Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ تیر ۱۵, سه‌شنبه

محکوم شدن دو شهروند کورد به زندان



زینب را نکشید زندگی را نکشید زینب را آزاد کنید کینه به دل نباشید انسانوار فکر کنید فرزند عزیز از دیگران نگیرید روزی میرسد که به پای به افتید ظلم و ستم پایان پذیر است لاکن تا میتوانید خوبی کنید گرفتن جان فرزند عزیز و جگر دیگران را پاره کردن روزی میرسد جگر شما هم پاره بشه زینب را نکشید زندگی را نکشید نه برای اعدام بله برای زندگی ساموئیل کرماشانی 6/7/2010

----------------

محکوم شدن دو شهروند کورد به زندان

كمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني :در پی افزایش فشارها بر خانواده ی انور حسین پناهی، زندانی سیاسی کورد، دو تن از اقوام وی به زندان محکوم شدند و پدر ایشان توسط اداره اطلاعات احضار شد.

افشین(برادر انور حسین پناهی) و بدیع حسین پناهی، به اتهام "تبلیغ علیه نظام از طریق خبر رسانی به خارج از ایران" از سوی دادگاه انقلاب هر یک به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.هم چنین پدر افشین و انور حسین پناهی نیز اخیرا دو مرتبه توسط اداره اطلاعات شهر قروه احضار شده است.

انور حسین پناهی که اکنون در زندان سنندج نگهداری می شود، در دادگاه بدوی به اتهام "محاربه و اقدام عليه امنيت ملی از طریق همکاری با احزاب کردی" محکوم به اعدام شد و طی چند جلسه محاکمه حکم وی بعدها به 16 سال حبس تعزیری کاهش یافت.گفته می شود ماموران وزارت اطلاعات به تازگی فشار بر این زندانی سیاسی را افزایش دادند و بر همین اساس وی چندین بار به اطلاعات سنندج احضار شده است.

بازجوهای وزارت اطلاعات قصد دارند انور حسین پناهی را بر اساس پرونده ای جدید مجددا به دادگاه بکشانند.

-----------------------------------------------------------------------


Imageبه‌یادی ئه‌وکچه‌کوردانه‌یکه‌فروشراونه‌ته‌وولاتی میسر
دایه‌ من سوزانی نیم، قه‌حبه‌ نیم
له‌ برسانا کولان به‌ کولان ده‌گه‌رم و

خوم به‌ تیکه‌یه‌ک نان ده‌فروشم
به‌ زور منیان کرده‌ کچه‌ مه‌لیکه‌ی سوزانیه‌کان
که‌ له‌ گوشتی خوم ده‌خوم و
له‌زه‌تیش له‌ جه‌سته‌ی بیانییه‌کان
من موسلمان نیم کاتیک که‌
گه‌مه‌و گالته‌ی موسلمانم
خوا له‌ به‌ر چاوما وون ده‌بی
کاتیک وه‌ک میش بو هه‌نگوین
هه‌موو ده‌س و ده‌م ده‌خه‌نه‌ سه‌ر گیانم
گه‌ل کوانی و کوانی نیشتمانه‌که‌م؟
خوزگه‌ ئه‌ منیش ئه‌نفال ده‌بووم و
خو فروشتنم به‌ چاو نه‌دیبایه‌
خو فروشتن مه‌عنایه‌که‌ بو جاش و
نه‌وکه‌ر و سیخور له‌م دوونیایه‌
ئیستا له‌ شاره‌کان دا ویل و ئاواره‌م
تف له‌ ژیانم تف له‌ شیوه‌م تف له‌ قه‌باره‌م
هاوته‌مه‌نی من سکرتیر و وه‌زیر و سه‌روکن
که‌ من ئیستا هه‌ر شه‌و له‌ به‌خه‌ل‌ یه‌کیکدا
موره‌ی چه‌رخ و فه‌له‌ک له‌ بو فیسادی پاره‌م
من به‌ میسر چی، بو کوی بچم؟
جاریک قه‌پ له‌ لیوم ده‌گرن و
جاریکیش ده‌س ده‌خه‌ن له‌ پرچم
ئه‌ی خوا روو له‌ کوی که‌م
له‌ یه‌هوود، له‌ مه‌سیح، له‌ موسلمان
یان له‌ ده‌سته‌ی کافر و بی ئیمان و بی دین؟
خفه‌ت ده‌وری داوم من بیزارم له‌ ژین
که‌سیک ئاورم لی ناداته‌وه‌ که‌ من هه‌م یان نیم
کاتی یاری و بی حورمه‌تی ده‌پرسن من کیم و چیم
به‌ ناوی گه‌لیکه‌وه‌ توله‌م لی ده‌ستیننه‌وه‌
له‌عنه‌ت له‌ گه‌له‌که‌م له‌ نیشتمانه‌که‌م
که‌ی به‌ ته‌مای ئه‌و روژه‌ بووم
که‌ من شوو به‌ سه‌گی پیری بیگانه‌که‌م
ئه‌مه‌یه‌ برایه‌تی، خواناسین و موسلمانیه‌تی
که‌ له‌ میژووی ره‌شی دا شمشیر زمانیه‌تی
ئیوه‌ش به‌ خوتانه‌ بچنه‌وه‌ ئه‌ی کوردینه‌
ئیتر به‌سه‌ خو فریودان و برا کوژی و جاشایه‌تی
به‌لی بو گه‌ل، بو وه‌ته‌ن، بو ئازادی و ئازایه‌تی
نا بو خو کوژی و خو فروشی و سووکایه‌تی

بارزان موحه‌مه‌دی

-------------------------------------------------------------------

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در کردستان

خطر جدی اجرای حکم اعدام زینب جلالیان

ساسان امجدی:تشدید خطر اجرای حکم اعدام زینب جلالیان در هفته گذشته بسیاری از سازمان های مدافع حقوق بشر را به واکنش واداشت.
از سوی دیگر با گذشت حدود ۵ ماه از انتقال یک زندانی سیاسی دیگر محکم به اعدام به مکانی نامشخص از سوی نیروهای امنیتی همچنان هیچ اطلاعی از سرنوشت وی به دست نیامده است.
تیراندازی به سوی کاسبکاران، بازداشت، احضار و صدور احکام زندان برای فعالان سیاسی و مدنی بخش دیگری از گزارش نقض حقوق بشر در کردستان را طی هفته گذشته شامل می شود.

جو استورک: جلالیان شدیدا در معرض خطر اعدام قرار دارد

در هفته گذشته اخباری مبنی بر تشدید احتمال اجرای حکم اعدام زینب جلالیان زندانی سیاسی کرد در بسیاری از رسانه‌ها منتشر گردید.
زینب جلالیان در سال ۱۳۸۶ در کرمانشاه دستگیر و در یک دادگاه چند دقیقه‌ای به اتهام همکاری با حزب پژاک به اعدام محکوم گردید. حکم اعدام این فعال کرد در حالی به تائید دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور رسیده است که نامبرده در هیچ یک از مراحل قضایی پرونده امکان دسترسی به وکیل را نداشته است.
علیرغم پیگیری های برخی از وکلای دادگستری جهت بر عهده گرفتن وکالت ایشان، دستگاه قضایی همچنان بر اعدام وی بدون داشتن وکیل مدافع اصرار می ورزد.[1]

در میان واکنش های گسترده سازمان ها و مدافعان حقوق بشر به تشدید احتمال اجرای این حکم، سازمان عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر با صدور بیانیه‌هایی ضمن محکوم نمودن اعدام دگراندیشان کرد در ایران خواستار لغو اجرای حکم جلالیان شدند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود با مخاطب خواندن قوه قضائیه از این دستگاه خواست که از اعدام زینب جلالیان و دیگر فعالان سیاسی کرد خودداری نماید.
جو استورک، معاون بخش خاورمیانه در سازمان دیده بان حقوق بشر مسئولیت هر نوع صدمه‌ای به زینب جلالیان و زندانیان دیگری که به مرگ محکوم شده‌اند را بر عهده‌ی قوه قضائیه ایران دانست و در ادامه افزود: "با توجه به محرمانه بودن بازداشت جلالیان و اعدام اخیر دگراندیشان کرد، ما معتقدیم که وی شدیدا در معرض خطر اعدام است".[2]

سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه‌ای با غیر منصفانه خواندن روند دادرسی و اعترافاتی که بر اساس اتهامات مبهم و تحت شکنجه و فشار صورت پذیرفته، از مقامات ایرانی خواست که فورا همه احکام مرگ و اعدام در خصوص همه زندانیان محکوم به اعدام خصوصا در مورد زینب جلالیان و سکینه محمدی آشتیانی، که در معرض خطر اعدام قریب الوقوع قرار دارند را متوقف کند.[3]

در حال حاضر ۱۶ فعال سیاسی و مدنی کرد محکوم به اعدام در انتظار اجرای احکامشان در زندان به سر می برند:
رستم ارکیا، حسین خضری، انور رستمی، محمد امین عبداللهی، قادر محمد زاده، حبیب الله لطیفی، شیرکو معارفی، مصطفی سلیمی، حسن طلعی، ایرج محمدی، رشید اخکندی، محمد امین اگوشی، احمد پولادخانی، سید سمی حسینی، سید جمال محمدی، و عزیز محمد زاده.

در این میان "عزیز محمد زاده" دیگر زندانی سیاسی محکوم به مرگ که حدود پنج ماه پیش در عتراض به حکم خود در زندان سقز دست به اعتصاب غذا زده بود ، از هشتم بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی به مکان نامشخصی انتقال داده شده و از آن تاریخ به بعد هیچ گونه اطلاعی از سرنوشت وی بدست نیامده است.
به دنبال پیگیری های مکرر خانواده این فعال کرد، مسئولان مربوطه مدعی شدند که نامبرده چند ماه پیش آزاده شده است.
عزیز محمد زاده در هنگام اعتصاب غذا دچار خونریزی شدید داخلی شده بود و در وضعیت جسمانی وخیمی به سر می برده است، همین امر افزایش نگرانی های خانواده وی و فعالان حقوق بشر در خصوص تداوم بی خبری از اوضاع و محل نگهداری وی را در پی داشته است. [4]

کاسبکاران کرد همچنان به رگبار بسته می شوند

طی سه هفته گذشته تیراندازی به سوی کاسبکاران کرد توسط نیروهای انتظامی و امنیتی با روند شدیدتری ادامه یافت، و کشتار شهروندان کرد و فقدان امنیت جانی در مناطق مرزی کردستان به عنوان بخشی از سیاست های امنیتی دولت دنبال گردید.

روز یک شنبه 6 تیرماه کاسبکاران مرزی در سه راهی "بیه کره"ی منطقه شامیان واقع در شهرستان مریوان مورد هجوم ماموران اده‌ری آگاهی و امکان نیروی انتظامی قرار گرفته و فردی به نام "کامیل براری" بر اثر ضرب و شتم این نیروها زخمی گردید. نامبرده جهت مداوا به یکی از بیمارستانهای مریوان انتقال یافت.
هم چنین برادر وی به نام "عزت براری" از سوی ماموران مذکور بازداشت و روانه زندان گردید.[5]

از سوی دیگر روز چهارشنبه نهم تیرماه، دو کاسبکار دیگر به اسامی "کاوه کاتبی" و "شیرزاد بهادریان" در منطقه "دوله تو" و "آلوتان" مورد اصابت گلوله نیروهای انتظامی قرار گرفته و به شدت زخمی شدند.
بر اثر این تیراندازی ها شماری از احشام کاسبکاران تلف شده و اموال و بارهای متعلق به آنان نیز ظبط گردید.[6]

بازداشت ها و احضار فعالان کرد

دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی در این هفته نیز شماری از فعالان مدنی و سیاسی کرد را بازداشت و اقدام به احضار تعداد دیگری از این فعالان به اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب نمودند.

روز دوشنبه هفتم تیر ماه، "مختار اسدی" دبیر زبان انگلیسی مدارس کردستان از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.
نامبرده که هم اکنون در شهرستان کرج مشغول به تدریس می باشد از اعضای کانون صنفی معلمان ایران و کانون مدافعان حقوق بشر ایران می‏باشد.
تا لحظه‏ی تنظیم این گزارش، اطلاع دقیقی از علت یا علل بازداشت و سرنوشت نامبرده حاصل نشده است.[7]

یک روز پس از بازداشت آقای اسدی، یک فعال کارگری "به نام فرزاد احمدی" در شهرستان سنندج به دلیل عدم توانایی پرداخت مبلغ جریمه تعیین شده برای وی. بازداشت و به زندان این شهر انتقال یافت.
دادگاه انقلاب سنندج علیه فرزاد احمدی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تحریک مردم به تجمع در راهپیمائی ضد اعدام، حکم 6 ماه زندان تعزیری صادر نمود که در دادگاه تجدید نظر به یک میلیون تومان جریمه نقدی تغییر یافته است.[8]

روز یک شنبه هفته گذشته نیز یک شهروند مریوانی به نام "محمد نوری" در مرز "باشماخ" مریوان توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر و به زندان سنندج منتقل گردید.
نیروهای اطلاعاتی از ارائه‏ی هرگونه خبری در مورد سرنوشت یا علت بازداشت نامبرده به خانواده‏اش خودداری نموده‌اند.[9]

در هفته‌ای که گذشت هفت نفر از فعالان مدنی ساکن شهرستان اشنویه از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به دادگاه احضار شدند.
صمد احمدپور، رحمان تنها، رحمان ابراهیم زاده، فتاح سلیمانی، حسین پیروتی، عباس هاشم پور و عیسی ابراهیم زاده اسامی این هفت فعال کرد می باشد که در سال گذشته نیز مدت 12 روز را در بازداشت زندان سپاه پاسداران واقع در ارومیه به سر برده بودند.[10]

از سوی دیگر اداره اطلاعات سنندج نیز اقدام به احضار سه تن از دانشجویان کرد به این سازمان امنیتی نمود.
روز یکشنبه ششم تیرماه، سه تن از دانشجویان دانشگاه پیام‏نور مریوان به نام‏های سروه احمدیاری، دانا لنج آبادی و کلثوم، به اداره‏ی اطلاعات سنندج احضار شدند.
علت احضار این دانشجویان، مشارکت در اعتصاب سراسری مردم کردستان در روز 23 اردیبهشت ماه در اعتراض به اعدام 4 زندانی سیاسی کرد عنوان شده است.[11]

صدور احکام زندان

طی هفته گذشته چهار فعال مدنی و کارگری از سوی دادگاههای انقلاب کردستان، ارومیه و سقز به حبس محکوم شدند.
روز شنبه پنجم تیرماه "حسین آقاپور" شهروند بوکانی به اتهام همکاری با احزاب اپوزیسیون کرد به دو سال و 4 ماه حبس محکوم شد.
نامبرده که یک سال قبل توسط نیروهای اطلاعاتی در بوکان بازداشت و سپس با اخذ وثیقه آزاد شده بود، در مورخه‏ی پنجم تیرماه برای گذراندن دوران محکومیتش به زندان انتقال داده شد.[12]

یک فعال کارگری نیز توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به دو سال زندان محکوم گردید.
"خسرو بوکانی" از اعضای هیات اجرایی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری به اتهام عضویت در این کمیته و یک سر اتهامهای دیگر که از محتوای آن اطلاعی در دست نیست به دوسال زندان محکوم شد .
این حکم روز دوشنبه هفتم تیرماه به نامبرده ابلاغ شده است. [13]

دادگاه انقلاب سقز نیز یک شهروند دیگر کرد به نام "ناصر سعیدی" را به تحمل حبس محکوم نمود .
سعیدی به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف رژیم توسط دادگاه انقلاب سقز به تحمل 18 ماه حبس تعزیری محکوم شده است و هم اکنون در زندان بانه به سر می برد.[14]

همچنین حکم زندان "کاوه گل محمدی" فعال کارگری اهل کامیاران که سال گذشته به 4 ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، در دادگاه تجدید نظراستان کردستان تائید و قطعی شد. [15]

وضعیت زندانیان سیاسی

بنا به برخی گزارش ها وضعیت جسمانی یک زندانی سیاسی دربند به نام "خلیل مصطفی رجب" وخیم گزارش شده است.
نامبرده دچار عفونت سینه، صرفه شدید و خون ریزی داخلی می باشد و درخواست های وی بارها از سوی قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب جهت مداوا در خارج از زندان رد شده است.
مصطفی در سال 84 از سوی همین شعبه به‌ اتهام ارتباط با یکی از احزاب کرد مخالف دولت به 16 سال حبس محکوم گردیده است.[16]

"حامد برائی" زندانی کرد که حدود دو هفته پیش بازداشت شده بود روز پنج شنبه از بازداشتگاه به زندان مرکزی سقز منتقل گردید.
اتهام نامبرده همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون عنوان شده است .
یادآور می گردد حامد برائی پیشتر نیز به اتهام همکاری با احزاب مخالف از سوی دادگاه انقلاب به زندان محکوم شده بود.[17]

تجمع اعتراضی 12 کارگر اخراجی

دوازده نفر از کارگران اخراجی خدمات کشاورزی مقابل اداره کار شهرستان سنندج دست به تجمع اعتراضی زدند.
این کارگران خدماتی هریک با 7 تا 25 سال سابقه کار، دو ماه است که از کار اخراج شده و بیمه کامل از سوی پیمانکار به آنان پراخت نگردیده و مشمول بیمه بیکاری نیز نمی باشند .
در پی اعتراض این کارگران در مقابل اداره کار، تاکنون کسی به شکایت این کارگران رسیدگی ننموده است.[18]

سه فقره خودکشی در کردستان در یک هفته

در هفته گذشته متاسفانه شاهد سه فقره خودکشی زنان و دختران خردسال در کردستان بودیم.
یک زن جوان به نام سیران ع، اهل روستای دایماو از توابع شهرستان مهاباد، روز دوشنبه اقدام به خودسوزی نمود که بر اثر شدت جراحات وارده پس از چند روز در بیمارستان جان سپرد.
نامبرده 32 ساله و دارای سه فرزند بوده است.[19]
روز پنجم تیرماه نیز یک دختر بچه 11 ساله در شهرستان سرپل ذهاب با پاشیدن نفت بر روی خود اقدام به خودسوزی نمود.
این دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی تنها چند دقیقه پس از برافروخته شدن شعله‌های آتش جان خود را از دست داد.[20]

در شهرستان پیرانشهر نیز یک دخت جوان دیگر به نام شیوا ش ، در زیر زمین خانه ای که در آن مستأجر بودند اقدام به خودکشی نمود.
این دختر 16 ساله جهت امرار معاش به همراه مادرش مشغول به کار بوده است. [21]

منابع

[21]،[19]،[17]،[14]،[7]: آژانس مکریان
[12]،[11]،[9]،[5]: خبرگزاری کردستان میدیا
[18]،[15]،[13]،[8]: آژانس سنه نیوز
[4]،[1]: کردیش پرسپکتیو
[2]: سازمان دیده‌بان حقوق بشر
[3]: سازمان عفو بین الملل
[6]: سایت کردستان و کرد نیوز
[10]: کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری
[16]: سازمان حقوق بشر کرد در اروپا
[20]: پار دیلی نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر