Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ دی ۲, شنبه

اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب کرده‌اند.


اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب کرده‌اند.
حقوق بشر:اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب کرده‌اند. قطعنامه مربوط به محکومیت نقض حقوق بشر در ایران روز پنجشنبه، ۳۰ آذر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید. 


براساس گزارش‌ها، در رأی‌گیری اولیه برای تصویب این قطعنامه ۸۶ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و ۶۵ رأی ممتنع داده شده است. آرای نمایندگان کشورهای عضو پس از تایید دولت‌های مربوطه، به عنوان آرای نهایی اعلام و ثبت خواهد شد.

به دنبال تصویب این قطعنامه، نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت که گفت‌وگو، همکاری جدی و خودداری از حرکات سیاسی بهترین راه‌حل برای ارتقای حقوق بشر در دنیاست.

به گزارش پرس تی‌وی، شبکه خبری انگلیسی‌زبان ایران، محمد خزاعی با انتقاد از تصویب این قطعنامه، آنچه را اقدامات خصومت‌آمیز کشورهایی مشخص درباره وضعیت حقوق بشر در ایران خواند، محکوم کرد.

او گفت: "ما همواره بر ضرورت گفت‌وگو و احترام متقابل، به عنوان بنیان حقوق بشر تاکید کرده‌ایم."

تنظیم‌کنندگان این قطعنامه با اشاره به آنچه موارد "جدی، مداوم و مکرر" نقض حقوق بشر در ایران خوانده شده، خواستار توقف این روند شده‌اند.

این قطعنامه پیش از این در کمیته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی سازمان ملل متحد تصویب شده بود و کانادا اصلی‌ترین حامی آن خوانده می‌شد.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، گفت: "تعداد کشورهای پشتیبان این قطعنامه افزایش یافته است که نشان از انزوای روزافزون رژیم ایران دارد."

او اضافه کرد: "دولتی که از طرف تمام نهادهای سازمان ملل متحد، به عنوان نقض‌کننده مستمر حقوق بشر شناخته می‌شود، طبق مقررات حقوق بین‌المللی یک دولت یاغی و متمرد است."

با این حال، محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفته است که این قطعنامه با اهدافی سیاسی ارائه شده است و تنظیم‌کنندگانش در عمل، به دنبال ارتقای وضعیت حقوق بشر در ایران نبوده‌اند.

-----------------

تایید حکم اعدام ۶ نفر در شهرستان سلماس

خبرگزاری هرانا - حکم اعدام ۶ شهروند کرد سلماسی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است به گونه‌ای که پس از تایید حکم در دیوان عالی کشور نامبردگان هم اکنون در خطراجرای حکم قرار دارند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حبیب مامدی، اکرم مامدی، سامی مامدی، صمد مامدی، کریم مامدی و فیروز حسن‌زاده که از اهالی روستاهای هبلران و قزل کند از توابع شهرستان سلماس می‌باشند، به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر، توسط دادگستری شهرستان سلماس به اعدام محکوم شدند.
برپای همین گزارش دو نفرشهروند کرد، اهل ارومیه نیزدراین ارتباط بازداشت شدند که ازهویت و حکم صادره خبری دردست نیست.
بنا به گزارشهای رسیده، تقاضای عفو این شهروندان در دو مرحله مطرح و پس از انجام بررسی‏های لازم و عدم احراز شرایط، توسط کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی رد شده است.
گفتنی است، با اشاره به قرار گرفتن شهرستان سلماس درمسیر ترانزیت، پرونده‌های بسیاری در رابطه با قاچاق مواد مخدر در این شهرستان تشکیل و به صدور حکم اعدام منجر می‌گردد.

---------------------------

زندگی و مرگ؛ گزارش درباره‌ کولبران مرزی کُرد

کوردستان میدیا: طی یک ماه، 8 کولبر و کاسبکار کُرد در مناطق مرزی کُردنشین ایران با هدف مستقیم گلوله‌ی نیروهای نظامی رژیم ایران و سرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند.

این کولبران تنها به منظور تأمین مایحتاج زندگی به این کار روی آورده و اغلب مواقع مرگ آنها را در پی داشته است.
در اول آذرماه سال جاری دو شهروند کُرد اهل بانه در منطقه‌ی مرزی هدف گلوله‌‌ی نیروهای انتظامی رژیم ایران قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌‌اند.
محمد حاجی لطیف ساکن روستای " کیوه‌رو" و صلاح اهل "سماقانی" از توابع بانه دو شهروندی بودند که مورخه‌ی یکم آذرماه هدف گلوله‌ی نیروهای انتظامی رژیم قرار گرفته و کشته شده‌اند.
مورخه‌ی هفتم آذرماه یک کولبر دیگر کُرد به نام عبدالله چمانه 35 ساله و اهل روستای "سپیدار" از توابع شهرستان سردشت کشته شد. عبدالله در نزدیک روستای "قلعه سیاه" هدف شلیک مستقیم گلوله‌ی نیروهای رژیم قرار گرفته و جان خود را از دست داد.
در همان روز، کولبر دیگری به نام "شهرام" اهل ماکو در منطقه‌ی مرزی و با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شد.
این کولبران جهت تأمین مایحتاج زندگی جان خود جان خود را به خطر انداخته، ولی نیروهای انتظامی رژیم ایران بدون هیچ گونه ملاحضه‌ای کولبران را هدف قرار داده که "ابراهیم جهان‌آرا" یکی دیگر از کولبران کُرد بود که هدف شلیک نیروهای رژیم قرار گرفت.
مورخه‌ی دوازدهم آذرماه ابراهیم جهان آرا، 50 ساله و اهل شهرستان پیرانشهر در مکانی به نام "خورنج – سری میدان"، از سوی نیروهای متعلق به پاسگاه "لکبن" هدف گلوله قرار گرفته و جان باخت.
از دیگر سو، علاوه براینکه کولبران در معرض شلیک گلوله‌ی‌نیروهای انتظامی رژیم قرار دارند، مین‌های کاشته شده، سرما‌زدگی و چندین عامل دیگر نیز جان آنان را تهدید می‌کند.
احمد ٤٨ ساله، فرزند خضر اهل پیرانشهر، یکی دیگر از شهروندان کُردی بود که ١٥ ‌آذرماه، هنگامی که مشغول کولبری در مناطق مرزی بود به علت سرمازدگی جان خود را از دست داد.
در ادامه‌ی کشتار مستمر شهروندان در مناطق مرزی، ١٨ آذرماه "سمکو ریحانی" نوزده ساله فرزند محمود، اهل سردشت، با شلیک مستقیم گلوله‌ی نیروهای انتظامی رژیم کشته شد.
در بیست و یکم آذرماه نیز، خالید احمدپور اهل مهاباد کولبر دیگر کُرد بود که با هدف تأمین مایحتاج زندگی به این کار مملو از ترس و نگرانی روی آورده بود، که نهایتاً وی نیز به دلیل شلیک مستقیم گلوله نیروهای رژیم جان خود را از دست می‌دهد.

اجناسی که توسط این کولبران جابجا می‌گردد تنها حاوی مقداری مواد غذایی، وسایل برقی و پارچه است که بر اساس قوانین بین‌المللی جرم حمل این مواد و وسایل کشته شدن نیست.

--------------------

سنای آمریکا: کمک به مردم ایران برای سرنگونی رژیم

اکثریت سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب حاکم در نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا از او خواسته‌اند فشارها را بر رژیم تهران افزایش دهد و از جمله تحریم‌های شدیدتری وضع کند و یک ائتلاف نظامی برای حمله احتمالی به جمهوری اسلامی شکل دهد.

به گزارش رادیو فردا، این نامه که با پیشنهاد و پیگیری رابرت مندنز، سناتور دموکرات، جوزف لیبرمن، سناتور مستقل، و کلی آیوت، سناتور جمهوری‌خواه تهیه شده، امضای ۷۳ سناتور از ۹۹ عضو فعلی سنای آمریکا را گرفته است.
سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب حاکم در نامه خود به باراک اوباما، به «اثر قابل‌توجه تحریم‌های فعلی» بر اقتصاد ایران اشاره کرده‌اند و در عین حال هشدار داده‌اند که رژیم تهران همچنان برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد و از جمله ذخیره اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را از سال ۲۰۰۹ تاکنون پنج برابر افزایش داده است.
آنها این فعالیت رژیم ایران را «یک گام مهم به سمت تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰درصد» شمرده‌اند. در این نامه همچنین به تکمیل تاسیسات غنی‌سازی فردو و بیش از دو برابر شدن شمار سانتریفوژها در تابستان امسال اشاره کرده‌اند.
سناتورهای آمریکایی در این نامه از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند برای پیشگیری از دستیابی رژیم ایران به توانایی تولید سلاح هسته‌ای، چهار گام بر دارد.
آنان برای گام اول نوشته‌اند زمان برای اعتمادسازی‌های محدود بین رژیم ایران و آمریکا سر آمده است.
به نوشته این سناتورها، رژیم ایران باید سریعا و کاملا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و از جمله تعلیق همه فعالیت‌های غنی‌سازی و بازیابی هسته‌ای را اجرا کند. رژیم تهران همچنین باید اجازه دهد همه اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد از ایران خارج شود.
سناتورهای آمریکایی همچنین نوشته‌اند درباره هر پیشنهادی که به حکومت ایران اجازه غنی‌سازی در هر شکلی را بدهد، بدبین هستند.
این ۷۳ سناتور آمریکایی در گام دوم از باراک اوباما خواسته‌اند تا زمانی که این محدودیت‌ها وضع نشده است، ایالات متحده آمریکا باید از «همه عناصر قدرت ملی» خود برای فشار آوردن بر رژیم ایران استفاده کند.
به نوشته این گروه از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه و مستقل، این فشارها باید شامل به کار گرفتن تهاجمی تحریم‌های فعلی و وضع تحریم‌های جدید و سخت‌تر و همچنین افزایش انزوای دیپلماتیک رژیم ایران از طریق تشویق کشورها به اخراج دیپلمات‌ها و بستن سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های جمهوری اسلامی همچون کانادا باشد.
در گام سوم سناتورها از اوباما خواسته‌اند در آغاز دور دوم ریاست جمهوری خود، صریح کند آماده اقدام نظامی علیه رژیم ایران «در صورت ادامه تلاش‌های این رژیم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای» است.
آنها همچنین از رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند با «متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه» همکاری کند تا به رژیم تهران نشان دهد که یک «ائتلاف چند جانبه توانمند و مورد اعتماد» وجود دارد که اگر اقتضا کند از یک حمله نظامی به جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.
سناتورهای آمریکایی در گام چهارم خواستار آن شده‌اند که آمریکا «حمایتش از مردم ایران و جنبش حقوق بشر و دموکراسی در ایران» را گسترش دهد.
آنها نوشته‌اند برای آمریکا مهم است که «آشکارا و رسا در کنار مردم ایران بایستد و فارغ از وضعیت مذاکرات با حکومت ایران، از خواست آن مردم برای آزادی دفاع کند.»

این سناتورها نوشته‌اند که سرانجام جمهوری اسلامی به «تل خاکستر تاریخ» خواهد پیوست و به گفته آنها نه به خاطر فشار آمریکا بلکه به خواست مردم.
----------------------------

سوریه؛ سازمان ملل دو شرکت رژیم تهران را تحریم کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، کمیته تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل روز پنج شنبه دو شرکت وابسته به رژیم تهران را به دلیل ارسال سلاح برای رژیم دمشق، تحریم کرد.

بنا به بیانیه کمیته تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل، شرکت هواپیمایی "یاس ایر" و شرکت واردات و صادرات "سد"Yas Air + SAD Import-Export Company بطور فعال در قاچاق سلاح برای رژیم دمشق مشارکت دارند.
کمیته تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل می گوید، این دو شرکت به لیست بلند بالای شرکتها و نهادهايی اضافه می شوند که تا کنون قطعنامه شورای امنیت در مورد ممنوعیت صادرات سلاح توسط رژیم تهران را نقض کرده اند.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل طی سخنانی با متهم کردن دو شرکت وابسته به رژیم تهران به همکاری با رژیم خونریز بشار اسد گفت، این شرکتها نقش فعال و مهمی در قاچاق سلاح برای رژیم سوریه دارند.
--------------------------

ويکيليکس بزودی يک ميليون سند ديگر منتشر می کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، جولیان آسانژ موسس سایت اینترنتی ویکیلیکس که به علت افشای گزارش های محرمانه دولت آمریکا به شهرت رسید، روز پنجشنبه گفت در سال 2013 حدود یک میلیون سند محرمانه دیگر منتشر می کند.

آسانژ از بالکن سفارت اکوادور در لندن که در آن پناهنده شده است، در اظهاراتی که با تشویق صدها تن از طرفدارانش همراه بود گفت، سال آینده همانند سال 2012 سال پرباری خواهد بود، ویکیلیکس خود را برای انتشار بیش از یک میلیون سند که به همه کشورهای جهان مربوط می شود، آماده می کند.
ویکیلیکس تاکنون حدود دویست و پنجاه هزار تلگراف محرمانه متعلق به وزارت امور خارجه آمریکا را منتشر کرده که باعث خشم واشنگتن شده است.
جولیان آسانژ از بیم آنکه به سبب یک پرونده رسوایی اخلاقی به کشورش سوئد مسترد شود، از ماه ژوئن به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است.

اکوادور به وی پناهندگی سیاسی داده است ولی دولت انگلیس می گوید می خواهد حکم بازداشت صادر شده در کشور سوئد را علیه وی اجرا کند. خودش بر این باور است اگر به سوئد مسترد شود، احتمالا پس از آن به آمریکا تحویل داده خواهد شد و خطر حکم مرگ او را تهدید می کند. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر