Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ اسفند ۵, دوشنبه

وزیر اسراییلی: حق اقدام مستقل در باره ایران برای ما محفوظ است


وزیر اسراییلی: حق اقدام مستقل در باره ایران برای ما محفوظ است.

یوال استاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسراییل، روز یکشنبه پس از دیدار با وندی شرمن، رییس تیم مذاکره کننده اتمی ایالات متحده آمریکا، گفت که اسرائیل حق بررسی وضعیت ایران و تصمیم گیری مستقل و مقتضی را برای خود محفوظ می داند.


به گزارش سایت خبری جروسالم پست، استاینیتز گفت که توافق با ایران باید شامل “برچیدن توانایی این کشور در حرکت بسوی سلاح اتمی باشد”. اسراییل مدتهاست تاکید دارد که تمام توانایی های ایران برای غنی سازی اورانیوم باید برچیده شود. این موضع اسراییل در تضاد با موضع کنونی قدرتهای جهانی در مذاکره با ایران است که ظاهرا اجازه غنی سازی محدود را به این کشور می دهند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل هم در جلسه کابینه این کشور اعلام کرد که نگران این تلقی ایران از خود به عنوان “کشوری در آستانه اتمی شدن است، زیرا توانایی غنی سازی این کشور دست نخورده مانده، و توانایی ساخت سلاحهای اتمی و موشکهای بین قاره ای را هم داراست.”
نتانیاهو گفت: “ترکیب غنی سازی، و توانمندی تولید سلاح اتمی و ابزار پرتاب آن، به معنی دارا بودن همه چیز و از دست ندادن هیچ چیز است. این وضعیت کنونی است.” او گفت که نباید به ایران اجازه داد تا با یک قرارداد بلند مدت این وضعیت را نهایی کند.
استاینیتز گفت که مذاکره او با شرمن “بسیار مفصل” و با جنبه های دیپلماتیک، اطلاعاتی و فنی در باره برنامه اتمی ایران بوده و در راستای گفتگوهای راهبردی بین دو کشور است.
شرمن بعد از هر دور مذاکره با ایران به اسراییل سفر می کند تا این کشور را در جریان امور قرار دهد. شرمن روز شنبه گفت که با این موضع اسراییل که ایران نباید هیچ توانایی غنی سازی داشته باشد موافق نیست. او گفت که ایران احتمالا اجازه خواهد یافت یک برنامه “محدود” اتمی برای “نیازهای عملی” خود داشته باشد. شرمن گفت: “من هم دوست دارد که ایران هیچ تاسیساتی نداشته باشد. من در زندگی چیزهای زیادی می خواهم، اما این به معنی دستیابی من به آنها نیست.”
شرمن در ادامه سفر خود به خاورمیانه از کشورهای پادشاهی سعودی و امارات متحده عربی هم دیدار خواهد کرد. این دو کشور هم همچون اسراییل نگران برنامه اتمی ایران هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر