Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

دیده‌بان حقوق بشر خواستار لغو حکم اعدام زینب جلالیان شد

دیده‌بان حقوق بشر خواستار لغو حکم اعدام زینب جلالیان شد
سازمان دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در ایالات متحده است روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از مقامات قضایی ایران خواست تا اعدام زینب جلالیان، زندانی کرد، را لغو کنند. جو استورک، معاون بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در تاریخ ۹ تیرماه در این باره گفت: «با توجه به شرایط زینب جلالیان و اعدام چندین کرد در چند وقت اخیر توسط دولت جمهوری اسلامی، ما معتقدیم که زینب جلالیان در معرض خطر قریب‌الوقوع اعدام قرار دارد.»

اشاره آقای استورک به اعدام فرزاد کمانگر و چهار زندانی کرد دیگر است که در اردیبهشت‌ماه امسال در ایران به اجرا گذاشته شد.

جو استورک از قوه قضائیه ایران درخواست کرده است تا هرچه سریع‌تر حکم اعدام زینب جلالیان و و دیگر زندانیان کرد محکوم به اعدام را ملغی اعلام کنند.

آن طور که در بیانیه این سازمان آمده است، زینب جلالیان در زمستان ۱۳۸۸ به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، و «محاربه» به اعدام محکوم شده است.

به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در حال حاضر زینب جلالیان در انزوای مطلق به سر می‌برد و از حق داشتن وکیل محروم است.

جو استورک در این زمینه گفت: «این کاملاً غیرقابل قبول است که زنی که بیش از یک سال حبس کشیده است و هر لحظه در خطر اعدام به سر می‌برد، هنوز از حق برخورداری از وکیل محروم است.»

آقای استورک تصریح کرد که با وجود صدور حکم اعدام برای زینب جلالیان، این زندانی کرد از حقوق اولیه خود بی‌بهره است. وی این عمل را خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی و حقوق بین‌الملل خواند.

وی در ادامه افزود: «قوه قضائیه ایران در مقابل هر گونه آسیبی که به رینب جلالیان و سایر زندانیان در معرض اعدام برسد، مسئول خواهد بود.»

پیش از این و در روز ۸ تیرماه نیز زهرا رهنورد، در اطلاعیه‌ای، درباره خبر اعدام قریب‌الوقوع زینب جلالیان اعلام کرد: «امیدوارم که این مجازات برای زینب جلالیان شایعه باشد، وگرنه بیایید یک ‌بار برای همیشه شمشیر را نه از روی ببندید و نه از زیر و به جای آن با لبخند پر محبت به روی ملت بنگرید.»

همچنین کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اردیبهشت‌ماه سال از جمهوری اسلامی درخواست کرد تا احکام اعدام زینب جلالیان و حسین خضری، دیگر زندانی کرد محکوم به اعدام، را لغو کند.

به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در حال حاضر هفده نفر از زندانیان کرد در ایران، در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

Printer-friendly version | Send to friend | Tags: دموکراسی و حقوق بشر, زنان و جوانان
---------------------------------------------------------

گفتکو با یکی از دختران حزب دمکرات کردستان


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر