Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

یک شهروند اهل مهاباد در زندان اعتصاب غذا کرده

یک شهروند اهل مهاباد در زندان اعتصاب غذا کرده

خبرگزاری هرانا - یک شهروند کرد اهل مهاباد، به نشانه اعتراض به دستگیری خود و عدم شفاف سازی در تفهیم اتهام دست به اعتصاب غذا زد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، روز دوشنبه،19/7/2010 رحیم رَشی اهل روستای " آلبلاغ" از توابع شهر مهاباد پس از حمله نیروهای اطلاعات به خانه اش دستگیر و به اداره اطلاعات این شهر منتقل شد.
به گزارش منابع محلی از شهر مهاباد،ساعت 11 نیمه شب روز سه شنبه، پس از آنکه عده ای از نیروهای اداره اطلاعات به خانه "رحیم رَشی" حمله ور شده، خانه ایشان را بازدید نموده و به هم ریخته اند، وی را نیز دستگیر نموده و به اداره اطلاعات شهر مهاباد منتقل می کنند.

قابل ذکر است "رحیم رَشی" یک روز پس از دستگیری به نشانه اعتراض به اتهاماتی که به او نسبت داده شده است دست به اعتصاب زده و هم اکنون نیز در اعتصاب به سر می برد.

لازم به یادآوریست، در بهار سال 1376 "رحیم رشی" پس از دستگیری از سوی مأموران اداره اطلاعات شهر مهاباد، به نشانه اعتراض به اتهامات نسبت داده شده، در زندان اداره اطلاعات شهر مهاباد به مدت 15 روز دست به اعتصاب زده بود. بعداً پس از انتقال نامبرده به زندان مرکزی شهر سقز باری دیگر به مدت 22 روز دست به اعتصاب می زند و توسط قازی "گودینی"، به دلیل عدم اثبات اتهامات وارده از زندان آزاد شد.

شایان ذکر است، پس از آزاد شدن، "رحیم رَشی" به مدت چند سال گذشته به طور مداوم از سوی اداره اطلاعات شهر مهاباد دستگیر شده و مورد بازخواست قرار گرفته است. اتهام وارده به ایشان همکاری با یکی از احزاب اپوزیسون کرد است.

---------------------------------------------------------

تنبيه بدنی کودکان در تونس جرم اعلام شد

تونس تنبیه بدنی کودکان را ممنوع کرد. منبعی دولتی در تونس اعلام کرد ماده اصلاحی بند سیصد و نوزده قانون کیفری که در مجلس نمایندگان این کشور تصویب شد تنبیه بدنی کودکان را از سوی والدین اقدام کیفری (جرم) تلقی می کند.

این ماده اصلاحی جایگزین ماده ای شد که می گفت تنبیه کودک از سوی کسی که سرپرستی او را برعهده دارد جرم نیست و پیگرد قضایی ندارد.

این طرح که با اکثریت آرا و تنها با پنج رای مخالف و دو رای ممتنع به تصویب رسید هر گونه تنبیه بدنی کودکان را از سوی والدین یا سرپرست آنان ممنوع می کند. نمایندگانی که به این طرح رای ندادند معتقدند این قانون اقتدار والدین را تضعیف می کند و می تواند به از بین رفتن روابط خانوادگی که از نظر سنتی قوی است، منجر شود.

وزیر دادگستری و حقوق بشر تونس که از مدافعان این طرح است اعلام کرد این ماده اصلاحی با هدف جلوگیری از تاثیر مخرب استفاده از خشونت بر ضد کودکان و ترغیب روابط مبتنی بر احترام متقابل تصویب شد.

پارلمان تونس در طرحی دیگر، سن قانونی مدنی را مطابق با سن کیفری و سن رای دادن هجده سال تعیین کرد.

تونس اخیرا به کنوانسیون بین المللی حقوق کودکان پیوست.

-------------------------

ممنوعیت مسافرت شهروندان سوئدی به‌ اقلیم کوردستان لغو شد
Peyamner- سفیر سوئد در عراق اعلام کرد که‌ کشورش نام اقلیم کوردستان را از لیست کشورهایی که‌ شهروندان سوئدی از مسافرت به‌ آن‌ها منع شده‌اند، خارج کرده‌ است.

دکتر برهم صالح نخست وزیر اقلیم کوردستان امروز (پنجشنبه‌-25ژوئیه‌) در هه‌ولیر با "نیکولاس تروی"، سفیر سوئد در عراق فدرال دیدار و گفتگو کرد.

سفیر سوئد در این دیدار که‌ به‌ منظور پایان ماموریتش در عراق از اقلیم کوردستان دیدار کرده‌ است، اعلام کرد: دولت سوئد چندی پیش نام اقلیم کوردستان را از لیست کشورهایی که‌ شهروندان این کشور از مسافرت به‌ آن‌ها منع شده‌اند، خارج کرده‌ است.

وی افزود: برقراری امنیت و آسایش در اقلیم کوردستان باعث شد که‌ دولت سوئد از سفر شهروندان این کشور ممانعت بعمل نیاورد.

نیکولاس تروی همچنین خواستار گسترش روابط دوجانبه‌ میان استکهلم-هه‌ولیر شد.

نخست وزیر اقلیم کوردستان نیز ضمن ابراز خوشحالی از این تصمیم دولت سوئد، تاکید نمود که‌ اقلیم کوردستان در پی گسترش و تعمیق روابط با کشورهای خارجی است.

http://www.peyamner.com/details.aspx?l=3&id=193372

----------------------------------------------------

اعلام علت آتش‌سوزی در هتل سوما
Peyamner کمیته‌ی پیگیری علت آتش‌سوزی در هتل سومای سلیمانیه‌ نتایج تحقیقات اولیه‌ی خود را اعلام کرد.

"ناز نوری عارف"، مسئول کمیته‌ی پیگری علت آتش‌سوزی در هتل سوما در سلیمانیه‌ ساعت 11 قبل از ظهر امروز (یکشنبه‌-25ژوئیه‌) در تالار استانداری این شهر در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که‌ این کمیته‌ در مورد علل آتش‌سوزی هتل سوما به‌ نتایج اولیه‌ای دست یافته‌ است.

وی عامل اصلی این حادثه‌ را اتصال برق اعلام کرد و گفت: یک دستگاه‌ تلویزیون بر اثر اتصال برق آتش گرفته‌ بود.

ناز نوری عارف همچنین خاطر نشان ساخت که‌ تحقیقات در جریان است و با تکمیل آن نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

هتل سوما در ساعت 10:30 شب‌ (پنجشنبه-15ژوئیه‌‌) دچار آتش‌سوزی شد و در این حادثه‌ 29 تن جان باختند و بیش از 21 تن دیگر نیز دچار سوختگی شدند.

------------------------------------------------

بیش از چهل نفر از اعضای کنگرەی آمریکا از حملەی نظامی بە ایران حمایت کردند
Peyamner- بیش از ۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را امضا کرده‌اند که از حمله‌ی نظامی اسرائیل به ایران، در صورت عدم تغییر موضع اتمی تهران، حمایت می‌کند.

بە گزارش بی.بی. سی، این نمایندگان همگی جمهوریخواه هستند از "حق اسرائیل برای دفاع از حاکمیت خود و حفاظت از جان و امنیت شهروندان اسرائیلی و استفاده از همه‌ی ابزارهای لازم برای مقابله و حذف تهدیدهای اتمی ایران" پشتیبانی کرده‌اند.

لوئی گومرت، یکی از نمایندگان ایالت جنوبی تگزاس پیش‌نویس این قطعنامه را تهیه کرده است و تا دیرروز (جمعه، یکم مرداد) ۴۶ عضو مجلس نمایندگان آن را امضا کرده‌اند.

حزب دموکرات در حال حاضر کنترل دو رکن کنگره - مجالس نمایندگان و سنا - را در دست دارد و مقام‌های ارشد این حزب درباره‌ی پیش‌نویس یادشده واکنشی نشان نداده‌اند.

بر اساس این پیش نویس، اگر هیچ راه صلح آمیزی "در طی مدت زمانی قابل قبول" برای مقابله خطر "فوری" ایران علیه موجودیت اسرائیل پیدا نشود، اسرائیل می‌تواند از هر وسیله‌ای حتی نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند.

در این پیش‌نویس به موارد متعدد "تهدیدهای" لفظی ایران علیه اسرائیل با ذکر نقل قول و زمان آن اشاره شده است.

برای نمونه در آن گفته شده، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۵ در کنفرانس "جهان بدون صهیونیسم" گفته است: "انشا‌الله و کمک خدا بزودی شاهد جهانی بدون آمریکا و صهیونیسم خواهیم بود" و "رژیم اشغالگر از نقشه جهان محو می‌شود."

در این پیش‌نویس همچنین به نقل از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نوشته شده است که روابط واشنگتن و تل آویو "بیش از یک اتحاد استراتژیک" است و می‌افزاید آمریکا بدنبال جنگ با ایران نیست، اما همه‌ی گزینه‌ها را برای خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی محفوظ می‌دارد.

دولت باراک اوباما هنوز درباره‌ی پیش‌نویس قطعنامه یادشده اظهار نظر نکرده است.

قطعنامه‌های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای کاخ سفید لازم الاجرا نیست و صرفا نظر این دو رکن کنگره‌ی را بیان می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر