Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ شهریور ۲۵, پنجشنبه

اختصاری: نقش اوجالان در حل مسئله کرد

اختصاری: نقش اوجالان در حل مسئله کردچاپ
پنجشنبه, 25 شهریور 1389 ساعت 14:26
aktisariمیانجی حل مسائل بین‌المللی، مارتی اختصاری رئس جمهور پیشین فنلاند در شهر آمد بر نقش رهبر ملت کرد عبدالله ‌اوجالان در حل مسئله کرد تاکید کرد و گفت: برای حل مسئله‌ کرد لازم است که‌ با اوجالان گفتگو شود.
روز گذشته‌ مارتی اختصاری دارنده صلح نوبل و هیئت همراه او با روسای مشترک کنگره ‌جامعه ‌دمکراتیک احمد ترک و آیسل توغلوک و همچنین با عثمان بای‌دمیر شهردار شهر آمد ‌دیدار و گفتگو داشتند.
میانجی حل مسائل بین‌المللی، اختصاری در رابطه ‌با این دیدارها گفت: هدف از این ملاقاتها، آشنایی با مشکلات ملت کرد و تحقیق در این باره‌ بوده‌ است.
بنا بر گزارشات، اختصاری با اشاره ‌به ‌اهمیت حل مسئله‌ کرد گفته ‌است تا زمانیکه ‌مسئله‌ کرد حل نشود، ترکیه ‌قادر نخواهد بود وارد اتحادیه ‌اروپا شود.
اختصاری اعلام کرد که ‌ترکیه ‌توانایی و تجربه ‌حل مسئله ‌کرد را دارد و خواسته ‌است تا غیر مستقیم با پ .ک .ک و اوجالان ملاقات انجام گیرد.
قرار است که‌ اختصاری و هیئت همراهش امروز با رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر امور خارجه ‌و رئیس حزب ج .ه .پ نیز دیدار نمایند.
انتظار می‌رود که ‌پس از انجام این دیدارها اختصاری بیانیه‌ای صادر نماید.
--------------------------------------
دومین کنفرانس زنان کردچاپ
پنجشنبه, 25 شهریور 1389 ساعت 14:15
leyla.zanaهیئتی به‌ نمایندگی از زنان کرد در شمال کردستان به‌ منظور شرکت در دومین کنفرانس زنان کرد به ‌جنوب کردستان سفر خواهند کرد. اولین کنفرانس زنان کرد مدتی قبل در شهر آمد برگزار گردید و همانجا تمهیدات برگزاری دومین کنفرانس نیز انجام گرفت.
در این هیئت که‌ متشکل از 21 نفر است لیلا زانا سیاستمدار و نماینده‌ سابق مجلس و فاطمه‌ کورتولان نماینده ‌فعلی مجلس و ریحان یالچندا مدافع حقوق بشر نیز دیده‌ می‌شوند.
از هر چهار بخش کردستان و کشورهای عراق، سوریه‌، ایران و اروپا نیز تعدادی از زنان در این کنفرانس شرکت خواهند نمود.
تصمیم توقف عملیات ک .ج .ک و همچنین کنفرانس بین‌المللی کرد از اهم مسائل مورد بحث در این کنفرانس خواهد بود.
اولین کنفرانس زنان کرد در روزهای 24 و 25 آوریل در شهر آمد برگزار شد.
--------------------------------------------
این انفجار کار کنتراهاستچاپ
پنجشنبه, 25 شهریور 1389 ساعت 14:45
kck_LOGOریاست شورای رهبری کنفدرالیسم جامعه ‌دمکراتیک کردستان ک .ج .ک در رابطه ‌با انفجار حکاری اطلاعیه‌ای صادر کرد و گفت که ‌این انفجار توسط کنترا گریلاها انجام شده ‌است.
ک .ج .ک همچنین گفته ‌است که ‌این حملات ارتباطی با نیروهای آنها نداشته ‌و اقدامی تلافی جویانه ‌به ‌قصد انتقام از موضع مردم جولمیرگ در بایکوت بوده‌ است.
ک .ج .ک یادآوری نمود که ‌نخست وزیر نیز روز قبل از انتخابات در سخنانش جولمیرگ را مورد حمله ‌قرار داده‌ بود.
ک .ج .ک می‌گوید: این حمله‌ای بوده ‌علیه‌ ‌تمام ملت ما و به‌ حکومت ترک هشدار می‌دهیم که ‌مردم جولمیرگ تنها نیستند.
ریاست شورای رهبری کنفدرالیسم جامعه ‌دمکراتیک کردستان ک .ج .ک ،در این بیانیه‌ ضمن تسلیت به‌ بازماندگان این حادثه‌ یادآوری می‌نماید که ‌مرحله ‌توقف عملیات تا 20 سپتامبر بوده‌ و چنین ادامه ‌می‌دهد:
پس از جان باختن 9 تن از گریلاهایمان در جولمیرگ، چند عملیات تلافی جویانه‌ انجام گرفت. بجز این عملیاتها ،نیروهایمان تا 20 سپتامبر هیچ عملیاتی انجام نخواهند داد.
ک .ج .ک با بررسی تهاجم امروز "پیانوس" گفته ‌است که ‌این اقدام از سوی نیروهای کنترا بوده‌ است.
این بیانیه‌ اینچنین ادامه‌ می‌یابد: نیروهای ما هیچ ارتباطی با این انفجار ندارند و مطمئنآ کار کنتراهاست. خلق میهن دوست ما در جولمیرگ دسته‌ جمعی رفراندوم را بایکوت کردند. به ‌ویژه ‌روستای پیانوس که ‌99 درصد آنها رای ندادند. این تهاجم عملی تلافی جویانه‌، در مقابل این اقدام مردم میهن دوست پیانوس بود.‌مردم این منطقه ‌هیچگاه‌ علیه‌ حرکت آزادیخواهی کرد نبوده‌اند و این حمله‌ ناجوانمردانه‌ به ‌منظور درهم شکستن اراده‌ این خلق، انجام گرفته ‌است.
رهبری کنفدرالیسم جامعه ‌دمکراتیک کردستان ک .ج .ک اینچنین هشدار داد: ابتدا به ‌نخست وزیر و دولت آ .ک .پ هشدار می‌دهیم که‌ ملت جولمیرگ تنها نیستند و آنچه‌ که ‌اتفاق افتاده‌ علیه‌ همه‌ ملت کرد بوده ‌است.
ک .ج .ک در خاتمه ‌بیانیه‌ خود اینچنین می‌گوید: پیداست که ‌نیروهای کنترا گریلا در جولمیرگ و بسیاری از مناطق دیگر دست به‌ اقدامات فتنه ‌انگیزانه‌ کرده‌اند. واضح است‌ گروههایی که‌ چنین اقداماتی می‌کنند، در پی آن نیز حرکت آزادیخواهی ملت کرد را متهم سازند. مشخص است که‌ تعدادی از نیروهای جنگ طلب و کوردل، مشغول فتنه‌انگیزی هستند به‌ همین سبب از رسانه‌ها و مطبوعات ترک می‌خواهیم که با مراجعه ‌به ‌وجدان خود‌ در درج و نشر اخبار، دقت نموده‌ و واقعیتها را به ‌اطلاع افکار عمومی برسانند نه‌ عکس آنرا .
همچنین از جناحهای صلح طلب می‌خواهیم تا علیه ‌جنگ ویژه‌ای که ‌در حال انجام است موضع اتخاذ نمایند.
-------------------------------------------
بایکوت مدارس انکار و آسیمیلاسیونچاپ
پنجشنبه, 25 شهریور 1389 ساعت 14:34
ziman.kurdiکمیته‌ زبان و آموزش کنفدرالیسم جامعه ‌دمکراتیک کردستان ک .ج .ک به ‌مناسبت بایکوت مدارس در 20 سپتامبر در شمال کردستان بیانیه‌ای منتشر کرد.
در این بیانیه ‌آمده ‌است: در چهارمین مرحله‌ استراتژیک، حل مسئله‌ کرد خود را تحمیل خواهد کرد. این حل مدل خود مدیریتی دمکراتیک است که‌ حرکت آزادیخواهی ملت کرد تصمیم بر اعمال آن دارد. اولین احتمال آن است که ‌حکومت این مسئله‌ را بپذیرد، ‌در آن صورت بر طبق فرمول دولت دمکراسی انجام خواهد شد. حالت دوم زمانیست که‌ مورد قبول حکومت نباشد، در آن صورت ما خود راسآ آنرا اعمال خواهیم کرد.
ک .ج .ک در ادامه‌ بیانیه ‌می‌گوید: همانگونه ‌که ‌آگاهید ما همه‌ ساله‌ در ماه ‌سپتامبر تلاشهای خود را جهت رسمیت بخشیدن و صاحبمندی از زبان و فرهنگ کردی آغاز می‌کنیم .
هدف از برداشتن چنین گامهایی آن است که‌ ابتدا زبان کردی در هر چهار بخش کردستان و هر جایی که‌ کردها سکونت دارند، رسمی شده‌ و توسط قانون اساسی آنجا تضمین گردد.
بر همین اساس ما قصد داریم که‌ گام امسال خود را با بایکوت مدارس انکار و آسیمیلاسیون آغاز نموده‌ و با اشکال گوناگون مبارزاتی و همه ‌جانبه ‌ادامه ‌دهیم.
باید بیش از هر زمانی از گامهای این مرحله حمایت کرده‌ و مبارزات زبان و فرهنگ کردی را به ‌اوج خود برسانیم. ‌یعنی بایستی گام امسال را به‌ گامی جهت دستیابی به ‌خود مدیریتی دمکراتیک و آموزش به‌ زبان مادری تبدیل نمائیم. ، زبان و آموزش و پرورش از ستونهای اساسی برقراری خودمدیریتی دمکراتیک هستند.
تاکنون آموزش و پرورش حکومت ترک بر ملت کرد نقش آسیمیلاسیون داشته ‌و برای نابودی زبان و فرهنگ کردی از هر شیوه‌ای استفاده‌ کرده‌اند، هرچند که ‌در این راه ‌به ‌موفقیت کامل نرسیده‌اند اما نتایجی برای آنها داشته ‌است.
علیرغم آنکه ‌مبارزات حرکت آزادی کرد، از نابودی زبان و فرهنگ کردی پیشگیری کرد، اما بطور کامل این تهدید را از عرصه‌ خارج نساخت و اینکار تنها با برقراری سیستم خود مدیریتی دمکراتیک امکان پذیر است.
ک .ج .ک با اشاره‌ به‌ راهکارهای مبارزاتی جهت نیل به ‌این هدف می‌گوید: اکنون ما مبارزات خود را در رابطه‌ با زبان و آموزش و پرورش کردی به ‌دو شکل گسترش خواهیم داد. اول آنکه ‌باید با تلاشهای گوناگون، برسمیت شناختن زبان و آموزش و پرورش کردی را به ‌حکومت تحمیل کنیم، دوم آنکه ‌ما با سیستم خود، زبان و آموزش و پرورش کردی را اعمال نمائیم.
قبل از هر چیز لازم است که ‌ما ارتباط خود را با سیستم حکومت قطع کرده‌ و همراه‌ با آن خود مدیریتی دمکراتیک را برقرار کنیم. در این روند باید ابتدا خود را از سیستم آموزشی انکار و نابودی حکومت ترک برهانیم .در این راه ‌اگر یک مرتبه ‌هم امکان پذیر نباشد باید گام به‌ گام این کار را عملی سازیم.
بنابر این با آغاز بکار مدارس سیستم انکار و نابودی باید یک سری فعالیتهایی انجام داد، بر همین اساس خواسته ‌ما از تمام دانش آموزان ،خلق، جوانان و روشنفکران کرد این است که ‌به ‌مدت یک هفته ‌آموزشگاهها را بایکوت کنند و همگی از حضور در کلاسها خودداری نمایند.
ک .ج .ک شیوه‌ عملی اقدامات را چنین عنوان می‌کند:

در طی این هفته ‌همه ‌خانواده‌ها همراه ‌با فرزندانشان به ‌صورت دسته‌جمعی به‌ ادارات آموزشی مربوطه ‌سر زده ‌و بگویند که‌ ما خواهان آموزش به‌ زبان مادری هستیم

باید همه ‌به ‌زبان خود صحبت کنند و بخوانند و بنویسند

در دادگاهها همه‌ باید به‌ زبان مادری از خود دفاع کنند و در آنجا نیز درخواست مترجم نمایند.

باید جهت تعویض تابلوها و گذاشتن تابلوهای کردی در همه ‌جا به‌ صورت دسته‌ جمعی به‌ مراکز مربوطه مراجعه‌ نمایند و در صورت عدم پذیرش مسئولین، مردم خود مستقلآ نسبت به‌ تعویض تابلوها اقدام کنند.

‌جهت تعویض اسامی شهرها، نواحی، شهرکها، روستاها و محلات مردم باید تظاهرات و اعتراضات جمعی انجام دهند و در صورت عدم پذیرش خواسته‌ها مستقلآ اقدام نمایند.

زبان خودمدیریتی دمکراتیک به ‌کردیست، خلاصه ‌اینکه ‌باید در کردستان اتونوم دمکراتیک هر چیز به‌ زبان کردی باشد.
------------------------------------------------------------
حل مسئله کردچاپ
پنجشنبه, 25 شهریور 1389 ساعت 14:19
ahmedturk.aktisariاحمد ترک یکی از روئسای کنگره‌ جامعه ‌دمکراتیک با بیان اینکه در صورت برداشتن گامی مثبت، می‌توان سلاح‌ها را زمین گذاشت بار دیگر از مسئولین ترک خواست که‌ مسئولیت خود را در رابطه با حل مسالمت امیز مسئله کرد به جای آورند .
احمد ترک ،بعد از دیدار با مارتین اختصاری و هیئت همراه‌، اعلام کرد که ‌آنها در این دیدار در رابطه با چگونگی حل مسئله ‌کرد گفتگو کرده‌اند و خواهان پشتیبانی اختصاری و هیئت همراه‌ برای حل مسئله کرد از راههای مسالمت آمیز شده‌اند.
احمد ترک در رابطه پایان فرصت توقف عملیاتهای نظامی که ‌از سوی ک.ج.ک اعلام شده مسئولیتها کاملا مشخص هستند ‌هم حکومت ترکیه و هم پ. ک. ک می‌دانند که‌ این موضوع با جنگ حل نخواهد شد. اما در صورتی که‌ گامهای مطمئنی برداشته‌ شود ،میتوان به ‌کلی سلاح را از برنامه‌کاری حذف کرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر