Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۴, شنبه

پنتاگون بمبهای ”ضد سنگر“ خود را برای نبرد با ايران تقويت می کند


پنتاگون بمبهای ”ضد سنگر“ خود را برای نبرد با ايران تقويت می کند

وال استريت ژورنال، 2 مه 2013 - 12ارديبهشت 1392: 
واشينگتن – پنتاگون بزرگترين بمب ”ضد سنگر“ خود را با امکانات پيشرفته تر با هدف منهدم کردن مستحکم ترين و حفاظت شده ترين سايت اتمی ايران، تأسيسات اتمی فردو، باز طراحی کرده است. مقامات آمريکايی معتقدند توليد اين سلاح نقش کليدی در متقاعد کردن اسراييل به اين که آمريکا توان جلوگيری از رژيم ايران در به دست آوردن بمب اتمی در صورت شکست ديپلوماسی را دارد و اين که ارتش اسراييل نمی تواند به تنهايی اين کار را بکند دارد.


بنا به گفته ديپلوماتهايی که در صحنه حاضر بودند، طی هفته های اخير مقامات آمريکايی با هدف نشان دادن توانمنديهای آمريکا، فيلمهای محرمانه ای از مدل قديمی تر اين بمب را حين اصابت به هدف در يک آزمايش از ارتفاع بالا به رهبران نظامی و غيرنظامی اسراييل نشان دادند و توضيح دادند که چه کارهايی برای ارتقای آن صورت گرفته است. بنا به گفته کسانی که تصاوير را ديده اند، در اين فيلمها نفوذ بمب به داخل زمين در چند اينچی هدف به چشم می خورد و به دنبال آن يک انفجار عظيم در زير زمين صورت می گيرد. 
آخرين مدل بزرگترين بمب متعارف پنتاگون، بمب 30هزار پوندی MOP (مهمات نفوذ کننده عظيم) دارای چاشنيهای جديدی است که برای قدرت سوراخ کنندگی حداکثر تنظيم شده و يک سيستم هدايت برای بالا بردن دقت و تجهيزات پيشرفته برای قادر ساختن آن به فرار از دفاع ضدهوايی ايران و رسيدن به هدف و نابود کردن تأسيسات غنی سازی هسته يی فردو که در زير يک کوه در نزديکی شهر قم مدفون شده، در آن تعبيه شده است. 
اين بمب MOP جديد که برای فردو طراحی شده هنوز از هواپيما پرتاب نشده است. اين ارتقای کيفيت با هدف برطرف کردن نگرانيهای آمريکا و اسراييل درباره اين که سايت فردو از طريق حمله هوايی قابل انهدام نيست انجام شده است. فائق آمدن بر اين مانع همچنين اهرم فشار قويتری به غرب در تلاشهای ديپلوماتيکش در قانع ساختن رژيم ايران برای کاهش برنامه هسته ای اش می دهد. يک مقام ارشد آمريکايی که با توليد اين بمب جديد آشنايی دارد گفت: ”اميدواريم که هيچ وقت نياز به استفاده از آن نباشد. ولی اگر نياز شد، کارآيی خواهد داشت“. مدت زيادی است که تصور می شود فردو هدفی است که نابود کردن آن با سلاحهای متعارف، اگر نه غيرممکن، ولی لااقل دشوار است. در ژانويه 2012، مقامات آمريکايی فاش ساختند که معتقدند بزرگترين بمب آنها نمی تواند به داخل سانتريفوژهای تأسيساتی که ايران ادعا می کند در آن سوخت برای مصارف شهری تصفيه می کند، ولی آمريکا و متحدانش معتقدند در جهت يک برنامه هسته يی ساخته می شود نفوذ کند. در آن زمان پنتاگون 330 ميليون دلار برای توليد حدود 20 بمب هزينه کرد و به دنبال بودجه بيشتر برای افزايش کارآيی آنها بود. اين بودجه تصويب شد. بنا به گفته مقامات دولتی تا کنون وزارت دفاع بيش از 400 ميليون دلار روی اين بمبها که توسط شرکت بوئينگ ساخته می شوند خرج کرده است. 
آژانس های اطلاعاتی آمريکا نتيجه گيری کرده اند که سايتهای هسته يی رژيم ايران آن قدر مستحکم شده اند که نيروی نظامی اسراييل به تنهايی قادر نيست يک ”ضربه تمام کننده“ به آن وارد کند. حتی اگر اسراييل بمب MOP به دست بياورد - که البته مقامات آمريکايی گفته اند که چنين پيشنهادی به متحدشان نداده اند – مقامات آمريکايی گفته اند که اسراييل هواپيماهای نامريی که قادر به حمل اين بمب تا عمق خاک ايران باشد را ندارد... 


تغييرات داده شده روی MOP بيانگر بررسی دقيق آمريکا نسبت به الزامات نابود کردن فردو می باشد. بنا به گفته مقامات، در رابطه با خود بمب، چاشنی طوری تنظيم شده تا ضربه ناشی از برخورد با لايه های سنگ خارا (گرانيت) و فولاد که تأسيسات هسته يی را در بر گرفته است را تحمل کند. آخرين مدل همچنين طوری طراحی شده تا در ”محيطهای چالش زا“ عمل کند. يعنی اين که مجهز به توانمنديهايی شده است تا بتواند با دفاع ضدهوايی ايران مقابله کرده و در صورتی که ايرانيها تلاش کنند آن را از مسير منحرف کنند بمب را روی هدف ثابت نگه دارد. مقامات معتقدند بمب بهينه شده در رابطه با سنگرهای هسته يی کره شمالی از اين هم مؤثرتر خواهد بود، زيرا به اندازه تأسيسات ايران مستحکم نيستند. 

مدل جديد سلاح همچنين حاوی تغييراتی در سيستم هدايت آن جهت بالابردن دقت بمب می باشد. مقامات آمريکايی می گويند که دقت مهم است زيرا در صورتی که آمريکا تصميم بگيرد به ايران حمله کند، ممکن است نيروی هوايی نياز به پرتاب بيش از يک بمب روی دقيقاً يک نقطه داشته باشد تا فردو را به طور کامل منهدم کند. طرح اين است که با بمب اول يک دهانه ايجاد شود و سپس بمبهای بعدی از همان سوراخ عبور کرده و به اعماق بيشتری نفوذ کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر