Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

ته‌بریک وه‌ مناسبه‌ت هاتنه‌ جه‌شنه‌ خاوه‌نکار وه‌ یارسانیله‌ ئه‌زیز.






ته‌بریک وه‌ مناسبه‌ت هاتنه‌ جه‌شنه‌ خاوه‌نکار وه‌ یارسانیله‌ ئه‌زیز.
تبریک به مناسبت عید فرخنده خاونکار من از طرف خودم این روز فرخنده به تمامی ملت یارسانیانعزیز و پیروان راه راستین آئین پاک یاری تبریک میگویم.
دوستان عزیز عید خاونکار عیدی کردی و ملی میباشد پیروان این آئین و بنیانگزاران این ائین کرد بوده اند و اگر در باره این آئین دست به تحقیق بزنیم یک آئین انسانی و بر مبنایی انساندوستی پاکی نیکی صداقت امانت داری راز داری و احترام به حیثیت و کرامت انسانی بنا شده است و این آئین یک آئین حقوق بشری میباشد.
در آئین یاری همیشه دعوت به دوستی صداقت و احترام شده است و در طول تاریخ این آئین همیشه انسانها را به سوی صلح و آرامش دعوت نموده است و آئین یاری بر 5 اصل پایه ریزی شده است نیکی پاکی راستگویی صداقت راز داری و رادمردی.
برای نمونه اگر شما به یک یارسانی پناه به برید او حاضر است جان و مال خویش را در راه نجات شما فدا کند وقتیکه هم به داخل خانهای پیروان ائین یاری وارد شدی بامهمان نوازی گرم و مهربانی روبرو میشوید و این آئین بازمانده همان آئین زرتشتی میباشد که انسانها را دعوت به رفتار نیک کردار نیک و گفتار نیک و مهر محبت نموده است واین خصلت در بین پیروان ائینهای دیگر دیده نمیشود.
اول آخر یار
ئه‌ول و ئاخر یار
ساموئیل کرماشانی
-----------------------------------

ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی از برگزاری مراسم یادبود سیدخلیل عالی‌نژاد که در کشور سوئد توسط تیم ترور خارج کشوری وزارت اطلاعات ترور شد، از بزرگان مذهبی یارسان (اهل حق میباشد .


روز گذشته، نیروهای امنیتی و انتظامی مانع از برگزاری مراسم نهمین سال‌مرگ سیدخلیل عالی‌نژاد بر سر مزار وی در شهر صحنه‌ی استان کرمانشاه شدند.

سیدخلیل عالی‌نژاد یکی از بزرگان مذهبی یارسان (اهل حق) و از اساتید برجسته‌ی موسیقی و نوازنده چیره‌دست تنبور بود که بیست و هفتم آبان ۱۳۸۰ در محل سکونت خود در شهر گوتنبرگ سوئد توسط افرادی ناشناس به قتل رسید.

هر ساله در تاریخ فوق با حضور جمعیت زیادی از پیروان اهل‌حق و دوستداران سیدخلیل مراسم یادبودی بر مزار وی برگزار می‌شود. این مراسم طی تمامی این سال‌ها با برنامه‌ریزی خاص؛ سخنرانی، شعرخوانی و اجرای موسیقی همراه بوده است

اما امسال نهادهای دولتی و امنیتی از روز قبل، برگزارگنندگان را از اجرای هرگونه برنامه‌ایی منع کردند و مأموران انتظامی نیز پیش از آغاز مراسم اقدام به جمع‌آوری سکوی محل اجرای برنامه و صندلی‌های میهمانان نمودند.

با این وجود تعداد زیادی از مردم صحنه و استان کرمانشاه و همچنین از شهرهای تهران، کرج، قزوین، همدان و... که جمعیت‌شان حدوداً به دو هزار نفر می‌رسید، بدون هیچ‌گونه اطلاع رسانی و به رسم هر سال ساعت ۲ بعد از ظهر در محل حاضر شده بودند.

از ورودی خیابان دربند صحنه که گورستان قدیمی شهر در آن مسیر قرار دارد، حضور مأموران انتظامی چشم‌گیر بود. محل برگزاری مراسم نیز در محاصره نیروهای انتظامی قرار داشت. تعداد زیادی از مأموران امنیتی هم با لباس‌های شخصی در بین جمعیت حضور داشتند.

خیراله حق‌جویان و سیدپیمان حقیقی دو تن از برگزارکنندگان و سخنرانان سال‌های پیش این مراسم بودند که امسال نیز بدون میکروفون و بلندگو در اعتراض به لغو نهمین یادبود سیدخلیل عالی‌نژاد و انتقاد از فشار بر جامعه‌ی یارسان برای حاضرین سخن

ر ادامه گروهی از نوازندگان موسیقی با نواختن تنبور و دف، شور و حال ویژه‌ای در جمع ایجاد کردند و تعدادی از دراویش را نیز به ذکر و سماع واداشتند. در این میان مردم هم با دست زدن‌های ممتد و فریادهای «یا هو» آن‌ها را همراهی می‌کردند.

این مراسم غیررسمی نیز پیش از موعد مقرر با هشدار و اخطار فرمانده نیروی انتظامی مستقر در محل به متولیان برگزاری مراسم خاتمه یافت. شرکت‌کنندگان در پایان با ورود به مقبره سیدخلیل عالی‌نژاد و افروختن شمع یاد وی را گرامی داشتند.

http://zamaaneh.com/humanrights/2010/11/post_753.html


--------------------------------

دیاکۆ دامەزرێنەری حکوومەتی ماد
دیاکۆ دامەزرێنەری حکوومەتی ئیمپه‌راتۆری ماد

دیــــــــاکــــۆ دامەزرێنـــەری حــــــکوومەتی مــــــــــــاد لـه ســــــاڵانـــــــی 700ی پێـــش زایـــین بـــووه‌ هەروەها دیاکۆ یەکەمین پاشای مادەکان بوو کە لە نێوان ساڵەکانی 709 هەتا 656ی پێش زایین حۆکمڕانی کردووه. دیاکۆ لە پێش‌دا توانی حەوت تایفەی ماد پێکەوە ڕا بێنێ و دواتر لە لایەن تایفەکانەوە بووه دادوەر و دوای حەوت ساڵ ڕابەری، تایفەکانی ماد ئەویان به پاشایەتی ماد هەڵبژارد.

دیاکۆ دامەزرێنەری حکوومەتی ماد له ساڵانی 700ی پێش زایین بووه. هەروەها دیاکۆ یەکەمین پاشای مادەکان بوو کە لە نێوان ساڵەکانی 709 هەتا 656ی پێش زایین حۆکمڕانی کردووه. دیاکۆ لە پێش‌دا توانی حەوت تایفەی ماد پێکەوە ڕا بێنێ و دواتر لە لایەن تایفەکانەوە بووه دادوەر و دوای حەوت ساڵ ڕابەری، تایفەکانی ماد ئەویان به پاشایەتی ماد هەڵبژارد.

دیاکۆ لە هەگمە‌تانە ، پایتەختە بە ناوبانگەکەی ماد، قەڵایێکی بێ‌وێنەی ساز کرد خاوەن حەوت تەبەقە که هەر کامی لە ڕەنگێ بوون.

له کتێبی مێژووی هێرودوت‌دا باسی دیاکۆ و ماد زۆر کراوه. گۆیا دیاکۆ کوڕی هووە‌خشە‌ترە بووه که هووە‌خشە‌ترەبۆخۆی کوڕی دیاکۆ ناوێکی‌تر بووه که دژ به ئاشووریەکان بوو و ئەوانیش به شێوەیەک بێ‌سەرو شوێنیان کرد.

دۆابه‌دۆای ئه‌ۆه‌ له‌ بینی ئاشۆره‌کان و ماده‌کاندا شه‌ر ده‌یته‌ ئاراوه‌ له‌ ئاکامدا ماده‌کان ئیمپه‌رتۆری ئاشۆریکان له‌ ناو ئه‌بن حه‌کۆمه‌تیکی ده‌ست نیشانده‌ی ماده‌ له‌ بابه‌ل پیک ده‌هینن و تا هاته‌نی کۆره‌ش ده‌ۆله‌تی بابه‌لیکان مسته‌عمه‌ره‌ی ماده‌کان ئه‌بن.
ئه‌وانه‌ وا سۆیدی ده‌زانن ده‌تۆانن سیری ئه‌م لینکه‌ به‌که‌ن که‌ مه‌ن کردمه‌ به‌ سۆیدی له‌ سه‌ر هاته‌نی ماده‌کان
www.freewebs.com/kojan3
-----------------------------------
سۆسیالیست ئینته‌رناشنال پشتیوانی مافه‌ نه‌ته‌وه‌ییه‌كانی كورد ده‌كات
image
سه‌رۆك وه‌زیرانی پێشووی ئیتاڵیا: گفتوگۆی نێوان ده‌وڵه‌تی توركیا و ئۆجه‌لان كارێكی باشه‌.
firatnews
ماسیمۆ دالیما، جێگری سه‌رۆكی رێكخراوی سۆسیالیست ئینته‌رناشنال، رایگه‌یاند كه‌ بوونی گفتوگۆ له‌نێوان ده‌وڵه‌تی توركیا و عه‌بدوڵڵا ئۆجه‌لان رێبه‌رێ ده‌ستگیركراوی پارتی كرێكارانی كوردستان له‌ زیندانی دوورگه‌ی ئیمرالی كارێكی باشه‌.
ماسیمۆ دالیما، سه‌رۆك وه‌زیرانی پێشووی ئیتاڵیا، كه‌ له‌ كاتی چوونی ئۆجه‌لان له‌ساڵی 1999دا بۆ ئیتاڵیا سه‌رۆك وه‌زیر بوو، هه‌فته‌ی رابردوو له‌ پاریس له‌كاتی به‌ستنی كۆنگره‌ی رێكخراوی سۆسیالیست ئینته‌رناشنال، كه‌ رێكخراوی كۆكه‌ره‌وه‌ی حیزبه‌ سۆسیال دیموكراته‌كانی جیهانه‌، له‌ لێدوانێكدا بۆ ته‌له‌ڤزیۆنی رۆژ رایگه‌یاند " كێشه‌ی كورد ته‌نیا به‌ رێگه‌ی یه‌كتربینینی سیاسی و دانوستاندن چاره‌سه‌ر ده‌كرێ".
سه‌باره‌ت به‌و گفتوگۆ ناڕۆشنانه‌ی كه‌ له‌ نێوان هه‌ندێ ده‌زگای ده‌وڵه‌تی توركیا و عه‌بدوڵڵا ئۆجه‌لاندا هه‌ن گوتی " بیستوومه‌ كه‌ یه‌كتر بینین هه‌ن. به‌هه‌رشێوه‌یه‌ك بێت ئه‌نجامدانی ئه‌و یه‌كتربینینانه‌ كارێكی زۆر باشه‌. چاره‌سه‌ری ته‌نیا به‌رێگه‌ی یه‌كتربینین و دانوستاندن پێكدێت. ئه‌وه‌ی من ده‌زانم ئه‌وه‌یه‌ ده‌بێ نوێنه‌رانی كوردستان و نوێنه‌رانی حكومه‌ت له‌ توركیا له‌گه‌ڵ یه‌كتر دابنیشن و قسه‌ بكه‌ن. ئه‌گه‌ر دانیشتن له‌گه‌ڵ ئۆجه‌لان هه‌بن زۆر باشه‌".
دالیما ئاشكرای كرد كه‌ ئه‌وان داوایان له‌ حكومه‌تی توركیا هه‌ن بۆ چاره‌سه‌ركردنی كێشه‌ی كورد، به‌تایبه‌تی له‌ بواری پاراستنی مافی مرۆڤدا ده‌بێ هه‌نگاو بهاوێژرێن. گوتیشی ئه‌وه‌ ته‌نیا داوای سۆسیالیست ئینته‌رناشنال نییه‌، به‌ڵكو داوای یه‌كێتی ئه‌وروپاشه‌. هه‌روه‌ها گوتیشی رێكخراوی سۆسیال ئینته‌رناشنال داوای چاره‌سه‌ركردنی كێشه‌ی كورد ده‌كات و گوتی " ئێمه‌ پشتیوانی چاره‌سه‌ری كێشه‌ی كورد ده‌كه‌ین، له‌نێوه‌ڕۆكی ئه‌و پشتگیرییه‌دا پاراستنی مافه‌ بنچیینه‌ییه‌كانی مرۆڤان و مافه‌ نه‌ته‌وه‌ییه‌كانی كوردیش هه‌ن".
///////////////////////////////////
تا ئیستا هه‌م حیزبه‌کانی روژهه‌ڵات و هه‌م روژنامه‌نوسان و هه‌م خه‌لک نه‌یانتوانیو یک ده‌نگ و یک هه‌لویست به‌رامبه‌ر به‌ دوژمنانی گه‌لی کورد راوسته‌ن و له‌ کورو کومه‌له‌ نیو ده‌وله‌تیه‌کان بتوانن ریگا چاره‌یک بو نه‌هیشتنی ئیعدام له‌ سه‌ر روله‌ کانی کورد بدوزنه‌وه‌ هه‌ر به‌ به‌یانامه‌ و هاوده‌ردی خومان قانع کردو ،؟مخابن داخو که‌ی و که‌نگی ده‌نگی ئازدیخوازان له‌ ناو زیندانه‌کانی ریژیمی ئیسلام ده‌گاته‌ گوی خه‌لک و هیزه‌ سیاسیه‌ کان تا چاره‌سه‌ریک بدوزنه‌وه‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
//////////////////////////
در حالی که رسانه های رسمی جمهوری جنون اسلامی خبر از کشف و خنثی سازی دو بمب در سنندج می دهند، رسانه های حقوق بشری ایران، خبر اعدام قریب الوقوع حسین خضری، زندانی سیاسی کرد را تائید کرده اند. این درحالیست که برخی از سایت های کردی نیز خبر به دار آویخته شدن دو زندانی سیاسی کرد در بجنورد را بر خروجی های خود قرار داده اند.
من واقعا برایم سوال است یا وکلای ما جربزه‌ و لیاقت دفاع از زندانیان بی گناه را ندارند و یا دارند نقش وکیل مدافح را بازی می کنند. باز هم خبر اعدام آنهم در شرایطی که وکلا معتقدند زندانی بی گناه بوده‌ است. چرا از خود گذشتگی ندارند. اگر همه‌ وکیل مدافعان دست به دست هم بدهند و علیه‌ این حکمهای ناروا کاری بکنند چه میشود ؟ چند وکیل را میگیرند یا میکشند؟ این همه‌ سکوت !!!! چرا

تعجب من از این است که مثلا از یکی از وکلا به اسم محمد مصطفایی در خارج از کشور مثل یک قهرمان استقبال شد در حالیکه هیچکدام از پرونده‌های این علیحضرت موفق نبود . ایشان حتی نتوانست از مرگ یک پسر 17 ساله‌ هم جلوگیری کند. اگر قوانین آنقدر دست و پایشان را می بندد که کاری نمی توانند بکنند پس بیخود خودشان را در مجامع حقوق بشری جا ندهند و از این عناوینی که به قیمت بر عهده گرفتن بعضی پرونده‌ ها برای خودشان دست و پا می کنند سو استفاده‌ نکنند.
////////////////////////////////////

اولیای دم محترم در اعدام شهلا جاهد با رژیم جمهوری جنون اسلامی همکاری نکنید

نمیدانم چه قدر این نوشته میتواند در نجات جان یک آدم، تاکید می‌کنم نجات جان یک آدم میتواند موثر باشد اما فکر می‌کنم کمتر کاری که میتوانم بکنم همین مرخصی یک ساعته از کار و نوشتن این چند کلمه است. بنده کرد هستم و هزاران کیلومتر از شما و شهلا خانم دور و جز حس هموطنی و انسان بودن هیچ ارتباطی با این قضیه ندارم. اما تنها یک سوال از شما اولیای دم دارم. چرا دولت میخواهد جان هموطن را به دست هموطن بگیرد آیا منظور نهادینه کردن خشونت نیست؟ چند سال پیش هنگامی که در ایران بودم فیلمی را از تلوزیون دیدم که هنوز بعد از ۲۰ سال آنرا از یاد نبرده ام. میخواستن کسی‌ را اعدام کنند و تنها خواسته او از وکیلش این بود که به هنگام بردن او به چوبه دار, در سالن را که به حیاط بزرگ و بسته زندان باز میشد را برایش باز کند. هر چه وکیل تلاش میکرد تا بفهمد فرار به حیاطی‌ بسته و پر از نگهبان چه فایده ائی برای او دارد به جایی نمیرسید و در آخر هم اینکار را برایش انجام داد. تنها درد اعدامی این بود که بطور برنامه ریزی شده او را اعدام نکنند. هنگامی که در محوطه زندان فرار میکرد از هر طرف به او شلیک میشد و و او با تمام قدرت فرار میکرد انگار دارد از قفس آزاد میشود. آنروز به خاطر آن فیلم گریه کردم بعد‌ها هم به خاطر کمانگر عزیزمان گریه کردم. ولی‌عزیزان طناب دار در دست شماست اکنون. آیا بس نیست شنیدن صدای التماس یک اعدامی. چه قاتل باشد و چه قربانی یک جرم. او در اندرون خویش بارها اعدام شده، پشیمان شده و در هم شکسته است. بیایید شما هم کسی باشید که جان میدهد دوباره نه‌ اینکه جان بستانید. این بساط اعدام و خونخواهی باید یک روز در این ملک ویرانه بر افکنده شود چرا شما آغاز گر‌ این حرکت و این انقلاب انسانی نباشید. من جان بستانم و تو جان بستانی چرا از جمهوری کریه و جنون اسلامی گله کنیم که فرزاد و شیرین و ندایمان را از ما میستاند. به امید آنکه شما با بخشش تان بهار را به ما ایرانیان و تمام انسانیت هدیه دهید.

---------------------------------
نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتووه‌کان ئێران به‌ پێشێلكردنی مافه‌ ئاینییه‌كان تۆمه‌تبارده‌كات
18 / 11 / 2010

به‌یان - ناوه‌ندی هه‌واڵ:له‌راپۆرتی ساڵانه‌ی خۆیدا وه‌زاره‌تی ده‌ره‌وه‌ی ئه‌مریكا ئێرانی خته‌ ریزی ئه‌و وڵاتانه‌ی كه‌ گرنگی به‌ ئازادی ئاینیی كه‌مایه‌تییه‌كان نادات ‌و ئه‌و ئازادیانه‌ به‌شێوه‌ی جیدی پێشێلده‌كات.
به‌ پێی هه‌واڵی هه‌واڵنێرییه‌ جیهانییه‌کان، له‌راپۆرته‌كه‌ی ئه‌مساڵی وه‌زراه‌تی ده‌ره‌وه‌ی ئه‌مریكا كه‌ بۆ كۆنگرێس ده‌نێرێت ناوی ئێران‌ و عه‌ره‌بستانی سعودی ‌‌و چین‌ و چه‌ندان وڵاتی دیكه‌ وه‌ك پێشێلكه‌رانی ئازادییه‌ ئاینییه‌كان ده‌ستنیشانكراوه‌.
مایكل پازنه‌ر که‌ یه‌کێکه‌ له‌جێگره‌كانی وه‌زاره‌تی ده‌ره‌وه‌ی ئه‌مریكا راده‌گه‌یه‌نێ كه‌ ئێران به‌شێوه‌یه‌كی به‌ربڵاو مافی كه‌مایه‌تییه‌ ئاینییه‌كان‌و به‌تایبه‌ت به‌هاییه‌كان پێشێلده‌كات‌و ئه‌و ره‌وته‌ روو له‌زیادبوونه‌.
له‌راپۆرته‌كه‌ی وه‌زاره‌تی ده‌ره‌وه‌ی ئه‌مریكادا ئاماژه‌ به‌ سوننه مه‌زهه‌به‌کانی ئێرانیش كراوه‌‌ و نووسراوه‌ كه‌ سوننه‌كان تووشی هه‌ڵاواردن بوونه‌ته‌وه‌‌و تا ئێستاش رێگه‌ به‌ دروستكردنی مزگه‌وتێكی سوننه‌ له‌شاری تاران نه‌دراوه‌.
وه‌زاره‌تی ده‌ره‌وه‌ی ئه‌مریكا هه‌موو ساڵێك راپۆرتێك له‌سه‌ر پێشێلكردنی ئازادییه‌ ئاینییه‌كان له‌ ناوچه‌ جیاجیاكانی جیهان ئاماده‌ده‌كات به‌ڵام تا ئێستا ئێران هیچ وڵامێكی به‌و راپۆرته‌ نه‌داوه‌ته‌وه‌‌و به‌ڵام له‌رابردوودا به‌رده‌وام راپۆرتی له‌وشێوه‌ی ره‌تكردۆته‌وه‌.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر