Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ خرداد ۱۶, سه‌شنبه

امروز روز ملی و یا عید ملی کشور سوئد میباشد و هر سال در 6 ژئن سالروز عید ملی سوئد میباشد.


امروز روز ملی و یا عید ملی کشور سوئد میباشد و هر سال در 6 ژئن سالروز عید ملی سوئد میباشد.
در سال 2005 دولت تصمیم گرفت که روز عید ملی روز تعطیلی اعلام کند اما پیش از این تاریخ این روز چندان رسمیت نداشته است.
و به همین مناسبت ما این روز فرخنده به دست اندرکاران و سیاست مداران سوئد تبریک میگویم.

سوئد کشوری است دموکراتیک و در این کشور آزادی بیان و آزادی عقیده و ابراز آن و برمبنای حقوق بشر پیشمیرود.
در این کشور دادگاه ها مستقل هستند و به هیچ عنوان دولت نمیتواند در  امور دادوری دخالت کند  و دستگاه قضایی این کشور کاملا مستقل و بدون وابستگی به دولت به عنوان یک اورگان مستقل به کارهای قضایی میپردازد.
در این کشور هر 4 سال یکبار انتخابات صورت میگیرد و هر احزابی که بقدرت برسند سیاست خویش را در طول این چهار سال پیرو میکنند از نظر اقتصادی و سیستم کاری تغیراتی ایجاد میشود و همچنین در سیستم مالیاتی باز تغیراتی چندانی ایجاد میشود.
کشور سوئد که تعداد جمعیتش 9 میلیون نفر میباشد دارای 8 حزب سیاسی هستش  مثل حزب مردم لیبرال و سوسیالدموکرات حزب میانه بروژوایی مودرات حزب چپ و حزب محیط زیست و حزب دموکراتهای سوئد  و حزب مرکز که در سال 2006 تا 2010  حزب دموکراتهای سوئد به پارلمان   راه یافتند .


سیاست کشور سوئد بر اساس بیطرفانه و مستقل بدون وابسته به هیچ کشور و هیچ دولتی دیگر پیرو میشود.
در کشور سوئد دارای سیستم آموزش و پرورش سالم میباشد و در این کشور آزادی مذهب آزادی عقیده و ابراز آن وجود دارد به شرطی که به آزادی دیگران لطمه وارد نشود.

کسانی که بیکار میشوند اگر پول بیمه بیکاری را پرداخته باشند شامل کمک هزینه بیکاری میشوند این کمک هزینه بیکاری شامل 3 بخش عمده میباشد که من وارد جزئیاتش نمیشوم و باز در این کشور دارای کمک هزینه ی اجتماعی برای افرادی که بیکار هستند و هنوز کار نگرده اند شامل میشوند.
 .
در این کشور قانون حاکم است و همه تابع قانون هستند هر نوع تخلفی در این باره صورت بگیرد قانون با چنین تخلفی قاطعانه و بصورت مستقل جلوش را میگیرد و برخورد قاطعانه میکند.
و سیستم سیاسی در این کشور پادشاهیی و پارلمانی است و سیستم اداره ی بصورت کومونی پیشمیرود  و هر کومونی برای خودش دارای قوانین خاص مربوط بخودش میباشد و نوعی کنفدرالیسم در این جامعه حاکم است اما دارای یک قانون هستند بعنوان قانون ملی که دارای یک کتاب بزرگ و هر سال تغیراتی در این کتاب صورت میگرد و بر اساس روز  قوانین جدید طرح ریزی میشود.
در کشور سوئد زنان از حقوق برابر با مردان برخوردارند و زنان دارای استقلال مادی و اقتصادی هستند و زن و مرد آزادانه همسر خود را انتخاب میکنند بدون دخالت دیگری و اگر هم با هم جور در نیآمدند از هم جدا میشوند و زن بصورت مستقل زندگی خود را ادامه میدهد و مرد هم همچنین  یعنی به هیچ عنوان زنان وابستگی اقتثصادی را مردان ندارندو توسط دولت حمایت میشوند.

دموكراسی در سوئد
سوئد كشوری است با نظام دموكراتیك یا به كلامی دیگر پارلمانتاریستی كه به اصطلاح به حكومت مردم بر مردم  مشهور شده است. دموكراسی سوئد را می توان به طور خلاصه  چنین توضیح داد: مردم چهار سال به چهارسال در انتخابات همگانی نماینده هایی را برمی گزینند تا تصمیم های سیاسی را بگيرند. پس از تصمیم گیری توسط این نمایندگان، وظیفه ی ادارات و سازمانهای اجرایی است تا آنها را به مرحله ی اجرا در آورند. بجز شركت در انتخابات، می توان مثلاً با شركت در فعالیتهای احزاب یا سازمانهای سیاسی و نیز از طریق نوشتن مقالات در رسانه های گروهی، در تصمیم گیریهای سیاسی تأثیر گذاشت.

تصمیم های سیاسی باید با خواسته های شهروندان مطابقت كنند. در صورت وجود عقاید گوناگون در هنگام تصمیم گیری سیاسی، در آخر، خواست اكثریت است كه تعیین كننده خواهد بود، هرچند که معمولاً به نظرات اقلیت پارلمانی نیز توجه می شود. تصمیم های گرفته شده هم  در مجامع سیاسی  و هم در سازمانها ممكن است  نتیجه ی  سازش میان  طرفین یا به بیان دیگر نتیجه ی  تعدیل درخواسته های آنان باشد.
در قانون مشخص شده است كه ارزشهای دموكراتیك باید در تمام زمینه های اجتماعی ملاك عمل قرار گیرند.  به بیان دیگر، در سوئد نماینده های منتخب مردمند كه تصمیمات سیاسی را می گيرند. دولت نماينده ی مردم است.  دموكراسی سوئد را می توان دموكراسی غیر مستقیم نامید، چون در چنین دموكراسی تصمیمات سیاسی نه بوسیله خود مردم بلكه بوسیله ی  نمایندگان مردم  گرفته خواهد شد.
سه مجمع انتخاب شده مردم وجود دارند:  شورای كمون،  شورای استان  و  مجلس ملی یا پارلمان. شورای كمون در همه ی ۲۸۴  كمون كشور وجود دارد. بیشتر كمونها  نیز زیر پوشش ۲۳  شورای استان قرار دارند. نماینده های هر سه مجمع نامبرده هر چهار سال  در انتخابات همگانی  انتخاب می شوند. اتباع سوئدی دارای ۱۸ سال یا بیشتر از حق رأی در این انتخابات برخوردار هستند. اتباع خارجی نیز می توانند در انتخابات شورای كمون و استان شركت كنند، به شرطی كه سنشان ۱۸ سال یا بیشتر و حداقل سه سال ساكن سوئد بوده باشند. فردی كه  شرایط رأی دادن را داشته باشد، قابل انتخاب شدن نیز هست.
نظام دولتی پارلمانتاریستی است، بدین معنا كه هیئت دولت باید رأی اعتماد پارلمان را داشته باشد و در اخذ تصمیم های مهم از حمایت ( اكثریت) آن برخوردار باشد. حزب یا بلوكی كه بیشترین تعداد آرا را در انتحابات بدست آورد، می تواند دولت را تشكیل بدهد.
سوئد  یك كشور پادشاهی است، امَا امروزه  وظايف  پادشاه  نمایندگی  كشور است  و  جنبه ی تشریفاتی دارد.
تمرين :
1 - پنج  پرسش از درس بالا  پيدا  کنيد  و در دفتر خود  بنويسيد.
2 - پانزده  واژه ی  دشوار  را  در  دفتر خود يادداشت کنيد.
3 - معنی واژه ها  و جواب پرسشها را از دوستان خود در کلاس  بپرسيد و درباره ی آنها بحث کنيد.
از مطالب این سایت اسفتاده شده است در نوشتهای بالا
http://www.farsi.se 
با سپاسا فراوان ساموئیل کرماشانی 6/6/2012

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر