Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

گرچه نقض حقوق بشر یکی از موضوعات روز تمامی کشورهای دنیا و حتی جوامع متمدن است

احضار
۲ خرداد – احضار دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه شهید بهشتی تهران به کمیته انضباطی: این دانشجویان، روز بیستم اردیبهشت ماه، پس از ورود محمود احمدی‌نژاد به دانشگاه در میدان اصلی دانشگاه به اعتراض پرداختند.
۹ خرداد - احضار ۲۰ نفر از دانشجویان بدحجاب دانشگاه علامه طباطبایی به کمیته انضباطی
۱۸ خرداد – احضار دانشجویان کرمانشاه در آستانه ۲۲ خرداد
۲۸ خرداد - احضار چهارده تن از دانشجويان دانشگاه شريف به علت سردادن شعار الله اکبر و هشت دانشجوی دیگر به اتهام حضور در مراسم ۲۲ خرداد توسط کمیته انضباطی دانشگاه و احضار شش نفر از دانشجویان دانشگاه مزبور به دفتر پی گيری وزارت اطلاعات و بازجویی از آنها
بازداشت

۸ خرداد –
· بازداشت جواد عليخانی، دانشجوی سال آخر دامپزشکی و فعال دانشجويی دانشگاه چمران اهواز: جواد علیخانی در پاییز سال ۸۶ بازداشت و بعد از ۱۱ ماه زندان با قید وثیقه آزاد شد. در پاییز سال ۸۷ به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم گردید و این محکومیت در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال حبس قطعی کاهش یافت. او در خرداد ماه به منظور اجرای حکم سه سال حبس قطعی بازداشت و به زندان اهواز منتقل شد.
· بازداشت بهزاد باقری، فعال دانشجویی و انتقال وی به زندان مرکزی اصفهان: این دانشجوی دانشگاه تهران که در نشریات دانشجویی «خاک» و «طلوع» فعال بود، پیشتر نیز در جریان بازداشت گسترده دانشجویان آزادی‌خواه و برابری‌طلب در سال ۸۶ بازداشت شده بود.
۹ خرداد - بازداشت امجد(هژير) کردنژاد و جمال رحمتی، دو دانشجوی کرد دانشگاه تهران: کردنژاد بعد از چند روز با توديع قرار وثيقه آزاد و جمال رحمتی به زندانی در تهران منتقل شد.
۱۰ خرداد - بازداشت فرهاد فتحی دبير تشکل اصلاح طلب دانشگاه بين المللی قزوین
۱۲ خرداد - بازداشت احمد محمدنيا ، فعال دانشجويی بابل و اشکان مصيبيان، فعال دانشجويی کرمانشاه: این دو فعال دانشجویی پس از دو هفته با توديع قرار وثيقه آزاد شدند.
۲۰ خرداد – بازداشت هشت دانشجو در شیراز به اتهام "تبلیغ علیه پیامبر": فرشیدرضازاده مدیر مسوول نشریه دانشجویی توسعه ملی، حمیده مرادی سردبیر نشریه، مهرداد رزمجویی، آتنا علوی، نجمه ستوده، پیمان حاجی زاده و مسعود شمس در جریان برنامه ریزی برای برپایی یک سمینار توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
۲۲ خرداد –
· بازداشت کوروش جنتی، دانشجوی ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی پس از احضار به حراست دانشگاه: نیروهای امنیتی، پس از بازداشت جنتی، به منزل پدری وی رفته و اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی نمودند. پیش از این، کوروش جنتی، طی احکام جداگانه به سه ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.
· بازداشت سجاد و حمزه بنام، دو فعال دانشجویی در شیراز، توسط اداره اطلاعات شیراز: سجاد بنام که سابقه بازداشت یک روزه در ۱۳ آبان سال گذشته را نیز دارد، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز است که ابتدا توسط حراست دانشگاه مزبور بازداشت و سپس در اختیار اداره اطلاعات شهر شیراز قرار گرفت.
· بازداشت مجدد سلمان سیما، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد: این فعال دانشجویی در جریان ناآرامی‌های سال روز انتخابات در خیابان انقلاب تهران توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. وی پیش از این از سوی شعبه‌ی پانزدهم دادگاه انقلاب، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
· بازداشت دو دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه: حراست دانشگاه مزبور پس از احضار ۴ تن از دانشجویان این دانشگاه ۲ تن از آنان را با نام های آپتین پگاه دانشجوی رشته فیزیک و بابک غیاثی دانشجوی رشته مهندسی کشاورزی (زراعت)، به اداره اطلاعات کرمانشاه تحویل داد.
· بازداشت بهزاد حيدری، عضو سابق شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير و دانشجوی مهندسی کشتی سازی اين دانشگاه: وی پيش از اين در سال ۱۳۸۵ به علت فعاليت های دانشجويی خود از جانب کميته انضباطی دانشگاه به دو ترم محروميت از تحصيل محکوم شده بود.
· بازداشت رضا و امين فريد يحيايی، دو فعال دانشجويی در تبريز: رضا و امين يحيايی از فعالان ستاد شهروند آزاد مهدی کروبی در تبريز بوده و پیش از این نیز در ۲۵ خرداد سال گذشته به همراه پدر خود و جمعی ديگر از فعالان سياسی تبريز بازداشت شده بودند.
۲۴ خرداد –
· بازداشت صدرا آقاسی، دانشجوی دانشگاه تبریز، عضو شورای سردبیری نشریه ی دانشجویی تلنگر و از اعضاي کمیته مرکزی انجمن ادبي سهند.
· بازداشت نعيم احمدی، دانشجوی رشته ی زمین شناسی دانشگاه تبریز، دبير انجمن اسلامي دانشكده ی علوم طبيعي، عضو شورای سردبیری نشریه ی دانشجویی تلنگر و از اعضاي کمیته ی مرکزی انجمن ادبي سهند.
احکام

۸ خرداد - محکومیت ضیاء نبوی، فعال دانشجویی و سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال حبس تعزیری: اتهام‌های این فعال دانشجویی، «اجتماع و تبانی به جهت برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی، تشویش اذهان عمومی و همکاری با منافقین» عنوان شده است. ضياءالدين نبوی در شامگاه ۲۵ خرداد سال گذشته در منزل يكي از دوستانش بازداشت شد. به گفته وكيل اين فعال دانشجويی، اتهام اصلی نبوی حضور در راهپيمايی روز ۲۵ خرداد ماه بوده است.
۱۳ خرداد –
· محکومیت شبنم مدد زاده، نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت به ۵ سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان رجایی شهر: شبنم مددزاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم که در یکم اسفند ماه ۱۳۸۷ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده بود در ششم بهمن ماه ۱۳۸۸ به اتهام محاربه از طریق ارتباط با منافقین محاکمه شد.
· محکومیت فرزاد مدد زاده، به ۵ سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان رجایی شهر
· تعلیق از تحصیل طه ولی زاده و عاطفه رنگریز، در دانشگاه علامه طباطبایی: کمیته انضباطی دانشگاه مزبور بعد از برگزاری مراسم روز جهانی زن، هفت نفر از دانشجویان را به دانشگاه ممنوع الورود نموده و حکم تعلیق طه ولي زاده، دانشجوي سال سوم جامعه شناسي و عاطفه رنگريز دانشجوي سال سوم جامعه شناسي را بعد از سه ماه تایید نمود.
۱۵ خرداد - یک سال حبس تعلیقی برای البرز زاهدی، عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال: اتهام این فعال دانشجویی، فعالیت تبلیغی علیه نظام ذکر شده است که بر اساس آن به یک سال حبس محکوم شد. حکم مزبور به مدت سه سال به حال تعلیق درآمده است. البرز زاهدی، بیست‌وهشتم آبان‌ماه سال گذشته، به همراه شش عضو دیگر دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در یک جلسه کتابخوانی بازداشت شد و مدت یک‌ماه را در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین سپری کرد.
۱۶ خرداد – محرومیت از تحصیل هاجر کریمی: هاجر کبیری، فارغ التحصیل پژوهشگری اجتماعی از دانشگاه تبریز، از فعالین دانشجویی و عضو کمپین یک میلیون امضای آذر بایجان ، سردبیر نشریه توقیف شده "تلنگر" برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد ستاره دار اعلام شده و از ارائه ی کارنامه به ایشان خودداری به عمل آمد.
۱۸ خرداد –
· تمدید قرار بازداشت موقت عبدالله یوسف‌زادگان: قرار بازداشت این دانشجوی ممتاز کشور، پس از ۸۴ روز حبس در سلول‌انفرادی تهران مجدداً به دلایل نامعلوم تمدید شد. در حالی که چند روز پیش از آن، قرار وثیقه صادر شده و خانواده‌اش در انتظار آزادی او بودند. عبدالله یوسف‌زادگان دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و دانشجوی ممتاز کارشناسی ارشد حقوق و از نخبگان فرهنگی جوان کشور است.
· محرومیت از تحصیل محسن ثقفی دانشجوی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز: محسن ثقفی ۱۰ روز پیش از ارائه کارنامه های کارشناسی ارشد، توسط وزارت اطلاعات احضار و طی آن به او اعلام شد که از ادامه تحصیل محروم شده است. محسن ثقفی فرزند دکتر علیرضا ثقفی (نویسنده و روزنامه نگار) است که سابقه بازداشت در مراسم روز کارگر سال ۸۸ به همراه پدر خود را دارد و اکنون به قید وثیقه آزاد است. وی در مدت یک سال گذشته بارها به وزارت اطلاعات احضار و بازجویی شده است

· صدور پانزده ترم محرومیت از تحصیل برای دانشجویان دانشگاه تبریز: ۷۰ نفر ار دانشجویان دانشگاه تبریز توسط کمیته انضباطی، احضار شدند و در آستانه خرداد ماه برای ۹ تن از این فعالان دانشجویی در مجموع ۱۵ ترم تعلیق صادر شده است
ü محمد مینایی دانشجوی رشته ریاضی ورودی ۸۶ : ۲ ترم تعلیق و محرومیت از تسهیلات دانشگاهی
ü محمد رازانی دانشجوی رشته عمران ورودی ۸۷ : ۱ ترم تعلیق و محرومیت از تسهیلات دانشگاهی
ü شهلا ابراهیمی دانشجوی رشته علوم اجتماعی ورودی ۸۵: ۲ ترم تعلیق و محرومیت از تسهیلات دانشگاهی و پیشنهاد انتقال به دانشگاه دیگر
ü آستره مولودی دانشجوی رشته علوم تربیتی ورودی ۸۶: ۱ ترم تعلیق و محرومیت از تسهیلات دانشگاهی
ü سمیرا چلانی دانشجوی رشته تاریخ ورودی ۸۸: ۲ ترم تعلیق و محرومیت از تسهیلات دانشگاهی
ü احمد الیاسی دانشجوی رشته عمران ورودی ۸۵: ۲ترم تعلیق و محرومیت از تسهیلات دانشگاهی
ü احمد نوری دانشجوی رشته ریاضی ورودی ۸۶: ۱ ترم تعلیق و محرومیت از تسهیلات دانشگاهی
ü شهرام همایونفر دانشجوی رشته شیمی ورودی ۸۵: ۲ ترم تعلیق و محرومیت از تسهیلات دانشگاهی
ü مریم زارعی دانشجوی رشته علوم تربیتی ورودی ۸۴: ۲ ترم تعلیق و محرومیت از تسهیلات دانشگاهی
۲۵ خرداد –
· محرومیت از تحصیل سارا خادمی، دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه مازندران در مقطع کارشناسی ارشد: این دانشجو در آخرین روز مهلت انتخاب رشته طی تماسی تلفنی به اطلاعات سازمان سنجش احضار شد و بعد از بازجویی طولانی وی را مردود گزینشی عنوان کردند. سارا خادمی از جمله فعالان دانشجویی بود که همراه تعدادی دیگر از دانشجویان در آذرماه سال ۸۶ دستگیر و روانه بازداشتگاه اطلاعات و پس از آن دوبار به دادگاه انقلاب احضار شد.
· تعلیق از تحصیل "بدحجابان" در دانشگاه علامه طباطبایی: بر اساس اظهار یکی از مسوولان دانشگاه مذکور، برخی از دانشجویان «بد‌حجاب» این دانشگاه «یک تا دو ترم» از تحصیل محروم شده‌اند. این احکام دانشجویان، به خاطر «بی‌اعتنایی» آنها به تذکرات مسوولان دانشگاه مبنی بر رعایت حجاب، صادر شده است.
۲۹ خرداد –
· صدور حکم تعلیق برای بیش از پانزده نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی توسط کمیته انضباطی پس از حضور محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه شهید بهشتی و اعتراض دانشجویان
· محکومیت قطعی رجبعلی داشاب و علی ارشدی، دو دانشجوی بازداشتی به مجموعا شش سال حبس تعزیری: رجبعلی داشاب، از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی توسط شعبه ۵۴ تجدیدنظر دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحد، به ۵ سال حبس قطعی محکوم شد. وی دانش‌آموخته فلسفه غرب در مقطع کارشناسی از دانشگاه تبریز و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی است. همچنین محکومیت علی ارشدی، دانشجوی دکترای الکترونیک که به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت از طریق شرکت در راهپیمایی، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در دادگاه تجدیدنظر به یک سال کاهش یافت.

تهدید و ارعاب

۲۴ خرداد - ضرب و شتم شهریار حسین بر، فعال دانشجویی اصلاح طلب در دانشگاه سیستان و بلوچستان: این فعال دانشجویی پیش از این دو بار با احکام انضباطی و حذف ترم مواجه شده بود. وی ترم تحصیلی گذشته را نیز به دانشگاه ممنوع الورود بوده است.
اعتصاب غذا
۱۷ خرداد – اعتصاب غذای محسن صنعتی پور، دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد: این دانشجو در اعتراض به دو ترم محرومیت از تحصیل، در صحن خوابگاه های دانشگاه فردوسی مشهد دست به تحصن زد. محسن صنعتی پور، عضو ستاد دانشجوبی مهدی کروبی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در خراسان، در شهریور ۸۸ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و سپس با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی در مهر ماه سال گذشته از سوی کمیته انضباطی دانشگاه فردوسی به دو ترم تعلیق معلق محکوم شد.
۱۸ خرداد - اعتصاب غذای سلمان سیما، عضو سازمان دانش آموختگان ایران و فعال دانشجویی دانشگاه آزاد: سلمان سیما که برای بار دوم بازداشت شده است در انفرادی بند دو الف به سر برده و از روز اول بازداشت دست به "اعتصاب غذای خشک" زد اما پس از اجازه ی برقراری تماس تلفنی اعتصاب خود را به "اعتصاب تر" تغییر داده است.

زنان

۱۰ خرداد – محکومیت سارا توسلی به شش سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق: این رای در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی عباس پیرعباسی، و به اتهام حضور کوتاه مدت توسلی در حوادث عاشورا و تسلیت به خانواده میرحسین موسوی صادر شده است.
۱۵ خرداد- اقدام ماموران برای بازداشت صبا واصفی، فعال حقوق بشر و جنبش زنان، و تفتیش منزل وی
۲۱ خرداد – بازداشت نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر: این فعال حقوق بشر و روزنامه نگار، شامگاه روز پنج شنبه ۲۰ خرداد ماه ۱۳۸۹، در حضور فرزندان خردسال خود بازداشت شد. نرگس محمدی، رئیس و سخن گوی کانون مدافعان حقوق بشر و رییس هیات اجرایی شورای صلح ایران، پیش از آن نیز چندین بار به دادگاه انقلاب احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

اقلیت های قومی و مذهبی

۴ خرداد-
· بازداشت اکبر آزاد نويسنده آذربايجانی در منزل شخصی اش در تهران
· بازداشت حمیده فرج‌زاده (پینار)، فعال حقوق زنان در آذربایجان: حمیده فرج زاده فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران و کارمند بیمارستان مطهری ارومیه است که در منزل مسکونی اش در ارومیه بازداشت شد. ماموران امنیتی منزل والدین او را مورد تفتیش قرار داده و لوازم شخصی اش را مصادره کردند. او در دوران دانشجویی خود در زمینه حقوق دانشجویی فعالیت داشته و از فعالان حقوق زنان، حقوق اجتماعی و قومی است.
۵ خرداد – یورش به منزل پژمان روشنكوهي شهروند بهایی مازندرانی و بازداشت وی
۸ خرداد –
· محکوميت شش تن از دروايش گنابادی به زندان : بر اساس دادنامه صادره از شعبه ۱۰۱ دادگاه جزايی شهرستان گناباد، علی افکار، عباسعلی افکار، معصومه سالاری، رضا شوقی و حسنيه کاظمی از دراويش نعمت اللهی گنابدی ساکن بيدخت به اتهام تهديد عليه بهداشت عمومی از طريق دفن اموات در مزار سلطانی به تحمل ۴ ماه حبس تعليقی (به مدت ۳ سال) محکوم شدند. هم چنين بر اساس اين حکم عباسعلی زارع حقيقی متصدی مزار سلطانی به ۴ ماه حبس تعزيری محکوم شده است. آقای حقيقی در گذشته نيز به همين اتهام از سوی دادگاه گناباد مجموعاً به ۷ ماه حبس قطعی محکوم شده بود که پرونده وی در دستور کار اجرای احکام دادگستری قرار دارد.
· بازداشت فرج الله زنده دلان، فعال صنفی معلمان کردستان در سنندج: نامبرده از فرهنگیان بازنشسته است که از سوی نیروی انتظامی در ارتباط با تعطیلی بازار در ۲۳ اردیبهشت ماه در سنندج بازداشت شده است.
۱۰ خرداد-
· بازداشت کامران آسا، برادر کيانوش آسا نيمه شب در منزل خود در کرمانشاه: وی پس از دو هفته با توديع قرار وثيقه از زندان آزاد شد.
· بازداشت شيرکو سبيلی، شهروند مهابادی، توسط نيروهای امنيتی
· یورش به منزل فخرالدین صمیمی، شهروند بهایی ساکن قائمشهر، تفتيش منزل و ضبط كتب، سي دي ها و كامپيوتر و بازداشت نامبرده
۱۶ خرداد - تائید حکم تیرباران دو فعال سیاسی کرد از سوی دیوان عالی کشور : محمد امین آگوشی، معلم بازنشسته که به مدت ۲۰ ماه در زندان ارومیه محبوس بوده در سال ۸۶ بازداشت و از سوی دادگاه نظامی به اعدام از طریق تیرباران محکوم شد. همچنین، احمد پولادخانی از اهالی پیرانشهر که در سال ۱۳۸۶ دستگیر شد، در ۱۲ آذر ۸۸ در دادگاه نظامی شهر ارومیه، به اتهام جاسوسی و عضویت و همکاری در حزب حیات کردستان - پژاک - به تیرباران محکوم شد.
۱۷ خرداد – بازداشت شهناز رنجبر و مشتاق سمندری پس از احضار به ادراه اطلاعات محل سکونت: اتهام مطرح شده، ضديت با اسلام از طريق تبليغ بهائيت است.
۱۸ خرداد – بازداشت مهندس محمود فضلی عضو هیات موسس مجمع دانشگاهیان آذربایجان و حیدر کریمی عضو هیات تحریریه هفته نامه سینای همدان
۱۹ خرداد-
· بازداشت غلام عباس زارع حقیقی از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی و متصدی مزار بزرگان تصوف در گناباد: غلام‌عباس زارع حقيقی توسط نيروهای امنيتی و انتظامی در بيدخت دستگير و برای تحمل ۷ ماه حبس قطعی روانه زندان شد. به دستور شورای تأمين شهرستان گناباد ، اين درويش نعمت اللهی گنابادی به بهانه حساسيتهای امنيتی ، روانه زندان وکيل آباد مشهد شد تا دوران محکوميت خود را در آنجا سپری کند.
· احضار بهنام متعارفی، شهروند بهایی ساکن سمنان جهت اجرای حکم یک سال و نیم حبس تعزیری: نامبرده در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۸۸ توسط ماموران وزارت اطلاعات بعد از بازرسی و تفتیش کلیه ی لوازم شخصی و خانوادگی، بازداشت شد و در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۸۸ به قید وثیقه آزاد شد.
۲۳ خرداد –
· تفتیش منزل قوام الدین ثابت، شهروند بهایی ساکن شهرستان ساری: شش تن از نیروهای امنیتی با معرفی خود به عنوان «مامور دارایی»، وارد منزل نامبرده شده و به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی پرداختند. آنها بیش از ۱۵۰ جلد کتاب و دفاتر کار آقای ثابتیان، به همراه تعداد زیادی سی دی که شمارش نشد، کیس کامپیوتر، و ریسیور را ضبط کردند. دیش ماهواره را «مچاله»، تصاویر مذهبی بهاییان را پاره کردند.
· محکومیت مهندس علیرضا فرشی استاد دانشگاه و همسرش سیما دیدار به شش ماه حبس تعزیری قطعی: بر اساس حکم صادره از سوی قاضی علیزاده، شعبه یکم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، اتهام این افراد تبلیغ علیه نظام عنوان شده و حکم یک سال حبس تعزیری صادره برای این زوج آذربایجانی به شش ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرده است. علیرضا فرشی در جریان مراسم راهپیمایی خانوادگی ۱ خرداد ۸۸ که توسط اداره تربیت بدنی آذربایجان شرقی در پارک ائل گولی تبریز برگزار شده بود بدست ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد
۲۶ خرداد - بازداشت کشيش بهروز صادق خانجانی ناظر کليسای ايران، توسط مامورين وزارت اطلاعات: کشيش بهروز خانجانی که برای ارايه آخرين دفاعيات خود به شيراز رفته بود به اداره اطلاعت اين شهر احضار و پس از يک بازجويی فشرده به بازداشتگاه وزارت اطلاعت منتقل شد.
۲۷خرداد – بازداشت یونس سلیمانی مدیر مسوول سابق نشریه دانشجویی "ایلدیریم" و فعال دانشجویی آذربایجانی در دانشگاه بوعلی سینای همدان
۲۸ خرداد –
· بازداشت ريبين نبردی، شهروند مهابادی توسط نيروهای امنيتی: وی به همکاری با گروه‌های مخالف نظام متهم شده است.
· بازداشت محمدامين راشدی شهروند مهابادی توسط نيروهای امنيتی: او به همکاری با گروه‌های غير قانونی متهم شده است
۲۹ خرداد – یورش ماموران امنیتی برای دستگیری سارا
۳۰ خرداد – محکومیت ناصر معیری، زندانی ساسی کرد و اهل شهرسان بانه، به یک سال و نیم حبس قطعی: او پیش از این در آذر ماه ۱۳۸۵ دستگیر و توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان سقز به اتهام همکاری با احزاب اپوزسیون کرد به یک سال و نیم زندان محکوم گردیده بود. ناصر معیری پس از تایید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان کردستان، برای گذراندن دوران محکومیت به زندان شهرستان بانه منتقل گردید.
۳۰ خرداد – احضار سه شهروند اهل مهاباد به نام های کاک الله افشاری ، ملک شریفی و بیانه افشاری توسط یک نهاد امنیتی: دلیل این احضار، سفر به کردستان عراق و مصاحبه و گفت و گو با رسانه های کردی اعلام شده است.
۳۱ خرداد –
· بازداشت حسین نوجوان، یکی از بازاریان مهابادی
· یورش به منزل سارا محبوبي دانشجوي محروم از تحصیل بهايي ساكن ساري

فرهنگ و اندیشه

احکام

۱۱ خرداد – توقیف یک روزنامه، یک ماهنامه و تذکر به ۱۴ نشریه: توقیف روزنامه «گل» به دلیل انتشار و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی و تخلف از بند دو ماده شش قانون مطبوعات و ماهنامه محلی «بدر» به دلیل افترا به مقامات، نهادها و ارگان‌های کشور و پخش شایعات و مطالب خلاف واقع به دلیل تخلف از بندهای هشت و ۱۱ ماده شش قانون مطبوعات. تذکر به روزنامه «البرز ورزشی» به دلیل تخلفات محتوایی و شکلی. روزنامه‌های «وطن امروز» و «فرهیختگان»، «مردم سالاری»،«آفتاب یزد»، «جهان اقتصاد»، «آرمان روابط عمومی»، «جمهوری اسلامی»، «جهان صنعت»، «کارون»، «البرز ورزشی» و«خبر ورزشی» و همچنین نشریات:‌«بهداشت روان و جامعه»، «هنر موسیقی» و «راه» به دلیل تخلفات محتوایی و شکلی.
۱۹ خرداد - ۳۰ سال محروميت از روزنامه نگاری برای ژيلا بنی يعقوب: دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی يير عباسی، ژيلا بنی يعقوب روزنامه نگار را به يک سال حبس تعزيری و ۳۰ سال محروميت از روزنامه نگاری محکوم کرد. ژيلا بنی يعقوب که در روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ به همراه همسرش بهمن احمدی امويی بازداشت و پس از تحمل دوماه زندان با قرار وثيقه آزاد شد.
۲۸ خرداد - محکومیت حسن اعتمادی، سردبیر ماهنامه آی تی به ۲ سال حبس: او که دارای مدرک مهندس کشاورزی و آی تی است و از روز عاشورا در زندان به سر می‌برد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب بنا بر رای قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری و یک سال تعلیقی محکوم شده است.
۲۹ خرداد –
· فیلترینگ سایت جمعیت کرمانج و کرد
· فیلترینگ سایت رسمی انجمن فرهنگی مدنی کردهای خراسان مستقر در لندن
· فیلترینگ سایت سازمان مردمی کرمانج وابسته به انجمن کردهای خراسان در انگلستان
۳۱ خرداد - محکومیت مجید سعیدی، عکاس خبری، به سه سال زندان: نامبرده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و شرکت در تجمعات غیر قانونی مورد محاکمه قرار گرفته است. او جمعه شب، دهم تیر ماه سال گذشته، از سوی ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شد و ماموران بخشی از وسایل شخصی وی را نیز با خود برده بودند. او چندی بعد به قید وثیقه ازاد شد.
۳۱ خرداد – لغو مجوز فصلنامه فرهنگ آموزش و تذکر به سه نشریه دیگر: مجوز فصلنامه "فرهنگ آموزش" به دليل انتشار مطالب مخالف موازين اسلامي به استناد بند ۱ ماده ۶ قانون مطبوعات و تبصره ماده ۱۱ آن قانون لغو و به ماهنامه فردوسي، رودكي و گلستانه تذكر كتبي داده شد.

بازداشت

۱۰ خرداد - بازداشت اعظم ویسمه، خبرنگار پارلمان نیوز : پیش از این نیز ورود این خبرنگاران پارلمانی با سابقه به مجلس ممنوع اعلام شده بود.
۱۱ خرداد – بازداشت محبوبه خوانساری، خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری میراث: محبوبه خوانساری که خبرنگار حوزه مدیریت شهری بوده و در روزنامه های چون کلمه سبز، هم میهن و شرق فعالیت داشته است توسط نیروهای اطلاعات در منزل خود بازداشت شد.
۲۲ خرداد - بازداشت عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار، فعال ملی - مذهبی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر برای سومین بار در طول یکسال

کارگران

۱۰ خرداد –
· اعتراض ۲۵۰ کارگر کارخانه صنایع فلزی: كارگران كارخانه صنايع فلزي در چند هفته گذشته به نشانه اعتراض به آنچه كه پرداخت نشدن ۶ ماه حقوق پرداخت نشده عنوان مي‌شود چند نوبت دست از كار كشيده در محوطه دروني و اطراف كارخانه تجمع كرده‌اند.
· محکومیت پژمان رحیمی به هفت سال حبس و ۴۰ ضربه شلاق : وی که از فعالين کارگری خوزستان و دبير انجمن فرهنگی هنری سايه در اهواز است به اتهام اخلال در نظم ، به يک سال حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده است. او پیش از این نیز به اتهام اجتماع و تبانی عليه جمهوری اسلامی و تحريک کارگران هفت تپه و کارگران لوله سازی اهواز به ۵سال حبس محکوم شده بود. پژمان رحیمی، همچنين به دنبال ارائه ی يک سمينار علمی در دانشگاه اهواز به يک سال حبس محکوم شده بود.
۱۳ خرداد - اتهام ارتباط با گروه های معاند نظام برای اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه: منصور اسانلو با اتهامی جدید تحت عنوان “ارتباط با گروه های معاند نظام” تحت بازجویی در سلول انفرادی سپاه قرار گرفته و اتهامات مطرح شده توسط بازجویان را نپذیرفته و اعلام کرده که از دو سال پیش در زندان به سر می برد و چنین اتهامی کاملا بی اساس است.
۱۴ خرداد - بازداشت علیرضا اخوان، فعال کارگری: علیرضا اخوان، فعال حقوق کارگران و عضو کانون مدافعان حقوق کارگر ساعت چهار بامداد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران وزارت اطلاعات پس از دستگیری نامبرده اقدام به ضبط کلیه لوازم شخصی وی از جمله کتاب ها و کامپیوتر او نمودند.
۱۷ خرداد – انتقال منصور اسانلو، رئيس زندانی هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، به بند عمومی زندان رجایی شهر کرج: منصور اسانلو در پی شکايت يک زندانی که به جرم قتل برادرش در زندان به سر می برد، به سلول انفرادی سپاه پاسداران در زندان رجايی شهر منتقل شد. بند پنج زندان رجايی شهر به خاطر حضور زندانيان معتاد و مبتلا به بيماری های عفونی و مقاربتی «بند متادونی» خوانده می شود.
۱۹ خرداد – بازداشت سعید ترابیان از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد
۲۲ خرداد- بازداشت بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری و عضو کميته پيگيری برای ايجاد تشکل آزاد کارگری: او هنگام دستگيری و بازداشتش در زندان مورد ضرب وشتم قرار گرفته، به شکلی که بنا به گفته خودش دچار شکستگی در دنده ها شده است. بهنام ابراهيم زاده کارگر لوله سازی پلی اتيلن شورآباد شهر ری است که سال گذشته نیز در تاریخ اول مه، روز جهانی کارگر، هنگام برگزاری مراسم در پارک لاله تهران به مناسب روز جهانی کارگر، بازداشت شده بود.
۲۴ خرداد - اعتصاب ۴۰۰ کارگر شرکت گل و درگیری فیزیکی آنها با برخی از مدیران: این کارگران در پنج سال گذشته ‌به عنوان نیروی کار پیمانکار مجری احداث و راه‌اندازی گندله سازی فعالیت کرده‌اند اما از فروردین ماه و پس از افتتاح این مجتمع از سوی محمود احمدی‌نژاد به آنان اعلام شد که باید کار خود را ترک کنند تا نیروهای جدیدی که از طریق آزمون جذب شده‌اند؛ جایگزین‌شان شوند.
۲۹ خرداد –
· یورش مامورین وزارت اطلاعات تحت عنوان حراست شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه به منزل مادر سعید ترابیان، مسوول روابط عمومی سندیکای شرکت اتوبوس
· اعتصاب کارگران سد مخزنی ژاوه، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق چند ماهه
دگرباشان
۶ خرداد – یورش نیروهای امنیتی به منزل رضا و علیرضا دو تن از دگرباشان و ضبط کامپیوتر آنها به همراه چند مدارک شخصی
۱۵ خرداد – ضرب و شتم و قتل امیرحسین، 23 ساله دو جنس گرا توسط نیروهای بسیج
فعالان سیاسی، اجتماعی و حقوق بشر
احکام
۲۷ خرداد - محکومیت دو سال و نود و یک روز حبس تعزیری برای شاهین زینعلی: این حکم از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به جهت اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور از طریق عضویت در حزب پان ایرانیست صادر شده است.

بازداشت ها

۱۱ خرداد –
· محکومیت محمد نوری زاد به سه سال و نیم حبس
· محکومیت محسن امین زاده به پنج سال زندان: محسن امین‌زاده عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی در دادگاه بدوی به شش سال حبس تعزیری محکو شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال زندان کاهش یافت. اتهامات وی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و همچنین تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با شبکه‌های خارجی عنوان شده است.
· حمله نیروهای امنیتی به منزل صبا واصفی، فعال حقوق بشر و تفتیش منزل وی
· محکومیت مریم اکبری منفرد به ۱۵ سال حبس تعزیری: مریم اکبری منفرد، از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات، از سوی شعبه‌۱۵ دادگاه انقلاب، به ۱۵ سال حبس در زندان رجایی‌شهر محکوم شد. اکبری منفرد، سه فرزند خردسال دارد و خانه‌دار است. وی دهم دی‌ماه، طی یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد. این حکم به اتهام «محاربه» صادر شده، در حالی که این زندانی سیاسی بارها اتهامات وارده را رد کرده است.
۱۳ خرداد -
· محکوميت آرش نوری، از متهمان حوادث پس از انتخابات، به ۶ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق
· محکومیت حمید حائری به ۱۵ سال زندان و تبعید: اتهامات نامبرده، محاربه، ملاقات خانوادگی با فرزندش در قرارگاه اشرف در عراق، هواداری از سازمان مجاهدین ، تبلیغ علیه نظام ذکر شده است. حائری از بیماری حاد قلبی رنج می برد و تاکنون دوبار دچار سکته قلبی شده است.
۱۴ خرداد - اخطاریه نهایی دادگاه انقلاب اراک برای مصادره منزل پدری عابد توانچه
۱۷ خرداد – بازداشت محمود بهشتی لنگرودی، سخن‌گوی کانون صنفی معلمان

۱۸ خرداد – محکومیت کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، به یک سال حبس تعزیری

· بازداشت یونس رستمی، مسوول شاخه سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ایران در شهرستان آبدانان
· محکومیت سعید حسن زاده، فعال حقوق کودک به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و تحصیل مال نامشروع از طریق نگارش مطلب، به ۲۲ ماه حبس تعزیری: سعید حسن زاده در تاریخ ۱۱ دیماه سال ۸۸ در منزل پدری‌اش دستگیر و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. .او در یک ان.جی.او واقع در شهر ری فعال بوده و در مورد حقوق کودک برای نشریات مختلف مقاله می‌نوشته است.
۲۰ خرداد –
· عدم اجازه به خانواده اکبر کرمی برای شرکت در جلسه دادگاه و ملاقات با وی: در این جریان، محمد کرمی استاد دانشگاه که برادر نامبرده است و همچنین حامد کرمی، برادرزاده ۱۹ ساله وی دستگیر شدند.
· بازداشت طاری، رئیس ستاد انتخاباتی مهندس موسوی در بابلسر: طاری از مسوولین اداره آموزش و پرورش شهرستان بابلسر در دولت اصلاحات بوده و به گفته مقامات قضائی هم اکنون در بند ویژه زندان متی کلای بابل در کنار دانشجویان به سر می برد.
۲۲ خرداد –
· بازداشت حدود ۴۰۰ تن از زنان و مردان ایرانی به دلیل حضور در مراسم سالگرد انتخابات
· بازداشت قدرت محمدی شهردار سابق قصر شیرین و نفر اول شورای شهر اولین دوره انتخابات شورای شهر و روستا
· انتقال کامران آسا، حمیدرضا و اشکان مصیبیان به زندان دیزل آباد کرمانشاه: کامران آسا، برادر کیانوش آسا (دانشجوی جان باخته تظاهرات ۲۵ خرداد سال گذشته)، و حمیدرضا و اشکان مصیبیان، دو برادر فعال مدنی - دانشجویی کرمانشاه به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شدند. ماموران اداره اطلاعات کرمانشاه ۱۰ خرداد ماه کامران آسا را هنگام خروج از منزل برادران مصیبیان بازداشت و سپس فردای آن روز طی دو مرحله اقدام به بازداشت اشکان و حمیدرضا مصیبیان کردند.
۲۳ خرداد – حمله نیروهای مهاجم به دفاتر آيات عظام منتظری و صانعی
۲۴ خرداد – بازداشت محمد رضا جلایی پور
۲۶ خرداد - تعیین وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی برای حسام فیروزی
۳۰ خرداد-
· افزایش قرار وثیقه و تفهیم اتهامات جدید در حین برگزاری جلسه بازپرسی و اخذ آخرین دفاع از نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر:اتهامات این فعال مدنی در این جلسه، «اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، تشکیل گروه کمیته حق تحصیل بهاییان، عضویت در گروه‌های کمیته گزارشگران حقوق بشر و مجموعه فعالان حقوق بشر» عنوان شده است. ضمن اینکه قرار وثیقه‌ی این فعال حقوق بشر، از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
· بازداشت شیرین فیروزی همسر دکتر اکبر کرمی در قم
۳۱ خرداد – احضار پدر اشکان سهرابی، از شهدای خرداد ماه ۱۳۸۷ ، از سوی وزارت اطلاعات

زندانیان و وضعیت زندان ها

۲ خرداد – اعتصاب غذای مجید توکلی در سلول انفرادی: مجید توکلی بعد از انتقال به سلول انفرادی در اعتراض به این امر دست به اعتصاب غذای خشک زد.
۶ خرداد – اعتصاب غذای کوهیار گودرزی و حسین رونقی ملکی: این دو تن در اعتراض به شرایط بلاتکلیف خود دست به اعتصاب غذا زند.
۸ خرداد - ضرب و شتم شديد رسول بداغی در زندان رجايی شهر: دو تن از مسوولان زندان رجايی شهر با نام های مستعار شيخ و دايی قاسم ، رسول بداغی را به محلی از زندان برده، دست های او را از پشت بسته و اقدام به ضرب و شتم شديد وی نمودند. علت اين اقدام مسوولان زندان، اعتراض بداغی به وضعيت نا مناسب زندان رجايی شهر و مشکلات ايجاد شده برای وی بوده است.
وخامت وضعیت جسمانی هنگامه شهیدی، عضو حزب اعتماد ملی ، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در زندان اوین
۹ خرداد –
· وضعیت نامناسب جسمانی مجید دری در پی تشدید بیماری میگرن: بیماری میگرن این فعال دانشجویی، در پی «نداشتن دسترسی» به پزشک و دارو، «تشدید» شده و وضعیت جسمانی او «نگران‌کننده» گزارش شده است. مجید دری از سوی دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و دادگاه بدوی، این فعال دانشجویی را به ۱۱ سال حبس محکوم کرد. دری دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل و دبیر کمیته دانشجویی صیانت از حقوق شهروندی است.
· حمله به هنگامه شهیدی در بند زنان
۱۴ خرداد - وضعیت نامناسب ابوالفضل عابدینی در زندان اهواز : ابوالفضل عابدینی، فعال حقوق بشر، از طرف مسوولین زندان به شدت مورد ضرب وشتم قرار گرفته است و ضمن آزار شدید از او خواسته اند که اعتراف‌هایی انجام دهد که وی چنین خواسته ای را قبول نکرده است.
۱۵ خرداد – وخامت وضعیت جسمانی حامد روحی نژاد: حامد روحی نژاد در پی تشدید بیماری اسکلروز چندگانه ( ام. اس.) دچار حمله شد و وضعیت جسمانی وی رو به وخامت نهاد، به شکلی که بینایی چشم راست نام برده به شدت کاهش یافته است. به دليل وضعیت وخيم جسمانی روحی نژاد، انتقال او به بهداری موثر نبوده و مسوولان زندان نیز وی را از ملاقات با پزشک متخصص محروم نموده اند. حامد روحی نژاد از ۱۴ اردیبهشت سال ۸۸ در زندان اوین به سر می برد. او پس از حدود ۴ ماه از زمان بازداشت، در دومین دادگاه مربوط به درگيري های اخير، توسط قاضي صلواتي به اتهامات مختلفي از جمله تلاش براي بمب گذاري مسجد نبوت و حسينيه ارشاد در روز انتخابات و انقلاب مخملي با استفاده از مسائل پس از انتخابات متهم و به اعدام محکوم شد که حکم مزبور در دادگاه تجدید نظر به ده سال زندان تعزیری کاهش پیدا کرد.
۱۷ خرداد –
· تشديد بيماری زهرا جباری در زندان: زهرا جباری، زندانی سياسی، که در ارديبهشت ماه گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به ۴ سال حبس تعزيری محکوم شده است، بر اثر تشديد روماتيسم، از وضعيت فيزيکی مناسبی برخوردار نيست.
· جلوگيری از مداوای صهبا رضوانی، شهروند بهايی در زندان: صهبا رضوانی، شهروند بهايی زندانی که بيش از يک سال است در بازداشت موقت به سر می برد، با محدوديت استفاده از دارو روبرو شده و در آخرين انتقالش به بهداری مورد بد رفتاری و بی احترامی از سوی مسوولين بهداری زندان اوين واقع شده است. با وخيم شدن وضعيت جسمی و انتقال وی به بهداری پس از برخورد نامناسب مسئول بهداری اوين، از مداوای او به بهانه کمبود دارو خودداری شده است. اين در حالی ست که پس از انتقال مجدد وی به بهداری، پزشک ديگری که در بهداری حضور داشته بر وجود دارو به مقدار کافی گواهی داده است.

۱۹ خرداد - عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت وخیم مهدیه گلرو در زندان اوین: با تشدید دوباره بیماری روده‌ای مهدیه گلرو در زندان و اعلام آن به بهداری زندان همچنان پاسخی به درخواست وی جهت معاینه پزشک داده نشده است. مهدیه گلرو مدت‌ها است در زندان اوین مبتلا به بیماری است اما مسوولین زندان از رسیدگی پزشکی به وی خودداری می‌کنند. این بیماری بعد از اعتصاب غذای ۱ هفته ای مهدیه گلرو در بند ۲۰۹ آغاز شده است و علی رغم اینکه تاکنون حدود ۵ ماه از آغاز این مشکل می گذرد به دلیل اینکه تاکنون متخصصی وی را معاینه نکرده است همچنان موجبات مشکل را برایش ایجاد می کند. غذای بی کیفیت زندان نیز باعث تشدید این بیماری شده است. با تشدید دوباره بیماری روده‌ای مهدیه گلرو در زندان و اعلام آن به بهداری زندان همچنان پاسخی به درخواست وی جهت معاینه پزشک داده نشده است. مهدیه گلرو فعال دانشجویی از تاریخ ۱۲ آبان ماه بازداشت و تا کنون در زندان به سر می‌برد. وی به دو سال و نیم زندان محکوم شده است و برای آزادی وی وثیقه سنگین ۵۰۰ میلیون تومانی درخواست شده بود که به خاطر عدم تونایی تودیع وثیقه وی هم‌چنان در زندان است.
۲۰ خرداد - احضار مجید توکلی از زندان به دادستانی برای تکذیب دو نوشته اخیر خود "برای تغییر" و "ما آینده را میسازیم"
۲۸ خرداد - تشدید بیماری امیر خسرو دلیر ثانی در بند ۳۵۰ زندان اوین: بیماری برونشیت امیر خسرو دلیر‌ثانی، از فعالان ملی مذهبی و عضو شورای مرکزی جنبش مسلمانان مبارز، در زندان اوین تشدید شده است. او در تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۱۳۸۸ بازداشت و در فروردین‌ماه سال جاری، پس از گذراندن ۶ روز مرخصی به زندان اوین بازگشت. با تشدید بیماری برونشیت، سلامتی وی با خطر جدی روبه‌رو است. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب امیرخسرو دلیرثانی را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» به ۴ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

۳۱ خرداد –
· بیماری حمزه کرمی در زندان اوین: حمزه کرمی مدیر سایت جمهوریت و از مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی که دچار بیماری قلبی ست باید تحت درمان فوری قرار بگیرد اما مسوولان نسبت به این امر پاسخ گو نیستند.
· تمدید قرار بازداشت صابر عباسیان، رییس ستاد ۸۸ استان فارس، به مدت دو ماه

وضعیت نامطبوع بند ۳۵۰ زندان اوین و کار اجباری برای زندانیان این بند: در اين بند به تازگی ساخت و سازهای ساختمانی شروع شده که به دليل آن روزهاست زندانيان جای مناسبی برای استراحت و خواب ندارند و مجبورند در حياط زندگی کنند. آنها برای پيشبرد کارهاو سر وسامان دادن مکانی که به زور در آن نگهداری می شوند مجبور به بيگاری و بنايی شده اند.

وضعیت نامناسب زندانيان اندرزگاه ۷ زندان اوين : گاز اين اندرزگاه قطع بوده و زندانيان برای مدتی مجبور به استحمام با آب سرد شدند. همچنين گزارش هایی از کيفيت پایین غذا و عدم بهره مندی از گوشت قرمز و سفيد وجود دارد. از سوی دیگر تراکم جمعيت در اين بند موجب شده است برخی زندانيان در راهروها بخوابند.

اعدام

در خرداد ماه ۱۳۸۸ بیش از ۴۰ نفر اعدام شده اند.
· ۳ خرداد – اعدام عبدالحمید ریگی از اعضای جندالله در زندان مرکزی زاهدان
· ۴ خرداد – اعدام یک شهروند در زاهدان: فردی به نام جمشید که به اتهام تجاوز در دادگاه كيفري استان سيستان و بلوچستان به اعدام محکوم شده بود، به دار آویخته شد.
· ۱۳ خرداد - اعدام "سعید – الف"، در اصفهان: نامبرده، ۲۵ ساله، به اتهام تجاور به یک دختر دانشجو، به اعدام، ۱۵ سال حبس تعزيري و پرداخت ديه بابت صدمات وارد شده محکوم شد و سرانجام در اصفهان به دار آویخته شد.
· ۱۵ خرداد - اعدام "جلیل – ب"، در آذربایجانی شرقی: نامبرده، فرزند خداكرم ۳۶ ساله، به اتهام تهيه و توزيع مواد مخدر و نگهداری چهار كيلو و ۵۰۰ گرم كراك و بيش از ۲۰۰ گرم ترياك به اعدام محکوم و در حضور مسوولان در محوطه زندان شهرستان ميانه اعدام شد.
· ۱۷ خرداد - اعدام ۱۳ نفر در زندان قزل حصار
۳۰ خرداد - اعدام « ‌عبدالمجيد ريگي» با نام مستعار « عبدالمالک»: بنابر حکم قاضي توحيدي و بر اساس اتهام محاربه و افساد في الارض ‌به جهت ۷۹ مورد اقدامات جنايتکارانه ،‌به استناد مواد۱۸۳ قانون مجازات اسلامي، نامبرده به اعدام از طريق آويختن از چوبه دار محکوم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر