پیشروی های داعش در مناطقی در شمال عراق و تصرف مناطق اقلیت های مسیحی و ایزدی توسط این گروه اسلامگرای تندرو، باعث آغاز روند تحرکی بین المللی با هدف مقابله با آن شد. در این میان فرانسه برای کمک به نیروهایی که علیه گروه داعش در نبرد هستند، اعلام آمادگی کرد. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه پنجشنبه 7 آگوست، در بیانه ای، حملات اخیر گروه دولت اسلامی موسوم به داعش را محکوم کرده و خواستار تحرک جامعه جهانی برای حمایت از دولت و ملت عراق شد. 

مارک لیال گرانت سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد و رئیس دوره ای شورای امنیت در این زمینه گفت: «اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از جامعه جهانی می خواهند که از دولت و ملت عراق حمایت کرده و هرچه در توان دارد، برای کاهش رنج های مردم آسیب دیده از تنش کنونی در این کشور به کار بندد.»

این سومین بیانیه شورای امنیت درباره حملات گروه داعش در عراق است؛ گروهی که از القاعده تندروتر به شمار می آید. 

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد هم در بیانیه ای اعلام کرد از گزارش های منتشر شده درباره حمات شبه نظامیان داعش به شهرهای کرکوک و قره قوش، شگفت زده شده است. 

در این بیانیه آمده است: «از جامعه جهانی به ویژه آن هایی که دارای نفوذ و توانایی های برای تاثیر مثبت بر اوضاع هستند می خواهم از دولت و ملت عراق حمایت کنند.»

از سویی فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با مسعود بازانی رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که پاریس آماده ارائه کمک به نیروهایی است که در حال نبرد علیه داعش هستند. 

در بیانیه ای که در این باره دفتر ریاست جمهوری فرانسه صادر کرده و نسخه ای از آن در اختیار العربیه قرار گرفته است، اشاره ای به نوع این پشتیبانی نشده است. 

در این بیانیه آمده است: «آقای اولاند بر عزم تحرک فرانسه در عرصه بین المللی برای پشتیبانی از مقام های اقلیم کردستان چه در اقدام هایشان علیه گروه تروریستی دولت اسلامی چه در میزبانی از آوارگان و کمک به ساکنان در معرض خطر، تاکید کرد.»

بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه افزوده است: «اقدام های این گروه تروریستی علیه اقلیت های دینی به ویژه مسیحی و ایزدی، جنایتی بسیار خطرناک است.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین «کشتارهای وحشیانه» گروه داعش در شهر «قره قوش» بزرگترین شهر مسیحی در عراق را محکوم و تاکید کرده است: «جامعه جهانی بای متعهد به کمک شود.»

آقای اولاند در ادامه گفته است که فرانسه آماده اعطای پناهندگی به مسیحیانی است که از خشونت های داعش فرار کرده و خواهان خروج از عراق هستند. 

گروه داعش که ماه گذشته در مناطق تحت تصرف خود در عراق و سوریه، برپایی خلافت اسلامی اعلام کرده بود، از روز یکشنبه حملاتی به برخی مناطق تحت کنترل کردها از جمله زمار، سنجار، قره قوش و مخمور آغاز کرد.