Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۷ بهمن ۵, جمعه

شکنجه مدافعان حقوق بشر در عربستان سعودی و ضرورت دسترسی فوری ناظران بین‌المللی به بازداشت‌شدگان


شکنجه مدافعان حقوق بشر در عربستان سعودی و ضرورت دسترسی فوری ناظران بین‌المللی به بازداشت‌شدگان 
عفو بین‌الملل به گزارش‌های جدیدی مربوط به شکنجه و بدرفتاری با شماری از مدافعان حقوق بشر در عربستان دست پیدا کرده است که از ماه مه گذشته تاکنون در بازداشت هستند. بر اساس این گزارش‌ها، ۱۰ نفر از مدافعان حقوق بشر در سه ماه نخست بازداشت خود، مورد شکنجه، آزار جنسی و دیگر رفتارهای بی‌رحمانه  قرار گرفته‌اند. این افراد در بازداشتگاه‌های غیررسمی یا مکان‌های نامعلوم نگهداری می‌شدند.


◾️یکی از بازجویان به دروغ به یک فعال زن گفته بود که اعضای خانواده وی درگذشته‌اند و او تا یک ماه تصور می‌کرد این موضوع حقیقت دارد.
◾️دو نفر از فعالان مجبور شده بودند در مقابل بازجویان یکدیگر را ببوسند.
◾️یکی دیگر از فعالان زن گفته است که وقتی در جریان شکنجه دهان خود را برای فریاد کشیدن باز می‌کرد بازجو در دهان او آب می‌ریخت.
◾️فعالان دیگری نیز از تحمل شکنجه با شوک الکتریکی و شلاق سخن گفته‌اند به طوری که تا روزها نمی‌توانسته‌اند راه بروند یا بایستند.
🔺 لین ملعوف، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت: «ما بسیار نگران وضعیت این فعالان هستیم که نزدیک به نه ماه است تنها به خاطر دفاع از حقوق بشر به صورت خودسرانه در بازداشت نگاه داشته شده‌اند. مقامات سعودی به طور مکرر نشان داده‌اند که هیچ تمایلی برای محافظت از بازداشت‌شدگان در مقابل شکنجه و انجام تحقیقات بی‌طرفانه و مستقل درباره ادعاهای شکنجه در بازداشتگاه‌ها ندارند.»
🔺 وزارت رسانه عربستان سعودی گزارش‌هایی که عفو بین‌الملل پیشتر در آبان ماه امسال پیرامون شکنجه و آزار جنسی فعالان حقوق بشر در زمان بازداشت منتشر کرد را «بدون مبنا» خوانده است. اطلاعاتی که به دست عفو بین‌الملل رسیده حاکی از آن است که در ماه آذر، کمسیون حقوق بشر عربستان که به دولت این کشور نزدیک است، با زنان زندانی در رابطه با ادعاهای شکنجه ملاقات کرد و به دنبال این ملاقات، دادستانی کشور نیز در راستای انجام تحقیقات با فعالان در بازداشت ملاقات کرد. 
🔺 عفو بین‌الملل گفته است که این تحقیقات بی طرفانه و مستقل نبوده‌اند و از عربستان خواسته است که فورا اجازه دهد هیئت‌های نظارتی مستقل از عفو بین‌الملل یا سازمان ملل با فعالان بازداشت شده بدون محدودیت و هرگونه قید و شرط ملاقات کنند. مقامات عربستان تا به امروز به این درخواست پاسخ نداده‌اند.

🔹لینک اطلاعیه عفو بین‌الملل به انگلیسی 
https://bit.ly/2HyskIP

Saudi Arabia: Access for independent monitors urgently needed amid more reports of torture of activists
Amnesty International has obtained new reports of torture and abuse inflicted 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر