Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ فروردین ۲۲, سه‌شنبه

کامرون در ورود به ژاپن: "تحریم نفتی علیه ایران قوی تر شود"


کامرون در ورود به ژاپن: "تحریم نفتی علیه ایران قوی تر شود"
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  خانه های بازرگانی و مجتمع های پتروشیمی ژاپن از ماه جاری میلادی، آوریل، خرید نفت از ایران را حدود بیست درصد دیگر کاهش خواهند داد. این گزارش که امروز منتشر شد، بیش از پیش نشان می دهد که حکومت ایران در حال از دست دادن بزرگ ترین خریداران نفت خویش است.
فعالان صنعتی در ژاپن امروز و همزمان با سفر نخست وزیر بریتانیا، آقای دیوید کامرون به توکیو اعلام کردند که ژاپن در ماه آوریل روزانه حدود 60 هزار بشکه کمتر نفت از ایران می خرد.
آقای کامرون که امروز وارد ژاپن شد، با ذکر این موضوع که نیاز آن کشور به واردات نفت را درک می کند، تأکید کرد که به مقامات دولت توکیو خواهد گفت که همراهی آن ها با جامعه جهانی در جهت وارد آوردن فشار بر حکومت ایران تا چه حد اهمیت دارد. او گفت: «هر چه تحریم نفتی علیه حکومت ایران قوی تر اجرا شود، بهتر است».
در همین حال، وزیر نفت حکومت ایران مدعی شد که رژیم فروش نفت به یونان را متوقف کرده و گفت که در روزهای آینده، فروش نفت به چند پالایشگاه اروپایی دیگر نیز قطع خواهد شد. این در حالی است که پالایشگاه یونانی هلینک، خود هفته گذشته اعلام کرد خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.
شبکه خبری انگلیسی زبان ایران، "پرس تی. وی" نیز اعلام کرد که رژیم صادرات نفت به اسپانیا را هم قطع کرده و قصد دارد صادرات نفت به آلمان و ایتالیا را نیز به زودی متوقف کند.
در این میان، خبرگزاری "فارس" گزارش داد که به دلیل توافق جدید ایران و هند برای فروش نفت ایران به دهلی نو به صورت پایاپای و یا براساس روپیه، پس از ده سال بار دیگر صادرات مستقیم برنج باسماتی هندی به ایران آغاز شده است.

تأکید آمریکا در آستانه مذکرات هسته ای ایران و 1+5 :

"ایران ملزم به قطع کامل غنی سازی خواهد شد"
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  ایالات متحده دیدگاه خود را نسبت به برنامه اتمی حکومت اسلامی ایران سخت تر کرد و اعلام داشت هدف نهایی آن است که ایران غنی سازی اورانیوم را به طور کامل متوقف کند و از رسیدن به بمب اتمی صرفنظر کند. سخنگوی کاخ سفید واشنگتن، آقای جی کارنی در گفت و گو با خبرنگاران تأکید کرد که حکومت اسلامی ایران باید این خواسته ایالات متحده را بپذیرد. او گفت: «فرصت برای حل مسالمت آمیز برنامه اتمی ایران هنوز وجود دارد ولی این پنجره دیپلماسی، در حال بسته شدن است».
روزنامه "واشینگتن پست" در پایان هفته گذشته اطلاع داده بود که باراک اوباما به رهبر حکومت اسلامی ایران، آیت الله علی خامنه ای پیام داده که ایالات متحده آماده است با برنامه اتمی ایران برای رفع نیازهای غیرنظامی موافقت کند و تنها راه این است که او صریحاً گفته پیشین خود را در روز اول فروردین مبنی بر این که "ایران هرگز درصدد تولید بمب اتمی نیست" به اثبات برساند.
روزنامه دیگر آمریکایی، "نیویورک تایمز" نیز یکشنبه گزارش داد که ایالات متحده و کشورهای بزرگ اروپایی قصد دارند در گفت وگوهای پیش رو، با قاطعیت از حکومت اسلامی بخواهند که تأسیسات غنی سازی اورانیوم در "فردو" را که در نزدیکی قم در زیرزمین بنا شده است، تعطیل کند و برچیند.
دیپلمات های آمریکایی و اروپایی به "نیویورک تایمز" گفته بودند که گروه 1+5 همچنین از ایران خواهد خواست که تولید اورانیوم با غنای بالا را که مرحله پیشرفته جهت تولید بمب اتمی است، متوقف سازد. درخواست دیگر این است که ایران تمامی اورانیوم غنی شده 20 درصدی را که ذخیره کرده به خارج از ایران انتقال دهد.
حکومت اسلامی ایران این خواسته ها را رد کرده و آنها را "غیرمنطقی" نامیده است.
آقای فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران دو شب پیش در شبکه "جام جم یک" ایران گفت: تأسیسات "فردو"، در عمق زیرزمین به دلیل تحریم ها و تهدیدهای غرب به انجام فعالیت نظامی ساخته شده است و اگر ما مورد تهدید قرار نمی گرفتیم و مطمئن می بودیم که علیه ما حمله ای انجام نخواهد گرفت، نیازی به بنای این تأسیسات در زیرزمین نداشتیم.
آقای عباسی از جامعه بین المللی خواست که روش خود را تغییر دهد. وزیر خارجه ایران نیز گفته است که حکومت اسلامی هیچگونه پیش شرط در زمینه انجام گفت و گو با گروه 1+5 را نمی پذیرد. اما آقای عباسی در همین حال نرمشی نشان داد و در برنامه "کنکاش جام جم"، دو شب پیش گفت: ایران نخواسته است که برای ابدالاباد، غنی سازی اورانیوم در حد 20 درصدی داشته باشد و می تواند آنرا به سطح 5ر3 درصد پایین بیآورد.
در این میان، سخنگوی کمسییون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، آقای کاظم جلالی نیز در مصاحبه با خبرگزاری "مهر" گفت: «تعلیق به هیچ وجه در دستور کار نیست». این در حالی است که به گزارش روزنامه های آمریکایی، اعضای 1+5 به هیچ اقدامی کمتر از تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران و خارج شدن همه اورانیوم با غنای 20 درصد از آن کشور رضایت نخواهند داد.

چین معاون وزیر خارجه خود را به دلیل اهمیت مذاکرات

هسته ای ایران، به ترکیه فرستاد
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  دولت پکن از ایران و دیگر اعضای گروه 1+5 خواست تا در مذاکرات پیش رو، از خود "بردباری و انعطاف پذیری" نشان دهند. وزارت خارجه چین در بیانیه ای که منتشر کرد نوشت: «ما امیدواریم که همه طرفین با سود بردن از موقعیت ایجاد شده، از خود انعطاف پذیری و جدیت نشان دهند تا یک روند گفت و گوی سازنده و پایدار آغاز شود».
دولت چین که یکی از اعضای گروه 1+5 است، در آستانه آغاز مذاکرات با ایران که قرار است در استانبول برگزار شود، معاون وزارت خارجه خود را به ترکیه فرستاده است.
کارشناسان سیاسی می گویند که عقب نشینی جمهوری اسلامی از مواضع پیشین خود مبنی بر اینکه دولت ترکیه "شایستگی" میزبانی مذاکرات ایران با 1+5 را ندارد، نشان دهنده اوج انزوای رژیم تهران است.
--------------------------

همزمان با ورود کوفی عنان به ایران؛

حمایت های ایران از حکومت خودکامه سوریه علنی تر شد
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  در حالی که آقای کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه شامگاه امروز (سه شنبه) وارد تهران می شود، حمایت های مقامات حکومت از بشار اسد افزایش یافت. از سویی شیخ علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران کشورهایی چون قطر و عربستان را که از مردم سوریه حمایت می کنند "پادوی آمریکا" نامید، و از سوی دیگر، آقای حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه نیز، با "راهبردی" توصیف کردن روابط جمهوری اسلامی با رژیم بشار اسد، گفت که تهران در هر شرایطی از شخص اسد حمایت می کند.
اما آقای عنان پیش از سفر به تهران، نخست به ترکیه رفت تا با پناهجویان سوری در آن کشور دیدار و گفت و گو کند. ناظران می گویند همین نکته که آقای عنان پیش از ایران به ترکیه رفت، نشان دهنده اهمیت آنکارا در تحولات منطقه است.
این ناظران همچنین اعتقاد دارند که آقای عنان، نخست به دیدار پناهجویان سوری رفته تا با دستی پر از شواهد زنده که جنایات رژیم بشار اسد و مشارکت حکومت ایران در این جنایات را ثابت می کند به ایران برود.
سخنگوی آقای عنان، آقای احمد فوزی نیز گفته است که دبیرکل پیشین سازمان ملل قصد دارد نامه ای حاوی شش توصیه به حکومت ایران در مورد اوضاع سوریه را به مقامات رژیم در تهران بدهد. او به جزییات این نامه اشاره ای نکرد ولی کارشناسان گفتند که احتمالاً در این نامه به صورت جدی از حکومت ایران خواسته شده که به حمایت از جنایات اسد در سوریه پایان دهد.
پس از موعد آتش بس نیز ارتش سوریه به کشتارهای وسیع ادامه می دهد
گور دسته جمعی قربانیان اسد
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  با آن که قرار بود از ساعت شش بامداد امروز (سه شنبه) آتش بس در سوریه اجرا شود و نیروهای ارتشی آن کشور همراه با ماشین آلات زرهی از شهرها خارج گردند، گزارش ها حاکی است که آتشباری در شهرهای "حماة"، "درعا" ، "حمص" و "ادلب" همچنان ادامه دارد و دستکم تا ساعات بعد ازظهر در "حمص" 26 نفر و در مناطق دیگر یازده نفر شهروند بیگناه دیگر به قتل رسیده اند و ارتش تانک های بیشتری را وارد دمشق کرده است.
مالک الکردی، معاون فرمانده "سپاه آزاد سوریه" امروز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "الجزیرة" گفت: نیروهای مخالفین برای مدت پنج روز آتش بس را رعایت خواهند کرد. ولی اگر ارتش آن را نقض کند، دوباره وارد درگیری خواهند شد.
در همین حال، اقدام نیروهای امنیتی بشار اسد در گلوله باران پناهندگان سوری در خاک ترکیه با واکنش های شدید روبرو شده و ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و دولت ترکیه این اقدام را محکوم کرده اند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «حکومت سوریه همچنان می کوشد از فرصتی که در اختیار دارد سوء استفاده کند و تا کنون نشان نداده که قصد دارد پیشنهاد کوفی عنان را در مورد آتش بس بپذیرد».
دولت آنکارا نیز اقدام نیروی هوایی سوریه علیه اردوگاه پناهندگان در خاک ترکیه را تجاوز به قلمرو خود دانسته و آقای رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه گفته است سکوت نمی کند و علیه حکومت اسد به اقدام لازم دست خواهد زد.
روسیه: ناظرانی را برای اجرای آتش بس به سوریه می فرستیم
ملت سوریه عکس رهبران روسیه را لگدمال می کنند
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  وزیر خارجه روسیه، آقای سرگئی لاوروف امروز اعلام کرد کشورش ناظرانی را به سوریه می فرستد تا مراقب اجرای آتش بس باشند. او که در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه سوریه، ولید المعلم که به مسکو سفر کرده سخن می گفت، از مخالفان اسد خواست اسلحه خود را زمین بگذارند و اجازه دهند خونریزی در کشورشان متوقف شود.
وزیر خارجه سوریه نیز در کنفرانس خبری ادعا کرد که حکومت اسد اجرای آتش بس را آغاز کرده و بخشی از نیروهایش را از شهرها خارج نموده است. ولید المعلم گفت: «کشورش از کوفی عنان کتباً می خواهد که مخالفان از حمله به نیروهای ارتش خودداری نمایند و گروه های مسلح خلع سلاح شوند».
وی از دولت ترکیه، دوست نزدیک پیشین رژیم سوریه انتقاد کرد و دولت اردوغان را متهم ساخت که سلاح در اختیار مخالفان قرار می دهد و اجازه می دهد آنها به صورت غیرقانونی وارد سوریه شوند.
از دید جامعه بین المللی برنامه آتش بس کوفی عنان آخرین آزمایش برای حل بحران سوریه از طریق دیپلماتیک به شمار می آید و شکست برنامه موجب خواهد شد جنگ داخلی در سوریه شدت بیشتری پیدا کند و احتمالاً نیروهای بین المللی به مداخله بپردازند.
هشدار بریتانیا به اسد: "مسئول خون های ریخته شده تو هستی"
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  وزیر خارجه بریتانیا، آقای ویلیام هیگ بعدازظهر سه شنبه به بشار اسد هشدار داد که اگر جلوی خونریزی در کشورش را نگیرد، "مسئول" خواهد بود. آقای هیگ گفت: «اسد به جای آنکه به ارتش دستور عقب نشینی دهد، دستور داده نیروها در شهرها افزایش پیدا کنند و سرکوب اوپوزیسیون را شدت دهند».
افزون بر هیگ، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفت: ادعای رژیم دمشق مبنی بر این که خارج کردن نیروها را از مراکز شهرها آغاز کرده، "یک دروغ محض" است و جامعه بین المللی نمی تواند ساکت بنشیند.
ادعای جمهوری اسلامی: "اعضای یک شبکه ترور و خرابکاری اسرائیل را گرفتیم"
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز، سه شنبه، در بیانیه ای از آنچه که "دستگیر شدن اعضای یک شبکه ترور و خرابکاری رژیم صهیونیستی" (اسرائیل) در ایران نامید، خبر داد و نیز اعلام کرد: «ضمن بازداشت این شبکه، گروهی از تروریست های همکاری کننده با آنها نیز بازداشت شدند».
وزارت اطلاعات ایران در بیانیه خود نوشت: این دستگیری ها "با پیگیری های شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان" صورت گرفته است. "سربازان گمنام امام زمان"، عبارتی است که حکومت ایران برای نیروهای اطلاعاتی ناشناس خود به کار می برد.
وزارت اطلاعات ایران شبکه ای را که ادعای کشف و متلاشی کردن آن را کرد، پیشاپیش نیز "یکی از شبکه های بزرگ ترور و خرابکاری رژیم صهیونیستی و تعدادی از هسته های حفاظت شده عملیاتی آنها در ایران" نامید.
وزارت اطلاعات این را هم ادعا کرد که "سلسله عملیات برای دستگیری ها، در چند استان مرزی و مرکزی ایران انجام شده است" و همانند همیشه نیز آن را دستآورد بزرگ و "عملیاتی پیچیده و متهورانه" نامید و نوشت: «خون مصطفی (منظور مصطفی احمدی روشن- آخرین کارشناس هسته ای ترور شده در ایران) به نیروهای وزارت اطلاعات، انگیزه های دو چندان در مسیر شناسایی این افراد بخشیده بود».
وزارت اطلاعات حتی مدعی شد که یک ستاد منطقه ای اسرائیلی را در یکی از کشورهای دیگر منطقه و عوامل فعال در آن ستاد را شناسایی و کشف کرده است، ولی نام این کشور را نبرد.
وزارت اطلاعات بدون آنکه توضیحات دیگری نیز بدهد، چنین استدلال کرده است که «ضرورت رعایت ملاحظات امنیتی ایجاب می کند که اطلاعات بیشتر در مورد تعداد افراد دستگیر شده، مأموریت های آنها، وسایل و ابزار به دست آمده از آنها و پایگاه منطقه ای شناسایی شده(در یک کشور دیگر) و جزییات دیگر را در زمان مناسبی در آینده ارائه کنیم».
گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر چند بار دیگر نیز چنین مدعیاتی را تکرار کرده است و به ویژه در چنین فصلی از سال که با سالروز قطع مناسبات ایران و آمریکا مصادف است و نیز هر بار در آستانه دور جدیدی از مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای دایم شورای امنیت و آلمان، نیروهای اطلاعاتی ایران چنین ادعاهایی را تکرار کرده اند.
جمهوری اسلامی قتل مهندس مصطفی احمدی روشن، معاون اقتصادی سایت غنی سازی نطنز را که چند ماه پیش صورت گرفت، همانند قتل چهار کارشناس دیگر هسته ای و فیزیک در سه سال اخیر، به موساد اسرائیل نسبت داد.
روزنامه "واشینگتن پست" یکشنبه مدعی شده بود که تیم های اطلاعاتی جدیدی از سوی "سی. آی. ای" در سال های اخیر در ایران برای ضربه زدن به برنامه هسته ای ایران برپا شده که گسترده تر از گذشته بود.
برخی ناظران می گویند که به نظر می رسد وزارت اطلاعات در بیانیه امروز خود خواسته است که پس از انتشار گزارش یکشنبه "واشینگتن پست"، ظاهراً نشان دهد که اشراف اطلاعاتی خوبی بر کشور دارد.

ادعای فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء:   

"هیچ هواپیمای تجسسی به حریم ما وارد نشد"
واشینگتن پست: "صدها پرواز صورت گرفته است"

پهپاد آمریکایی در حال اوج گیری برای ورود به ایران
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در سپاه پاسداران حکومت اسلامی، مدعی شد که هیچ هواپیمای شناسایی در سال های گذشته وارد آسمان ایران نشده است. سرتیپ پاسدار امیر فرزاد اسماعیلی گفت: «هیچ هواپیمای بدون سرنشین یا با سرنشین، چه قبل، چه بعد و چه در آینده حق و جرأت عبور از آسمان کشورمان را ندارند و اگر بخواهند این کار را انجام دهند، عکس های سرنگون شده آنها را در اختیار شما قرار خواهیم داد». وی این سخنان را در واکنش به گزارش اخیر روزنامه آمریکایی "واشینگتن پست" بیان کرد.
"واشینگتن پست" یکشنبه نوشته بود که پهپادهای جاسوسی آمریکایی از سه سال پیش صدها بار بر فراز تأسیسات هسته ای و نظامی ایران پرواز کرده و از آنها عکس برداری می کنند.
جالب اینجاست که سرتیپ پاسدار اسماعیلی، در ادامه مدعی شد که این پهپادهای جاسوسی ایرانی بوده اند که بر فراز ناوهای آمریکایی در خلیج فارس پرواز کرده و از آنها عکس گرفته اند. ناظران می گویند این گونه ادعاهای رژیم تنها مصرف داخلی دارد و بدین منظور بیان می شود که ملت ایران متقاعد گردند حکومت بسیار قدرتمند است و در شرایط با ثباتی قرار دارد.
--------------------

هفته های آینده آکنده از تهدید و انتظار خواهد بود

گفت و گوهای اتمی با شکست روبرو است و تهران با فشارهای بیشتر

واشنگتن- پییر غانم، العربیه
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید طى سخنانی، ضمن خلاصه کردن اهداف گفت و گوهای هسته ای با ایران گفت: ایرانیان ملزم هستند تدابیر واضح و ملموسی را اتخاذ کنند، به گونه ای که این تدابیر ثابت کند که "آنها در صدد ساخت سلاح هسته ای نیستند و در این راه گام بر نمی دارند."

وی در ادامه افزود: تهران می بایست غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد.
اظهارات این مسئول آمریکایی نشان می دهد که ایالات متحده همچنان به موضع خود در قبال پرونده هسته ای ایران پایبند است و شروط بین المللی در این زمینه دچار تغییری نشده است. لذا می توان چنین نتیجه گیری کرد که گفت و گوهای استانبول در سراشیبی شکست قرار دارد.

امید بستن به پیام اوباما به خامنه ای

در چنین شرایطی تنها پیام اوباما به خامنه ای است که برخی نشانه های امیدوارکننده را نسبت به سرنوشت گفت گوهای هسته ای با تهران در افق نمایان می سازد.

دیوید اگناتیوس با انتشار مقاله ای در روزنامه "واشنگتن پست" در این باره نوشت، رئیس جمهور آمریکا با ارسال پیامی از طریق طیب رجب اردوگان، نخست وزیر ترکیه از آمادگی برای پذیرش برنامه هسته ای صلح آمیز ایران سخن به میان آورد، به شرطی که "ایران اعلام کند که هرگز اقدام به تولید سلاح هسته ای نخواهد کرد" و از سوی دیگر حل و فصل مساله غنی سازی اورانیوم به جلسات گفت و گوهای هسته ای موکول شود.

از سوی دیگر ایرانیان در واکنش به پیام اوباما به خامنه ای، موجی از اظهارات را درباره غنی سازی اورنیوم به راه انداختند. فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی هسته ای در سخنانی بر این مساله تاکید کرد که قرار نیست ایران تولید اورانیوم با غنای 20 درصدی را برای مدت طولانی ادامه دهد، زیرا به گفته وی "ما پیش‌بینی كردیم وقتی به مقدار كافی سوخت با غنای 20 درصدى تولید شد آن را متوقف كنیم و پس از آن تجهیزات مربوط به تولید سوخت تا غنای 20 درصد را تبدیل به تولید سوخت با غنای 5/3 درصد نماييم. طراحی سیستم‌های جدید ما این قابلیت را در خود دارند."
وی همچنین از احتمال صادر کردن اورانیوم به کشورهای دیگر، زیر نظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای سخن به میان آورد.

خطر غنی سازی اورانیوم


چه بسا حساب باز کردن روی اجازه دادن به ایران برای غنی سازی 3.5 درصدی اورانیوم از اهمیت والایی برخوردار باشد. از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که توافق با این امر راهی برای برون رفت طرفین مذاکره کننده باشد، اما مشکل این است که آمریکا و سایر کشورهای غربی، با توجه به تجربه ای که از پنهان کاری ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم و نظامی کردن فعالیت های هسته ایش دارند، دیگر نمی توانند به تهران اطمینان کنند. چون ایران تا کنون حتی برای یک بار نیز از فعالیت های هسته ای خود بطور داوطلبانه پرده بر نداشته است و همیشه فعالیت های اتمی این کشور توسط مخالفین نظام و یا دستگاه های اطلاعاتی غرب بر ملا شده است.

مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد نشان می دهد، در صورتی که ایران توان غنی سازی 3.5 درصدی را حفظ کند، می تواند هرگاه که بخواهد بار دیگر به غنی سازی 20 درصدی و یا 60 درصدی و سپس 90 درصدی دست بزند، در آن هنگام این کشور قدرت آن را خواهد داشت تا با استفاده از این فناوری، کلاهک هسته ای برای نصب روی موشک های قاره پیما را بسازد، و با جهت دادن موشکهایش به سوی کشورهای همسایه، اسرائیل و کشورهای اروپای شرقی که اینک بسیاری از آنها به عضویت پیمان ناتو درآمده اند، آنها را تهدید کند.

راه حل اجازه دادن به ایران جهت غنی سازی اورانیوم برای بسیاری ها از جمله بنیامین ناتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پذیرفتنی نیست . وی شروط کشورش برای موافقت با انجام گفت و گو با ایران را چنین بازگو کرده است :"می بایست مواد غنی شده از ایران خارج شده، روند غنی سازی متوقف گردد، و تاسیسات هسته ای قم برچیده شود."

ایران زیر فشار


همه طرف ها زیر فشار قرار دارند، اما فشاری که به ایران وارد می شود دوچندان است. آمریکایی ها با ارسال ناوهای هواپیمابر "اینترپرایز" و "ابراهام لینکلن" به آب های منطقه نیروی هوایی و دریایی برتر خود را بیش از پیش در مجاورت با ایران تقویت کرده اند. مایکل سینگ یکی از مسئولان برجسته شورای امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری جرج بوش می گوید:" آمریکا جهت جامه عمل پوشاندن به اهداف خود، باید خط قرمزهای مطرح برای رفتارهای ایران را مشخص کند و سپس در صورتی که ایران آنها را رعایت نکند، بطور جدی این کشور را تهدید نظامی کند".

سینگ در ادامه به رهنمودهای کارگروه مراکز سیاسی در دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا استناد کرده است. این رهنمودها توصیه می کنند که ایالات متحده امریکا باید ناوگان پنجم خود را در قلمرو بحرین تقویت کرده و ضمن انجام رزمآیش نظامی در آب های منطقه و تقویت خطوط دفاعی خود، بمب های سنگرشکن را نصب کند.

از سوی دیگر اروپایی ها با توقف واردات نفت از ایران در اول جولای آینده، دایره فشارهای غرب بر تهران را تنگ تر خواهند کرد. لذا با توجه به احتمال از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران در بغداد هفته های آینده آکنده از رایزنی های دیپلماتیک، موج تازه ای از تهدیدها و انتظار خواهد بود و در عین حال هر احتمالی ممکن است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر