Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ فروردین ۱۷, پنجشنبه

یهودیان ایرانی یاد «شیندلر ایرانی» را گرامی می دارند


یهودیان ایرانی یاد «شیندلر ایرانی» را گرامی می دارند


زنده نام عبدالحسین سرداری در جنگ جهانی دوم در فرانسه
(در آستانه آیین رونمایی کتاب «در سایه شیر»؛
زندگینامه زنده نام عبدالحسین سرداری، دیپلمات بشردوست ایرانی)

مصاحبه منشه امیر با نویسنده کتاب، دکتر فریبرز مختاری
 بزودی در آیینی در لوس آنجلس از کتابی رونمایی می شود که محتوای آن بازگو کننده سرنوشت و فداکاری های خیره کننده یک دیپلمات شایسته ایرانی است که در ایام جنگ جهانی دوم، حدود هفتاد سال پیش، با رشادت های خود موجب نجات جان یهودیان بسیاری شد.
آن دیپلمات فقید ایرانی که به عنوان نماینده وقت دولت شاهنشاهی ایران در پاریس خدمت می کرد، با اقدامات نیکوکارانه خود در کنار رهایی شماری از یهودیان ایرانی، تعدادی از یهودیان فرانسه را نیز که در معرض خطر مرگ و کشته شدن در کوره های آدم سوزی هیتلری یا اعزام به اردوگاههای کار اجباری حکومت هیتلر در اروپا بودند، نجات داد.
به دلیل همین اقدامات بشردوستانه است که حتی پس از چند دهه از مرگ او، یهودیان ایرانی به قدردانی از این انسان برجسته پرداختند و او را هرچه بیشتر به جامعه جهانی شناسانده اد؛ دیپلماتی که از خاندانی برجسته و متشخص ایران بود و او را به حق اکنون «شیندلر ایرانی» می نامند.
زندگی این دیپلمات ایرانی را که عبدالحسین سرداری نام داشت و دایی زنده نامان فریدون و امیر عباس هویدا بود، فردی بنام فریبرز مختاری در کتابی با نام «در سایه شیر» به رشته تحریر کشیده است.
قرار است که روز دوشنبه ی 18 روز دیگر، بیست و سوم آوریل، چهارم اردیبهشت، در آیینی در مجتمع فرهنگی و آموزشی «نصح» که یکی از مراکز مهم و شناخته شده برای یهودیان ایرانی در آمریکاست، از کتاب زندگی زنده نام عبدالحسین سرداری رونمایی شود.
در آستانی این مراسم، آقای منشه امیر با دکتر فریبرز مختاری، نویسنده کتاب زندگینامه عبدالحسین سرداری فقید گفت و گو کرده اند.
(توصیه می کنیم که این گفت و گو را با مراجعه به آرشیو 24 ساعته در برنامه امروز رادیو اسرائیل، در سمت راست همین تارنما، بشنوید).

روی جلد کتاب در سایه شیر، ماجرای شیندلر ایرانی
ایرانیان یهودی دست اندرکار آیینی که بزودی در لوس آنجلس برای رونمایی از این کتاب برگزار خواهد شد، در بیانیه ای از جمله نوشته اند: «در دورانی که شوربختانه سرزمین کوروش کبیر، مهد تبلیغات یهودستیزانه شده است و کسانی که خود را رهبران ایران می خوانند نابودی کشور یهودی را فریاد می زنند، شما را برای آشنایی با سرگذشت جوانمردی های عبدالحسین سرداری، جوانمردی دیگر از ایران، این مرز پرگهر، فرا می خوانیم».
--------------------------

همزمان با افزایش تنش‌ها در خصوص برنامه اتمی ایران

بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان با عبور از کانال سوئز در خلیج مستقر می شود


دبی-العربیه. نت
ناو هواپیمابر آمریکایی "اینترپرایز" که بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان است، قرار است با عبور از تنگه هرمز، در منطقه خلیج مستقر می شود.
روزنامه مصری «یوم السابع» نوشته است ناوهواپیمابر «اینترپرایز» آمریکا که با سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند از دریای مدیترانه وارد دریای سرخ شد تا با عبور از اقیانوس هند، دریای عمان و تنگه هرمز، در خلیج مستقر شود. 

این ناوهواپیما بر به وزن ۸۵ هزار تن به همراه شناورهای نظامی همراه‌اش در میان تدابیر شدید امنیتی روز چهارشنبه از کانال سوئز عبور کردند. 

در هنگام عبور این ناو هواپیمابر و شناورهای همراه، راه‌های منتهی و موازی با کانال سوئز بسته شده بودند. ۵ شناور جنگی و یک زیردریایی اتمی نیز "اینترپرایز" را همراهی می‌کنند. عبور این ناو هواپیمابر از کانال سوئز حدود ۱۲ ساعت طول کشید. 

اینترپرایز نخستین ناوهواپیمابر جهان است که با سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند.

طول این شناور ۳۴۲ متر است و درسال ۱۹۵۲ با هزینه ۴۵۱ میلیون دلار ساخته شد. ۵۸۲۸ نفر نیز در این شناور جنگی مستقر هستند.

این آخرین ماموریت اینترپرایز است و این ناوهواپیمابر بعد از ۵۰ سال فعالیت، بازنشسته می‌شود.

اینترپرایز در بسیاری از جنگ‌ها از جمله جنگ آمریکا علیه عراق در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ مشارکت داشت. 

عبور این ناو آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر مقام‌های ایرانی نسبت به حضور ناوهایی آمریکایی در منطقه هشدار داده بودند. با این وجود چندی پیش ناو هواپیمابر آمریکایی "آبراهام لینکلن" از تنگه هرمز عبور کرد.

در هفته‌های اخیر گمانه زنی‌های بسیاری در خصوص احتمال حمله نظامی خارجی به تاسیسات اتمی ایران مطرح شده است. این گمانه زنی‌ها در پی تشدید بحران اتمی این کشور و تاکید آژانس بین المللی انرژی اتمی بر وجود نشانه‌هایی از تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی مطرح شده است. ایران اما می‌گوید که برنامه اتمی‌اش مسالمت آمیز است.

------------------------------

شلیک ضد هوایی در نزدیکی اماکن حساس اتمی و موشکی
مردم تهران را نگران کرد
برخی تارنماهای خبری از ایران گزارش دادند که شب گذشته ساکنان شمالشرق تهران صدای شلیک های متوالی ضد هوایی شنیده اند. بر اساس گزارش ها، صدای مشابهی نیز در مناطق غربی تهران شنیده شده است. برخی از ساکنان منطقه گفته اند که در زمان شلیک توپ های ضدهوایی، یک شیء پرنده نیز در آسمان دیده اند که پس از دقایقی محل را ترک کرده است.
این دو منطقه از آن جهت اهمیت دارند که شرق تهران، محل استقرار تأسیسات اتمی مخفی ایران در منطقه نظامی پارچین است و به گفته منابع آگاه، برخی از انبارهای موشک های دوربرد سپاه نیز در غرب تهران قرار دارد.
مسئولان دولتی و نظامی در ایران هنوز به این گزارش که از جمله در تارنمای "آفتاب" منتشر شد واکنشی نشان نداده اند. در موارد مشابه پیشین، مسئولان یا اینگونه گزارش ها را رد کرده اند و یا مدعی شده اند که یک تمرین نظامی در جریان بوده است.

اهود باراک در آستانه عید "پسح":
"2012، سال مبارزه با برنامه اتمی ایران است"
وزیر دفاع اسرائیل، آقای اهود باراک در آستانه عید پسح (جشن بهار و آزادی یهودیان) اعلام کرد که امسال، سال مبارزه با برنامه های اتمی ایران است. وی که در دیدار با گروهی از مفسران و خبرنگاران نظامی سخن می گفت، اظهار داشت: «تحریم های سیاسی و اقتصادی که علیه حکومت ایران برقرار شده مؤثر است، ولی معلوم نیست که بتواند موجب انصراف سران تهران از برنامه های اتمی شان شود».
وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به مذاکرات پیش روی گروه 5+1 با ایران که قرار است هفته آینده برگزار شود، گفت: ما در انتظار هستیم که ببینیم این دیدار چه نتیجه ای خواهد داشت و آیا ایرانی ها باز هم می خواهند به وقت کشی ادامه دهند و همزمان برنامه اتمی خویش را دنبال کنند یا خیر!
به گفته آقای اهود باراک، اسرائیل موفق شده است که جامعه جهانی را متقاعد کند که موضوع اتمی ایران تنها معضلی برای اسرائیل نیست، بلکه همه جهان را تهدید می کند. در همین حال، وی تأکید کرد که فرصت برای بازداشتن حکومت ایران از ساخت سلاح اتمی در حال به پایان رسیدن است.
وزیر دفاع گفت: «اسرائیل اکنون در انتظار نتیجه گفت و گوها بین گروه 5+1 با نمایندگان حکومت ایران است و در حال حاضر تصمیمی نمی گیرد؛ ولی مسلما عدم تصمیم گیری، برای سال ها ادامه پیدا نخواهد کرد».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر