Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۸ تیر ۲۶, چهارشنبه

ضریب هوشی ایرانیان زیر نمره متوسط جهانی


ضریب هوشی ایرانیان زیر نمره متوسط جهانی
ایران با آی کیو ٨٤ در رتبه ٩٨ قرار دارد!


در مطالعه انجام شده در سال ٢٠١٣ آمده است:
کشور سنگاپور با میانگین ١٠٨ امتیاز در رتبه اول قرار دارد و در واقع از میانگین جهانی فاصله زیادی گرفته است. پس از سنگاپور کشور کره جنوبی با ١٠٦ امتیاز و ژاپن با ١٠٥ امتیاز در رتبه های دوم و سوم جای گرفته اند. اما رتبه چهارم به کشور غربی و اروپایی ایتالیا اختصاص دارد که توانست ١٠٢ امتیاز را از آن خود کند. پس از ایتالیا، کشورهای ایسلند، مغولستان، سوییس، اتریش و چین قرار دارند و سطح آی کیو در این کشورها سطح بسیار خوب است چون نزدیک نمره ١٠٠ قرار دارد.

مردم ایران با آی کیو ٨٤ در رتبه ٩٨ قرار دارند. IQ مردم ایران برابر با مردم افغانستان، کلمبیا، اردن، مراکش، نیجریه، پاکستان، پاناما، پاراگوئه، عربستان، اوگاندا، امارات و ونزویلا می باشد.

در این رتبه بندی ضریب هوشی شهروندان چندان به تمدن و اقتصاد کشور ارتباط ندارد زیرا در فهرست مشخص شده مغولستان رتبه ششم جهان را دارد اما آمریکا با ٩٨ امتیاز رتبه ای پایین تر از سطح بسیار خوب را به خود اختصاص داد.

دکتر شهرام یزدانی، استاد یار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، در نشریه پزشکی سپید نتایج تحقیقاتی را چاپ کرد که به این نکته اشاره داشت که IQ در ایران بعد از نمونه گیری اخیر انجام شده ۸۴ به دست آمده است. این در حالی است که میزان IQ در جهان ۱۰۰ است و در کشور هایی مثل ژاپن و کره جنوبی به متوسط ۱۰۵ رسیده است.

به صورت خلاصه و با بیان ساده باید بگویم که این نمودار نرمال نشان دهنده نرم هوش است که نمره ۱۰۰ می باشد با انحراف معیار ۱۵، یعنی یک انحراف پایین تر نمره ۸۵ و یک انحراف بالاتر نمره ۱۱۵ نمرات نرم متوسط جامعه که بیش از ۶۸ در صد افراد جامعه را تشکیل می دهند شامل می شود.

طبق این تعریف که بر اساس تست هوش وکسلر می باشد زیر نمره ۸۵ افراد کم هوش و بالای ۱۱۵ افراد باهوش هستند که هر انحراف آن برای خود تعریف و نام گذاری مشخصی دارد. با این اوصاف ضریب هوشی ایرانیان زیر نمره هوش متوسط جهانی است . یعنی به جای نمره ۱۰۰ در وسط نمودار نرمال هوش در ایران باید نمره ۸۴ را بگذاریم. این مسئله به هیچ وجه کم اهمیت نیست و بسیار تاسف بار است.

لینک جدول ضریب هوشی:
https://brainstats.com/average-iq-by-country.html

لینک مقاله دکتر شهرام یزدانی:
http://bit.ly/2ViTCFn

National IQ Scores 
Country Rankings

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر