Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

صدور حکم زندان برای یک شهروند سقزی

صدور حکم زندان برای یک شهروند سقزی
یک شهروند اهل سقز به نام احمد احمدپور توسط دادگاه انفلاب اسلامی سقز به زندان محکوم شد.
سید وفا حسینی وکیل این شهروند در گفتگو با خبرنگار آژانس خبری موکریان، ضمن تأیید این مطلب اظهار داشت : شعبه اول دادگاه انقلاب سقز احمداحمدپور را به اتهام همکاری با احزاب غیر قانونی به 18 ماه حبس محکوم نموده بود، که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به شش ماه حبس قطعی کاهش یافت .
گفتنی است این شهروند که سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شده بود، هم اکنون در زندان مرکزی سقز دوران محکومیت خود را سپری می نماید.
//////////////////////////
کشته و زخمی شدن 8 نفر بر اثر تصادف در محور مهاباد – ارومیه



براثر برخورد شديد یک دستگاه سواري پیکان با يك دستگاه كاميون در محور مهاباد -ارومیه، پنج نفر از هفت سرنشین خودرو پیکان در دم جان باخته و راننده کامیون و دو نفر دیگر زخمی شدند.
به گفته منابع آگاه، یک مرد، دو زن و دو کودک از جمله کشته شدگان این حادثه رانندگی می باشند.
کارشناسان علت اين حادثه را سبقت غیر مجاز راننده سواری پیکان اعلام نموده اند.
-----------------------------------------

لە شاری مەهاباد و بۆکان چەندین کەس دەستبەسەر کران و تەقەش رووی

وێنەی دەستگیرکراو(عەلی ئەفشاری)

کاربه‌ده‌ستانی کۆماری ئیسلامی لە درێژەی جنایەتەکانی خۆیان لە کوردستان درێژه‌ به‌ ئازار ئه‌شکه‌نجه‌ و ده‌ستبه‌سه‌ر کردنی چالاکانی کورد ده‌ده‌ن.
به‌ گوێره‌ی هەواڵەکان له‌ ماوه‌ی ڕۆژانی ڕابردوودا" وه‌لی ئه‌فشاری و سۆڵتان ئه‌فشاری" له‌ شاری مه‌هاباد و " عه‌لی ئه‌فشاری" له‌ شاری بۆکان له‌ لایه‌ن هێزه‌ ئاسایشیه‌کانی رژیمه‌وه‌ ده‌ستبه‌سه‌ر کراون.هەر وەها ئاشکرا کراوە کە هێزه‌کانی ڕژیم له‌ کاتی ده‌ستبه‌سه‌ری ئه‌و که‌سانه‌دا ئه‌وانیان داوه‌ته‌ به‌ر ده‌ستڕیژی گولله‌ و ئەگەری کوژرانی هەر یەک لە وانە تا ئێستا لە لایەن هیچ سەرچاوەیەک رانەگەیەندراوە
شایانی باسە هەر یەک لە عەلی،رزگار و سوڵتان ئەفشاری برای محەممەد ئەمین ئەفشارین،کە ٢ی ڕەشەممەی ساڵی ٨٨ی هەتاوی هاوڕێ لە گەڵ چەند پێشمەرگەی کۆمەڵەی زەحمەتکێشانی کوردستان لە نزیک شار سەردەشت دەکەونە بۆسەی هێزە جنایەتکارەکانی رژیمی ئیسلامی و لە ئاکامدا گیانیان لە دەست دەدەن



-----------------------------------------------
Sencur. En våldsam inblick i censurinstansen Statens Biografbyrå 1999 med dåvarande chefen Gunnel Arrbäck. foto: Scanpix

خداحافظی با قدیمی ترین سانسور فیلم درجهان

اداره سانسورفیلم سوئد روزدوم دسامبر، برای همیشه تعطیل شد. این اداره در سال ۱۹۱۱ تاسیس شده بود. سوئد باوجوداین که از دموکرات ترین و آزادترین کشورها در جهان محسوب می شود، اما نخستین کشوردرجهان است که در ۹۹ سال پیش و دردوران شاید نوجوانی سینما، اقدام به ایجاد نهادی رسمی برای سانسورفیلم کرد. دلیل این اقدام به ویژه درخواست صاحبان سینماهابود. آنها می خواستند از مزاحمتی که وجودداشت و آنها را درمورد نمایش یا عدم نمایش صحنه هایی ازفیلم مجبورمی کرد، رهاشوند.

گزارش خداحافظی با قدیمی ترین سانسورفیلم درجهان

رئیس سابق این اداره Gunnel Arrbäck می گوید که درآغازسانسوری وجود نداشت. با شروع کار سینماها، مقرراتی در شهرها تنظیم شده بود که نامش سانسورپلیس بود و امری بود که به دلخواه و سلیقه‌ی ماموران پلیس انجام می شد. او می گوید ممکن بود فیلمی دریکی از خیابان های شهر نمایش داده شود، اما نمایش آن درسینمایی درخیابانی دیگرممنوع باشد. هرج و مرج غریبی بود و به همین دلیل صاحبان سینماها که البته شمارشان نیز چندان زیادنبود در سال ۱۹۱۰ در جلسه ای که درشهر مالمو برگزارشد، تصمیم گرفتند از دولت بخواهند تا امرسانسور فیلم ها را به عهده بگیرد. این خواست درسال بعد، سال ۱۹۱۱مورد تصویب قرارگرفت و اداره‌ی سانسورایجادشد.

این اداره اما بیشتر وظیفه ی ایجاد نظم در نمایش فیلم ها و کوتاه کردن دست پلیس و دیگرمراجع و نهادهایی را به عهده داشت که شاید صحنه ای را درفیلمی نمی پسندیدند و خواستار حذف آن بودند. کار این اداره، سانسور به معنای رایج آن در کشورهای دیگر مانند ایران و افغانستان نبود. دراین سانسور، با حفظ حق آزادی بیان، بیشتر به تاثیرات روانی یک صحنه به ویژه صحنه هایی که خشونت زیادی را نشان می دادند توجه می شد و احتمالا چند ثانیه حذف می شد، آن هم به صورتی که به معنی و مفهوم فیلم و یک پارچگی آن خللی واردنشود. این اداره همچنین حد سنی کودکان و نوجوانان را برای دیدن فیلم نیز تعیین می کرد. به گفته‌ی Gunnel Arrbäck رئیس پیشین این اداره، سانسورسوئد ازنمونه های درستی بوده که ازسوی بسیاری مورد بررسی قرارگرفته و تحسین نیز شده است.

نخستین فیلم سوئدی که با قیچی سانسور روبروشد، فیلمی بود به نام ۴۹۱ که در۱۶ مارس ۱۹۶۴ نمایش داده شد. نمایش این فیلم، بحث ها و واکنش‌های زیادی را در تمام روزنامه ها و دیگر رسانه‌های سوئد برانگیخت و همچنین باعث خشم شمارزیادی از نمایندگان پارلمان شد. این واکنش ها و فشار نمایندگان پارلمان بردولت باعث حذف سه صحنه ازاین فیلم شد. این فیلم براساس رمانی نوشته‌‌ی Lars Göring توسط Vilgot Sjöman ساخته شده بود و به زندگی و گذران چند جوان دراستکهلم می پرداخت. ازصحنه‌ها‌یی که ازاین فیلم حذف شدند، صحنه‌ی تجاوز به یک همجنس گرا و صحنه‌ی موردتجاوزقرارگرفتن یک زن توسط یک سگ بود. دیدن این فیلم برای افراد زیر ۱۸ سال نیز ممنوع اعلام شد. کارگردان فیلم، Vilgot Sjöman از تصمیم گرفته شده و حذف صحنه هایی ازفیلم خود به شدت ناراحت شد و ازاین که دولت و قدرت حکومتی خود را در ورای حتی اداره سانسورقرارداده انتقادکرد و آن را برای آینده و فیلم هایی که ساخته خواهندشد، خطرناک دانست. اوگفت که فیلم خود را برپایه‌ی موازین اخلاقی و هنری ساخته است و فیلمی که اینک به نمایش درآمده فیلم اونیست. کارگردان فیلم ۴۹۱ گفت که تصورمی کرد فیلمش مانند یک بمب اجتماعی، باعث بحث و گفتگو درباره‌ی این مسائل شود، اما ظاهرا فیلم او یک بمب سیاسی شده است.

مارتین اسکورسیسی، فیلمساز

پس از فیلم ۴۹۱، تاحدود ۱۵ سال سانسورفیلم ها ادامه یافت و بیشتر فیلم‌های غیرسوئدی را با قیچی خود آشناکرد. آخرین این فیلم ها، فیلم گانگستری کازینو ازمارتین اسکورسیسی بود که باشرکت رابرت دونیرو و شارون استون درسال ۱۹۹۵ساخته شده بود. به تعبیر اداره سانسور، این فیلم دارای صحنه‌ها‌ی خشنی بود که می توانست تاثیرات روانی زیان بخشی بر بینندگان جوان خود بگذارد. پس ازسانسور این فیلم در۱۵سال پیش، دیگرهیچ فیلمی درسوئد به قیچی سانسور سپرده نشد.

با تعطیل شدن اداره سانسور فیلم، ازاین پس تنها نهادی به نام شورای دولتی رسانه ها statens medieråd وظیفه‌ی تعیین حد سنی برای تماشای فیلم ها را به عهده خواهدداشت و مشخص خواهدکرد که تماشای چه فیلمی برای کودکان و نوجوانان مجازنیست و یا سن مجازآنها برای دیدن آن فیلم چه بایدباشد. این تعیین حدسنی حداکثر تا ۱۸ سال است و پس از ۱۸ سالگی، فرد بزرگسال تعریف می شود و خود برای دیدن فیلم ها تصمیم خواهدگرفت.

این را نیز اضافه کنیم که اعضای اداره یا نهاد سانسور، افراد متخصص درزمینه‌های مختلف بودند، روان شناس، جامعه شناس، منتقد فیلم، تهیه کننده‌ی فیلم و مانند این ها و ماموران دولت نبودند و نگاهشان به فیلم به عنوان یک محصول هنری بود، نه وسیله ای تبلیغاتی یا اثری که سانسورچیان باید نشانه‌های مخالفت سازندگانشان را با حکومت درآنها پیداکنند، شیوه ای که درکشورهای مختلف ازجمله ایران رواج دارد. درهرحال این اداره دیگردرسوئد وجودندارد وهیچ فیلمی نیز مانند دیگرآثارهنری و فرهنگی توسط هیچ نهادی ممنوع یا سانسورنخواهدشد.

اما آنچنان که کارشناسان و دست اندرکاران فیلم و سینما در ایران و افغانستان می گویند، سانسورفیلم دراین کشورها همپای دیگر سانسورها همچنان ادامه خواهندداشت. آنها می گویند که سانسور فیلم در سوئد تفاوتی عمیق با سانسورفیلم درایران و افغانستان دارد و دارای کارکرد و مکانیزمی کاملا متفاوت است.

همایون مروت

به عنوان نمونه همایون مروت، کارگردان فیلم سیبی از بهشت می گوید برای نقش اول فیلم خود که یک داوطلب انتحاری ست ازیک بازگیر از تاجیکستان استفاده کرده است چراکه اگر یک افغان انتخاب می کرد، به دلیل تعلق او به یکی از گروه های قومی درافغانستان با اعتراض آن گروه روبرومی شد. او می گوید به این دلیل و تحمیل خودسانسوری ازسوی جامعه به هنرمند، امکان کار آزادانه وجودندارد و درحالی که دولت برای سانسور آثارهنری اقدامی نمی کند، اما خود جامعه و مناسبات قومی قبیله ای هنرمند را وادار به اعمال سانسور و ایجاد محدودیت در کارخود می کند.



//////////////////////////////////////////

فراکسیۆنى گۆڕان: پەسند کردنى یاساى خۆپیشاندان بەبەرتەسککردنەوەى ئازادیەکانى هاووڵاتیان دەزانێت

image

هەولێر
لە روونکردنەوەیەکدا فراکسیۆنى گۆڕان لەپەرلەمانى کوردستان، پەسەندکردنى یاساى رێکخستنى خۆپیشاندان لەلایەن سەرۆکى هەرێمەوە بەبەرتەسککردنەوەى ئازادییەکانى هاووڵاتیان دەزانن و پێشیانوایە ئەم یاسایە "خزمەت بە پرۆسەى سیاسى هەرێم ناکات و بە شکڵ و ناوەڕۆکەوە دژ بە مافە سەرەتاییەکانى خەڵک دەوەستێتەوە".

لە روونکردنەوەیەکەدا کە کۆپییەکى بۆ رووداو نێت نێردراوە فراکسیۆنى گۆڕان لە پەرلەمانى کوردستان پێیانوایە "لەگەڵ ئەوەى ئەم یاسایە خزمەت بە پرۆسەى سیاسى هەرێم ناکات و بە شکڵ و ناوەڕۆکەوە دژ بە مافە سەرەتاییەکانى خەڵک دەوەستێتەوە، لە هەمان کاتدا لە رووى جێبەجێکردنەوە گرفتى زۆر دروست دەکات، چونکە چەسپاندنى پرنسیپى مۆڵەت و رێگرتن لە خۆپیشاندانى لە ناکاو و سنوردارکردنى بە شێوەیەکى گشتى، جێبەجێکردنى یاساکە دەکاتە مەحاڵ و جگە لە یاسایەکى دواکەوتوى پڕ لە کۆت و بەند هیچى تر نابێت". .
هەرلە روونکردنەوەکەدا هاتووە،" خزمەت بە هەوڵەکانى گەشەپێدانى هەرێم بکات بە ئاراستەى کرانەوەو چەسپاندنى نەریتى دیموکراسى. ئەم یاسایە دژە بە پرنسیپە بنچینەیەکانى مافى مرۆڤ و مافى هاوڵاتیان بۆ دەربڕینى داواکارى و نارەزایەتى و داخوازیەکانیان بە شێوەى ئاشتیانە،"
لە روونکردنەوەکەى فراکسیۆنى گۆران لە پەرلەمانى کوردستان ئاماژە بەوەدەکات،" وێڕاى نارەزایەتیمان لە سەر واژۆکردنى ئەو یاسایە، ئەمە بە سەرەتایەکى مەترسیدار دەزانین بۆ شێوازى مامەڵەکردن لەگەڵ ویست و ئیرادەى ئازادانەى خەڵک و پێمان وایە هەنگاوێکە بۆ بەرتەسکردنى ئازادیەکان لە ژێر چەترى یاسادا. لە هەمانکاتدا بەڵێنى ئەوە بە خەڵکى کوردستان دەدەین بە زوترین کات پرۆژە یاسایەک بۆ هەموارکردنى ئەم یاسایە پێشکەش بە پەرلەمانى کوردستان بکەین".

---------------------------------------------------------

خرید سلاح از ارمنستان توسط رژیم و استفاده از این اسلحها برای کشتار مردم عراق افشاگریهای ویکیلیکس

خرید سلاح رژیم از ارمنستان واستفاده از آن در عراق برای کشتن شهروندان عراقی و سربازان آمریکایی، گوشه دیگری از فعالیتهای رژیم ایران است که توسط سایت ویکی لیکس فاش شده است.

در یک تلگرام وزارت خارجه آمریکا به تاریخ دسامبر سال ۲۰۰۸ فاش شده: « ۲سال پیش، اطلاعات آمریکا پی برد که ارمنستان موشک و راکتهای ساخت بلغارستان را به رژیم ایران داده است. این امر باعث خشم دولت آمریکا شد».
براساس تلگرام دیگری به تاریخ ژانویه ۲۰۰۹ که از سفارت آمریکا در ایروان مخابره شده بود، فاش شد که این سلاحها بعداً توسط رژیم ایران به عراق منتقل شد و ”در دو حمله شبه نظامیان شیعه در عراق مورد استفاده قرارگرفت. در عملیات این نیروها با این سلاحها یک سرباز آمریکایی کشته شد و ۶نفر هم مجروح شدند.
پس از افشای انتقال سلاح از ارمنستان به ایران، جان نگروپونته، معاون وقت وزیر خارجه آمریکا ، در نامه محرمانه‌یی به رئیس‌جمهور ارمنستان از او خواست رفتارش را تغییر بدهد در غیر اینصورت با قطع کمک آمریکا و محدودیتهای صادراتی روبه‌رو خواهد شد.
تلگرامی در ژانویه ۲۰۱۰ نقل می کند که رئیس سرویس امنیت ملی ارمنستان به سفارت آمریکا تضمین داد که ارمنستان با آمریکا همکاری می کند.

-----------------------------------------------------------

عملیات انتحاری چابهار در مسجد؛ بیش از 50 مجروح

ایرنا: نماينده چابهار در مجلس شوراي اسلامي گفت: عمليات تروريستي دقايقي پيش در مقابل مسجد امام حسين (طماطه زلاته خوراک لاته) اين شهرستان دهها عزادار حسيني را به خاك و خون كشيد.

محمد يعقوب جدگال به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: هنوز آماري از تعداد شهيدان در دست نيست، اما حدود 50 تا 60 نفر به مراكز درماني منتقل شده اند.

وي اظهار داشت: مشخص نيست از اين تعداد چند نفر شهيد يا زخمي شده اند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر