Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۷ آذر ۱۶, جمعه

در جلسه آخر دادگاه شکایت آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی برای دریافت غرامت چه گذشت


در جلسه آخر دادگاه شکایت آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی برای دریافت غرامت چه گذشت
در جلسه دادگاه نمونه ای از یک خودروی نظامی هاموی (HMMWV) نمایش داده شد که هدف حمله گروه های مورد حمایت ایران در عراق قرار گرفته بود | عکس از: OSEN LLC
روز پنجشنبه سومین و آخرین جلسه دادگاه شکایت بیش از یکصد آمریکایی از جمهوری اسلامی ایران برای دریافت خسارت در پایتخت آمریکا برگزار شد.


به گزارش فرهاد پولادی خبرنگار صدای آمریکا که در سه روز جلسه دادگاه حضور داشت، در روز پنجشنبه که سومین و آخرین روز دادگاه بود، سرهنگ بازنشسته کوین لوتز به عنوان شاهد خبره در زمینه مهمات که در عراق حضور داشت. او گفت: فن آوری بمب‌های کنار جاده ای و گلوله های نفوذی انفجاری عراق توسط شبه نظامیان عراقی استفاده می‌شد همگی از نوعی است که در اختیار حزب الله لبنان است.
وی افزود: این فن آوری حزب الله که علیه اسرائیل بکار برده می شد، به گروه‌های شیعه در عراق با دستور سپاه پاسداران ایران منتقل شده بود.
در ادامه دادگاه، همچنین راس مک‌اینتایر، تحلیلگر تسلیحات در وزارت دفاع آمریکا به عنوان دیگر شاهد گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۳ تصمیم گرفت که علاوه بر جیش المهدی و سپاه بدر، گروه‌های دیگر نظامی بر پایه مدل حزب الله لبنان و با آموزش از سوی آنها کتائب حزب الله و عصائب اهل الحق را ایجاد کند.
وی افزود: سپاه پاسداران اما به هر یک تسلیحات متفاوتی ارائه کرد، زیرا هدف های متفاوتی را بر هر گروه دنبال می کرد. به هر حال هدف نهایی جمهوری اسلامی ایران زمین گیر کردن آمریکا و اخراجش از عراق بود.
دادگاه فدرال شهر واشنگتن پایتخت آمریکا به شکایت سربازان مجروح و خانواده‌های سربازان کشته شده در جنگ عراق در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ رسیدگی کرد.
این سربازان و خانواده‌ها در ادعانامه خود جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در مجروح شدن یا مرگ عزیزانشان در عراق متهم و تقاضای خسارت کرده اند.
وکلای قربانیان می‌گویند جمهوری اسلامی ایران از طریق سپاه پاسداران و سپاه قدس و گروه های نیابتی اش همچون حزب الله لبنان و دیگر گروه های نیابتی عراق و با ارائه پول، آموزش نظامی، و ارائه تجهیزات علیه سربازان آمریکایی اقدام کرده است.
در این دادخواست آمده است که مقامات تهران علاوه بر آموزش این گروه‌ها، با پولشویی از مسیر برخی از بانک‌های اروپایی اقدام به تأمین مالی آن‌ها کردند تا با آن پول به خرید مواد منفجره برای تولید بمب‌های کنار جاده‌ای و استفاده از آنها توسط گروه‌های آموزش دیده شان، اقدام کنند.
مایکل پریجنت تحلیلگر امور خاورمیانه در اندیشکده هادسن با توجه به تخصص اطلاعاتی اش در عراق در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ آشنایی او با گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق به عنوان کارشناس خبره در این دادگاه شهادت داد.
او در شهادتش با اشاره به تحقیق در مورد حمله گروه شبه نظامی شیعه عصائب اهل الحق به پادگان مشترک عراقی-آمریکایی در کربلا در سال ۲۰۰۷ گفت که برپایه مستنداتی که از همان حادثه و سپس از بازجویی دو تن از رهبران این گروه به دست آمده، ایران در راس زنجیره حمایت مالی، آموزش و تجهیز شبه نظامیان شیعه در عراق نقش دارد.
به گفته آقای پریجنت تهران این کار را با بهره گیری از حزب الله لبنان انجام می دهد. سپاه قدس، نیروی فرامرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بهره گیری از حزب الله لبنان که به علت آشنایت زبانی و فرهنگی با عراقی‌ها به آموزش آنها پرداخته است.
در پایان جلسه یکی از وکلای مجروحین و خانواده های کشته شدگان عراقی بار دیگر با اشاره به نمونه اسناد و شهادت های ارائه شده در این دادگاه از قاضی این پرونده خواست که ایران را مسئول قلمداد کند.
او افزود که تا اواخر ماه فوریه، اوایل اسفند ماه به صورت کتبی یافته ها، حقایق و فرجام قانونی را ارائه خواهد داد.
تصمیم قاضی این پرونده در مورد محکومیت یا عدم محکومیت تهران پس از اسفند ماه صادر خواهد شد.
درصورت محکومیت جمهوری اسلامی ایران، قاضی درباره میزان غرامت تصمیم خواهد گرفت.
کسی از سوی جمهوری اسلامی ایران در این دادگاه حضور ندارد.
https://ir.voanews.com/a/us-iran-court/4690862.html?nocache=1&fbclid=IwAR3erIkm2H5KMuxQceef4fw830S8Zk56XMs4LDprA-1TYH8QF-hmPs_CQKY

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر