Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۷ مرداد ۲۷, شنبه

باید برهم صالح پاسخ گو باشد در باره حرفهای که زده است درز خصوص کرد در شرق کردستان







باید برهم صالح پاسخ گو باشد در باره حرفهای که زده است درز خصوص کرد در شرق کردستان دکتر برهم صالح در یک مصاحبه با ایرنا با شیوه ای غیر انسانی و غیر اخلاقی  جنبش شرق کردستان را تروریست متهم نموده است 
http://www.irna.ir/fa/News/83004628

     

در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا؛

برهم صالح: شمال عراق نباید تهدیدی برای ایران باشد

بغداد - ایرنا - «برهم صالح» سیاستمدار برجسته کُرد و معاون سابق نخست وزیر عراق تاکید کرد هرگز عراق و منطقه کردستان نباید تبدیل به تهدیدی برای امنیت همسایگان به خصوص ایران شوند.

صالح که بعد از جدایی از اتحادیه میهنی کردستان عراق در 25 شهریور ماه 96 جریان سیاسی 'ائتلاف برای دموکراسی و عدالت' را تشکیل داد و در اولین تجربه سیاسی خود در انتخابات 22 اردیبهشت ماه 1397 دو کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمان عراق را به دست آورد، پیرامون تحولات داخلی عراق از جمله کردستان و رابطه با ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا بر ضرورت امنیت مرزهای عراق با ایران تاکید کرد و گفت که منافع مردم عراق و کردستان در حفظ امنیت مرزهایش با همه همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران است.
این سیاستمدار کُرد که ریاست ائتلاف برای دمکراسی و عدالت و تجربه نامزدی پست ریاست جمهوری (2014) ، نخست وزیری اقلیم کردستان عراق و همچنین معاونت سابق نخست وزیری در دوره دولت 'نوری المالکی' را در کارنامه سیاسی خود دارد، با اشاره به پاره ای تهدیدهای تروریستی که اخیرا از شمال عراق علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است ، گفت: ما مخالف این اقدامات بوده و مطمئن هستیم که دولت اقلیم کردستان عراق با همکاری دولت مرکزی برای جلوگیری از این اقدامات ضد امنیتی گام های لازم را برخواهد داشت.
صالح تاکید کرد که این اقدامات تروریستی تنها امنیت همسایگان را به خطر نمی اندازد بلکه امنیت عراق از جمله کردستان را نیز به مخاطره خواهد انداخت.
به گفته وی، امنیت منطقه یک امنیت مشترک است و همه باید با همدیگر از این اقدامات ضد امنیتی جلوگیری کنند زیرا این تهدید علیه منافع ما و همسایگان ما است. 

*** ساختار اداره اقلیم کردستان عراق باید اصلاح شود
برهم صالح هدف ائتلاف سیاسی خود را انجام اصلاحات اساسی در ساختار اداره اقلیم کردستان عراق ذکر کرد و افزود که ما یکی از احزابی هستیم که به تازگی اعلام موجودیت کرده ایم و تحقق اهداف مورد نظر مستلزم گذشت زمان طولانی است.
وی یکی از مشکلات اساسی انتخابات در سراسر عراق از جمله کردستان را نبود فرایند شفاف و سالم انتخاباتی ذکر کرد و گفت: همین امر سبب شده است که مردم به دموکراسی و انتقال مسالمت آمیز قدرت باور نداشته باشند و حضور ضعیف در انتخابات اخیر پارلمانی عراق (22 اردیبهشت ماه) بهترین گواه و برهان است.
این مقام سابق عراق ضعف حضور مردم در انتخابات را بستری برای به قدرت رسیدن جریان های تندرو دانست و اضافه کرد که حل این مسئله باید از طریق اعتمادسازی مجدد در بین مردم صورت گیرد.

***سیستم حکومت گردانی در عراق پرحاشیه است
صالح درباره علل عدم شکل گیری یک دولت خدمتگزار در عراق هم گفت: عراق در طول 15 سال گذشته همواره گرفتار بحران عمیق سیاسی، اقتصادی و ضعف در اداره کشور بوده است.
به گفته وی، تنش جریان های سیاسی یکی از عواملی بوده که باعث شده است تا آینده عراق برای مردم این کشور چندان روشن نباشد.
رییس ائتلاف برای دموکراسی و عدالت افزود که فساد و تشتت سیاسی و نبود یک ارگان فعال برای خدمتگزاری به مردم سبب شده است که در عراق یک سیستم حکومت گردانی پرحاشیه شکل بگیرد.
به گفته وی، ضروری است هرچه سریع تر گروه های سیاسی در عراق چاره اندیشی کنند زیرا اعتراضات مردم به حدی رسیده که دیگر شرایط کنونی را غیرقابل تحمل کرده است. 

***عراق نقطه توافق سیاسی در منطقه باشد
برهم صالح با اشاره به قرار گرفتن عراق در گردونه مستمر بحران ها در طول سال های اخیر پیشنهاد کرد که جریان های سیاسی در عراق به دور از سهم خواهی برای حل بحران ها بکوشند.
وی راهکار تضمین عدم بازگشت گروه تروریستی داعش به مناطق سنی نشین را ارائه خدمات به مردم دانست و گفت: علاوه بر این اقدامات حفظ ارتباطات سیاسی با دوستان و همسایگان عراق می تواند در خروج عراق از بحران های کنونی کمک کند.
این رهبر سیاسی کرد عراق گفت که عراق باید تلاش کند تا تبدیل به نقطه توافق سیاسی بین قدرت های منطقه ای و بین المللی شود.
رییس ائتلاف برای دموکراسی و عدالت افزود: عراق با حل بحران و بازیابی آرامش و ثبات خود می تواند به ثبات و آرامش در عموم منطقه کمک کند.

***در عراق چاره ای جز همکاری نداریم 
وی عراق را کشوری با تنوع قومی و مذهبی برشمرد و گفت که تاریخ مشترک از مبارزات و همکاری های سیاسی همه ما عراقی ها را مجبور می کند که در کنار هم به خاطر کشورمان بکوشیم.
برهم صالح ادامه داد که وضعیت کردستان عراق و رفاه و امنیت آن در ارتباط مستقیم با امنیت و رفاه بغداد و شمال و جنوب عراق است و عکس آن نیز صادق است و بر همین اساس باید درک کنیم که اگر در قالب یک پروژه ملی با همدیگر کار نکنیم تامین خواسته های عراقی ها با همه تنوع آن، بسیار سخت خواهد بود.
به گفته این رهبر سیاسی عراقی، تجربه داعش بهترین نمونه در این راستا است زیرا همه فکر می کردند که داعش برای شیعیان آمده اما عملا کردها ، مسیحیان و حتی خود سنی ها قربانی اقدامات تروریستی آن شدند.

***عراق برای همه عراقی ها است
برهم صالح تاکید کرد که منافع و اهداف و آرزوهای مردم عراق در هم تنیده است و باید دولتمردان جدید با این منطق در راس قدرت قرار گیرند تا عراق به سرزمینی برای همه عراقی ها تبدیل شود. 

***مردم از افزایش فساد و نبود خدمات نگران هستند
معاون سابق نخست وزیر عراق در خصوص اعتراضات اخیر استان های جنوب و مرکز عراق به وضعیت بد معیشتی گفت که مردم در جنوب عراق و حتی بغداد نگران فساد و نبود خدمات عمومی هستند. 
به گفته وی، حکومت گردانی سیاسی در عراق اگر در سیستم خود تغییراتی ایجاد نکند، مردم عراق دیگر این وضعیت را تحمل نمی کنند و بر همین اساس اعتراضات مردمی را زنگ هشدار جدی برای حاکمان عراق می دانیم.

***مرجعیت نجف اشرف همواره مرکز اعتدال بوده است
صالح در خصوص نقش مرجعیت عالی دینی نجف اشرف در تحولات سیاسی عراق تاکید کرد که مرجعیت نجف در تاریخ عراق همواره مرکز اعتدال، تسامح و تضمینی برای همزیستی مسالمت آمیز بین مردم عراق بوده است.
به گفته رییس ائتلاف برای دموکراسی و عدالت ، مردم کردستان عراق به جایگاه مرجعیت عالی دینی احترامی خاص می گذارند زیرا در لحظات سخت و تاریک در تاریخ کردستان عراق، مرجعیت نجف اشرف، مقاومتی تاریخی در دفاع از حقوق مردم کرد داشته است.
وی یادآور شد که در طول سال های گذشته مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف نماد ثبات و اعتدال و مواضع اش همیشه برای حل بحران ها در عراق تعیین کننده بوده است. 

***منافع کردستان عراق در داشتن ارتباط قوی با دولت مرکزی است
صالح با اشاره به تبعات بحران در عراق بر عموم منطقه تاکید کرد که بعد از این همه اختلافات باید آشتی اجتماعی ستون اساسی حکومت رانی در عراق قرار گیرد و همه این بحران ها براساس احترام به حقوق شهروندان و محترم شمردن قانون اساسی حل و فصل شوند. 
وی روابط بین اقلیم کردستان عراق با بغداد را رو به بهبود توصیف کرد و گفت که منافع کردستان عراق در آرامش و ارتباط قوی با دولت مرکزی و در چارچوب قانون اساسی عراق قابل حل است.
رهبر ائتلاف برای دموکراسی و عدالت خاطر نشان کرد که روابط اربیل و بغداد را نباید تنها در قالب کانال های رسمی تعریف کرد بلکه ارتباطات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کردستان عراق با سایر بخش های عراق از اهمیتی خاص برخوردار است.

***قانون اساسی مرجع حل اختلافات بین اربیل و بغداد است
وی تاکید کرد که ادامه بحران بین اربیل و بغداد تاثیر منفی بر وضعیت سیاسی عراق و کردستان عراق و منطقه خواهد داشت از این رو باید افراد دلسوز بکوشند تا این اختلافات را در چارچوب قانون اساسی کشور حل و فصل کنند. 

***عراق نیازمند دولت قوی است
صالح در خصوص پروسه تشکیل دولت جدید عراق گفته است که اختلافات سیاسی متاسفانه در سایه اتفاقاتی که در جریان انتخابات پارلمانی اخیر رخ داد، زیاد شده است. 
به گفته رییس ائتلاف برای دموکراسی و عدالت ، عراق نیازمند یک حکومت قوی و فعال است که به خواسته های مردم پاسخ دهد در غیر این صورت بحران ها تشدید خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه مردم عراق امیدوارند خواسته های حداقلی آنها تامین شود، تاکید کرد که ادامه این شرایط و بحران تهدیدی برای آینده عراق و امنیت منطقه است. 

***زمینه و زمان مناسب برای انتخابات کردستان عراق فراهم شود 
رهبر ائتلاف برای دموکراسی و عدالت درباره انتخابات اقلیم کردستان عراق که قرار است به زودی برگزار شود ، تصریح کرد که از نظر ما باید انتخابات سالمی برگزار و زمان و زمینه مناسب برای آن فراهم شود تا مردم در انتخابات شرکت کنند و باور کنند که به آرای آنها احترام گذاشته خواهد شد. 
وی بحث و جدل های جاری پیرامون تشکیل دولت جدید عراق و بحران های اخیر در این کشور را تجربه خوبی برای انتخابات آتی منطقه کردستان عراق دانست و گفت که نباید اجازه داد تا انتخابات باعث تنش های بیشتر جریان های سیاسی کرد عراق شود.

***رییس جمهور آینده عراق با توافق سیاسی برگزیده می شود 
برهم صالح در خصوص طرح نام او به عنوان یکی از نامزدهای پست ریاست جمهوری در برخی رسانه های عراق گفت که رئیس جمهور آینده عراق نیازمند توافق جریان های سیاسی و رای اعتماد پارلمان است.
خاورم *6*353*380*1436*

انتهای پیام /* 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر