Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ تیر ۲۵, جمعه

گرامیداشت مقاومت 14 جولای در قندیل

گرامیداشت مقاومت 14 جولای در قندیلچاپ

gerila.12حزب حیات آزاد کردستان پژاک در راستای گرامیداشت مقاومت 14جولای جلسه ای برگزار نمود. در این جلسه سکینه جانسز عضو شورای رهبری کنگره خلق کردستان که به عنوان مهمان در جسله شرکت کرده بود ،د ر خصوص این روز تاریخی طی سخنانی گفت: هیچ زندانی شاهد چنین صحنه های تاریخی نبوده است.
سکینه جانسز که ‌به عنوان مهمان در جلسه حزب حیات آزاد کردستان که ‌به مناسبت سالگرد مقا ومت 14 جولای برگزار شده بود، شرکت کرده و در سخنان خود با اعلام اینکه‌ :زندانی که ما در آن بسر بردیم، در نوع خود در جهان نمونه ای نداشت، گفت: حکومتها در خیلی جاها زندان ساخته اند، در طول تاریخ در تمام جهان زندان وجود داشته است، ما امروز سرگذشت این زندانها را در فیلمها و کتابها میبینیم و میخوانیم، اما زندان آمد در تاریخ ما و در ذهن ما جایگاه دیگری دارد.
سکینه جانسز با اشاره به وضعیت موجود در آن زمان اینگونه به سخنانش ادامه داد : در جریان قیامهای خلقمان، بودند کسانی که دستگیر شدند، به حبس‌ابد محکوم شدند، اعدام شدند . در زندان زندگی همچون مرگ بود، قبل از زندان ، زندگی وجود نداشت. انسانها از نظر فیزیکی زنده بودند اما از نظر فکری در حالت مرگ بسر میبردند،از نظر احترام ،ارزش و حقیقت انسانیت، چیزی در میان نبود. سکینه جانسز به زندان اوین نیز اشاره کرد و گفت با مقاومت فرزاد،شیرین ،علی و فرهاد این زندان نیز مفهوم دیگری پیدا کرد.
عضو شورای رهبری کنگره خلق کردستان سکینه جانسز، با اشاره به روزهای آغازین جنبش آزادی بخش ملت کرد در شرق کردستان گفت: در ان زمان تمام فضای سیاسی حاکم بر کردستان علیه ما بود، در برابر این سیاست ،سیاستی انقلابی و مقاومت انقلابی ضرورتی حیاتی بود .ما گفتیم که این سیاست انقلابی را پاسداری میکنیم، ما با 2 کلمه‌ آغاز نمودیم انهم این بود : کردستان اشغالی .این 2 کلمه‌ بر روی ما و بر روی خلق ما تاثیر فراوان گذاشت، ما با تاثیر از این گفته گامهای باشکوهی برداشتیم ،گفته ای که رهبری ما رهبر آپو برایمان آشکار کرده بود، رهبری که از نبود امکانات برایمان امکانات آفرید.------------------
------------------------------------------------------------------
اوجالان:با توجه به شرایط بیرون انزوایم را تشدید کرده اندچاپ
جمعه, 25 تیر 1389 ساعت 14:56
abdullah-ocalanرهبرملت کرد عبدالله اوجالان در دیدار روز چهارشنبه‌ گذشته خود، با وکلایش با اعلام اینکه انزوایی که‌ بروی تحمیل شده تشدیدتر شده است این فشارها را با شرایط بیرون مرتبط دانست گفت حزب عدالت و توسعه در حال تدارکات برای عملیاتهای وسیعتری است.
رهبر ملت کرد، در دیدار روز چهارشنبه خود با وکلایش در رابطه با شرایط زندان امرالی گفت: مدت یک هفته است رادیویم را که جهت تعمیر از من گرفته بودند ،پس نداده اند. مشکل تنفسی ام بسیار زیاد شده است، به همین دلیل نیز نمی توانم بخوابم، بعضی وقتها با باز کردن دریچه ای که‌ بر روی در وجود دارد، تلاش میکنم نفس بکشم ، از تحویل دادن نامه هایی که ‌برایم ارسال می شوند نیز خود داری می کنند ، از 15 نامه ای که برایم ارسال شده‌است ، 13 نامه را توقیف کرده اند، اوجالان همچنین اعلام کرد، قرار است در محل دیدار وی با وکلایش، دستگاهی قرار دهند که‌ همه سخنان وی و وکلایش را بر روی کاغذ بنویسند.
اوجالان گفت: همه این فشارها با انچه که در بیرون در جریان است ارتباط دارد و نشاندهنده‌ی‌ تدارکات برای عملیات وسیعی است، و یکی دیگر از دلایل این فشارها گزارش آماده شده سی ،پی ،تی است .
سی پی تی گزارش را اعلام کرد ،قبل ازاین نیز گفته بودم امرالی یک سیستم است که‌ با همکاری سی پی تی اداره می شود. همه ازاین مسئله آگاهند، حال که ‌این سخنان را بر زبان می رانند باید بر سر آنچه که ‌می گویند بایستند، اما زیر حر فهایشان می زنند در واقع آنچه را که‌ انجام میدهند همکاری با ترکیه است .
رهبر ملت کرد اعلام کرد که ‌پیشنهادهای سی پی تی به‌ دور از واقعیتند، سی پی تی می گوید بدون اینکه کسی نامه را باز کرده و بخواند، من می توانم نامه هایم را به‌خارج از زندان بفرستم مردم می دانند اینها چه می گویند، مگر مسئولین زندان به این درخواستها توجه می کنند؟ 50 بار هم درخواست کنید باز هم نامه ها را باز کرده‌ و می خوانند .
اگر این چنین اجازه ای داده شود من هر هفته برایشان نامه خواهم فرستاد، اما انچه که ‌سی پی تی از ان سخن می گوید غیر ممکن است . سی ،پی ، تی ، اتحادیه اروپا ، و ترکیه دست به دست هم دادند و از برگزاری دادگاهی جدید نیز جلوگیری کردند .
اوجالان موضع گیری خود در قبال فشارهای موجود را مقاومتی عزت مندانه خواند و گفت:
باید وضعیتی که در اینجا دارم به خوبی درک شود. من ازاینجا دستور جنگ یا صلح نمی دهم . چرا که‌ وضعیت موجود من اجازه نمی دهد کمکی به این موضوع بکنم. ک.ج.ک ،و ب.د.پ وجود دارند من هم هستم. من همیشه گفته ام کسی از من تقلید نکند انها وضعیتی متفاوتتر از من دارند در وضعیت موجود، من قادر به رهبری عملی نیستم . من در اینجا فقط به تشریح دیدگاههایم می پردازم آنچه که من اینجا انجام می دهم مقاومتی عزت مندانه است. من خود را از اقداماتی نظیر خود کشی دور نگه می دارم و تا آخرین نفس به مقاومتم ادامه خواهم داد .
رهبر ملت کرد عبدالله‌اوجالان در ادامه‌ی ارزیابیهای خود با اشاره‌ به‌ همکاریهای میان اردوغان و باشبوغ گفت که ‌این همکاری خطرناکتر از همکاری زمان چیللر و گوره‌ش در سال 1993 است. اوجالان همچنین با استقبال از فراخوان سازمانها و تشکلهای مدنی گفت: من پاسخی مثبت به ‌فراخوان شما دادم، اما حکومت نه ‌تنها به‌آن گوش نداد برعکس عملیاتها را افزایش داده‌ است.
رهبر ملت کرد عبدالله‌اوجالان موضع دولت آ .ک .پ را در رابطه ‌با مسئله‌ کرد اینچنین ارزیابی نمود:
مقصود آنها حل و چاره‌یابی نیست. پیشگیری از بحثی که ‌شما مطرح کرده‌اید، توطئه ‌انکار و نابودیست. تنشهای میان ترکیه ‌و اسرائیل نیز بخشی از سیاستهای نابودیست.
اوجالان اینچنین به ‌سخنانش ادامه‌ داد:
موضوع حمله ‌اسرائیل به‌ کشتیهای حامل کمکها به‌ غزه ‌به ‌آن صورتیکه ‌گفته‌اند نیست. مشکل آنها همکاری با غزه‌ و کشته ‌شدن 9 نفر نیست، و بحرانی که ‌در آن جلسه‌ ایجاد و اردوغان ترک جلسه ‌کرد هیچ ارتباطی با مشکل فلسطین ندارد.
هدف اصلی آنها تحریک اسرائیل و شرکت دادن آنها در توطئه ‌نابودی کردهاست.
آ .ک .پ تلاش کرد تا اسرائیل را به ‌بخشی از اپراسیون نابودی کردها تبدیل نماید. قصد دارند که‌ اسرائیل و آمریکا و کشورهای غربی را در سیاست نابودی کردها همکار خود کنند.
اوجالان خاطر نشان ساخت که ‌انتظارات ترکیه‌ در راستای منافع اسرائیل، آمریکا و عراق نبود و در این مورد گفت: ترکیه‌ خود به ‌تنهایی فقط می‌تواند با هواپیماهای جنگیش حمله ‌کند و جز این قادر به‌ هیچ کاری نیستند.
اوجالان همچنین با اشاره‌ به ‌همکاری میان ترکیه‌، ایران و سوریه با ذکر این نکته ‌که‌ این همکاری نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، گفت: من فکر نمی‌کنم که ‌سوریه دست به‌ عملیاتی بزند‌. قبلا نیز جناحهای جنگ طلب چنین اخباری را آماده‌ و پخش کرده‌ بودند. سوریه ‌به‌ این راحتی تقاضاهای ترکیه ‌را قبول نخواهد کرد.
از نظر اوجالان خطرناکترین همکاری علیه ‌کردها، همکاریست که‌ با ارتش انجام گرفته ‌است.
دیدار تاریخی در "دۆڵمه‌باخچه‌" آغاز مرحله‌ی جدیدیست. من آنهنگام نیز گفته ‌بودم که‌ این دیدار بر مبنای کردها انجام گرفته‌ و ‌امروز این واقعیت آشکار شده‌ است. اردوغان نیز همان زمان گفت که، ‌تا لحظه ‌مرگ محتوای این دیدار را فاش نخواهد ساخت.
اردوغان در این ملاقات با سران ارتش علیه کردها به‌ توافق رسید و با این توافق حاکمیت خود را نیز تضمین نمود. من اکنون در این اندیشه‌ام که ‌آیا ارگنکون سابق خطرناکتر بود یا ارگنکون فعلی آ .ک .پ ؟ آیا همکاری میان چیللر و ارتش در سال1993 خطرناکتر بود یا همکاری کنونی اردوغان و ارتش ؟ علیرغم اینکه ‌چندان مشخص نیست اما می‌توانم بگویم که‌ خطر همکاریهای فعلی بیشتر است.
اوجالان در رابطه ‌با اوضاع کنونی چنین گفت: زمانیکه ‌فراخوان 99 دستگاه‌ و سازه‌ی مدنی بدستم رسید، من آنرا بجا دیده‌ و با آن موافقت کردم، اما با وجود گذشت یک هفته‌ از این فراخوان تاکنون حکومت پاسخی به ‌آن نداده‌ و برعکس اپراسیونها را گسترش داده‌ است. آیا شما در این ارتباط هیچ حسابی از حکومت کشیدید؟
رهبر ملت کرد عبدالله‌اوجالان تداوم سیاستهای حکومت ترکیه ‌را در قبال کردها اینچنین ارزیابی کرد: این فراخوانها که‌ ما را مورد خطاب قرار می‌دهند، ما را قربانی می‌کنند، اما هیچ حسابی از حکومت نمی‌خواهند. اردوغان می‌گوید در کدام گوشه ‌از جهان حکومت در مقابل افراد مسلح در کوهها سکوت کرده ‌است؟
اعمال ددمنشانه‌ای که ‌در برابر پیکر گریلاها انجام داده‌اند مشهود است. اگر زنده‌ هم دستگیر شوند،باز آنها را میکشند.عزت وکرامت ما را پایمال میکنند.
ما می گوییم نیروهای گریلا در منطقه‌ای زیر نظر سازمان ملل جمع شده ‌و درها بر روی سیاست باز گردند. اما آنها بر نابودی اصرار دارند. دولت خود را برای اپراسیونهای بزرگ آماده ‌می کند. این اپراسیونها به ‌شیوه‌ی فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی،سیاسی،ونظامی انجام میگیرند.
اوجالان در ادامه سخنانش با یاد آوری سه پیشنهاد خود که‌ برای حل مسئله کرد ارائه داده بود عملیاتهای اخیر را همچون عملیاتهای دون کیشوتی خواند گفت وی نمیخواهد کسی جان خود را از دست بدهد.
رهبر ملت کرد عبدالله اوجالان مشخص کردند،انتقادات وی از سال 1984به بعد در مقابل شیوه‌های جنگی که در داخل پ.ک.ک سر برآورده بودند موجود میباشد.
اوجالان انتقادات خود را بدین صورت بیان داشت:
قبل ازشروع مرحله اول که از سال 1984شروع شد، من رفقای خود را آماده نموده و به میهن بازگرداندم. زمانی که آنها را آموزش دادم،من به آنان نگفتم که زن و بچه ها را مورد هدف قرار دهید، من قبلا نیز رفقا را از این کار منع کرده بودم، اما باند سه گانه و چهار گانه و پنج گانه، علیه روستائیان عملیات انجام دادند. منظورم افرادی همچون ،هوگر،شاهین بالیچ،کور جمال و شمدین میباشند.من قبل و بعد از سال1984 همواره شیوه جنگ آنها را مورد انتقاد قرار داده بودم. من اینها را برای کسانی که برای بازجویی از من به امرالی آمده بودند بیان کردم،اینها شیوه جنگ من نیستند.
اوجالان فاش ساخت :تلاشهایم در سال1999برای کنار نهادن چنان شیوه‌های غلط جنگ، تاثیر زیادی در اخراج من از اروپا داشت.
اوجالان با یادآوری اینکه‌ در آنزمان آنها همه احتمالات را بررسی کرده و سپس تصمیم رفتن به اروپا را اتخاذ کردند، چنین ادامه داد: سال 1999 دو راه در پیش رو داشتم،یا رفتن به کوههای کردستان یا رفتن به اروپا،در نهایت من اکنون در امرالی هستم. وقتی که راه اروپا را انتخاب کردم امید زیادی به انتخاب خود داشتم،قبلا نیز در این مورد دیدگاههای خود را ارائه داده‌ام .اکنون در این فکرم آیا این تاریخ چگونه به رشته تحریر در خواهد آمد، من نیز نمیدانم،به هر حال من این تصمیم را گرفتم، اگر من به کوههای کردستان رفته بودم ،احتمال انجام دادن عملیاتهای گسترده ای در میان بود،شاید در جریان عملیاتها من از بین میرفتم، اگر از بین هم نمیرفتم شاید به اندازه رفقایم نمیتوانستم از خود جسارت نشان دهم.
اوجالان از نیروهای مدافع خلق ه.پ.گ و حکومت ترکیه درخواست نمود که شیوه‌های درست جنگ را پیروی کنند و در این مورد چنین گفت:
من عملیاتهایی را که بر روی پاسگاهها انجام گرفته‌ همچون شیوه‌های جنگ ،دون کیشوتی به نام میکنم،دون کیشوتی که با نیزه به جنگ آسیاب بادی رفت.اکنون نیز در مقابل پاسگاههایی که با پیشرفته ترین تکنولۆژی عصر حفاظت میشوند اشتباه است دو الی سه جوان عملیات انجام دهند، اینها شیوه جنگ من نیست، لازم است شیوه‌های اصولی جنگ را به کار گیرند.
اوجالان به دنبال تکرار گفته خود مبنی بر اینکه وی نمیخواهد کسی جانش را از دست دهد چنین ادامه می‌دهد:
وقتی که خبر کشته‌ شدن یک نظامی ترک بگوشم می‌رسد،شادمان نمی‌گردم.من نمیخواهم نه گریلا،نه نظامی ترک جان خود را از دست بدهد ،مگر نمی‌بینید که چگونه جگر مادران میسوزد .ما نمیخواهیم کسی بمیرد، ما برای حل دموکراتیک و صلحجویانه تلاش میکنیم، ما برای حل دموکراتیک مسئله کرد سه پیشنهاد ارائه دادیم، در مقابل، دولت هیچ گامی برنداشت. از دیدگاه دولت حل مسئله به معنی نابودی کردها به شدیدترین وجه‌ ممکن است.
اوجالان به خاطر گریلاهایی که در عملیاتهای اخیر جان خود را از دست داده اند ابراز تاسف نموده و به‌ خانواده آنها تسلیت گفت ،همچنین برای مردم آمد،موش و جولمیرگ، سلام فرستاد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر