Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ دی ۱۰, یکشنبه

انتقال چهار زندانی اعدامی کرد به قرنطينه قزل حصار


انتقال چهار زندانی اعدامی کرد به قرنطينه قزل حصار



چهار زندانی محکوم به اعدام به دستور مسؤلين زندان قزل حصار به قرنطينه اين زندان منتقل شدند.


برادر یکی از این افراد در گفتگو با خبرنگار آژانس خبری موکریان در مهاباد ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : بعدازظهر روز چهارشنبه ششم دی ماه سال جاری ، چهار تن از زندانيان محکوم به اعدام به نام های حامد احمدی، کمال مولایی، جهانگیر دهقانی و جمشید دهقانی، به دستور مسؤلين زندان قزل حصار به قرنطينه اين زندان منتقل شده اند.
وی افزود : از علت انتقال این چهار تن که از سوی مقامات قضایی متهم به عضویت در گروههای سلفی هستند اطلاعی در دست نيست.
بنابه اطلاعات بدست آمده این افراد درسال 88 در سنندج بازداشت و مدتی در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج نگهداری شده، سپس به زندان اوین انتقال یافته و سپس به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.

همه این افراد از سوی شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب شهر تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام عضویت در گروههای سلفی و ... به اعدام محکوم شده‌اند و حکم آن‌ها در دیوان عالی کشور نیز تائید شده و در ماه‌های گذشته جهت اجرای حکم به دایره اجرای احکام زندان اوین ابلاغ شده است .
آژانس خبری موکريان
سرويس حقوق بشر
------------------

زنان بی خانمان تهران از کجا آمده اند؟

سایت شریان: آمارهای روزانه دریافتی از مراکز جمع آوری و اسکان بی خانمان‌های پایتخت نشان می‌دهد که حداقل 60 درصد زنان بی‌خانمان پایتخت از شهرستان به تهران آمده اند و در این شهر بی در و پیکر کس و کاری ندارند.


همین آمارها هم اعتراف می‌کنند که متاسفانه بیشترین بی‌خانمان‌های شهر تهران را زنان و دختران جوان تشکیل می‌دهند. 

این روزها و از آغاز فصل سرما بحث ساماندهی و اسکان بی خانمان‌ها و کارتن خواب‌های پایتخت به یکی از دغدغه‌های جدی متولیان آسیب‌های اجتماعی شهر تهران بدل شده است و بر اساس تقسیم کار انجام شده میان دستگاه‌های اجرایی بخش اعظمی از وظیفه جمع آوری و ساماندهی کارتن خواب‌ها در شهر به شهرداری تهران واگذار شده است.

روز گذشته رضا جاگیری معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در دو گفت وگوی جداگانه با دو خبرگزاری‌ جزییاتی از چگونگی جمع آوری و اسکان سامان بی خانمان‌ها و آسیب‌دیدگان اجتماعی درمراکز جمع اوری زنان و مردان و سامان‌سراهای شهرداری تهران را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه”سامان‌سرا" به مراکز مداخله در بحران شهرداری تهران اطلاق می‌شود که افراد آسیب‌دیده اجتماعی را به آنجا منتقل می‌کنند، افزود: شهرداری تهران دو سامان‌سرای مجزا برای زنان و مردان در اختیار دارد. به گفته جاگیری واحد مردان در اسلامشهر با ظرفیت 400 نفر و واحد زنان در لویزان 230 نفر ظرفیت دارد. همچنین مرکز زنان بی خانمان تهران در لویزان قرار داشته و 200 نفر ظرفیت دارد.
این مقام اجتماعی شهرداری پایتخت از زنان بی خانمان گفت و تصریح کرد که بیش از 60 درصد زنان بی‌خانمان پایتخت شهرستانی هستند.جاگیری بااشاره به احداث مرکزی برای زنان بی خانمان در تهران گفت: مکانی را درنظر گرفته ایم و افراد را بر اساس حکم قضایی در آنجا نگه می‌داریم.وی با بیان اینکه مدد کارانی را برای این افراد آورده ایم، گفت: در پی توانمندسازی این افراد هستیم تا آنها را از گردونه بی خانمانی خارج کنیم.
معاون سازمان رفاه و خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران درخصوص تعداد زنان بی خانمان در تهران گفت: آمار دقیقی ندارم تعداد آنها شناور است. وی درباره سامان‌سرای زنان واقع در لویزان توضیح داد که: این مرکز تنها واحد پذیرش زنان در تهران است که زنانی از هر طیف، اعم از متکدی، زنان خیابانی و بی‌خانمان را پذیرش می‌کند.
وی با بیان اینکه مرکز دیگری برای زنان بی خانمان معتاد در منطقه 21 شهرداری راه اندازی کردیم گفت: فقط افرادی را که معتاد هستند را در این مرکز نگهداری می‌کنیم.جاگیری در خصوص رنج سنی زنان بی خانمان در تهران گفت: بیشتر آنها جوان هستند.به گفته جاگیری بیش از 60 درصد زنان بی خانمان پایتخت نشین شهرستانی هستند.معاون سازمان رفاه و خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران در خصوص زنان بی خانمان خارجی گفت: اتباع خارجی را پوشش نمی‌دهیم.
جمع‌آوری روزانه 300بی‌خانمان در پایتخت



همچنین معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همچنین با انتقاد از نحوه همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر با شهرداری، گفت: در حال حاضر معتادان جمع‌آوری شده را مستقیما به کمپ‌های درمانی که شناسایی کرده‌ایم تحویل می‌دهیم، در حالی که طبق برنامه ستاد، این افراد باید به پلیس موادمخدر تحویل شوند، اما این برنامه تاکنون اجرایی نشده است.




جاگیری درباره فرایند ساماندهی متکدیان و افراد آسیب‌دیده اجتماعی که توسط گشت‌های شهرداری جمع‌آوری می‌شوند، توضیح داد: افراد جمع‌آوری شده به سامان‌سراهای شهرداری منتقل می‌شوند تا خدمات تخصصی مورد نیاز خود را دریافت کنند و در نهایت دستگاه قضایی برای آنها تعیین تکلیف کند.جاگیری با بیان اینکه سامان‌سراها، خدمات تخصصی به افراد جمع‌آوری شده ارائه می‌دهند، توضیح داد: تمامی افراد جمع‌آوری شده توسط گشت‌های شهرداری، ابتدا تحت غربالگری قرار می‌گیرند، سپس به این مراکز منتقل می‌شوند و در صورت لزوم خدمات درمان اورژانسی به آنها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که فردی اعتیاد خاص و پیشرفته داشته باشد، به مراکز مجاز درمان اعتیادی که ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است، معرفی می‌شوند.به گفته وی، سایر افراد هم ابتدا به قرنطینه و سپس بخش اصلی سامان‌سرا منتقل می‌شوند تا حکم قضایی برای آنها اتخاذ شود و بر اساس مفاد حکم، افراد به نهادهای حمایتی همچون بهزیستی معرفی و یا تحویل خانواده‌شان می‌شوند.جاگیری متوسط آمار بی‌خانمان‌هایی که روزانه توسط ضابطان شهرداری جمع‌آوری می‌شوند را 300 نفر عنوان کرد و افزود: بسیاری از این افراد تکراری هستند و بعضا بیش از 10 بار جمع‌آوری شده‌اند.
جاگیری در ادامه، یکی از مشکلات پیش‌روی سازمان رفاه را عدم معرفی کمپ‌های مجاز درمان اعتیاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و توضیح داد: این کمپ‌ها هم‌اکنون به ما معرفی نشده‌اند، به همین خاطر امور مربوط به معتادان جمع‌آوری شده به سختی پیش می‌رود.
وی با بیان اینکه از ستاد مبارزه با مواد مخدر خواسته‌ایم هرچه زودتر کمپ‌های مجاز را به ما معرفی کند، افزود: در حال حاضر معتادان را مستقیما به مراکز درمان اعتیادی که خودمان شناسایی کرده‌ایم تحویل می‌دهیم. در حالی که طبق برنامه اعلام شده از سوی ستاد، شهرداری باید معتادان جمع‌آوری شده را به پلیس موادمخدر تحویل دهد، اما این برنامه تاکنون اجرایی نشده است.
چندی پیش این مسئول شهرداری تهران از تدوین لایحه‌ای به منظور راه‌اندازی گرمخانه‌ در سطح مناطق 22گانه پایتخت خبر داد و اعلام کرده بود که‌ در صورت تخصیص اعتبار از سوی شورای شهر، یک تیپ استاندارد از گرمخانه در کلیه مناطق شهرداری‌ تهران احداث خواهد شد. به گفته جاگیری همچنین مدتی است که لایحه «توسعه زیرساخت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران» در دست تدوین است که طی آن ارائه خدمات مددکاری و کاهش آسیب به بی‌خانمان‌ها در سطح مناطق 22گانه در دستور کار مدیریت شهری قرار می‌گیرد.

جاگیری خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص اعتبار از سوی شورای شهر، یک تیپ استاندارد از گرمخانه در کلیه مناطق شهرداری تهران احداث خواهد شد تا علاوه بر جبران کمبود ظرفیت گرمخانه‌ها، زمینه ارائه خدمات تخصصی و فراهم کردن دسترسی بی‌خانمان‌ها به این مراکز ایجاد شود. گفتنی است علاوه بر مراکز اصلی اعلام شده همزمان با آغاز فصل سرما، گرمخانه‌های فوریتی و کوچک با ظرفیت 30 تا 50 نفر در سطح مناطق 22 گانه به منظور فراهم کردن دسترسی آسانتر بی‌خانمان‌ها در فصل سرما از سوی شهرداری راه اندازی شده است.
---------------------

تجاوز جنسی به دختر معلول ذهنی در منطقه زلزله زده

کانون زنان ایرانی - بلایای طبیعی همیشه دامن تمام مردم ساکن یک منطقه را به طور یکسان می‌گیرد. در این میان اما ‌گاه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که انسانیت را خدشه دار می‌کند.

نمونه‌اش در همین زلزله اخیر آذربایجان رخ داده؛ اتفاقی که باورش در آن فضا که باید همه به فکر یاری به یکدیگر باشند، سخت می‌نمایند.
هانیه؛ دختری است که سنش از ۱۴-۱۵ سال تجاوز نمی‌کند. به گفته مردم بومی، از اولین روز زلزله، در روستای زلزله زده «سرند»‌‌ رها شده بود.
هانیه، دختری است که عقب ماندگی ذهنی دارد. از این رو در کوچه و خیابان‌های کمپ رفت و آمد می‌کرد، بدون آنکه کسی به او توجهی کند. در دنیای کودکی خود بازی می‌کرد، کاری به کسی نداشت و کسی هم کاری با او نداشت.
یک روز ناگهان هانیه گم شد، چند روز خبری از او نبود و بی‌آزاری و بی‌کس و کاریش باعث شد کسی متوجه این غیبت نشود.
صبح ۲۵ مرداد، هانیه مقابل کمپ «سرند»‌‌ ظاهر شد، اما دیگر آن دختر سابق نبود. صورت و دست‌هایش کبود بود. مددکاران اون را که در آن وضعیت دیدند، با خود به داخل کمپ بردند.
یکی از دختران مدد کار، هانیه را به حمام برد. آنچه که این مددکار بر بدن هانیه دید، خبر از فاجعه می‌داد. تمام بدن هانیه کبود بود، آثار طناب بر دست‌ها و پا‌هایش نمایان بود، سینه‌هایش زخم بود؛ هانیه در معرض «تجاوز خشونت آمیز جنسی» قرار گرفته است.
آری، آنجا که باید یاور بود و بس، آنجا که باید دستهای زیر خاک مانده را در دست گرفت و حفظ جان کرد، گاهی دستهایی پیدا میشود که وحشیانه چنگ می اندازند و رنج ماندگار بر دلها حک میکنند.
به همین سادگی پشت انسانیت لرزید...
دخترک رنجور که هیچ کس و کاری نداشت، اکنون دیگر از خودروهای مردان می‌ترسد. عقب ماندگی ذهنی‌اش مانع از این می‌شود که رنج‌هایی را که متحمل شده، بازگو کند. شاید مجبور باشد تا آخرین روز عمرش، سنگینی شرح خشونت و تجاوزی که بر او رفت را بر دل خود تحمل کند.

هانیه تحویل اورژانس اجتماعی داده شد؛ حال چگونه روز‌هایش را سپری می‌کند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر