Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ تیر ۴, یکشنبه

له گه‌ڵ وه‌زیرانی ده‌ره‌وه‌ی بولگاریا، پۆله‌ندا، و سوێد له هه‌ولێر


له گه‌ڵ وه‌زیرانی ده‌ره‌وه‌ی بولگاریا، پۆله‌ندا، و سوێد له هه‌ولێر
مع وزراء الخارجیة بلغاریا، پولونیا، و سوید في اربیل
Li gel Wezîren Derve yên Bulgarîstanê, Polenda, û Swêdê li Hewlêrê
-------------------------
کنفرانس مطبوعاتی رئیس دولت کردستان آقای مسعود بارازانی  با وزیران خارجه لهستان بولغاری و کارل بیلد وزیر خارجه سوئد در شهر اربیل پایتخت  کردستان آزاد 
------------

سه‌رۆك بارزانی هه‌ڵوێستی هه‌رێمی كوردستان له‌باره‌ی ره‌وشی عیراق و سوریا بۆ یه‌كێتی ئه‌وروپا ده‌خاته‌ڕوو



نيوه‌ڕۆى ئه‌مڕۆ 24ى حوزه‌يران مه‌سعود بارزانى سه‌رۆكى هه‌رێمى كوردستان، به‌ ئاماده‌بوونى نێچيرڤان بارزانى سه‌رۆكى حكومه‌ت و عيماد ئه‌حمه‌د جێگرى سه‌رۆكى حكومه‌ت و ژماره‌يه‌ك له‌ وه‌زيرانى حكومه‌تى هه‌رێمى كوردستان، پێشوازى له‌ كارڵ بیڵد وه‌زیری ده‌ره‌وه‌ی سوید و رادۆسڵاو سیكۆرسكی وه‌زیری ده‌ره‌وه‌ی پۆڵۆنیا و نیكۆلا میلادینۆڤ وه‌زیری ده‌ره‌وه‌ی بولگاریا كرد.
له‌ كۆبوونه‌وه‌يه‌كدا سه‌ره‌تا سه‌رۆك بارزانى به‌ گه‌رمى به‌خێرهاتنى وه‌فدى ميوانى كرد و هه‌ردوولا خۆشحاڵيى خۆيان به‌ سه‌ردانى هه‌رێمى كوردستان نيشان دا، پاشان ڕه‌وشى ئێستاى عێراق و ئه‌و قه‌يرانه‌ سياسييه‌ى عێراقى تێكه‌وتووه‌ و پێشهاته‌كانى سووريا و ناوچه‌كه‌ خرانه‌ به‌ر باس و گفتوگۆ.
سه‌رۆك بارزانى دووپاتى كرده‌وه‌: ئێستا عيراق به ‌قه‌يرانێكى جدديدا تێده‌په‌ڕێت كه‌ قه‌يرانه‌كه‌ زياتر به‌رگريكردنه‌ له‌ ده‌ستوور و ديموكراسى و ئاماژه‌ى به‌وه‌ دا كه‌ سه‌رچاوه‌ى قه‌يرانه‌كه‌ش تاكڕه‌وى و وه‌لانان و پابه‌ندنه‌بوون‌ به‌ ده‌ستوور و پشتگوێخستنى هه‌موو ئه‌و رێككه‌وتن و په‌يمانانه‌يه‌ كه‌ حكومه‌تى عيراقى له‌ سه‌ر دروست بووه‌، به‌ڵام ئێمه‌ سوورين له‌ سه‌ر ئه‌وه‌ى قه‌يرانه‌كه‌ به‌ پێى ده‌ستوور و به‌ ڕێكارى ديموكراسى چاره‌سه‌ر بكرێت.
سه‌رۆك بارزانى هه‌روه‌ها تيشكى خسته‌ ئه‌وه‌ى كه‌ ئێستا هه‌وڵ ده‌درێ له‌ په‌رله‌مان لێپرسينه‌وه‌ له‌گه‌ڵ سه‌رۆك وه‌زيرانى عيراقدا بكرێت و بۆ لێسه‌ندنه‌وه‌ى متمانه‌ش ئيمزاى زياتر له‌ 170 په‌رله‌مانتا‌ر ئاماده‌يه.
سه‌رۆك بارزانى روونىكرده‌وه‌ كه‌ جاران تيرۆر ته‌حه‌ددايه‌كى گه‌وره‌ بوو روبه‌ڕووى عيراق ده‌بووه‌وه، به‌ڵام ئێستا مه‌ترسيى گه‌ڕانه‌وه‌ى تاكڕه‌وى و دكتاتۆرى ته‌حه‌ددايه‌كى گه‌وره‌تره‌ كه‌ ڕوبه‌ڕووى عيراق بووه‌ته‌وه‌ و ئه‌م ڕه‌وش و قه‌يرانه‌ ئالۆزه‌ى دروست كردووه‌.
له‌باره‌ى ره‌وشى سوورياوه‌، سه‌رۆك بارزانى دووپاتى كرده‌وه‌ كه‌ هه‌ڵوێستى هه‌رێمى كوردستان روون و ئاشكرايه‌ و دژى ئه‌و كوشتاره‌يه‌ كه‌ ڕۆژانه‌ ده‌رهه‌ق به‌ هاووڵاتيان ئه‌نجام ده‌درێت و ئه‌و كوشتارانه‌ ڕسوا و ئيدانه‌ ده‌كات. 
سه‌باره‌ت به‌ره‌وشى كورديش له‌ سوريا سه‌رۆك بارزانى رايگه‌ياند: گه‌لى سووريا خۆيان بڕيار له‌ سه‌ر داوا و چاره‌نووسى خۆيان ده‌ده‌ن و ئێمه‌ له‌گه‌ڵ هاتنه‌كايه‌ى سيسته‌مێكى ديموكراتيى جێگيرين له‌ سوريا.
سه‌رۆك بارزانى هه‌روه‌ها تيشكى خسته‌سه‌ر ئه‌وه‌ى كه‌ تا ئێستا زياتر له‌ هه‌شت هه‌زار په‌نابه‌رى كوردى سوريا روويان له‌ هه‌رێمى كوردستان كردووه‌ كه‌ به‌ هه‌ماهه‌نگيى UNHCR و ده‌زگاكانى حكومه‌تى هه‌رێمى كوردستان هاوكارييان ده‌كرێت.
ده‌رباره‌ى په‌يويه‌ندييه‌كانى عيراق وهه‌رێمى كوردستانيش له‌گه‌ڵ وڵاتانى يه‌كێتيى ئه‌وروپا، سه‌رۆك بارزانى رايگه‌ياند: پێمان خۆشه‌ گرنگى به‌ په‌يوه‌نديى عيراق و هه‌رێمى كوردستان له‌گه‌ڵ وڵاتانى يه‌كێتيى ئه‌وروپا بده‌ين.
له‌ درێژه‌ى وته‌كانيدا مه‌سعود بارزانى سه‌رۆكى هه‌رێمى كوردستان سوپاسى وڵاتى سوێدى كرد كه‌ له‌ ڕۆژانى سه‌خت و لێقه‌وماندا ده‌رگاكانى به‌ ڕووى په‌نابه‌رانى كورددا كردووته‌وه‌ و داڵده‌ى داون و هاوكارى كردوون.
له‌ كۆتايى كۆبوونه‌وه‌كه‌دا وه‌فدى ميوان دووباره‌ خۆشحاڵيى خۆيان به‌م سه‌ردان و كۆبوونه‌وه‌يه‌ ده‌ربڕى و ڕايانگه‌ياند كه‌ ئه‌وان سبه‌ى ڕاپۆرتى سه‌ردان و ئه‌و بيربۆچوونانه‌ى له‌ ميانى سه‌ردانه‌كه‌ياندا گه‌ڵاڵه‌ بوون، ده‌گه‌يه‌ننه‌ كۆبوونه‌ى وه‌زيرانى ده‌ره‌وه‌ى وڵاتانى يه‌كێتيى ئه‌وروپا.
هه‌روه‌ها سه‌رساميى خۆيان به‌و پێشكه‌وتنانه‌ى له‌ هه‌رێمى كوردستان هاتوونه‌ته‌ ئاراوه‌ نيشان دا و ئاماده‌يى وڵاتانى يه‌كێتيى ئه‌ورووپايان بۆ بۆ پته‌وكردنى زياترى په‌يوه‌ندييه‌كانيان له‌ بواره‌ جياجياكاندا له‌گه‌ڵ هه‌رێمى كوردستان ده‌ربڕى.
دواى كۆبوونه‌كه‌ش له‌ كۆنگره‌يه‌كى رۆژنامه‌وانيى هاوبه‌شدا ميوانان و سه‌رۆك بارزانى له‌ وه‌ڵامى ڕۆژنامه‌نووساندا تيشكيان خسته‌ سه‌ر ناوه‌ڕۆكى كۆبوونه‌وه‌كه‌.
له‌ وه‌ڵامى پرسيارێكدا سه‌باره‌ت به‌ پێكدادانه‌كانى نێوان چه‌كدارانى په‌كه‌كه‌ و هێزه‌كانى سوپاى توركيا سه‌رۆك بارزانى جه‌ختى له‌وه‌ كرده‌وه‌ كه‌ كێشه‌كه‌ به‌ شه‌ڕ و كردارى چه‌كدارى چاره‌سه‌ر نابێت و ته‌نيا ڕێكارى سياسى ده‌توانێ كێشه‌كه‌ چاره‌سه‌ر بكات، هه‌روه‌ها ئاماده‌يى هه‌رێمى كوردستانيشى بۆ هاوكاريى هه‌ر چاره‌سه‌رييه‌كى سياسى نيشان دا.
له‌ وه‌ڵامى پرسيارێكى تردا ده‌رباره‌ى ئه‌و هه‌ڕه‌شانه‌ى كه‌ حكوومه‌تى به‌غدا له‌ كۆمپانياى تۆتال – ى فه‌ره‌نسى كردووه‌؛ ئه‌گه‌ر بێتو گرێبه‌ستى نه‌وتى له‌گه‌ڵ هه‌رێمى كوردستاندا ببه‌ستێت، سه‌رۆك بارزانى ئاماژه‌ى به‌وه‌دا كه‌ ئه‌مه‌ كارێكى ناده‌ستوورى يه‌ و نيشانه‌ى ئه‌وه‌يه‌ حكومه‌تى به‌غدا نايه‌وێت هه‌رێمى كوردستان پێش بكه‌وێت.
وه‌فدى وه‌زيرانى وڵاتانى يه‌كێتيى ئه‌وروپا كه‌ له‌ هه‌رسێ وه‌زيرى ده‌ره‌وه‌ى وڵاتانى سويد، پۆلۆنيا و بولگاريا پێكهاتبوو، له‌ چوارچێوه‌ی سه‌ردانێكدا بۆ عیراق و ناوچه‌كه‌ و بۆ تاتوێكردنى په‌يوه‌ندييه‌كانى ئه‌وروپا له‌گه‌ڵ عیراق و گفتوگۆ و ڕاگۆڕينه‌وه‌ ده‌رباره‌ى ڕه‌وش و پێشهاته‌كانى ناوچه‌كه‌، ئه‌م سه‌ردانه‌يان بۆ هه‌رێمی كوردستان كرد.
////////////////
انتقال یک زن زندانی سیاسی کُرد به زندان مراغه

 
یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که صبح امروز چهارشنبه ۳۱ خردادماه زینب بایزیدی زندانی سیاسی کُرد بعد از چهار سال حبس از زندان مرکزی زنجان برای تحمل ۶ ماه حبس دیگر به زندان مراغه آستان آذربایجان شرقی منتقل شد.

این فعال حقوق بشر در خصوص سابقه‌ این زندانی سیاسی به کمپین گفت : « زینب بایزیدی فعال حقوق زنان کُرد در روز ۱۷ تیرماه سال ۸۷ به صوت تلفنی به ستاد خبری اداره‌ اطلاعات شهر مهاباد احضار شده و بعد از چندین ساعت بازجویی آزاد شده بود. روز ۱۹ تیرماه اینبار بعد از احضار به دادگاه انقلاب شهر مهاباد اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام ، عضویت در مادران آشتی شهر مهاباد ( گروهی از مادرانی که فرزندانشان درگروه های کردی فعالیت داشته و طی سالهای گذشته کشته شده اند) و ارتباط با احزاب کُرد به او تفهیم شد. به دستور قاضی شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به ریاست قاضی چابگ او به زندان منتقل شد و در مورخه‌۲۱ مردادماه از سوی دادگاه به چهار سال حبس تعزیزی و تبعید به زندان زنجان محکوم شده بود که بعد از اعتراض وکیل او به حکم در یک روند دادگاه تجدید نظردر استان اذربایجان غربی دو هفته پس از رای دادگاه بدوی بدون اینکه دفاعیات وکیل را مد نظر قرار بدهد حکم دادگاه بدوی را تایید کرد.

این فردمطلع از پرونده خانم بایزیدی به کمپین در خصوص صدور حکم ۶ ماه حبس همراه با تبعید به زندان مراغه گفت : «زینب بایزیدی پیشتر در سال ۸۴ توسط نیروهای امنیتی در شهر مهاباد بازداشت و به مدت ۴۰ روز در بازداشتگاه ستاد خبری اداره‌ اطلاعات شهر ارومیه نگهداری و بعدا با وثیقه‌ از زندان آزاد شد و دادگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام این زندانی سیاسی را به ۶ ماه حبس تعلیقی به زندان مراغه محکوم کرده بود که به دنبال بازداشت او در سال ۸۷ این پرونده به حبس تعزیری تبدیل شد و به مدت حبس این زندان سیاسی افزوده 
شده است. زینب بایزیدی در مدت این چهار سال حبس از حق مرخصی محروم بوده است..
.//////////////////

حیزبی دیموکرات: جیابونه‌وه‌ و یه‌کگرتن. کاوه‌ ئاهه‌نگه‌ری ئه‌ندامی کۆمیته‌ی ناوه‌ندی حیزبی دیموکراتی کوردستان. رامبود لوتفپوری له‌ که‌سایه‌تیه‌ دیاره‌کانی گروپی هه‌ڵوێست وه‌ رۆژنامه‌وان ره‌حیم ره‌شیدی.... ئامادەکردنی جانی دیلان- بەشی کوردی دەنگی ئەمریکا

------------------------------------

پناهجویان شهر ماریانه لوند احساس تنهائی و ناامنی می کنند

Armin asylsökande i Mariannelund visar slitna fönster bil: Kavoos Akhtari SR International
شش ماه پس از تجاوز دسته جمعی هفت پناهجو به یک زن در کمپ پناهندگی ماریانه لوند، دیگر ساکنان این کمپ احساس نامنی، تهدید و جدائی کامل از ساکنان این شهر کوچک می کنند. پژواک به همراه شبکه چهار رادیو یونشوپینگ به ماریانه لوند رفت و با چند نفر از ساکنان این کمپ دیدار کرده است.
آرمین و مهران دو پناهجوی جوان ایرانی هستند که در کمپ پناهندگی ماریانه لوند و در ساختمان های قدیمی و کهنه آن زندگی می کنند. بر روی در یکی از این خانه ها، پلیس تابلوئی نصب کرده که ورود به این خانه را ممنوع می کند. در اینجا بود که در ماه دسامبر گذشته،هفت پناهجو به یک زن تجاوز کردند. دادگاه این افراد به تازگی برگزار و همگی به زندان های طولانی مدت و اخراج از سوئد محکوم شدند. اما این ماجرا تنها دامن این هفت نفر را نگرفته، بلکه زندگی دیگر ساکنان این کمپ را دشوارتر کرده است. آرمین و مهران در ساختمان مجاور روزهای خود را می گذرانند، روزهائی که با توجه به جواب منفی به درخواست پناهندگی شان به سختی می گذرد.وقتی که به داخل اتاق می روم، به هم ریختگی و فرسودگی وسائل اتاق خودنمائی می کند. .از در و دیوار ساختمان معلوم است که سالهاست رنگ تعمیر و نوسازی را به خود ندیده است. آرمین با اینکه ظهر شده اما هنوز خواب آلود است.او از زندگی در این کمپ می گوید. چگونه رفتار مردم شهر با آنها عوض شده و اینکه در فروشگاهها چطور با خارجیان رفتار می کنند.
مهران موبایل خود را می آورد و فیلمی از تجمع گروه نژادپرست جنبش مقاومت سوئد، svenska motståndsrörelse  در میدان شهر نشان می دهد و می گوید که هر هفته گروههای نژادپرست اینجا جمع می شدند و ما را تهدید می کردند. این گروه بسیار تند رو هستند و اکثر اعضای آن بارها محکوم به ضرب و شتم و دیگر جرائم شده اند. آرمین از نبود فعالیت و بیکاری بیشتر از تهدید ها شکایت دارد و می گوید که نبود سرگرمی بزرگترین مشکل ساکنان این کمپ است.
در مرکز شهر به همت کلیسا و کمون یک مرکز برپا شده که سعی میکند کلاس ها و فعایت هائی برای ساکنان شهر و نیز پناهجویان ترتیب دهد. برگیتا یوهانسون که در این مرکز کار میکند به ما می گوید که علیرغم تلاش ها ، این فعالیت ها کافی نیستند و زمان بیشتری برای ترتیب دادن گروها لازم است.
هنگامی که از برگیتا یوهانسون در باره برخورد مردم شهر با پناهندگان پس از اتفاق تجاوز دسته جمعی به یک زن می پرسیم، او سعی می کند که چهره ای مثبت تر از این شهر کوچک ترسیم کند و می گوید رفتار مردم با آنها هیچ تغییری نکرده و بجز چند گروه نژادپرست و هوادران آنها ، مردم این شهر با پناهجویان مهربان بوده اند.
برای او از گفته های مهران و آرمین میگویم و برگیتا یوهانسون با انکار این گفته ها تاکید کرد که این دو نفر احساس خود را گفته اند اما هیچ دلیل و مدرکی برای گفته آنها نیست بلکه بیشتر در ذهن آنها است که این اتفاقات افتاده است.
از ساختمان مرکز شهر بیرون می آئیم و با چند نفر از ساکنان این شهر که اکثرا مسن هستند و مشغول خرید هستند گفتگو می کنیم.برخی از آنها همانند برگیتا یوهانسون برخورد بد مردم با پناهجویان را انکار می کنند و چند نفری نیز می گویند که خارجیان در این شهر خیلی زیاد شده اند و باید فکر دیگری برای آنها کرد و این کمپ را به جای دیگری منتقل کرد. هیچکدام از آنها نیز نخواستند که صدایشان ضیط شود.
کدام نظر را می توان باور کرد؟ آیا مهران و آرمین در گفته های خود اغراق کرده اند؟ دوباره به کمپ برمی گردیم. در محوطه جلوی این ساختمانهای فرسوده که بعصی از آنها در حال ریزش هستند، بچه های کوچکی مشغول بازی هستند. در جلوی یکی از این خانه ها غلامرضا و علیرضا را می بینیم. غلامرضا که پناهجوئی از افغانستان است ما را به داخل خانه دعوت می کند و مثال های تکان دهنده ای از بد رفتاری با پناهجویان را برای ما تعریف می کند.او از تهدیدها و دشنام ها و نیز تیرانداذی با تفنگ ساچمه ای به پناهجویان می گیود.
علیرضا مولا زاده هم که بر روی صندکی جرخدار نشسته با تائید گفته های غلامرضا ، می گوید که تغییر رفتار مردم با آنها پس از ماجرای تجاوز کاملا مشخص است.
او که بر روی صندلی چرخدار نشسته واز  بیماری ام اس که یک بیماری مرکز عصبی و نخاعی است، رنج می برد می گوید که استرس ناشی از این ماجرا و بازجوئی های پلیس باعث شده بیماری او بدتر نیز بشود.
اما مسئولین این کمون چه نظری دارند؟ بخش خبر شبکه چهار رادیو یونشوپینگ با لنارت بوگرن از اعضای شهردای اکشو و عضو حزب مرکز گفتگوئی تلفنی داشت. او می گوید که کمون مسئول آموزش و تحصیل کودکان این پناهجویان است و وضعیت بزرگسالان را اداره مهاجرت باید رسیدگی کند.
او در جواب این سوال که این پناهجویان نیز که ساکنان این کمون هستند و حال وروز خوبی ندارند، آیا کمون مسئول نیست که به آنها رسیدگی کند، می گوید که اگر اوضاع جسمی و روحی این افراد خوب نیست، بخش بهداشت و درمان مسئول است و آنها باید خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
اما در حالی که مسنولین از زیر مسئولیت شانه خالی می کنند، و وظایف را به هم پاس می دهند، صدها پناهجو در کمپ ماریانه لوند با تشویش و نگرانی، روزهای سختی را می گذرانند.
این گزارش با همکاری شبکه چهار رادیو یونشوپینگ تهیه شده است. انتشار این گزارش به سوئدی در سایت این شبکه به آدرس زیر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر