Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ دی ۲, شنبه

ترکیه و اقلیم کردستان, خلق‌کُرد در غرب را تحت محاصره اقتصادی قرارداده‌اند


ترکیه و اقلیم کردستان, خلق‌کُرد در غرب را تحت محاصره اقتصادی قرارداده‌اند
فرات نیوز.
قامشلو - علی‌رغم تمامی تلاش‌ها در غرب کردستان برای بازکردن دروازه‌های مرزی توسط حکومت اقلیم کردستان, تاکنون حکومت اقلیم کردستان دروازه‌های مرزی میان جنوب و غرب کردستان را بسته است. این درحالی است که چندی پیش «شورای عالی کرد ـ غرب کردستان» در قالب هیأتی با مقامات اقلیم کردستان در خصوص بازکردن دروازه‌های مرزی دیداری انجام داده بودند. هرچند تاکنون حکومت اقلیم بارها قول داده, اما هنوز در عمل اقدامی نکرده است. «احمد سلیمان» عضو شورای عالی کرد اعلام کرد که مقامات هولیر تاکنون در این زمینه پاسخی به درخواست‌های ما نداده‌اند و باردیگر خواستار بازگذاشتن دروازه‌های مرزی برای رساندن نیازهای اولیه به خلق‌کرد در غرب کردستان شد. از طرف دیگر به منظور چاره‌یابی مشکلات و مضیقه‌های خلق‌کرد در غرب کردستان, «شورای کمک‌های بشردوستانه» و «هلال احمر کورد» تأسیس و تشکیل داده شدند.


سالهاست که کردهای غرب کردستان به دلیل سیاست‌های خصمانه رژیم بعث سوری با فقر, گرسنگی و محرومیت و آوارگی دست و پنجه نرم می‌کند. هرچند غرب کردستان به لحاظ زراعت و داشتن منابع نفتی از غنی‌ترین مناطق سوریه است, اما در زمان حاکمیت رژیم بعث منابع زیرزمینی و نفتی کردها را به شهرهای عربی سوریه منتقل می‌کردند. این امر موجب محرومیت و فقر زیاد در غرب کردستان شد که بسیاری هم ناچار به کوچ شدند.

شورای عالی کرد: حکومت اقلیم به درخواست‌های ما پاسخ نمی‌دهد

«احمد سلیمان» عضو شورای عالی کرد در رابطه با مسئله بستن مرزها, در مصاحبه با خبرگزاری «فرات» گفت از مقامات حکومت اقلیم کردستان خواسته‌اند که دروازه‌های مرزی را باز بگذارند, اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند. سلیمان ضمن اشاره به مشکلات و مضیقه‌های روزافزون زندگی روزانه کردها در غرب کردستان گفت که وضعیت بسیار وخیم است. وی گفت که دارو و وسایل مورد نیاز برای تندرستی به سختی یافت می‌شود.

گروه‌های مسلح سوری تانکرهای حمل سوخت را ربودند

ازطرف دیگر تانکرهایی که از شهرهای سوریه نفت و مواد سوختی را به شهرهای غرب کردستان منتقل می‌کنند, با حمله گروه‌های مسلح سوری مواجه می‌شوند. آخرین بار در 20 دسامبر گروه‌های مسلح در منطقه «انیسا» واقع در میان شهر رقا و غرب کردستان, شماری از تانکرها و خودروهای حمل آذوقه به غرب کردستان را ربودند. بنا به گزارش‌هایی که یکی از رانندگان به خبرگزاری فرات اعلام کرده, در تل‌ابیت 10 و در حما 60 تانکر بنزین و نفتی که برای شهرهای کردی حمل می‌شد, به زور اسلحه خالی کرده‌اند.

تشکیل یک شورا و سازمان برای تأمین کمک‌های بشر دوستانه

در شهر قامشلو «شورای کمک‌های بشردوستانه» طی نشستی تشکیل داده شد. این نشست با حضور شماری از اعضای شورای عالی کرد و اعضای شورای کمک‌های بشردوستانه برگزار گردید و در آن آمده که غرب کردستان هم‌اکنون در محاصره اقتصادی قرار گرفته. همچنین در خصوص راهکارهای برون رفت از این بحران و محاصره مباحثی صورت گرفت و بطور رسمی «شورای کمک‌های بشردوستانه» اعلام شد.

هلال احمر: خطر بروز بیماریهای مختلف

برای مقابله با مشکلات و مضایق موجود در غرب کردستان, در روز 12 دسامبر در غرب کردستان «هلال احمر کورد» در شهر عامود اعلام موجودیت کرد. هلال احمر کورد از پزشکها و وکلای حقوق بشر تشکیل می‌شود که به مشکلات خوراک و پوشاک, تندرستی, زنان و کودکان در غرب کردستان می‌پردازد.

در حال حاضر ترکیه و حکومت اقلیم کردستان غرب کردستان را در شدیدترین محاصره اقتصادی قرار داده‌اند.فرات نیوز.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر