نمی کند این گفت و گوها نتیجه بخش باشد، حال آنچه در استانبول اتفاق افتاده و چه مذاکرات آینده در بغداد؛ گرچه خوشحال خواهد شد اگر ببیند این ارزیابی او درست نیست. او که بامداد امروز در مصاحبه با رادیو اسرائیل سخن می گفت، تأکید کرد که گفت و گوهای شش کشور بزرگ جهان با حکومت اسلامی ایران باید یک نتیجه آشکار داشته باشد و آن توقف کامل ماهیت نظامی برنامه های اتمی ایران است.
از دید وزیر دفاع اسرائیل، گفت و گو با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور نباید مدت درازی ادامه پیدا کند و پنج هفته فرصتی که تا انجام دور دوم گفت و گو در بغداد داده شده است نیز به سران تهران فرصت می دهد که همچنان از فرصت بهره گیرد و برنامه اتمی خود را پیش ببرد. آقای همچنین باراک تأکید کرد که اسرائیل به کسی قول نداده است که از حمله به تأسیسات اتمی ایران خودداری نماید و گفت: «چنین قولی هرگز داده نشده، نمی شود و نباید داده شود».
وی این سخنان را در حالی بیان کرد که قرار است دو روز دیگر (پنجشنبه) با آقای لیون پانه تا، همتای آمریکایی خود در واشنگتن دیدار کند. وزیر دفاع اسرائیل پیشتر نیز تأکید کرده بود که حکومت ایران در حال گذشتن از "نقطه بازگشت ناپذیر" در برنامه های اتمی خود است. نخست وزیر اسرائیل نیز یکشنبه گفت که مذاکرات استانبول یک "دستخوش پنج هفته ای" به ایران داده است.
گفتنی است که شبکه تلویزیونی ده اسرائیل شامگاه یکشنبه گزارش خبری جالبی را درباره آمادگی اسرائیل برای رویارویی با مسئله اتمی ایران پخش کرد. این نخستین بار بود که به یک خبرنگار اسرائیلی اجازه داده شد تا این حد به امور آمادگی جنگی نزدیک شود و از آن فیلم و خبر تهیه کند.
گزارشگر شبکه ده تلویزیون اسرائیل، آقای الون بن داوید اجازه یافت با خلبانان سخن بگوید و دیدگاه آنان را جویا شود. ولی این مصاحبه از فیلتر سانسور نظامی اسرائیل نیز گذشته است. در اسرائیل با آن که سانسور سیاسی وجود ندارد، ولی گزارش های خبری درباره امور نظامی و امنیتی کنترل می شود. به گفته این گزارشگر امور نظامی، تا هنگامی که گفت و گوهای اتمی ادامه دارد و دستکم تا پنج هفته دیگر که قرار است دور بعدی گفت و گوها در بغداد آغاز شود، از حمله نظامی خبری نخواهد بود.
در این گزارش تلویزیونی آمده است که اگر تلاش های سیاسی به بن بست کشانده شود و فرمان حمله نظامی صادر گردد، ده ها فروند انواع پرنده های هوایی ارتش اسرائیل به پرواز درخواهند آمد که از جمله شامل هواپیماهای جنگنده، سوخت رسان و تجهیزات الکترونیکی و همچنین هلیکوپترهای امداد خواهد بود.
الون بن داوید، گزارشگر اسرائیلی در گزارش خود ارزیابی کرد که گرچه نیروی هوایی اسرائیل این توان را ندارد که تأسیسات اتمی رژیم ایران را به طور کامل نابود کند، ولی قادر است زیان سنگینی به آن وارد سازد. به گفته این گزارشگر، اگر مذاکرات اتمی به بن بست کشیده شود، آنگاه نیروی هوایی اسرائیل دستور خواهد گرفت حمله هوایی را آغاز کند.

-------------------------
دبی – نجاح محمدعلی ،العربیه نت فارسی

منابع مطلع محلی در اهواز در تماس با العربیه از ادامه تظاهرات و درگیری گسترده در مناطق عرب نشین اهواز مرکز استان خوزستان خبر دادند.


بر اساس گزارش گروه های اهوازی تظاهرات اعتراضی برای دومین روز در" کوی انقلاب " ادامه پیدا کرد اما با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شد.



این تظاهرات همزمان با سالگرد قیام مردمی سال2005 در برخی مناطق عرب نشین اهواز از جمله کوی انقلاب ، ملاشیه ، کوت عبدالله و همچنین شهرهای حمیدیه ، سوسنگرد ، شوشتر ، خرمشهر ، وآبادان ، برگزار شد.



در سال 2005 مناطق عرب نشین در استان خوزستان شاهد اعتراضات و ناآرامی های گسترده ای در اعتراض به " سیاست های دولت برای تغییر ترکیب جمعیتی و مبارزه با هویت مردم عرب " بود اما مقامات این کشور تاکید کرده بودند هیچ برنامه ای علیه مردم عرب ندارند.



گزارش های وارده از اهواز حاکی است مردم عرب در خیابان فراهانی در کوی انقلاب نیز دست به تظاهرات زدند اما با برخورد شدید نیروهای پلیس مواجه شدند.



تصاویر ویدیویی که از این تظاهرات به العربیه رسید تعداد زیادی از جوانان را نشان می دهد که به زبان عربی شعار می دهند، "حریه حریه ، شعب الاهواز ینادی"، (آزادی آزدای شعار ملت اهواز است).



همچنین چندین منبع مطلع اعلام کردند تظاهرات گسترده ای در منطقه ملاشیه در غرب اهواز برگزار شد.



یک گروه از فعالان که خود را "مرکز اطلاع رسانی انقلاب اهواز" می نامند از کشورهای مختلف و سازمان های حقوق بشری خواستند برای توقف سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم وارد عمل شوند.



سایت " مقاومت ملی اهواز " نیز اعلام کرده است تعدادی از شرکت کنندگان در تظاهرات بر اثر شلیک گاز اشک آور مسموم شده اند اما از بیم برخورد به بیمارستان ها مراجعه نمی کنند.



همچنین گزارش شده است در منطقه کوت عبدالله در اهواز بین تظاهرکنندگان و نیروهای بسیج درگیری به وجود آمد و یک تن از نیروهای امنیتی کشته شد.



مناطق مختلف عرب نشین در اهواز شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی است تا از تجمع و برگزاری تظاهرات جلوگیری کنند.



منابع مطلع پیش از این در گفتگو با العربیه اعلام کرده بودند شعبه اصلی سازمان اطلاعات در منطقه گلستان در اهواز مورد هجوم مسلحانه قرار گرفت.



در منطقه " مویلحه " در نزدیکی شهر ویس نیز بین مردم و نیروهای پلیس درگیری به وجود آمد و یکی از عناصر امنیتی زخمی شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر