Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ مرداد ۱۰, سه‌شنبه

سوریه؛ بالاگرفتن تنش در روابط رژیم تهران و ترکیه

 لعنت بر هردویشان هردو قاتلن جنایتکارند دشمن ملت کرد هستند



 سوریه؛ بالاگرفتن تنش در روابط رژیم تهران و ترکیه


به گزارش سایت تابناک، منابع عربی می‌گویند، رژیم ایران به مقامات ترکیه درباره هر گونه دخالت نظامی در سوریه هشدار داده است. 

روزنامه «الوطن» می‌نویسد: رژیم ایران به مقامات ترکیه هشدار داده است که هر گونه حمله به خاک سوریه را به شدت تلافی خواهد کرد. 



این روزنامه به نقل از یک دیپلمات عرب نوشته است که روز گذشته، ترکیه پیامی را از رژیم ایران دریافت کرده که در آن پیام، جمهوری اسلامی به ترکیه هشدار داده است به دنبال تغییر زمین بازی نباشد. 

الوطن همچنین نوشته است: ترکیه به همراهی آمریکا درصدد دخالت در سوریه است؛ اما رژیم ایران این خواب ترک‌ها را پریشان کرده است. 

این روزنامه ادامه داده است که رژیم ایران هر گونه حمله‌ به خاک سوریه را به شدت تلافی و اگر لازم باشد، به سرعت موافقتنامه نظامی دو کشور را فعال خواهد کرد.

///////////////////////////


پارلمانتار ‌سوئدی: اهمیت اتحادکردها جهت تضمین حقوق خود در غرب کردستان   

فریدریک مالم، عضو پارلمان حزب لیبرال سوئد در مصاحبه ویژه ای با تلوزیون نوروز به وضعیت کردهای غرب، شما و شرق کردستانپرداخت. وی اظهار داشت که تاکنون ملت کرد در غرب کردستان از سوی ملی گرایی بعثی اسد مورد سرکوب قرار می گرفت، اما پس از اسد این احتمال می رود که کردها از سوی ملی گرایی عرب سنی که مورد حمایت ترکیه، قطر و عربستان سعودی است، سرکوب شوند.
فریدریک مالم نماینده پالمان سوئد با اشاره به اهمیت اتحاد ملت کرد در غرب کردستان گفت: اکنون که بشار اسد در آستانه سقوط است، لازم است که منافع و حقوق ملت کرد در قانون اساسی این کشور به رسمیت شناخته شده و به آنها خودمختاری اعطا شود.
وی در ادامه گفت، ملت کرد در غرب کردستان تاکنون از سوی ملی گرایی بعثی رژیم اسد سرکوب می شد، اما پس از رژیم اسد این احتمال می رود که این ملت از سوی ملی گرایی عرب سنی اخوان المسلمین که از سوی ترکیه، قطر و عربستان سعودی حمایت می شود سرکوب شود، پس از هم اکنون باید حقوق کرد مورد تضمین واقع شود. به همین دلیل اتحاد کردها در جهت تحکیم جایگاه و موقعیت خود و طراحی قانونی اساسی که در آن حقوق ملت کرد به رسمیت شناخته شود و مبانی سکولاری در آن رعایت شود، بسیار لازم است.
بر همین اساس، در قسمتهای دیگر کردستان نیز ملت کرد از جانب ملی گرایی ترک در ترکیه، در عراق ملی گرایی عرب و صدام حسین و در ایران نیز از سوی ملی گرایی فارس سرکوب می شود. در سالهای اخیر ملت کرد در ایران و ترکیه و عراق از سوی بنیادگرایان مذهبی نیز مورد سرکوب واقع شده اند.
در خصوص شمال کردستان، مالم با بررسی سیاستهای حزب حاکم ترکیه گفت: در ابتدا ما به دلیل درخواست ترکیه مبنی بر پیوستن به اتحادیه اروپا و اعلام این کشور به انجام اصلاحات اساسی، به این رژیم بسیار خوشبین بودیم، اما هم اکنون پس از گذشت 10 سال از روی کار آمدن این حزب، می بینیم که امری صورت نگرفته و مشکلات اساسی به همان شکل باقی مانده است. جنگ و درگیریها در کردستان ادامه دارد، شمار زندانیان کرد رو به افزایش است، نمایندگان کرد و بیش از 40 شهردار دیگر دستگیر و زندانی شده اند. به طور خلاصه در مورد حل مسئله کرد و اصلاحات دمکراتیک نه تنها پیشرفتی حاصل نشده است بلکه اقداماتی نیز رو به عقب صورت گرفته است.




///////////////////////////

ناآرامی در شهرک بالو ارومیه و زخمی شدن یک جوان کرد 

بر اساس اخبار رسیدە از ارومیە، روز شنبه بین جوانان کرد و نیروهای امنیتی پاسگاه شهرک بالو درگیری روی دادە کە بدنبال آن چندین تن از جوانان این شهرک زخمی و دستگیر شدەاند.
بنا بە گزارش تلویزیون نوروز, هتک حرمت و بی احترامی بە ریش سفیدان و ساکنان کرد شهرک بالو از توابع شهر اورمیە از سوی افسران و درجە داران پاسگاه نظامی این شهرک باعث نارضایتی و اعتراض جوانان کرد شده کە در نتیجە این اعتراضات درگیری ما بین نظامیان و جوانان کرد روی داده‌. در پی این درگیری نیروهای انتظامی برای سرکوب مردم و جوانان درخواست کمک از مرکز اورمیە کردند.
جالب توجە است کە نظام برای ایجاد آرامش در این شهرک یک روحانی را بە محل درگیری فرستاده که او هم نتواسته جوانان خشمگین را راضی کند .
با اینحال پس از مداخله نیروهای ضد شورش و تداوم اعتراض جوانان کرد درگیری و زدو خورد پیش آمده که‌ در این میان نیروهای گارد ویژە و افسران پاسگاە بە روی مردم آتش گشودند کە بر اثر این تیراندازی چندین نفر از جوانان کرد مجروح شدەاند.
گفته‌ می‌شود حال یکی از زخمی شدگان بە نام صیف اللە درویشی کە هم اکنون در بیمارستان تحت نظر نیروهای اطلاعاتی رژیم است ، وخیم گذارش شدە است.


/////////////////////////////////////

سفر عبدالباسط سیدا به هولیر

 

عبدالباسط سیدا رئیس شورای ملی سوریه برای انجام برخی دیدارها در رابطه با غرب کردستان و سوریه به شهر هولیر سفر کرد.
بنا به گزارشات، سیدا در این دیدارها درصدد است تا کردها را به شیوه فعالتری در جنگ‌های علیه رژیم اسد حضور داشته باشند. سیدا در این سفر خود با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان دیدار انجام خواهد داد. اخیرا ادعا شده بود که سیدا روز یکشنبه به هولیر سفر کرده و با اعضای مجلس کردهای غرب کردستان دیدار انجام داده است اما این گزارش توسط منابع کردی تأیید نشد.
در اینباره بیان شده که سیدا درصدد است تا با اعضای شورای عالی کردهای غرب کردستان و به خصوص با اعضای حزب اتحاد دموکراتیک دیدار کند. در این رابطه نیز مشخص شده است که در این دیدارها در رابطه با حکومتی که در آینده تشکیل خواهد شد، تبادل نظر و گفتگو شود. برخی از منابع خبری، اعلان داشته‌اند که سفر عبدالباسط سیدا به هولیر به آینده موکول شده است. اما خبرگزاری فرانسه AFP در گزارش خود اظهار داشته که سیدا شب یکشنبه به هولیر سفر کرده است.



/////////////////////////////


 نقض گسترده حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران

رادیو آلمان: گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی مذاهب در جهان منتشر شد. در این گزارش با توجه به محدودیت‌های اعمال شده برای بهائیان، مسیحیان و دراویش در ایران از جمهوری اسلامی به شدت انتقاد شده است.

روز دوشنبه (۳۰ ژوئیه/۹ مرداد) گزارش سال ۲۰۱۱ وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا درباره‌ی آزادی مذاهب در جهان منتشر شد. این گزارش نخستین گزارش وزارت خارجه آمریکا با موضوع آزادی مذاهب از زمان آغاز بهار عربی است.
در گزارش سالانه آزادی مذاهب، دولت‌های ایران، چین و کره شمالی به عنوان ناقضان سیستماتیک آزادی مذهب در جهان معرفی شده‌اند.
نقض آزادی مذاهب در ایران
گزارش وزارت خارجه آمریکا از جمله‌‌ی محدودیت‌های مذهبی در ایران به فشار بر بهائیان، مسیحیان و دراویش در این کشور اشاره می‌کند. در بخشی از این گزارش در مورد ایران آمده است: «بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، مذهب رسمی کشور شیعه اثنی عشری است، اما بر طبق قانون اساسی دیگر مذاهب نیز دارای احترام کامل می‌باشند. با وجود اینکه مذاهب زردشتی، مسیحی و یهودی در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده‌اند، یوسف ندرخانی، کشیش مسیحی به خاطر عقایدش زندانی و به اعدام محکوم شده است.»
در همین زمینه سوزان جانسون کوک، نماینده ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذاهب، در هنگام معرفی گزارش سالانه در واشنگتن گفت: «گزارش تصریح می‌کند که وضعیت اسفبار آزادی مذاهب در ایران در یک سال گذشته وخیم‌تر نیز شده است.»
در گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین به وضعیت بهائیان در ایران اشاره شده و آمده است: «اقدامات دولت فضایی تهدیدکننده برای مذاهب و پیروان غیرشیعی ایجاد کرده است؛ به ویژه برای بهائیان، دراویش، مسیحیان و یهودیان.»
وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از حکومت ایران می‌گوید، جمهوری اسلامی مانع از تحصیل و انجام فعالیت‌های مذهبی بهائیان می‌شود و برخی از رهبران آن‌ها را به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.
در این گزارش همچنین از عدم امکان استخدام و اخراج بهائیان از دانشگاه و یا عدم پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌های ایران انتقاد شده است. وزارت خارجه آمریکا تخمین زده است که بزرگ‌ترین اجتماع غیرمسلمان در ایران را بهائیان تشکیل می‌دهند و در عین حال تاکید می‌کند که صوفی‌ها و دراویش نیز با جمعیتی در حدود دو تا پنج میلیون نفر از آزادی مورد نظرشان برای انجام فعالیت‌های مذهبی در ایران محروم هستند.
در این گزارش با اشاره به پیروان شیعه مذهب که دیدگاه‌شان با حکومت همخوانی ندارد، تصریح شده است که این افراد نیز مورد تبعیض قرار می‌گیرند و با محدودیت‌های مذهبی روبرو هستند.
افزایش یهودی ستیزی در جهان
در گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده است که در یک سال گذشته بر میزان یهودی ستیزی، بهایی ستیزی و ضدیت با بوداییان در جهان افزوده شده است.
در این زمینه به کشورهایی همچون ونزوئلا و ایران اشاره شده است که در رسانه‌های دولتی خود به اظهارات ضد یهودی می‌پردازند. گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین به وب سایت‌هایی در ایران اشاره کرده است که فاجعه هولوکاست را "افسانه" می‌خوانند و با واکنشی از سوی دولت نیز مواجه نمی‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر