Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

حملۀ هوایی اسراییل، اتحاد هلال شیعی را قوی تر کرده است


حملۀ هوایی اسراییل، اتحاد هلال شیعی را قوی تر کرده است


منبع یورونیوز

گزارش تحلیلی
حملات هوایی مکرر اسراییل به سوریه طی روزهای اخیر، معادلۀ بحران در سوریه را تحت تاثیر قرار داده است. ناظران می گویند این حملات که بنا به ادعای اسراییل به بهانۀ از بین بردن انبارهای موشک های ایرانی فاتح ۱۱۰ که قرار بوده به دست حزب الله برسد، تنش داخلی سوریه را به کشورهای اطراف از جمله حامیان سوریه کشانده است.

این حملات که به منظور ممانعت از تقویت نظامی حزب الله و همانطور که اسراییل ادعا می کند، برای جلوگیری از رسیدن تجهیزات نظامی ارسال شده از ایران به این گروه صورت گرفته، می تواند حزب الله لبنان را به یکی از بازیگران اصلی این بحران نظامی تبدیل کند.
حضور اتحاد مذهبی موجود میان سوریه، حزب الله و ایران که عبدالله دوم، پادشاه اردن، از آن به عنوان «هلال شیعی» نام می برد، می تواند در پاسخ به این حملات پررنگ تر شود. اتحادی که دشمنان قسم خوردۀ اسراییل را بیش از پیش به هم نزدیک می کند.
خاک سوریه یکی از راههای ارتباطی به حزب الله است. اسراییل می گوید ایران از این طریق، موشک های فاتح ۱۱۰ را به حزب الله می رساند. تضعیف حکومت بشار اسد طی دو سال اخیر، به اسراییل این فرصت را داده که برای گسستن این ارتباط، دست به اقدام نظامی بزند. اقدامی که با اطمینان از اینکه دولت سوریه امکان پاسخگویی آن را ندارد، طی ماههای اخیر چند بار تکرار شده است.
آلون لیل، یک تحلیلگر سیاسی اسراییلی می گوید: “اگر گروهی در منطقه، بخصوص در سوریه یا لبنان، حملات اسراییل را به عنوان مداخلۀ مستقیم در جنگ و بحران داخلی سوریه تلقی کنند، در آنصورت یک مشکل واقعی در انتظار اسراییل است.”
در واکنش به این حملات هوایی که طی روزهای سوم و پنجم ماه مه صورت گرفت، همانطور که انتظار می رفت، ایران و حزب الله، از ورود به جنگ برای دفاع از سوریه در برابر اسراییل سخن می گویند.
سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، در واکنش به این حملات، می گوید: “سوریه دوستان واقعی زیادی در منطقه و دنیا دارد که هرگز این کشور را تنها نخواهند گذاشت.” وی تاکید می کند که دوستان سوریه اجازه نمی دهند این کشور به دست آمریکا یا اسراییل بیفتد.
ایران نیز از این گفتمان عقب نمانده و تاکید می کند که از دولت دوست و برادر سوریه حمایت می کند. حسین کنعانی مقدم، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران می گوید: “ایران یک متحد استراتژیک با سوریه است. اگر اسراییل به سوریه حمله کند و این کار را ادامه بدهد، ایران هم وارد اعزام نیرو به سوریه می شود و ایران این توان را دارد.”
در کنار این واکنش های کلامی، مناطق دیگری نیز هستند که می توانند با ناآرامی، بر تنش در منطقه بیافزایند. گروه های مسلح فلسطینی در شهرهایی از جمله رام الله، مردم را به حمایت از سوریه در مقابل اسراییل دعوت می کنند.
ناظران می گویند حملات هوایی اسراییل به سوریه، حتی اگر به منظور نابودی انبارهای موشک های فاتح ۱۱۰ برای حزب الله بوده باشد، بشار اسد را در موقعت مطلوبی قرار داده است. این حملات، موجب هم صدایی آشکار هم پیمانان بشار اسد در دفاع از این کشور شده و موقعیت منطقه را پیچیده تر کرده است.
بر این مساله، باید سخنان کارلا دل پونته، عضو کمیسیون تحقیقات مستقل شورای حقوق بشر در بارۀ استفادۀ شورشیان در سوریه از گاز سارین را افزود. سازمان ملل می گوید هنوز شواهدی در این مورد در دست ندارد اما این اظهارات، دولت های غربی را سردرگم کرده است. کشورهای غربی تا پیش از این، استفاده از سلاح شیمیایی توسط بشار اسد را خط قرمز اقدام علیه این کشور عنوان کرده بودند. حملات هوایی اسراییل به سوریه و استفاده از گاز سارین در این کشور، حال توسط هر گروهی، بحران در سوریه را پیچیده تر کرده و معلوم نیست صف کشی ها در آیندۀ نزدیک چه شکلی پیدا خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر